Hareketli Görüntünün Tarihi Final 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yeni medyanın yükselişinin teknolojik temelini oluşturmaktadır?
Ağ erişimi |
Sayısal dönüşüm |
Taşınabilirlik |
Yeni ekran özelliği |
Arayüz tabanlı görsel iletişim |
Yeni medyanın devrimsel yükselişinin teknolojik temelini oluşturan en önemli olgu, verilerin sayısal olarak dönüştürülebilmesi, işlenebilmesi ve depolanabilmesi süreçlerine dayanmasıdır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Lumiere Kardeşlerin filmlerinin ortak özelliklerinden biri değildir?
Filmlerinde kamera hareketinin olmaması
|
Filmlerinde bilimkurgu türünün temellerini atmaları
|
Gerçekçi bir üslup kullanmaları
|
Filmlerinde genellikle genel çekimi kullanmaları
|
Filmlerinin sinema tarihinin ilk belgeselleri olarak nitelendirilmesi
|
3.Soru
Lumiere Kardeşlerin filmlerinin izleyici tarafından dikkat çekici bulunmasında asıl etken aşağıdakilerden hangisidir?
Sinematografı elle taşınabilir hale getirmeleri |
Fotoğraf sanatı kökeninden gelmeleri |
Konu olarak yakın çevrelerini ele almaları |
Gerçeği herkesin anlayabileceği şekilde aktarması |
Sinematografı onların icat etmiş olması |
Lumie´re Kardeşler’in filmlerinin izleyici tarafından dikkat çekici bulunmasında beyaz perdede izledikleri görüntülerin gerçek hayattaki insan, nesne ve fiziki çevreyi, hemen herkesin anlayabileceği nitelikte gösterilmesinden kaynaklanır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Alman mühendis Rudolph Thun sinema ile ilgili keşiflerin temellerinde yatan teknik ilkelere göre sınıflandırmaları arasında yer almaz?
‘Evre resimleri’nin peşi sıra dizilerek hareketin yeniden üretimi |
Bir çember üzerindeki küçük pencerelerin hızla döndürülmesiyle, durmaksızın hareket eden resimlerin elde edilmesi |
Hareketi oluşturan evre resimlerinin bir bütün olarak ya da kısmi aralıklarla birbiri ardına gelişi |
Mercekler ve ayna aracılığıyla evre resimlerin optik düzenlenmesi |
Dairesel resim şeritleri |
Alman mühendis Rudolph Thun bu keşifleri temellerinde yatan teknik ilkelere göre şöyle sınıflandırmıştır:
- ‘Evre resimleri’nin peşi sıra dizilerek hareketin yeniden üretimi,
- Bir çember üzerindeki küçük pencerelerin hızla döndürülmesiyle, durmaksızın hareket eden resimlerin elde edilmesi,
- Hareketi oluşturan evre resimlerinin bir bütün olarak ya da kısmi aralıklarla birbiri ardına gelişi,
- Mercekler ve ayna aracılığıyla evre resimlerin optik düzenlenmesi,
- Uzun resim şeritleri,
- Hareketli resimlerin yansıtılması.
5.Soru
HDTV’nin çözünürlüğü aşağıdakilerden hangisidir?
1920x1080 |
720x576 |
720x480 |
640x480 |
320x240 |
Çözünürlük 1920 benek X 1080 aktif satır = 2.073.600 benek ( 2.1 Megapixel).
6.Soru
Benzer iletişim hizmetlerinin farklı iletişim şebekeleri aracılığıyla taşınabilmesi bilgisayar, telekomünikasyon ve medya hizmetlerinin bir araya gelmesi olarak adlandırılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Temsil Sistemi |
Yöndeşme |
Görsel İletişim |
Kişiselleştirebilme |
Ağ Erişimi |
Tanımı verilen kavram kitle iletişimi literatüründe yöndeşme olarak yer almaktadır.
7.Soru
PAL sistemi hangi ülke tarafından renkli televizyon yayınına geçebilmek için geliştirilmiştir?
Almanya |
Fransa |
Kanada |
İngiltere |
Japonya |
1967 yılında Almanya’da var olan siyah beyaz televizyon sistemi ile uyumlu bir renkli televizyon sistemi olarak kabul edildi.
8.Soru
İlk western filmi aşağıdakilerden hangisidir?
A trip to the Moon |
The Story of Kelly Gang |
The Great Train Robbery |
Quo Vadis |
Cabiria |
1903’de Amerikalı Edwin Porter’ın çektiği Büyük Tren Soygunu (The Great Train Robbery) ilk akılda kalıcı öyküye sahip film olur. Filmde ilişkileri ve çekimleri birbirine bağlamak için kurgu tekniğini kullanan Porter sekiz dakika içinde ilk kez hareketli kamerayı da kullanarak gerimli bir öykü yaratır. Heyecanlanan izleyiciler bu yeni anlatım biçiminin daha fazlasını talep ederler ve yapımcılar da onları dinler. Basit macera ve aşk hikayeleri herkesin hoşuna gidecektir. Beklenti kimi zaman biraz daha heyecan, kimi zaman da biraz daha fazla aşktır.
9.Soru
Yeni medyanın geleneksel medyaya karşın yüksek hızlı iletişim becerisinin her zaman olumlu sonuçlar doğurmayacağı görüşü kime aittir?
Van Dijk
|
Stevenson
|
Papacharissi
|
Abramson
|
Timisi
|
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yeni medyanın altı maddede özetlediği toplumsal değişim örneklerinden biri değildir?
Elde edilen bilginin niceliksel olarak artması |
Bilgiye ulaşımın hızlanması |
Kitleselden kişiselleşmiş yayıncılığa geçiş |
Bilgi merkeziyetçi yapıya bürünmüş |
Etkileşimli uygulamalarda artış yaşanmış |
Yeni medyanın altı maddede özetlediği toplumsal değişim örneklerinde bilgi merkezi yapıya bürünmemiştir. Aksine enformasyon sistemlerinin merkeziyetçi yapıdan kurtulduğu savunulmaktadır.
11.Soru
Bir disk bir ayna karşısında döndürülüp, aynadan yansıyan görüntüye yarıklardan bakıldığında hareket yanılsaması sağlayan ve yanıltan görüntü anlamına gelen aygıtın adı nedir?
Thomitrop
|
Fenakitiskop
|
Strohiskop
|
Praksinoskop
|
Zoetrop
|
12.Soru
Fransa’da ilk televizyon yayını hangi yıl gerçekleşti?
1927 |
1928 |
1929 |
1930 |
1931 |
Fransa’da ilk televizyon yayını 31 satırlık bir sistemle 1931 yılında gerçekleşti. Bu yayın deneme niteliğindeydi.
13.Soru
Cep telefonlarının İsviçre çakısına benzetimi kim tarafından yapılmıştır?
Virlilio
|
Cashen
|
Gere
|
Ballard
|
Greeber
|
14.Soru
Aşağıda verilen seçeneklerdeki sanat akımlarından hangisi video sanatsal bir araç haline gelirken öne çıkmış akımlardan değildir?
Futurizm |
Konstrüktivizm |
Dadaizm |
Post-Modernizm |
Pop Art |
Post-modernizm dönemine kadar önceki sanat akımlarının videonun sanat amacıyla kullanımı için bir temel olduğu söylenmektedir.
15.Soru
Yeni medyanın aşağıdaki özelliklerinden hangisi iletişim sürecinde kaynak ile alıcıyı eşit konuma getirmektedir?
Kişiselleştirebilme |
Kitlesizleştirme |
Etkileşimlilik |
Eşzamansızlık |
Zaman ve mekândan bağımsız iletişim |
Yeni medyanın “yeni” olarak tanımlanmasındaki temel satır başlarından biri, yeni medyanın geleneksel medyaya göre kullanıcılarına etkileşimli bir iletişim ortamı sunabilmesidir. Bu durum iletişim sürecinde kaynak ile alıcıyı eşit konuma getirir. Her alıcı aynı zamanda potansiyel bir kaynak olabilme olanağına da sahiptir. Geleneksel medyanın tek yönlü iletişim süreçlerine karşın yeni medyanın etkileşimli iletişim olanağı, her kullanıcının kanal üzerinde eşit hak sahibi olmasına yol açar ve kanalı kullanarak iletilerini kodlayabilmek için tüm kullanıcıların birbirleri ile aynı haklara sahip olmalarını sağlar.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi farklı video uygulamaları arasında yer almaz?
Gerilla Video |
Feminist Video |
Video Heykel - Video Yerleştirme |
Romantik Video |
Canlı Video Uygulamaları, Video Performanslar |
Gerilla Video: Gerilla video, sokaklarda caddelerde gerçekleşen gündelik hayata ait etkinliklerin politik ya da pedagojik bir amaçla kaydedilmesini içerir.
Feminist Video: Video hangi açıdan bakılırsa bakılsın, narsis bir araçtır. Bu kuramsal söylem ise video-ayna
Benzetmesi ile temellenir. Video, teknik olarak diğer görüntü üretme sistemlerinin aksine anında ve başka hiçbir kullanıcının yardımına ihtiyaç duymadan görüntü üretir. Bu temelden hareketle video tıpkı bir ayna gibi işlev görebilir ve tıpkı bir ayna gibi nesnesi ve imgesini aynı zaman-mekan düzleminde buluşturur.
Video Heykel - Video Yerleştirme:
Video görüntüsünün oluştuğu yüzey monitör olarak adlandırılır. Bu tanım uzunca bir süre bu şekilde kullanılmış ve video monitörleri de bir süre sonra sanatın ortamında kullanılagelmiştir. Video görüntüsünün halkın kullanım alanındaki karşılığı, bir kitle iletişim aracı olarak evlerin salonlarındaki televizyon alıcılarıdır. Bu alıcılar önceleri televizyon yayınlarını evlerin başköşesine getirmek için sadece birer monitör olarak değil, sanki bir ev mobilyasıymış gibi tasarlanmıştır. Bu nedenle bir televizyon alıcısı çoğunlukla bir ev mobilyası gibi işlev görür. Video sanatçıları ise, televizyona karşı mücadelelerinde televizyon alıcılarını birer sanat nesnesine dönüştürerek, televizyonun oluşturduğu kitle kültürüne karşı geliştirdikleri eleştirel tavırda video monitörlerini üçboyutlu bir heykelin parçası olarak kullanmışlardır.
Canlı Video Uygulamaları, Video Performanslar:
Video görüntüsünü diğer görüntü üretme sistemlerinden ayıran temel farklılığın, video görüntüsünün anında oluşturulduğunu daha önce belirtmiştik. Bu özellik
“canlı” görüntü olarak tanımlanır ve nesne ile imgenin eşzamanlı olabilmesi ancak video teknolojisi ile mümkündür.
17.Soru
Günümüzde yaşanan teknolojik değişimlerin, aslında toplumsal bir dönüşüm olduğunu savunan; ‘ Makine her zaman teknolojik olduğundan daha çok toplumsaldır’ ifadesi aşağıdaki kuramcılardan hangisine aittir?
Gilles Deleuze |
Nam June Paik |
Manuel Castelles |
Lev Manovich |
Alvin Toffler |
Teknolojik dönüşümlerin aslında toplumsal dönüşüm olduğunu savunan kuramcı Gilles Deleuze’dir.
18.Soru
Çektiği ”Potemkin Zırhlısı” adlı filminde paralel kurguyu başarılı biçimde uygulamıştır. Ona göre kurgu, birbirinden bağımsız çekimlerin çatışmasından oluşan yani anlam ve düşüncedir.
Yukarıda anlatılan yönetmen kimdir?
Sergei M. Eisenstein |
Alain Resnais |
Jacques Rivette |
Ingmar Bergman |
Jean Luc Goderd |
Paragrafta bahsi edilen Potemkin Zırhlısı filminin yönetmeni Sergeri M. Eisenstein’dır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Pudovkin’in kurgu ayrımlarından biri değildir?
Paralel Kurgu |
Eşzamanlılık |
Simgecilik |
Kontrast |
Koşutluk |
Paralel kurgu, Pudovkin’in kurgu ayrımlarından biri değildir.
20.Soru
Pudovkin’e göre sinemanın kurguları arasında aşağıdakilerden hangisi yer almaz?
Kontrast |
Hiyerarşi |
Koşutluk |
Simgecilik |
Eşzamanlılık |
Pudovkin’e göre beş ayrı kurgu tipi vardır. Bunlar: kontrast, koşutluk, simgecilik, eşzamanlılık ve temanın tekrarı kurgularıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ