Hareketli Görüntünün Tarihi Final 19. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fotoğraf makinasıyla 1/1000 hızına ulaşarak, bir atın koşuşunu saniyede 24 kare çekmeyi başaran kişi aşağıdakilerden hangisidir?
William George Horner |
Eadweard Muybridge |
E. Reynaud |
Rudolph Thun |
Peter Mark Roget |
1878’e kadar çalışmalarını ve makine teknolojisini geliştiren Eadweard Muybridge stereoscopik görüntü sağlayan çift objektifli fotoğraf makinesiyle saniyede 1/1000 örtücü hızına ulaşarak bu kez atın koşusunun 24 fotoğrafını çekmeyi başardı. Her ne kadar Muybridge için sadece hareketi çözümlemek önemliyse de onun seri fotoğrafları ilk kez kaydedilen bir “hareketli görüntüler” sekansıydı. Ama onun öncelikli hedefi hareketin an’larını durağan birer fotoğraf olarak kaydetmekti. Bu yüzden de Muybridge 1878’de Atın Hareketi (Horse Motion) adlı kart serisini, 1887’de de birçok hayvanın hareketlerini resmettiği fotoğraflarıyla da Hayvan Hareketi (Animal Locomotion) adlı kitabını yayınladı.
2.Soru
George Maciunas’ın öncülüğünde oluşturulmuş avant-garde bir bakış açısı üzerine geliştirilen, kalıcı sanat eserleri yerine geçiciliğe, bitmiş yapıt yerine süreçselliğe, satılabilir ve metalaşmış sanat nesneleri yerine işlevsiz nesnelere önem veren sanatsal anlayış aşağıdakilerden hangisidir?
Romantizm |
Fluxus |
Realizm |
Sembolizm |
Fütürizm |
Fluxus, George Maciunas’ın öncülüğünde oluşturulmuş avant-garde bir bakış açısı üzerine geliştirilen, kalıcı sanat eserleri yerine geçiciliğe, bitmiş yapıt yerine süreçselliğe, satılabilir ve metalaşmış sanat nesneleri yerine işlevsiz nesnelere önem veren sanatsal anlayıştır.
3.Soru
Dada döneminde “hazır nesne” olarak sanata şekil veren kavram, Pop Art içinde hangi adla yeniden gündeme gelir?
Hazır denge |
Hazır seçim |
Hazır imge |
Hazır giyim |
Hazır üretim |
Dada bakış açısı ile daha önce sanatın bünyesinde yeri olmayan “hazır nesne” kavramını sanatın içine sokar. Hazır nesne, geleneksel olarak kabul görmüş sanat nesnelerinden farklı olarak, gündelik yaşamdan ya da farklı sanat eserlerinden alınan sanat ya da sanat dışı nesneleri manipüle ederek, yeniden yorumlayarak bir sanat nesnesinin parçası haline dönüştürmektir. Hazır nesne, sanat nesnesinin orijinalliğini, biricikliğini, yeniden üretilebilirliğini tartışamaya sunar, sanat eserini oluşturan katmanların yeniden sorgulanmasının yolunu açar ve mekanik sanattan elektronik sanata geçişte ihtiyaç duyulan kuramsal temellerin atılması için en işlevsel geleneklerin oluşmasına katkıda bulunur. Hazır nesne ile birlikte, sanat nesnesi geleneksel sanatın olmazsa olmaz kuralları arasında sayılan, biricik olma, orijinal olma, çoğaltılamaz olma gibi kavramların boyunduruğundan kurtulmak için en radikal adımların atılmasına temel oluşturur. Duchamp’ın Çeşme (Fountain - 1917) adını verdiği pisuarı müzelik sanat eserleri arasına sokması ile birlikte sanat tarihinin seyri hiçbir zaman eskisi gibi olmayacaktır. Pop Sanatı hazır nesnelerden farklı olarak, sanat kavramı içine kolajı sokar, var olan imgeleri popüler kültür bağlamında yeniden işler, yeni anlamlar üretir. Dada döneninde Duchamp tarafından ortaya konan sanatta “hazır nesne” kavramı Pop sanatında “hazır imge” kavramına dönüşür. Hazır imge, fotoğraf ve filmin olanakları ile görüntülerin kolaylıkla çoğaltılabilmesiyle birlikte ortaya çıkan yeni ikonları kullanır ya da var olmayan yeni ikonlar yaratır.
4.Soru
Televizyon yayınları, siyah beyazdan renkli yayına geçtiğinde aşağıdaki gelişmelerden hangisi gerçekleşmiştir?
Renkli ve siyah-beyaz yayın saatlerinin ayrılması |
Renkli yayınların siyah-beyaza uygun tasarlanması |
Siyah beyaz televizyonlara renkli tüp takılması |
Renkli ve siyah-beyaz yayın kanallarının ayrılması |
Siyah-beyaz televizyonların renkli televizyonlarla değiştirlmesi |
Televizyon yayınları, siyah-beyazdan renkli yayına geçtiğinde, renkli yayınlar siyah-beyaza uygun tasarlanmıştır.
5.Soru
Griffith’in filmlerinin sinema tarihi açısından önemi aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
Estetik ve teknik olarak bir kopuş olması |
Sesin kullanıldığı ilk film olması |
İlk animasyon filmi olması |
İlk belgesel filmi olması |
HD yayınla verilmiş olması |
Griffith’in filmleri sinemanın başlangıcından o güne dek yapılmış filmlerden hem estetik hem de teknik olarak bir kopuştur. Onunla başlayan görsel dil modern sinema dilinin ortaya çıkışıdır. Fakat bu modern dil halkın anlayabildiği ve yanıt verebildiği bir dildir. Kullandığı teknikler izleyicinin duygularını ve gerilimini yönlendirir. Film izleyicisi artık sadece öykünün denetiminde değildir.
6.Soru
Yeni medyanın yapılanmasında yaşanan dönüşümü bir devrim olarak niteleyen ve bu devrimi Enformasyon Teknolojisi Devrimi olarak tanımlayan kuramcı aşağıdakilerden hangisidir?
Alvin Toffler
|
Manuel Castells
|
Lev Manovich
|
Frederick Williams
|
Glen Creeber
|
7.Soru
Yaşanan teknolojik değişimin aslında toplumsal bir dönüşüm olduğunu vurgulayan; “Makine her zaman teknolojik olduğundan daha çok toplumsaldır.” ifadesi aşağıdaki kuramcılardan hangisine aittir?
Gilles Deleuze
|
Nam June Paik
|
Manuel Castells
|
Lev Manovich
|
Alvin Toffler
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi video ve benzeri araçların birer sanat ortamı olarak kullanılmaya başlamasında etkili olan toplumsal olaylardan biridir?
Paris Komünü |
I. Ve II. Dünya Savaşı |
Berlin Duvvarının Yıkılması |
Arap Baharı |
Perestroyka |
I. Ve II. Dünya Savaşı video ve benzeri araçların birer sanat ortamı olarak kullanılmaya başlamasında etkili olan toplumsal olaylardan biridir.
9.Soru
Kameranın bir kez çalıştırılıp durmasıyla elde edilen film parçasına ne ad verilir?
Çekim |
Parça Film |
Artık Film |
Sahne |
Film Karesi |
Kameranın bir kez çalıştırılıp durmasıyla elde edilen film parçasına çekim denir. Çekimler kurguda birleştirilerek sahneleri oluşturur.
10.Soru
İlk taşınabilir elektronik kamera ve kayıt araçları yaklaşık 40 yıl önce hangi firma tarafından piyasaya sürülmüştü?
SONY |
GRUNDIG |
FISHER |
PANASONIC |
SAMSUNG |
İlk taşınabilir elektronik kamera ve kayıt araçları yaklaşık 40 yıl önce Sony firması tarafından “portapak” adıyla piyasaya sunulduğunda; televizyon çoktan kitle iletişim aracı olarak evlerde yerini almıştır. Elektronik kamera adından anlaşılacağı üzere, elektronik görüntü oluşturur ve oluşturduğu bu görüntüyü çoğaltır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sosyal teknolojinin özelliklerinden biri değildir?
Çok çeşitli bilgi işleme |
Veriyi olay saklayabilme |
Veriyi küçük alanlara sığdırabilme |
Kopyalamayı birebir süre içinde gerçekleştirebilme |
Veriyi hızlı işleme |
Kopyalamayı birebir süre içinde gerçekleştirebilme, sosyal teknolojinin özelliklerinden biri değildir.
12.Soru
Aşağıdaki sinema kuramcılarından hangisi gerçeklik ve biçimci geleneği sentezlemeye çalışmıştır?
Andre Bazin
|
Siegfried Kracauer
|
Christian Metz
|
Slavoj Zizek
|
Jean Mitry
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi video ve benzeri araçların birer sanat ortamı olarak kullanılmaya başlamasında etkili olan toplumsal olaylardan biridir?
Paris Komünü |
I. Ve II. Dünya Savaşı |
Berlin Duvarının Yıkılması |
Arap Baharı |
Perestroyka |
I. Ve II. Dünya Savaşı video ve benzeri araçların birer sanat ortamı olarak kullanılmaya başlamasında etkili olan toplumsal olaylardan biridir.
14.Soru
Aşağıdaki tanımlamalardan hangisi İngiliz yayın kuruluşu BBC için kullanılamaz?
BBC’nin televizyon programcılığı yaklaşımı kamuya hizmet edecek bir yayıncılık yaklaşımıdır.
|
BBC tipi kamusal yayıncılığa göre, yayıncılık sadece eğlence değil, aynı zamanda kültürel ve eğitici olmalıdır.
|
BBC, devlet tarafından düzenlemesi yapılan fakat hükümetin doğrudan kontrolü altında olmayan bağımsız bir organizasyondu.
|
1922’de bir telekomünikasyon organizasyonu olarak kurulan ve ilk radyo yayıncılığını yapan BBC (British Broadcasting Corporation) televizyon üzerine imtiyazlı bir ulusal tekel olacak ilk organizasyon oldu.
|
İngiltere'de Margaret Thatcher hükümeti döneminde özelleştirilen ilk televizyon kuruluşudur.
|
15.Soru
“Işık ve Gölgenin Yetkin Sanatı” kitabının yazarı kimdir?
Friederich Engels |
Albatrus Krocher |
Atbansius Kircher |
Albert Einstein |
Rudolph Bosh |
İlk kez Alman cizvit papazı ve bilim adamı Athanasius Kircher tarafından Işık ve Gölgenin Yetkin Sanatı (1646; Ars Magna Lucis et Umbrae) adlı kitapta çizimlerle aygıt tanımlanmıştır.
16.Soru
Videonun diğer görüntü üretme cihazlarına kıyasla daha fazla tercih edilmesinin nedenleri arasında aşağıdakilerden hangisi yer almaz?
Daha ucuz olması |
Amatör kullanıma hizmet edebilmesi |
Yüksek çözünürlükte görüntü kaydetmesi |
Taşınabilir olması |
Basitleştirilmiş bir kullanım biçimi olması |
Zamanın teknolojik gelişimi düşünüldüğünde videonun ve diğer görüntü sistemlerinin arasında birbirleriyle kıyaslanabilecek kadar önemli farklar bulunmamaktadır.
17.Soru
Einsteine ve Freud’un I.Dünya Savaşı sonrası ortaya attığı kavramlar sinema sanatını hangi açıdan en fazla etkilemiştir?
Farklı mekanlarda sinema çekilmesi |
Uzay-zaman konusunun sinemada işlenmesi |
İd,ego ve superego kavramlarının tartışılması |
Sinemada zaman-mekan kavramının tartışılması |
Görelilik kavramı üzerinden film çekilmesi |
Einstein ve Freud’un ortaya attığı kavramlar, sanatta zaman ve mekan kavramının tartışılması ve yeni tanımların ortaya çıkması Avrupa’da toplumsal yapının değişmesine ve sinemanın bu durumdan etkilenmesine neden olmuştur.
18.Soru
Tüfek şeklindeki fotoğraf makinesiyle saniyede 12 fotoğraf çekerek tek bir cam plaka üzerine yaptığı kayıtla uçan bir kuşun hareketlerini çözümleyen ve aynı zamanda fotoğraf tüfeğinin mucidi olan bilim adamı aşağıdakilerden hangisidir?
Robert Copa |
Muybridge |
Pleateau |
William George Horner |
Etienne- Jules Marey |
Tüfek şeklindeki fotoğraf makinesiyle saniyede 12 fotoğraf çekerek tek bir cam plaka üzerine yaptığı kayıtla uçan bir kuşun hareketlerini çözümleyen ve aynı zamanda fotoğraf tüfeğinin mucidi olan bilim adamı Etienne-Jules Marey’dir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sinemanın II. Dünya Savaşı sonrasında televizyonla rekabet edebilmek için uyguladığı yöntemlerden biri değildir?
Geniş Perde |
Dış Mekan Çekimleri |
Mesaj Filmleri |
Sesli Sinema |
Etkili efekt ve hareketli sahneler |
Sesli sinema, sinemanın II. Dünya Savaşı sonrasında televizyonla rekabet edebilmek için uyguladığı yöntemlerden biri değildir.
20.Soru
Lumiere kardeşlerin patentini aldığı sinema aracının adı ve bu aracın önemi nedir?
Sinematograf |
Paragraf |
Projeksiyon |
Animasyon |
Sinematik |
Lumiere kardeşler “sinematograf” adını verdikleri cihazın patentini alarak, film tarihinin başlangıcına imza atmışlardır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ