II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
II. Meşrutiyet döneminde 1916 yılında Naciye Sultan’ın himayesinde eşi Enver Paşa tarafından kurulan ve kadınların sosyal hayatta hak ettiği noktaya gelebilmesi için çalışan dernek aşağıdakilerden hangisidir?
Kadınları Çalıştırma Cemiyet-i İslâmiyesi |
Tealî-i Nisvan Cemiyeti |
Osmanlı Kadınları Şefkat Cemiyet-i Hayriyesi |
Osmanlı Kadınları Terakki-perver Cemiyeti |
Osmanlı Cemiyet-i Hayriye-i Nisvaniyesi |
Kadınların sosyal hayatta hak ettiği noktaya gelebilmesi için çalışan Kadınları Çalıştırma Cemiyet-i İslâmiyesi (1916) Naciye Sultan’ın himayesinde eşi Enver Paşa tarafından kurulmuştur.
2.Soru
Realizm’in şiirdeki görünümü olan Parnasizm’e tepki olarak doğan , şiir tabiat gerçeğini değil ruhumuzun dalgalanmalarını yansıtmalıdır. Şiir kelimelerle oluşturulmuş bir musiki parçasıdır anlayışını savunan akım aşağıdakilerden hangisidir?
Naturalizm |
Empresyonizm |
Sembolizm |
Klasizm |
Hümanizm |
Fecr-i Âtî mensupları, Edebiyat-ı Cedide’den sadece Cenab’ın haberdar olduğu Sembolizm’i takip etmekle yepyeni bir yola girmişlerdir. Aradaki asıl ortak nokta, sanatın başka şeylere alet edilmemesidir. Realizm(Gerçeklik)’in şiirdeki görünümü olan ve Parnasizm’e tepki olarak doğan , şiir tabiat gerçeğini değil ruhumuzun dalgalanmalarını yansıtmalıdır. Şiir kelimelerle oluşturulmuş bir musiki parçasıdır anlayışını savunan akım Sembolizm’dir.
3.Soru
Seçeneklerdeki kişilerden hangisi Fecr-i Âtî topluluğuna başkanlık yapmamıştır?
Celâl Sahir Erozan |
Hamdullah Suphi Tanrıöver |
Fazıl Ahmet Aykaç |
Fâik Âli Ozansoy |
Emin Bülent Serdaroğlu |
Fecr-i Âtî topluluğunda sırası ile Fâik Âli Ozansoy, Fazıl Ahmet Aykaç, Hamdullah Suphi Tanrıöver ve Celâl Sahir Erozan başkanlık yapmıştır. Emin Bülent Serdaroğlu başkanlık yapmamıştır.
4.Soru
Toplumsal konularda kadın hakları savunuculuğu olarak adlandırılan akım aşağıdakilerden hangisidir?
Sosyalizm |
Turancılık |
Feminizm |
Batıcılık |
Liberalizm |
1789 Fransız ihtilali bildirisine paralel olarak 1791’de “Kadın ve Kadın Yurttaşın Bildirisi” yayımlanmıştır. Feminizm, bizde ise kadınların toplumsal hayattaki rolünü arttırma çabaları anlamındadır.
5.Soru
II. Meşrutiyet Döneminin siyasi akımlarından hangileri yayınları, temel eğilimleri ve uygulamaları bakımından birbiriyle ilişkili şekilde gelişmiştir?
a. Osmanlıcılık-Batıcılık
|
b. İslamcılık-Türkçülük
|
c. Türkçülük- Osmanlıcılık
|
d. Batıcılık-İslamcılık
|
e. İslamcılık-Osmanlıcılık
|
6.Soru
Batı medeniyeti dairesindeki edebiyatımızın genel adı “Yenileşme Devri Türk Edebiyatı” dır. Bu terimle eş an-lamlı olarak kullanılan terimlerden değildir?
Yeni Türk Edebiyatı |
Batı Etkisinde Türk Edebiyatı |
Avrupaî Türk Edebiyatı |
Modern Avrupa Türk Edebiyatı |
Modern Türk Edebiyatı |
Batı medeniyeti dairesindeki edebiyatımızın genel adı Yenileşme Devri Türk Edebiyatı’dır. Bu terimle eş anlamlı olarak kullanılan diğer terimler “Yeni Türk Edebiyatı”, “Batı Etkisinde Türk Edebiyatı”, “Avrupaî Türk Edebiyatı” ve “Modern Türk Edebiyatı”dır.
7.Soru
Trablusgarp ve Balkan Savaşlarının yarattığı toplumsal sarsıntının ardından “Sanat şahsî ve muhteremdir” görüşünü ısrarla sloganlaştıran Fecr-i Âtîciler’den olan ve “Çatalca önüne dayanan düşman toplarının sesini İstanbul’dan duyunca” artık “Sanat evvelâ bir cemiyetin, bir milletin malıdır, sonra da bir devrin ifadesidir. Bunlardan tecrit edilmiş bir sanatın ne manası ne kıymeti vardır. Müstakil sanat, müstakil vatanda olabilir” noktasına varan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Yakup Kadri Karaosmanoğlu |
Nusret Kaygusuz |
Refik Halit Karay |
Celâl Sahir Erozan |
Süleyman Fehmi |
Böylesi bir ortamda, sanatın kendi kendisi için konuşması, artık bir fantezi hükmünü almıştır. “Sanat şahsî ve muhteremdir” görüşünü ısrarla sloganlaştıran Yakup Kadri gibi Fecr-i Âtîciler, “Çatalca önüne dayanan düşman toplarının sesini İstanbul’dan duyunca” artık “Sanat evvelâ bir cemiyetin, bir milletin malıdır, sonra da bir devrin ifadesidir. Bunlardan tecrit edilmiş bir sanatın ne manası ne kıymeti vardır. Müstakil sanat, müstakil vatanda olabilir” (Karaosmanoğlu, 1933, 26) görüşüne varmıştır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Mehmet Behçet Yazar'ın şiir kitapları verilmiştir?
Erganun, Turanlının Defteri |
Erganun, Yumak |
Geçtiğim Yol, Yumak |
Ruh-ı Bî-Kayd, Geçtiğim Yol |
Turanlının Defteri, Göl Saatleri |
Ayrıca Yumak’taki dil, Erganun’a göre, kelime kadrosu tamamen konuşma dilinden
olacak kadar sadeleşmiştir.
9.Soru
I. Temsil edebilme kabiliyeti vardır
II. Temsile elverişli değildir
III. Hareket unsurlarından yoksundur
IV. Mesajı göstermeye çalışır
V. Mesajı anlatmaya çalışır
Tekellümî hikaye özellikleri ile ilgili yukarıdaki bilgilerden hangileri doğrudur?
I, III, IV ve V |
II, III ve V |
I, IV ve V |
II, III ve IV |
I, II, III ve V |
Tekellümî hikâyelerin temsil edilebilme kabiliyeti bulunmakla birlikte, çoğunlukla hareket unsurlarından yoksundurlar ve asıl mesajı “gösterme” ile değil “anlatma” ile verdikleri için temsile elverişli oldukları söylenemez. Bu hikâyelerde genellikle fiziki bazı özellikleri belirtilen iki kahraman konuşturulur. Onların karşılıklı konuşma ortamına sokulduğu kısım bir çerçeve hikâye, asıl mesajı taşıyan kısım ise kahramanların anlattıklarıdır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi II Meşrutiyette bir meslek örgütü değildir?
Matbuat-ı Osmaniye Cemiyeti (1908) |
Osmanlı Matbuat Cemiyeti (1917) |
Matbuat Cemiyetleri İstihlâk-i Millî Cemiyeti (1912) |
Hey’et-i Müttefika-i Osmaniye (1911) |
İstiklâl ve İktisad-ı Millî Cemiyeti (1913) |
Bu dönemde meslek teşkilatları da birer sivil top-lum örgütü olarak toplum hayatında yerini almış ve za-man zaman etkili de olabilmişlerdir. II. Meşrutiyet orta-mında, Matbuat-ı Osmaniye Cemiyeti (1908), Osmanlı Matbuat Cemiyeti (1917), Matbuat Cemiyetleri İstihlâk-i Millî Cemiyeti (1912), İstiklâl ve İktisad-ı Millî Cemiyeti (1913) yerli üretimi geliştirme fikrine dayalı iktisat der-neklerinin, Kalaycı Esnafı Lonca Heyeti (1916) gibi meslek teşekküllerinin kurulması da örgütlü toplumun farklı bir yüzüdür.
11.Soru
II. Meşrutiyetin ilan edildiği günlerde yeni bir edebi cemiyet kurulması daha da zorlaşmıştır. Bunun sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
Toplumdaki politik kargaşa |
Mali sıkıntılar |
Hevesli edebiyatçıların bir araya gelememesi |
Edebiyatçıların dergilerde yazı tecrübesinin olmaması |
Edebi topluluğun hazır olmaması |
Çoğu okul arkadaşlığı bağıyla birbirini tanıyan pek çok hevesli edebiyatçı Selanik İdadisi'ni bir araya geldikleri bir eğitim yuvası olarak görmüşlerdir. Selanikte yayınlanan dergilerde çeşitli kalem tecrübeleri olan genç sanat meraklıları batıdaki edebi mekteplerin benzeri olacak bir edebi mahfil kurma hevesine kapılmış fakat Edebiyat-ı Cedide'nin dağılıyor olduğu gerçeği ile yüzleşmeleriyle yeni bir edebi cemiyet kurulması için elverişli bir durumda olmadıklarını görmüşlerdir. II. Meşrutiyet'in ilan edildiği günlerde edebi kurum meydana getirmeleri daha da zorlaşmıştır. Çünkü toplum politik kargaşa içindedir ve hemen herkes siyaset korosunun susmayan elemanları gibidir.
12.Soru
Ahmet Haşim’in poetikasına göre şiirin kaynağı nedir?
tabiat
|
şuuraltı
|
kalp
|
aşk
|
toplum
|
13.Soru
Fecri Fecr-i Âtî mensubu olarak yazdığı hikâyelerini Bir Serencam (1914) adlı kitabında toplayan yazarımız kimdir?
Refik Halit Karay |
Şahabettin Süleyman |
Cemil Süleyman Alyana |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu |
Ali Süha Delilbaşı |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu (1889-1974), Fecr-i Âtî mensubu olarak yazdı¬ğı hikâyelerini Bir Serencam (1914) adlı kitabında toplamıştır. Buradaki 12 hikâye Mısır, İstanbul, çeşitli Anadolu ve Avrupa şehirlerinde geçen vakalarıyla mekân ge¬nişliği noktasında dikkati çeker.
14.Soru
Şahabettin Süleyman'ın Yeni Bir Halet-i Ruhiye isimli eserinde "edebiyatımıza Türklük hissi hâkim kılındı" ifadeleriyle takdir ettiği şey nedir?
Fecr-i Âtî |
Yeni Lisan |
Nesl-i Âtî |
Servet-i Fünûn |
Edebiyat-ı Cedide |
Fecr-i Âtî aleyhtarı Yeni Nesil gençler tartışma ortamı yaratmışken Şahabettin Süleyman Nesl-i Âtî gençlerinin eserleriyle "edebiyatımıza Türklük hissinin hakim kılındığı"nı söyleyerek onları takdir ve teşvik eden bir yazı kaleme almıştır.
15.Soru
Edebiyatımızın mensur şiir türündeki en başarılı yazarı kimdir?
Şahabettin Süleyman |
İzzet Melih Devrim |
Niyazi Akı |
Ali Süha Delibaş |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu |
Fecr-i Âtî’nin, belki de bütün edebiyatımızın mensur şiir türünde en başarılı yazarı Yakup Kadri Karaosmanoğlu’dur. Onun mensur şiirle ilgisini anlamak için bazı içerik özelliklerine bakacağımız iki devirde incelemek gerekir. Biri Fecr-i Âtî devresi (1910-1914), diğeri Millî Edebiyat Hareketi devresidir (1918-1922).
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Edebiyat-I Cedide,için söylenebilir?
Fecr-i Ati’nin devamıdır |
Encümen olarak kabul edilir |
Siyasi ve toplumsal zeminine uygun bir edebiyat züm-residir |
Edebî ekol sayılmaz |
Kısa ömürlü bir edebiyat topluluğudur |
Edebiyat-ıCedide, kendi devrinin siyasi ve toplumsal zeminine uygun bir edebiyat zümresidir. Fakat Fecr-i Âtî, dönemin siyasi ve toplumsal zeminine hiç de uygun olmadığıhâlde kurulabilmiştir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Âtî Kütüphanesi adlı yayın serisine ait kitaplardan değildir?
Timsal-i Aşk |
Mecmua-i Hakikat |
Ruh-ı Bî-kayt |
Fırtına |
Hayat-i Fikriye |
Fecr-i Âtî Kütüphanesi adlı bir yay›n serisi, niyet safhasından uygulamaya geçirebildikleri bir teşebbüstür. Bu seriden beş kitap yayımlanmışltır: Timsal-i Aşk (Cemil Süleyman), Hayat-i Fikriye (Köprülüzâde Mehmet Fuat), İnhizam (Cemil Süleyman), Ruh-ı Bî-kayt (Tahsin Nahit), Fırtına (Şahabettin Süleyman).
18.Soru
Seçeneklerden verilen Tekelllümî Hikâye’nin özellikleri ile ilgili ifadelerden hangisi doğrudur?
Asıl mesajı anlatma ile değil gösterme ile verir. |
Çoğunlukla hareketli unsurlardan oluşur. |
Temsil edilebilmek için oldukça elverişlidir. |
Kahramanların karşılıklı konuşma ortamına sokulduğu kısım çerçeve hikâyeyi oluşturur. |
Genellikle ikiden fazla kahraman vardır. |
Tekelllümî Hikâyelerin temsil edilebilme kabiliyeti bulunmakla birlikte, çoğunlukla hareket unsurlarından yoksundurlar ve asıl mesajı “gösterme” ile değil “anlatma” ile verdikleri için temsile elverişli oldukları söylenemez. Bu hikâyelerde genellikle fiziki bazı özellikleri belirtilen iki kahraman konuşturulur. Onların karşılıklı konuşma ortamına sokulduğu kısım bir çerçeve hikâye, asıl mesajı taşıyan kısım ise kahramanların anlattıklarıdır.
19.Soru
I. Demet
II. Mehasin
III. Resimli Kitap
Fecr-i Âtî’nin kurucuları yukarıdaki dergi veya dergilerden hangilerinde yazı kaleme almışlardır?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I,II ve III |
Fecr-i Âtî’nin kurucuları Demet, Mehasin, Resimli Kitap, Servet-i Fünûn, Musavver Muhit, Hale (Musavver Hale) ve Han›mlara Mahsus Gazete’de Yazılar kaleme almışlardır.
20.Soru
Yakup Kadri'nin mensur şiiri ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Mensurelerinde zengin çağrışımlar kullanmıştır |
İlk mensur şiiri Yıldızların Bîkesliği'dir |
Mensureleri kalabalıklar içinde insanın yanlızlığı konusu etrafında şekillenmiştir |
Türkçe hissedip türkçe yazmak için divan edebiyatından faydalanmıştır |
Adeta bir musiki cümlesi gibi eserlerinde ses yapısını önemsemiştir |
Dil içinde bir üst dil kurma arzusuyla zengin çağrışımlar kullanan Yakup Kadri'nin ilk mensur şiiri Yıldızların Bîkesliği'dir. Genel olarak mensureleri kalabalık içindeki insanların yanlızlığı üzerine yazılmıştır. Sesle telkin peşinde olduğundan ses yapısını çok önemser. Türkçe düşünüp, Türkçe hissedip Türkçe yazmak arzusuyla halk edebiyatı ve folklorumuza yönelmiş, Tekke ve Halk edebiyatına başvurarak Yunus'u ve Karacaoğlan'ı okumuştur. Çünkü aradığı Türkçe'nin kaynağının Divan edebiyatı olmadığını düşünmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ