Halk Edebiyatına Giriş 2 Final 2. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

I.Âşıklar çıraklıktan başlayarak “usta âşık” oluncaya kadar belli bir eğitimden geçerler, usta âşıkların yaptıkları, atışmalara, fasıllara ve hikâye anlatma toplantılarına katılırlardı.
II.Bu sürecin sonunda aldığı eğitimi özümseyerek yeteneğini geliştirerek ustalaşan âşıklara, ustaları kullanacakları bir “bade” verirdi.
III.Âşığın şiirinde mahlasını alması, gelenek temsilcileri ve halk arasında “mahlas tapşırma” olarak adlandırılır. Geleneğe göre yetişmiş ustalaşmış kabul edilen âşık bundan sonra kendi başına âşıklık sanatını icra ederdi.
Yukarıdaki öncüllerde aşıklık geleneğindeki yetişmeyle ilgili verilen bilgilerden hangisi veya hangileri doğrudur?


Yalnız I.

Yalnız II.

Yalnız III.

I. ve III.

II. ve III.


2.Soru

I. Münacat
II. Mevlid
III. Mersiye
IV. Hilye
V. Tapuğ
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Tekke ve Tasavvufî Halk Edebiyatında “Allah hakkında yazılan türler” kapsamına girmektedir?


I ve V

II ve III

II ve IV

I ve II

Yalnız V


3.Soru

Tek bir savaşın ya da bir savaşlar silsilesinin anlatıldığı şiir türü aşağıdakilerden hangisidir?


Hamza-nâme

Fetih-nâme

Cenk-nâme

Battal-nâme

Gazavat-nâme


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Âşık tarzı heceli şiir türlerinden koşma şekli içinde yer almaz?


Ninniler
Semailer
Koçaklama koşmalar
Varsağılar
Ezgi, şekil ve konuya bağlı diğer koşmalar

5.Soru

I. Medreselere giden öğrencilere “müderris” adı verilirdi.
II. Bunlar medreselerdeki en yüksek makam olan “softa”lar tarafından eğitilirlerdi.
III. Din adamları, kadılar ve bilginler buradan yetişirlerdi.
IV. Medresenin eğitim dili Farsçadır.
Yukarıda medreseler için verilen bilgilerden hangisi veya hangileri yanlıştır?


Yalnız IV.

II. ve III.

I. ve IV.

I. II. ve III.

I. II. ve IV.


6.Soru

Aşıkların yaptıkları karşılaşmalarda, aşıkların biri tarafından ilk dörtlüğün ikinci mısrasında şiire kafiyeli bir söz söyleme unsuru ne olarak adlandırılmaktadır?


Ayak açma

Meydan açma

Çatışma

Uyak bulma

Divana çıkma


7.Soru

Özel bir törenle bir şeyhe ve onun öğretisini takibe söz vererek bağlanmak anlamına gelen ve genellikle tekkelerde görünen ritüel aşağıdakilerden hangisidir?


Zikir Çekmek

Yol Almak

El Almak

El Vermek

Çile Çekmek


8.Soru

Uzunluk bakımından sınırsız olarak adlandırılabilecek olan, en az 5 veya 7 dörtlükten oluşan konuya ve 100 dörtlüğü aşabilen biçime verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?


Koşma

Destan

Ezgi

Mani

Şarkı


9.Soru

Hüner göstermeye ve övünmeye yönelik anlatım tutumları arasında aşağıdakilerden hangisi yer almaz?


Elifba

Atasözü Destanı

Parodi

Dudakdeğmez

Tecnis


10.Soru

Eskiden âşık fasılları toplantıda bulunan en yaşlı âşığın yaptığı bir dua ile sona ererdi. Bu uygulama ne zaman toplantıda bulunan âşıkların koro halinde Köroğlu’ndan bir koçaklamanın söylenmesi şekline dönüşmüştür?


XX. Yüzyıl ortalarından itibaren

XXI. Yüzyıl ortalarından itibaren

XIX. Yüzyılın başlarında

XIX Yüzyılın sonlarında

XXI. Yüzyılın başlarında


11.Soru

Mutasavvıf şairlerin divan edebiyatının aruzlu biçimlerine kıyasla “koşma” biçimini daha fazla kullanmış olmaları, bu şairlerin hangi yönüne işaret etmektedir?


Şiirde zengin bir anlatım dili oluşturmak istemeleri

Halk kültürüne çok daha fazla bağlı olmaları

Geniş halk kitlelerine hitap etmek istemeleri

Âşıklık geleneğine olan bağlılıkları

Aruz ölçüsüyle ilgili temel bilgilerinin eksik olması


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi aşıklık geleneğinde en fazla bilinen aşık kolları arasında yer almaz?


Mektep

Şenlik Kolu

Erzurumlu Emrah

Tokatlı Nuri

Sümmani


13.Soru

Mani adlı bir kişi M.S. III. yüzyılda Mezopotamya’da bir din kurmuştur. Bu dinin adı nedir?


Meniheizm

Budizm

Musevilik

Hristiyanlık

İslam


14.Soru

Yaratıcı veya icracının dinleyicide uyandırmak istediği duygu ve düşünceleri gerçekleştirme amacına yönelik olarak konuya karşı takındığı; övme, yerme, yerinme “şikâyet”, öğüt verme, bilgilendirme “didaktik”, eğlendirme “güldürme”, yas tutturma “ağlatma” gibi geleneksel tavırlar ve bunlara bağlı olarak konuyu işleyiş tarzlarının her birine verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?


Anlatım tutumu

Aşıklık tarzı

Aşıklık geleneği

Ustalık yolu

Aşıklık tutumu


15.Soru

İslamiyet öncesi Türk edebiyatında Oğuz Türklerinin dini içerikli kurban törenleri olan şölenlerde veya zafer kazanılan savaşlardan sonra söylenen şiirlere ne ad verilirdi?


Sagu

Sav

Takşut

Takmak

Koşuk


16.Soru

Tekke ve Tasavvufî Halk Edebiyatı Geleneği'nde Başta tasavvuf büyüklerinin şiirleri olmak üzere çeşitli manzumeleri tasavvufî bakış açılarıyla yorumlayan çoğunluğu mensur olan düzyazı eserleri hangileridir?


Gazavat-nâmeler

Fetih-nâmeler

Tevarihler

Fıkralar

Şerhler


17.Soru

Ozan-baksı döneminde kullanılan ve Di^va^nu Lüga^ti’t-Türk’te “şiir” anlamına gelen sözcük aşağıdakilerden hangisidir?


yır

küg

kojan

yakşut

takmak


18.Soru

Dede Korkut Hikayeleri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi doğrudur?


On iki hikâyeden oluşmaktadır.

İki yazma nüshası vardır.

Altı hikayeden oluşmaktadır.

Türkiye’de ilk defa 1923’te yayımlanmıştır.

Hikayelerin elimizdeki şeklinin XIV. veya XV. yüzyılda Karakoyunlu sahasında tekke mensubu bir kişinin kalemiyle yazıya geçtiği düşünülmektedir.


19.Soru

Budizm ve Maniheizm döneminden adını bildiğimiz ozan-bakılar aşağıdakilerden hangisidir?


Kül Tarkan

Çuçu

Kiki

Çısuya

Hepsi


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatında kullanılan kelimelerden “ilahi” anlamına gelmektedir?


Şlok
Başik
Padak
Kavi
Haki