Halk Edebiyatına Giriş 2 Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türkülerde kavuştak ya da bağlama bölümünün diğer adı aşağıdakilerden hangisidir?
Türkü.
|
Ağıt.
|
Şarkı.
|
Nakarat.
|
Gazel.
|
2.Soru
Eski Türklerin takvime bağlı üç önemli töreni vardı. Hangi kavram söz konusu takvimde geçmektedir?
Yuğ.
|
Yiğit.
|
Sagu.
|
Hoşnut.
|
Agı.
|
3.Soru
Karagöz oyunun icrası sırasında tef çalan yardımcıya ne ad verilir?
Dayrezen |
Sandıkâr |
Yardak |
Hamal |
Hayalbaz |
Karagöz oyunun icrası sırasında tef çalan yardımcıya dayrezen denir.
4.Soru
Eski Türkçede “türkü, ezgi” anlamında kullanılan bir kelimeye ne ad verilir?
Psişik.
|
Küy.
|
Töz.
|
Nahça.
|
Koca Nahşisi.
|
5.Soru
Aşağıdakilerin hangisinde usullü ezgiler için yanlış bir bilgi verilmiştir?
Genellikle oyun havaları olup bu tür ezgiler bölgelere göre değişik adlar alır. |
Ege’de Zeybek olarak adlandırılır. |
Ordu, Giresun, Marmara ve Trakya’da karşılama olarak adlandırılır. |
Harput yöresinde Sümmani olarak adlandırılır. |
Isparta ve yöresinde Dattiri olarak adlandırılır. |
Usullü ezgiler genellikle oyun havaları olup bu tür ezgiler bölgelere göre değişik adlar alır: Ege’de zeybek, Karadeniz’de horon ya da yalı havası, Ordu, Giresun, Marmara ve Trakya’da karşılama, Erzurum yöresinde Sümmani, Harput yöresinde şıkıltım, Isparta ve yöresinde dattiri, Konya’da oturak, Şanlıurfa’daysa kırık adı verilir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi günlük hayattan alınan oyunlardan biridir?
Tarla Sınırı oyunu |
Keloğlan oyunu |
Göçebe oyunu |
İstikla savaşı oyunu |
Ali ve Fatoş oyunu |
Tarla Sınırı oyunu günlük hayattan alınan bir oyundur. Cemalcik oyunu: Bitki kültürüne bağlı oyunlardandır. Keloğlan oyunu: masallara bağlı oyunlardandır. Göçebe oyunu: destanlara veya âşıkların hayatlarına bağlı oyunlardır. İstiklal savaşı oyunu: tarihi olaylara bağlı oyunlardan dır. Ali ve Fatoş oyunu: samıt veya lal oyunudur.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kuklacılara verilen adlardan değildir?
Hayalbaz |
Suretbaz |
Çadır Hayal |
Başkuklabaz |
Kuklabaz |
İpli kuklaya eski Türkçe’de çadır hayal denmekteydi.
8.Soru
"..... Çin, Japonya, Hindistan veya Endonezya gibi Uzakdoğu ülkelerinin birinde ortaya çıktığı ve oradan XIII. yüzyıldan itibaren Araplar eliyle Yakındoğu’ya getirildiği ve buradan Batı’ya yayıldığı yaygın olarak kabul edilen görüştür." Cümlesindeki boşluğa aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Masallar
|
Günlük Hayatan Alınan Oyunlar
|
Lal Oyunu
|
Seyirlik Oyunlar
|
Gölge Oyunu
|
9.Soru
Seyirlik türlerin ürettiği oyunlarda en önemli öge “taklit”tir. Taklit kelimesi sözlü edebiyat ve sanat geleneklerinde …. ile eş anlamlıdır. Söz konusu boşluğa aşağıdaki seçeneklerden hangisidir?
Meddah
|
Temsil
|
Kukla
|
Sosyo
|
Kültür
|
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi köy seyirlik oyunlarında kullanılan teknik araç-gereç kategorisinde yer alır?
İdeal aksesuarlar
|
Gerçek aksesuarlar
|
Yapma dekor
|
Dikilmiş kostümler
|
Yapay müzik aletleri
|
11.Soru
Türk halk şiirinde başta insanlar olmak üzere ölen canlılar ve kaybedilip uzağına düşülen özlenen mekânlar için ağlatmak ve yas tutturmak anlatım tutumuyla söylenilen veya yazılan tür aşağıdakilerden hangisidir?
Türkü |
Ağıt |
Mâni |
Ninni |
Yuğ |
Türk halk şiirinde başta insanlar olmak üzere ölen canlılar ve kaybedilip uzağına düşülen özlenen mekânlar için ağlatmak ve yas tutturmak anlatım tutumuyla söylenilen veya yazılan şiire ağıt denir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi usulsüz ezgilere bir örnektir?
Bozlak |
Zeybek |
Horon |
Yalı havası |
Karşılama |
Bozlaklar usulsüz türkü türlerindendir.
13.Soru
Aşağıdakilerde hangisi türkülerin işlediği konulara göre tematik sınıflandırmalardan birisi değildir?
Aşk ve sevda türküleri |
Esnaf türküleri |
Mizahi türküler |
Serhat türküleri |
Meslek türküleri |
Türkülerin işlediği konulara göre tematik bir sınıflandırması şu şekilde yapılabilir. Aşk ve sevda türküleri, gurbet türküleri, mizahi türküler, serhat türküleri, kahramanlık türküleri, eşkiya türküleri, tören türküleri, esnaf türküleri, çocuk ve oyun türküleri, askerlik türküleri ve çoban türküleri.
14.Soru
Keloğlan Oyunu hangi oyun grubuna dahildir?
Din Dışı (Profan) Oyunlar:Destanlara veya Âşıkların Hayatlarına Bağlı Oyunlar
|
Ritüel (Kuttören) Oyunlar: Yılın Değişmesiyle İlgili Oyunlar
|
Din Dışı (Profan) Oyunlar: Günlük Hayattan Alınan Oyunlar
|
Ritüel (Kuttören) Oyunlar: Mücerret Fikirlerle İlgili Oyunlar
|
Din Dışı (Profan) Oyunlar: Masallara Bağlı Oyunlar
|
15.Soru
I.Meddah sadece güldürmeceyi amaçlayan birer göstermeci tiyatro olmasına karşılık karagöz ve orta oyunu seçtiği konulara göre benzetmeci ve gerçekçi modern tiyatroya daha yakındır.
II.Orta oyunu ve karagözde seyirci açısından oyunla kaynaşma, onun havasına kendini kaptırma ve kişilerle kendini özdeşleştirme ilişkisi yoktur.
III.Meddah, seçtiği konulara göre seyircide coşkunluk, üzüntü, merak, acıma duyguları yaratır. Meddahın canlandırdığı ve anlattığı kişilerle seyirci arasında bir duygudaşlık bağı ve bir özdeşleştirme ilişkisi kurulabilir.
Yukarıda verilen öncüllerden hangisi veya hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız III |
II, ve III |
I. ve II. |
I, II ve III |
Karagöz ve orta oyunu sadece güldürmeceyi amaçlayan birer göstermeci tiyatro olmasına karşılık meddah seçtiği konulara göre benzetmeci ve gerçekçi modern tiyatroya daha yakındır. Orta oyunu ve karagözde seyirci açısından oyunla kaynaşma, onun havasına kendini kaptırma ve kişilerle kendini özdeşleştirme ilişkisi yoktur. Tam tersine, seyirci ile oyun arasında belli bir mesafe vardır ve seyircinin tepkisi buna bağlı olarak mesafeli ve soğukkanlı bir tepkidir. Meddah ise, seçtiği konulara göre seyircide coşkunluk, üzüntü, merak, acıma duyguları yaratır. Meddahın canlandırdığı ve anlattığı kişilerle seyirci arasında bir duygudaşlık bağı ve bir özdeşleştirme ilişkisi kurulabilir.
16.Soru
Oyuncular çıplak karınları üzerine yüz resmi çizerler, sonra başlarını ve kollarını kasnak üzerinde bir örtüyle örterler. Karna çizilmiş yüzün omuz hizasına gelen yerine bir oklava bağlanır, buraya bir gömlek giydirilir. Oyuncu hareket ettikçe kukla da ona uygun olarak hareket edip oynar.
Yukarıdaki öncülde bilgileri verilen kukla türü aşağıdakilerden hangisidir?
Yer kuklası |
İpli kukla |
El kuklası |
Canlı kukla |
Ayak kuklası |
Anadolu’da köylerde çeşitli adlar altında oynatılan bir kukla da canlı kukladır. Bu oyunda aslında kukla yoktur. Fakat oyuncular kendilerini kukla biçimine sokmaktadırlar. Oyuncular çıplak karınları üzerine yüz resmi çizerler, sonra başlarını ve kollarını kasnak üzerinde bir örtüyle örterler. Karna çizilmiş yüzün omuz hizasına gelen yerine bir oklava bağlanır, buraya bir gömlek giydirilir. Oyuncu hareket ettikçe kukla da ona uygun olarak hareket edip oynar.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi meddahın oyunlarında işlediği konulardan birisi değildir?
Gündelik yaşantı |
Efsaneler |
Destanlar |
Önemli kişi veya kişiler |
Hikayeler |
Karagöz ve orta oyununda olduğu gibi günlük hayat olayları, masallar, destanlar, hikâye ve efsaneler meddahın da repertuarını oluşturur.
18.Soru
Karagöz oyunun icrası sırasında şarkı ve türküleri okuyana ne ad verilir?
Hayalbaz |
Sandıkâr |
Yardak |
Dayrezen |
Hayâlî |
Karagöz oyunun icrası sırasında şarkı ve türküleri okuyana yardak denir.
19.Soru
Türk sözlü edebiyatında aşağıdakilerden hangisinde seyirci ve oyuncular doğru olarak eşleşmiştir?
Karagöz: tek oyuncu / köy seyirlik: çok oyuncu |
Meddah: tek oyuncu / orta oyunu: tek oyuncu |
Kukla: çok oyuncu / köy seyirlik: çok oyuncu |
Karagöz: tek oyuncu / orta oyunu tek oyuncu |
Meddah: tek oyuncu / köy seyirlik: tek oyuncu |
Seyirlik türlerin icralarında değişmeyen iki öge vardır. Bu iki ögenin birisi, seyirciler; diğeri, seyredilecek gösterimi hazırlayıp sunan oyuncular ya da aktörlerdir. Bu özellik ister meddahlık, karagöz, kukla gibi tek aktörlü olsun isterse köy seyirlik oyunları ve orta oyunu gibi çok aktörlü olsun değişmez.
20.Soru
Orta oyununda genellikle zurna ve çifte-nara gibi müzik aletlerini çalan müzisyenlerin oturduğu yere ne ad verilir?
Sandık odası |
Kapı |
Çalgıcıların yeri |
Dükkân |
Yenidünya |
Sandık Odası (Pusat Odası): Oyuncuların kostümlerinin bulunduğu ve giyinip soyundukları çadır ya da perdeyle kapatılmış bir yer. Kapı: Oyuncuların meydana girip çıktıkları kısım. Çalgıcıların Yeri: Orta oyununda genellikle zurna ve çifte-nara gibi müzik aletlerini çalan müzisyenlerin oturduğu yer. Dükkân: Neredeyse bütün oyunlarda “Pişekâr”ın yardımıyla bir işe başlayan “Kavuklu”nun dükkân olarak kullandığı 70 cm yüksekliğinde iki kanatlı bir paravana. Yenidünya: Oyuna göre ev, hamam gibi mekânlar olarak kullanılan yaklaşık 1,5 m yüksekliğinde tahtadan yapılmış 2-4 kanatlı kafes veya paravandır. Yenidünya’nın içinde 2-3 tane iskemle vardır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ