Halk Edebiyatına Giriş 2 Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk halk edebiyatının söylemelik türlerinden biri değildir?
Türküler |
Ağıtlar |
Maniler |
Koşmalar |
Ninniler |
Soru kökünde verilen söylemelik türler arasında koşma yer almamaktadır. Koşmalar, söyleyeni belli ürünlerdendir.
2.Soru
Mâniler, icra ve ibda edildikleri sosyo-kültürel bağlamlara dayalı olarak tasnif edilmişlerdir. Söz konusu tasnife, aşağıdaki seçeneklerden hangisi uymaz?
Niyet, Fal (yorum) Mânileri:
|
Sevgi Mânileri
|
İş Mânileri
|
Bekçi ve Davulcu Mânileri
|
Sokak Satıcılarının Mânileri
|
3.Soru
Eski Türkçede “türkü, ezgi” anlamında kullanılan kelimeye ne ad verilir?
Küy |
Psişik |
Töz |
Huzuri |
Ruhsati |
Küy: Eski Türkçede “türkü, ezgi” anlamında kullanılan bir kelimedir. Psişik: Ruhla ilgili, ruhi, ruhsal anlamındadır. Töz: Kök, asıl, cevher anlamındadır. Diğerleri ise farklı konuyla alakalıdır.
4.Soru
I.Pişekar
II.Bebe Ruhi
III.Çelebi
IV.Tiryaki
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri karagöz oyununda bulunan karakterlerden birisi değildir?
Yalnız I. |
Yalnız IV. |
I. ve III. |
II. ve IV. |
II. III. ve IV. |
Karagöz oyununda Bebe Ruhi, Çelebi ve tiryaki oyunun önemli yan karakterleridir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi türkünün Azerbeycan Türkçesindeki karşılığıdır?
Halk Yırı |
Mahnı |
Türki |
Eldik Ir |
Nahşa |
Azerbeycan Türkçesinde ki karşılığı Mahnı’dır. Halk yırı Başkurt, Türki Kazak, Eldik ır Kırgız ve Nahşa Uygur Türkçesinde türkünün karşılığıdır.
6.Soru
Aşağıda yer alana seçeneklerden hangisi Karagözcülüğün yardımcıları arasında yer almaz?
Hayâlî |
Hayalbaz |
Sandıkâr |
Yardak |
Kalyon |
Kalyon yer almaz.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kişiler için yakılan ağıtlardandır?
Askerlik |
Evlenme yasağı |
Başlık parası |
Ayrılık |
Deprem |
Kişiler için Yakılan Ağıtlar: Bu tür ağıtlar ölüm, ayrılık, hastalık, kayıp ve benzeri durumlardaki kişiler için çekilen acıların dile getirildiği ağıtlardır.
8.Soru
Orta oyununun klasikleşmiş oyuncu kadrosu içinde yer alan ve orta oyununun belli başlı en önemli iki kahramanından biri aşağıdakilerden hangisidir?
Köçek |
Zenne |
Taklitler |
Kavuklu-arkası |
Kavuklu |
Orta oyununda tipler mensup oldukları topluluğun yaygın olarak kabul edilen belirgin bir özelliğini taşırlar. Orta oyununda icra zamanı yaşanılan anın sergilenmesi ve canlandırılması söz konusudur. Buna bağlı olarak da orta oyununda yer alan tipler oyunun icra edildiği genel kültürel ve sosyal bağlamın ürünüdür. Orta oyununun belli başlı iki kahramanı “Pişekâr” ile “Kavuklu” dur. Orta oyununda sürekli kavuklunun arkasında dolaşan kişiye “kavuklu-arkası” denir. Orta oyunundaki Kavuklu, gölge oyunundaki Karagöz’e; Pişekâr ise Hacivat’a denk yapısal ve işlevsel özelliklere sahiptir. Aynı durum zenneler ve taklitler için de söz konusudur. “Zenne”, “köçek” ve “taklit yapanlar” ikinci derecede oyuncular yani yardımcı oyunculardır.
9.Soru
Bugün "Türkü" diye nitelediğimiz eserler eski Türklerde ne şekilde adlandırılırlardı?
Küy |
Töz |
Kök |
Cura |
Cevher |
Eski Türkler türküleri küy diye adlandırırlardı.
10.Soru
Aşağıda verilen şehirlerden hangisinin türküden ziyade şarkı üretimi konusunda daha ileride olduğu söylenebilir?
Malatya |
Sivas |
Erzurum |
Gaziantep |
Bursa |
Bir yandan, İstanbul ve belki Bursa merkezli olarak “şar” (şehir) havalarıyla “şarkı”lar oluşurken, Malatya, Sıvas, Erzurum, Gaziantep gibi şehirlerde de bu şehirlerin adıyla adeta şehrin “marşı” imişcesine, şehrin adıyla “Malatya karşılaması”, “Malatya ağırlaması” veya “Malatya uğurlaması” gibi yerel kimliği yapan, taşıyan ve temsil eden havalar (ezgiler) oluşmuş ve bunlar şehirlinin icra ettiği halk oyunlarıyla bütünleşmiştir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi köy seyirlik oyunlarının kökenlerine ve taşıdıkları konusal özelliklere bağlı olarak sınıflandırıldığı ritüel oyunlar arasında değildir?
Yılın değişmesi ili ilgili oyunlar |
Mücerret fikirlerle ilgili oyunlar |
Hayvan kültüne bağlı oyunlar |
Sosyal ilişkilere bağlı oyunlar |
Bitki kültüne bağlı oyunlar |
Köy seyirlik oyunları kökenlerine ve taşıdıkları konusal özelliklere bağlı olarak; Yılın değişmesi ili ilgili oyunlar, Mücerret fikirlerle ilgili oyunlar, Hayvan kültüne bağlı oyunlar, Bitki kültürüne bağlı oyunlar ve mezhep törenleri olarak sınıflandırılmışlardır.
12.Soru
Konuşmaları ve ses taklitlerini tek bir sanatçının üstlendiği ve kişileri temsil eden yapma bebeklerin oynatıldığı geleneksel seyirlik oyun aşağıdakilerden hangisidir?
Meddah |
Orta Oyunu |
Kukla |
Karagöz |
Gölge Oyunu |
Kukla, konuşmaları ve ses taklitlerini tek bir sanatçının üstlendiği ve kişileri temsil eden yapma bebeklerin oynatıldığı geleneksel bir seyirlik oyundur.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi samıt veya lal oyunlardandır?
Ali ve fatoş oyunu |
Kartal oyunu |
Göçebe oyunu |
Keloğlan oyunu |
Istiklal savaşı oyunu |
Keloğlan oyunu: masallara bağlı oyunlardandır. Göçebe oyunu: destanlara veya âşıkların hayatlarına bağlı oyunlar. İstiklal savaşı oyunu: tarihi olaylara bağlı oyunlardan dır. Ali ve Fatoş oyunu: samıt veya lal oyunu. Kartal oyunu: hayvanları taklid edici oyunlar.
14.Soru
En önemli özelliği anonim olması olan seyirlik türü aşağıdakilerden hangisidir?
Karagöz |
Meddah |
Orta oyunu |
Köy seyirlik oyunları |
Kukla |
Köylülerin; “güldürücü”, “acıklı” ve “sessiz (samıt veya lâl)” olarak kümelendirdiği köy seyirlik oyunlarının en önemli özelliği anonim oluşlarıdır. Bu oyunları köylerde gençlerle, orta yaşlılar oynarlar. Aralarından en yeteneklileri rejisör görevini görür.
Kadınların da kendi aralarında bu oyunlardan bazılarını oynadıkları görülür
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi köy seyirlik oyunlarındaki oluşturma fikri bulunan malzemelerdendir?
Çok basit bir dekor |
Aksesuar |
Makyaj |
Kostüm |
Hepsi |
Oyunlarda ihtiyaca göre değişebilen ve çevrede bulunan malzemeyle oluşturulma fikri vardır. Köy seyirlik oyunları için özel olarak tasarlanması gereken bir dekor yoktur. Oyunun oynandığı yer onun dekorunu oluşturur. Bu genellikle köy meydanı veya uygun bir bahçe, su kenarı veya bir evdir. Hasat zamanında yapılan oyunlarda da tarla ya da harman yeri oyunlar için ideal mekânlardır.
16.Soru
Anonim bir halk şiiri ürünü olup çocuklar emzirilir veya uyutulurken söylenen manzumelere ne ad verilir?
Şarkı |
Türkü |
Mersiye |
Ağıt |
Ninni |
Başta çocukların anneleri olmak üzere çocukları büyüten nine, anneanne, babaanne, teyze, abla, yenge vb. gibi yakınların çocukları uyutmak için belli bir ezgiyle söyledikleri manzum veya mensur sözlere ninni denir. Mersiye divan edebiyatında ölen birisinin ardından yazılan şiirdir.
17.Soru
“Gölge oyunu” hatta “Gölge tiyatrosu” olarak da adlandırılan bir tekniğin ve bu teknikle meydana getirilen sözlü edebiyat türlerinin genel adı da olan bu oyun aşağıdakilerden hangisidir?
Kukla |
Orta oyunu |
Meddah |
Kıssahan |
Karagöz oyunu |
Gölge oyunu tekniği, çıra, mum, lamba gibi bir aydınlatma kaynağı ile yarı saydam bir perdeden yararlanılarak oluşturulur. Bu perdenin arkasında iki boyutlu ve saydam olmayan tasvir veya kuklaların oynatılması gölge oyunu tekniğinin esasını meydana getirir. Türk halk tiyatrosunda da son derece önemli bir yere sahiptir. Oyununun kahramanları Karagöz ve Hacivat’ın kimliklerini araştırdığımızda çok yaygın anlatılan bir Bursa efsanesi ile karşılaşmaktayız.
18.Soru
Karagöz oyununda kullanılan iki boyutlu kuklalara ne denir?
Perde
|
Tasvir
|
Hayali
|
Sandıkar
|
Yardak
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Meddah ile ilgi YANLIŞ bir bilgidir?
Meddah içinde tek kişi olan oyunların canlandırılma sanatıdır. |
Meddah hikaye anlatma ve taklit yapma sanatıdır. |
Meddahlar genelde sandalyeye oturarak meddahlık yaparlar. |
Meddah, karagöz ve orta oyununda farklı olarak görülmektedir. |
Meddah anlatısını dinleyicide merak uyandıracak şekilde aktarır. |
Meddah, mimik ve şiveleriyle birden fazla karakteri tek kişinin canlandırması temeline dayanmaktır.
20.Soru
Kukla ve kukla oyunu ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
İlk kuklanın ne zaman yapıldığı bilinmektedir. |
Batıda 17. Yüzyılda kurulan özel kukla tiyatroları kukla oyununun gelişmesini sağlamıştır. |
Kukla oyununun Çin ve Hindistan’da ortaya çıktığı düşünülmektedir. |
Bazı araştırmacılar Şamanizmin kukla sanatının kökenini oluşturduğunu düşünmektedir. |
Kukla oyunu önce dini amaçlı ortaya çıkmış daha sonra eğlence aracı olarak kullanılmıştır. |
Kukla oyunu 17. Yüzyılda değil 19. Yüzyılda özel kukla tiyatrolarının kurulmasıyla Batı’da daha yaygın hale gelmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ