II. Abdülhamit Dönemi Türk Edebiyatı Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Eylül romanında tema nedir?
Süreyyanın iç sıkıntıları |
Aşkın dışa vurmayan acısı ve bu ruh hâlini hazırlayan ortamın anlatılması |
Osmanlı’nın Batı medeniyetiyle yakınlaşmaya başladığı Tanzimat devrinde ortaya çıkan mirasyedi tipleri |
Baba oğul çatışması |
Toplumun kabul ettiği kıymet hükümleriyle bireysel arzu ve isteklerin karşılaşması ve çatışması. |
Eylül romanında tema, toplumun kabul ettiği kıymet hükümleriyle bireysel arzu ve isteklerin karşılaşılması ve çatışmasıdır.
2.Soru
Eylül romanının üçüncü biriminde Suat ve Süreyya, aşağıdaki semtlerin hangisinde yalı kiralamışlardır?
Boğaziçi |
Fatih |
Emirgân |
Kadıköy |
Üsküdar |
Üçüncü birimde Suat ve Süreyya, Boğaziçi’nde kiraladıkları yalıya yerleşirler.
3.Soru
Edebiyat-ı Cedide şiirinin tanıtıcı taraflarından biri olan bu şiir yaklaşımı, bir duygu ve düşünce halini, bir görünüşü, belli bir noktadan alıp, doğal gelişimini bir bütün içinde anlatan, baştan sona birbirini anlam, ses ve söyleyiş bakımlarından tamamlayan birimlerden oluşan şiire verilen addır. Türk edebiyatı bu tarz şiiri Edebiyat-ı Cedide döneminde tanır.
yukarıda verilen metinde hangi şiir yaklaşımından bahsedilmektedir?
Halk şiiri |
Divan şiiri |
Gerçekçi şiir |
Organik şiir |
Gerçeküstücü şiir |
"Edebiyat-ı Cedide şiirinin tanıtıcı taraflarından biri olan bu şiir yaklaşımı, bir duygu ve düşünce halini, bir görünüşü, belli bir noktadan alıp, doğal gelişimini bir bütün içinde anlatan, baştan sona birbirini anlam, ses ve söyleyiş bakımlarından tamamlayan birimlerden oluşan şiire verilen addır. Türk edebiyatı bu tarz şiiri Edebiyat-ı Cedide döneminde tanır."
verilen pasajda anlatılan şiir yaklaşımı organik şiir olarak adlandırılmaktadır.
4.Soru
Parnasizme bağlı şairlerin şiirler aşağıdakilerden hangisine benzetilir?
Dışı süslü-içi boş |
Süsten uzak |
İçi dolu |
İçi süslü |
Anlamsız |
Şiirleri, dışı özene bezene işlenmiş değerli taşlarla süslü; ama içi boş
bir mücevher kutusuna benzer.
5.Soru
Selanikli Fazlı Necip tercümelerini hangi batılı yazardan yapmıştır?
Charles Dickens |
Goethe |
Dostoyevski |
Victor Hugo |
Mark Twain |
Selanikli Fazlı Necip, tercümelerini Victor Hugo'nun eserlerinden yapmıştır. Doğru yanıt: D'dir.
6.Soru
Edebiyat-ı Cedide ile birlikte Türk şiirine giren ve bizde o dönemdeki en önemli temsilcisi Cenab Şahabeddin olan sembolizm akımı hangi edebi yaklaşıma bir tepki olarak ortaya çıkmıştır?
Sürrealizm |
Romantizm |
Realizm |
Lettrizm |
Parnasizm |
Sembolizm, realizmin şiirdeki yansıması olarak görülebilecek Parnasçılığa bir tepki olarak ortaya çıkmıştır. Şiirde bireysel duyarlılığı ön plana alan bir akımdır.
7.Soru
Hüseyin Rahmi Gürpınar'ın, Ahmet Mithat Efendi ile tanışmasına vesile olan romanı hangisidir?
Metres |
Nimetşinas |
Mutalleka |
İffet |
Şık |
Hüseyin Rahmi Gürpınar'ın, Ahmet Mithat Efendi ile tanışmasına vesile olan romanı "Şık"tır.
8.Soru
Servet-i Fünun dergisinde yayımlanan mensur şiirlerini daha sonra Buhran (1909) ve Siyah Kitap (1912)'ta toplayan, Edebiyat-ı Cedide mensupları arasında mensur şiir yazarlarından olan şahsiyet kimdir?
Ahmet Hikmet (Müftüoğlu) |
Mustafa Reşit |
Mehmet Rauf |
Celâl Sahir (Erozan) |
Halit Ziya |
Celâl Sahir (Erozan)
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Şair Nigar Hanım'ın eserlerinden biri değildir?
Niran |
İffet |
Aks-i Seda |
Sefahat-ı Kalb |
Elhan-ı Vatan |
İffet şair Nigar Hanım'ın eserlerinden biri değildir.
10.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi Hüseyin Cahit'e aittir?
Siyah İnciler |
Mai ve Siyah |
Buhran |
Samimî Teessürler |
Siyah Kitap |
Samimî Teessürler, Hüseyin Cahit tarafından yazılmıştır.
11.Soru
Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın Batılı hayat tarzı ile yerli hayat tarzını mukayese etmiş ve hangisinin ne derece benimsenmesi konusunda kararını vermiş anlatıcı tipleri, roman kahramanlarına yönelik bakış açısının olması durumuna göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Roman kahramanlarının batı özentisi tarzına sahip oldukları |
Anlatıcıların konumları bakımından sübjektif konumu benimsemiştir |
Romanlarındaki realist etkiler Servet-i Funun edebiyatından gelir |
Tamamen batıya dönük edebiyat anlayışının olduğu |
Romantik edebiyatın hayal mahsulü kurgu tarzını tercih etmiştir |
Tanzimat’ın sosyal faydacı edebiyat anlayışına bağlı olan Hüseyin Rahmi, tamamen batıya dönük edebiyata sosyal fayda gerekçesiyle karşı çıkmıştır. Edebiyat-ı Cedide’nin sanat anlayışı edebiyatı karşısında Hüseyin Rahmi tepki gösterir. Türk romanındaki yozlaşmış roman kahramanlarının temel özelliği, bilhassa Tanzimat dönemi romanları söz konusu olduğunda, yarım yamalak Fransızca bilmeleri, batı özentisi giyim tarzına sahip olmaları Hüseyin Rahminin eleştirdiği ve yazarın romanlarındaki anlatıcıların konumları bakımından sübjektif konumu benimseyen romancılar olduğu görülür. Yazar batılı hayat tarzı ile yerli hayat tarzını mukayese etmiş ve hangisinin ne derece benimsenmesi konusunda kararını vermiş anlatıcı tipleri, roman kahramanlarına yönelik bakış açılarını da buna göre sergilerler. Hüseyin Rahmi, batılı ve gözleme dayalı roman anlayışlarını benimsemiştir. Onun romanlarında gördüğümüz realist ve natüralist etkiler, batılı sanat akımlarından gelir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde “alafranga” bir tipi ele alan eser ve yazarı bir arada verilmiştir?
Aheng-i Şebab - Tevfik Nevzat
|
Cani mi Masum mu - Selanikli Fazlı Necip
|
İntibah - Namık Kemal
|
Muharrir, Şair, Edip - Ahmet Rasim
|
Şık - Hüseyin Rahmi Gürpınar
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hüseyin Rahmi Gürpınar'ın roman tarzının oluşmasında etkili olmuş batılı yazardır?
Victor Hugo |
Montaigne |
Emile Zola |
Albert Camus |
Daniel Defoe |
Hüseyin Rahmi Gürpınar'ın etkilendiği Batılı yazar Fransız edebiyatında natüralist çizgide roman yazan Emile Zola'dır. Hüseyin Rahmi Gürpınar, romanlarını Emile Zola'nın romanlarına benzetmeye çalışmış ve natüralizmin etkisinde kalmıştır. Doğru yanıt: C'dir.
14.Soru
Türk siyasi tarihinde ‘’hain’’ olarak tanınmasına yol açan faaliyetleri ve Kuva-yı Milliye’ye, İstiklâl Savaşı’na karşı çıkışları nedeniyle linç edilerek öldürülen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Tevfik Nevzat |
Ali Kemal |
Fazlı Necib |
Mustafa Reşit |
Mehmet Celal |
Ali Kemal, Muallim Naci’nin etkisinde kalmış, Hürriyet ve İtilaf Fırkası’nca kurulan hükümette dahiliye nazırlığı yaparken hain olarak tanınmasına yol açan faaliyetleri, Kuva-yı Milliye hareketine karşı çıkardığı genelgelerle dikkati çeken sanatçı, İstiklâl Savaşı’nı Ankara hükümetinin kazanması üzerine 1922 yılında İzmit’te linç edilerek öldürülmüştür.
15.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi psikolojik veya ruh çözümlemesi romanı olarak adlandırılmaktadır?
Çalıkuşu |
Araba Sevdası |
Aşk-ı Memnu |
Mâi ve Siyah |
Eylül |
Eylül
16.Soru
Psikolojik ya da ruh çözümlemesi romanı olarak adlandırılan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Mavi Yalı |
Eylül |
Aşk-ı Memnu |
Mai ve Siyah |
Araba Sevdası |
Eylül
17.Soru
Eserleri arasında ilk dikkati çeken Sorbonne Darülfünûnun’da Edebiyat-i Hakikiye Dersleri adlı metin olan yazar aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Namık Kemal |
Ziya Paşa |
Ali Kemal |
Şinasi |
Muallim Naci |
Eserleri arasında ilk dikkati çeken Sorbonne Darülfünûnun’da Edebiyat-i Hakikiye Dersleri adlı metin olan yazar Ali Kemal'dir.
18.Soru
- Hüseyin Siret
- Hüseyin Rahmi Gürpınar
- Şair Nigar Hanım
- Ali Ekrem
- Tevfik Nevzat
Yukarıdaki şairlerden hangileri Servet-i Fünûn edebiyatı dışında eser veren isimler kapsamında yer almaktadır?
I, III ve V |
II, III ve V |
I,II ve IV |
II, III |
I, IV ve V |
Edebiyat-ı Cedide topluluğu edebiyatı mensuplarının eser verdiği senelerde, Servet-i Fünûn edebiyatı dışında eser veren yazarlarda mevcuttur. Bu şair ve romancıların bazıları ara nesil başlığı altında tanımlanan yıllarda eser vermiş olmakla beraber bazıları, ilk eserlerini Servet-i Fünûn’un en güçlü olduğu senelerde vermişler ve Edebiyat-ı Cedide topluluğunun edebi görüşlerine iştirak etmemişlerdir. Servet-i Fünûn Dışı Türk Edebiyatında Hüseyin Rahmi Gürpınar’ı, Ahmet Rasim’i, Mehmet Celal’i, Şair Nigar Hanım’ı, Ali Kemal’i, Selanikli Fazlı Necib’i, Tevfik Nevzat’ı ve Mustafa Reşit Bey’i görmek mümkündür. Diğer iki şair Edebiyat-ı Cedide topluluğuna mensuptur.
19.Soru
Sembolizmle ilgili olarak hangisi söylenemez?
Parnasçılığı pekiştirmek amacıyla ortaya çıkmıştır. |
Şiirde bireysel duyarlılığı ön plana çıkarmaktan yanadır. |
Tabiat ve dış dünya olduğu gibi değil; kişinin kendi duygularını nesnelere vermesiyle anlatılır. |
Bu anlayış, özdeşleyim (einfuhlung) terimi ile ifade edilir. |
Sembolist şairler, şiirde musikîye ve ahenge önem verirler. |
Sembolizm, realizmin şiirdeki yansıması olarak görülebilecek Parnasçılığa bir tepki olarak ortaya çıkmıştır. Şiirde bireysel duyarlılığı ön plana alan bir akımdır. Tabiat ve dış dünya olduğu gibi değil; kişinin kendi duygularını nesnelere vermesiyle anlatılır. Bu anlayış, özdeşleyim (einfuhlung) terimi ile ifade edilir. Sembolist şiirde, imgeler ve semboller yardımıyla, kelimelerin geniş bir çağrışım değeri kazanması sağlanır. Sembolist şairler, şiirde musikîye ve ahenge önem verirler. Doğrudan anlatmak yerine; hissettirmek, duyurmak, sezdirmek esastır.
20.Soru
Ahmet Rasim için aşağıdakilerden hangisi söylenemez ?
Günlük konuşma dilini kullanarak dilde sadeleşmenin yolunu açmıştır. |
Milli edebiyatın yerlilik konusundaki hassasiyetine katkıda bulunmuştur. |
Tanzimat’ın sosyal faydacı anlayışına bağlıdır. |
Tüm yazılarında halkı eğitmeyi amaçlar. |
Dilin sadece yazı formunu kullanarak bilimsel bir dil oluşmasını sağlamıştır. |
Dilin sadece yazı formunu kullanarak bilimsel bir dil oluşmasını sağlamıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ