Halk Hikayeleri Final 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi günümüz meddahlarından biri sayılabilir?
Arap Nedim |
Borazan Tevfik |
Kız Ahmet |
Ferhan S¸ensoy |
Mustafa C¸elebi |
XXI. yüzyılda teknolojinin ilerlemesiyle birlikte meddahlık kendisine yeni alanlar bulmakta ve televizyonlar aracılığıyla çok geniş kitlelere ulaşabilmektedir. Günümüzde bu işi yapanlar arasında; Cem Yılmaz, S¸ahan Gökbakar, Beyazıt O¨z türk, Ata Demirer, Yılmaz Erdoğan, Ferhan S¸ensoy, vb. sayılabilir.
2.Soru
Dede Korkut hakkında herhangi bir bilgiye rastlayamadığımız eser aşağıdakilerden hangisidir?
Selçuknâme |
Şecere-i Terâkime |
Kutadgu Bilig |
Dürerü’t- Ticân |
Câm-ı Cemâyin |
Kutadgu Bilig
3.Soru
Aşağıdaki hikâyelerden hangisi geceleyin ortaya çıkarıldığı zaman etrafı aydınlatan “çamçırak” taşlarının Bağdat’tan alınarak İstanbul’a getirilmesi konusu etrafında oluşmuştur?
Yaralı Mahmut |
Şah İsmail |
Kirmanşah |
Köroğlu’nun Bolu Beyi Kolu |
Köroğlu’nun Zuhuru Kolu |
Yaralı Mahmet hika^yesi, daha çok masallarda rastladığımız geceleyin ortaya çıkarıldığı zaman etrafı aydınlatan “çamçırak” taşlarının Bağdat’tan alınarak İstanbul’a getirilmesi konusu etrafında oluşmuştur. Doğru cevap A’dır.
4.Soru
Köroğlu destanının ilk olarak hangi dile tercümesi yapılmıştır?
İngilizce |
Almanca |
Rusça |
Fransızca |
Çince |
Köroğlu destanının halk ağzından ilk derlenmeleri, on dokuzuncu yüzyılda başlar. İ. Şopen XIX. yüzyılda Azerbaycanlı bir âşığın ağzından dinlediği destanını konusunu, Rusça’ya tercüme edip yayımlar. 1840’lı yıllarda A. Chodzko adlı Polonya asıllı bir Rus Azerbaycan ve Türkmen vadilerini dolaşarak on üç hikâyelik ilk önemli Köroğlu destanı metnini tespit eder ve Rusça’ya tercüme ederek bastırır.
5.Soru
Dirse Han Oğlu Boğaç hikâyesinde Hanlar Hanı Bayındır Han’ın kara çadıra oturtulan kişi kimdir?
Dirse Han |
Kan Turalı |
Uşun Koca Oğlu Segrek |
Bamsı Beyrek |
Deli Dumrul |
Dede Korkut Kitabı’ndaki ilk hikâye Dirse Han Oğlu Boğaç hikâyesidir. Hanlar Hanı Bayındır Han’ın düzenlediği toy sırasında oğlu kızı olan ak çadıra, kızı olan kırmızı çadıra, oğlu kızı olamayan kara çadıra oturtulur. Toya davet edilen beylerden birisi de Dirse Han’dır. Dirse Han’ı karşılayanlar onu kara çadıra oturturlar, altına kara keçe sererler, önüne kara koyun yahnisi korlar.
6.Soru
Karaca Oğlan kimin kahvesinde işe başlamıştır?
Murat Paşa |
Şah Abbas |
Âşık Ahmet |
Yakup Han |
Kara Vezir |
Karaca Oğlan hikayesinde problemlerin çözümünde hakemlik görevini üstlenen kahve sahibi Murat Paşa ise Dedem Korkut gibidir.
7.Soru
"Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciliği" isimli eserinde halk hikâyelerini sınıflandıran yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Fuad Köprülü |
Zeki Velidi Togan |
Pertev Naili Boratav |
Şükrü Elçin |
Ali Berat Alptekin |
Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciliği adlı eserinde biraz da halk hikâyeleriyle ilgili tasnifinden yararlanarak, konuyu dört ana başlık altında değerlendiren Pertev Naili Boratav’dır. Boratav’ın sınıflandırmasına göre halk hikâyeleri “yaşanmış olaylar”, “âşıkların hayatları etrafında oluşan hikâyeler”, “Köroğlu menkıbeleri ve bu tipteki diğer menkıbeler” ve “klasik manzum hikâyeler” biçiminde tasnif edilmiştir. Doğru cevap C’dir.
8.Soru
Yaralı Mahmut hikayesi hangi ülkelerde bilinmektedir?
Sadece Türkiye |
Türkiye, Azerbaycan, Türkmenistan, O¨zbekistan, Balkanlar ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti |
Türkiye ve Azerbaycan |
Türk Cumhuriyetlerinde ve komşu ülkelerde |
Türkiye ve İran |
Yaralı Mahmut hika^yesi sadece Türkiye’de bilinmektedir. Doğru cevap A' dır.
9.Soru
I Ölümsüzlük
II Görünmezlik
III Kahramanlık
IV Aşıklık
V Adaletlilik
Batı anlatmalarında üç köpük Köroğlu’na yukarıda verilen hangi meziyetleri kazandırmıştır?
I-II ve III |
II ve III |
IV ve V |
III ve V |
I-III ve IV |
Köroğlu hikâyelerinin batı anlatmalarında gördüğümüz abıhayatın (üç köpük) içilmesi Bingöl ilimizin adına bağlı olarak anlatılan efsane Köroğlu ile ilişkilendirilmektedir. Üç köpüğün Köroğlu’na verdiği meziyetler, ölümsüzlük, kahramanlık ve âşıklıktır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi halk hikâyeleri içinde yer alabilecek edebî ürünlerden biridir?
Deneme |
Gezi yazısı |
Biyografi |
Atasözü |
Özdeyiş |
Halk hikâyeleri içinde rastlanabilecek edebî ürünler şunlardır: Masal, efsane, dua ve atasözü. Bu nedenle yanıt D'dir.
11.Soru
Aşağıdaki halk hikâyelerinden hangisi, kahramanının doğup büyüdüğü bölgenin adıyla anılır?
Kerem Dede
|
Kurbanî
|
Âşık Garip
|
Tahir
|
Emrah
|
12.Soru
Kösenin kolu aşağıdakilerden hangisinin anlattığı hikayelerdendir?
Aşık Mıktat. |
Aşık Sümmani. |
İshsak Kemali. |
Behçet Mahir. |
Aşık Mevlüt İhsani. |
Aşık Mıktat.Cevap A'dır.
13.Soru
Filiz Kırbaşoğlu tarafından “Köroğlu Destanı’nın Özbek Varyantları Üzerine Bir Araştırma” adlı çalışmasına uygulanan hikaye inceleme yöntemi hangisidir?
Greimas’ın Göstergebilim Yöntemi |
Sözlü Kompozisyon Teorisi |
Performans Teori |
İdeolojik Halk Bilimi Kuramı |
Joseph Campel’in Kahramanın Sonsuz Yolculuğu |
Greimas’ın Göstergebilim Yöntemi Filiz Kırbaşoğlu tarafından “Köroğlu Destanı’nın Özbek Varyantları Üzerine Bir Araştırma” adlı çalışmasına uygulanan hikaye inceleme yöntemidir.
14.Soru
Tahir ile Zühre hikâyesini diğer halk hikâyelerinden ayıran en önemli özellik hangisidir?
Çocuksuzluk üzerine kurulu olması |
Tahir’in sandıkta Nil nehrine atılması |
Mezarların arasında kara çalı olması |
Birbirlerini kardeş sanmaları |
Hazreti Hızır’ın onlara yardımları |
Tahir ile Zühre hikâyesini diğer halk hikâyelerinden ayıran en önemli tarafı Tahir’in Nil'e atılmasıdır. Zühre’nin babası olan Padişahın askerleri onu sandığa koyarak Nil Nehri’ne atarlar, ama Tahir Göl Padişahı’nın kızları tarafından kurtarılır. Diğer seçeneklerde verilen özelliklere başka hikayelerde de rastlarız.
15.Soru
Ercişli Emrah ile Selvihan hikayesi ile ilgili hangisi doğru değildir?
Hakkında Türkiye’de Muhan Bali (1973) tarafından hazırlanmış olan bir doktora tezi vardır
|
Hikâyenin bibliyografyası sadece Saim Sakaoğlu tarafından hazırlanmıştır.
|
Selvi’nin kendisine talip olanlara karşı Emrah’ı bekleme taktiği vardır.
|
Selvi’nin bir şaha bağ ektirerek süre istemesi; yedi yılda dokunacak olan halının bitmeden evlenmeyeceğini bildirmesi onun Emrah’a karşı olan sevgisinin ispatıdır
|
Gence Hanı olarak görülen Kara Vezir ise yalancılığın, ikiyüzlülüğün cezasını canıyla ödeyen bir tiptir.
|
16.Soru
Tayyarzade, Cevri Çelebi, Sansar Mustafa, Hançerli Hanım, Tıflî ile İki Biraderlerin Hikâyesi adlarıyla bilinen hikâyeler hangi padişah döneminde oluşmuştur?
IV. Murad |
II. Mahmud |
III. Ahmed |
III. Selim |
II. Osman |
Tayyarzade, Cevri Çelebi, Sansar Mustafa, Hançerli Hanım, Tıflî ile İki Biraderlerin Hikâyesi adlarıyla bilinen hikâyelerin tamamı IV. Murat döneminde İstanbul’da oluşmuştur.
17.Soru
Köroğlu’nun son kolu anlatımlarına göre hangi ifade doğru değildir?
Şam’a göçmüştür. |
Kırklara karışmıştır. |
Dağıstan’a gitmiştir. |
Aramızda yaşamaktadır. |
Mezarı bulunmamaktadır. |
Köroğlu’nun dünya üzerine mezarı yoktur. Ölümsüzlük suyunu içen Köroğlu aramızda yaşamaya devam etmektedir. Bu yüzden Doğu Anadolu âşıkları âşık fasıllarının başında ve sonunda Köroğlu’ndan parça okumayı alışkanlık hâline getirmişlerdir. Böylece Köroğlu’nun, yaşatılması istenmektedir. Hikayeye göre koçaklarının ölümüne çok üzülen Köroğlu ailesiyle birlikte Şam’a göç etmiştir. Orada evlenme vaadinde bulunduğu Benli Döne’nin intiharından sonra oğluna ailesini de alıp Dağıstan’a gitmesini ve kendisini aramamasını söylemiştir. Sazının sesinin ise Kırklar Dağ’ında yankılandığı söylenir.
18.Soru
Mahmut neden Gence’ye doğru yola çıkar?
Gence Padişahı’nın kızıyla evlenmek için |
Gence’de çoban olarak işe başlamak için |
Muhteşem bir saray yaptırmak için |
Gence Padişahı’ndaki şamşırak taşlarını almak için |
Mehbub ve Kara Vezir’in nişanına katılmak için |
Osmanlı Padişahı muhteşem bir saray yaptırır. Sarayı gören herkes mükemmel olduğunu ancak şamşırak taşlarının getirilmesiyle daha da güzelleşeceğini söylerler. Padişah, sözü edilen taşların Gence Padişahı’nda olduğunu öğrenince tellallar çağırtır ve taşları getirene dünyalığını vereceğini söyler. Padişahla görüşen Mahmut emrine verilen ordu ve babasının arkadaşının rehberliğinde Gence’ye doğru yola çıkar ve elçi vasıtasıyla, Gence Padişahı’na şamşırak taşlarını vermesini, yoksa taş üstünde taş koymayacağını bildirir.
19.Soru
Şah İsmail üç eşi ile birlikte Kandehar' a geldiğinde onu kıskanıp Padişah' tan onu öldürmesini isteyen kimdir?
Şah İsmail üç eşi ile birlikte Kandehar' a geldiğinde onu kıskanıp Padişah' tan onu öldürmesini isteyen kimdir?
Türkmen Beyi |
Hoca Danyal |
Atsız Bey |
Şah İsmail' in annesi |
Arapüzengi |
Kandehar’a geldiğinde S¸ah İsmail’in annesi, gelinlerini görünce kıskanır ve kocasından S¸ah İsmail’i öldürmesini ve gelinleri ile evlenmesini ister. Doğru cevap D' dir.
20.Soru
Dede Korkut hikâyelerinden hangisi bugün Anadolu’da canlı olarak yaşamaktadır?
Dirse Han Oğlu Boğaç Han |
Begil Oğlu Ermen |
Kam püre Oğlu Bamsı Beyrek |
Uşun Koca Oğlu Seğrek |
Salur Kazanın Evinin Yağmalanması |
Kam püre Oğlu Bamsı Beyrek
Günümüzde, Hazar Denizi’nin doğusunda ve batısında BamsıBeyrek,Tepegöz ve Deli Dumrul hikâyeleri sözlü kaynaklarda anlatılmaya devam etmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ