II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fecr-i Âtî yıllarında işçi-patron ilişkileri üzerine yazılmış ve işçi haklarını savunan ilk edebî metin kime aittir?
Mehmet Behçet Yazar |
Nihat Sami Banarlı |
Ziya Gökalp |
Refik Halit Karay |
Yakup Kadri |
Hikâye yazmaya Fecr-i Âtî’de başlayan Refik Halit, bu dönemde; cinsî ihtiyaçlar ve buna bağlı olarak namus kavramını, geçim derdi ve iş hayatını veya İstanbul insanının kötümserlik ve bezginliğini konu alan hikâyeler yazar. Fecr-i Âtî yllarında yazdığı hikâyelerin bazıları Türk edebiyatı için ilkleri işaret eder. Mesela bu dönemdeki hikâyelerinden Hakk-ı Sükût, Türk edebiyatında işçi-patron münasebetleri üzerine yazılmış, işçi haklarının savunulduğu ilk edebî metindir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi II. Meşrutiyet Döneminde çok sayıda çocuk dergisi çıkmasını en iyi açıklar?
Yeni rejimin kendisine bağlı nesiller yetiştirme arzusu
|
Örgütlü toplumun, toplum bileşenlerine karşı daha dikkatli olması
|
Çocuk edebiyatıyla ilgilenen çok sayıda yazar olması
|
Çocuk dergilerine çok talep olması
|
Okur yazarlık oranının yükseltilmeye çalışılması
|
3.Soru
"Bu akıma göre edebi eserdeki kurgu biyoloji, genetik, tıp vb. alanların bilimsel verileriyle desteklenmelidir" tanımı hangi edebi akıma aittir?
Sembolizm |
Natüralizm |
Romantizm |
Realizm |
Pozitivizm |
Natüralizm; deneysel gerçekçilik ve doğalcılık. Pozitivist felsefeye dayalı olarak Emile Zola’nın Le Roman Expérimental (Tecrübî Roman) adlı eseriyle ortaya koyduğu edebî anlayıştır. Özellikle hikâye ve romanda uygulanan bu akıma göre edebî eserdeki kurgu, biyoloji, genetik, tıp vb. alanların bilimsel verileriyle desteklenmelidir.
4.Soru
I. Pozitivizm
II. Natüralizm
III. Romantizm
IV. Realizm
V. Sembolizm
Yukarıdakilerden hangileri II. Meşrutiyet Döneminde görülen siyasi ve ideolojik akımlardır?
I ve III |
I ve IV |
II ve V |
III ve IV |
III, IV ve V |
Çözüm: II. Meşrutiyet yıllarının hâkim edebî akımı Natüralizm ve Sembolizm’dir. Fakat Natüralizm’in nesir türleriyle, Sembolizm’in ise şiirle sınırlı olduğunu unutmamak gerekir.
5.Soru
Aşağıdaki cemiyetlerden hangisi Osmanlıda kadınların toplum içindeki rollerini artırmak ve geliştirmek için kurulmuş cemiyetlerden biri değildir ?
Teal-i Nisvan Cemiyeti |
Osmanlı Kadınları Terakkiperver Cemiyeti |
Osmanlı Kadınları Şefkat Cemiyet-i Hayriyesi |
Osmanlı Cemiyet-i Hayriye-i Nisvaniyesi |
Cemiyet-i İlmiye-i Osmaniye |
Cemiyet-i İlmiye-i Osmaniye meşrutiyette kurulan ve kadının topluma iştirakini sağlayan cemiyetlerden biri değildir. Doğru yanıt 'E'
6.Soru
Fecr-i Âtî'nin resmi yayın organı aşağıdakilerden hangisidir?
Musavver Eşref Dergisi |
Şiir ve Tefekkür Dergisi |
Jale Dergisi |
Hanımlara Mahsus Gazete |
Servet-i Fünûn Dergisi |
Fecr-i Âtî kurulmasının hemen ardından kendi adında bir dergi çıkarmak istemiş fakat bir türlü gerçekleştirememiştir. Topluluk mensupları Servet-i Fünûn, Musavver Eşref, Resimli Kitap'ta yayın faaliyetlerine devam etmişlerdir. Topluluğun en önemli isimlerinden Şahabettin Süleyman topluluğun yayın organı olması düşüncesiyle Şiir ve Tefekkür dergisini çıkarmış fakat mali sebeplerden sadece iki sayı çıkarabilmiştir. Topluluk kendi dergisini çıkarmanın zorluklarıyla yüzleşince eskiden Edebiyat-ı Cedide'nin de yayın organı olan Servet-i Fünûn dergisinde edebi faaliyetlerini göstermeye karar vermiştir.
7.Soru
Edebiyat-ı Cedide’nin vezne ve kelimelere tasarruf yanında, sağlam mısra yapısını yakalamadaki ustalığı gösteren şairi kimdir?
Namık Kemal |
Tevfik Fikret |
Mehmet Akif |
Faik Ali |
Celal Sahir |
Edebiyat-ı Cedide’nin büyük şairi Tevfik Fikret vezne ve kelimelere tasarruf yanında, sağlam mısra yapısını yakalamadaki kudreti itibarıyla tesir gücü yüksek bir edip idi.
8.Soru
Fecr-i Âti beyannamesinde belirtilen topluluğun amaçları arasında hangisi yer almaz?
Edebiyat-ı Cedidenin edebiyat ve sanat anlayışını geliştirerek devam etmesini sağlamak
|
Mensuplarının eserlerini içeren bir Fecr-i Âti kütüphanesi kurmak, bir yayın serisi oluşturmak.
|
Mensuplarına veya açacağı yarışmalarla başkalarına, Batı’nın önemli eserlerini tercüme ettirmek
|
Herkese açık konferanslarla halkın edebî zevkinin yükselmesine, bilgi hududunun genişlemesine çalışmak.
|
Batı’daki benzer müesseselerle ilişki kurup memleketimizin edebi eserlerini onlara, onlarınkini de bizim aydınlarımıza tanıtmak.
|
9.Soru
Fecr-i Âtî mensupları müstezadı "serbest müstezat" haline getirerek ona hangi ismi vermişlerdir?
Sone |
Şiir |
Nazm-ı serbest |
Aruz |
Kafiye |
Fecr-i Âtî şiirinde nazım biçimi olarak özellikle serbest müstezat ve sone kullanılmıştır. Fecr-i Âtî mensupları müstezadı "serbest müstezat" haline getirerek adına "nazm-ı serbest"(serbest nazım) demişlerdir.
10.Soru
Fecr-i Âtî şiirinin “Şekil” özellikleri ile ilgili olarak seçeneklerdeki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Serbest müstezat ve sone daha çok tercih edilmiştir. |
Fecr-i Âtî şairlerinin soneyi severek kullanmaları İngiliz şairlerine duydukları hayranlık dolayısıyladır. |
Fecr-i Âtî şairi bir duygulanma anını tasvir eder. |
Fecr-i Âtî şiirinde daha önceki dönemlerden gelen bütün nazım biçimleri kullanılmıştır. |
Müstezat, Serbest Müstezat haline getirilerek “nazm-ı serbest” olarak adlandırılmıştır. |
Fecr-i Âtî şairlerinin soneyi severek kullanmaları Fransız şairlerine duydukları hayranlık dolayısıyladır.
11.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi Fecr-i Âtî şiirinin temsilcilerinden olan Hamdullah Suphi Tanrıöver’in şiir yazmayı bırakmasının nedenidir?
Mizah yazarlığına yönelmesi |
Yenilik adına Şark ve Garbın taklit edildiğine inanması |
Mehmet Akif ile fikirlerinin çatışması |
Milli Edebiyat hareketine dahil olmak istememesi |
Ahmet Haşim kadar başarılı olamayacağını düşünmesi |
Hamdullah Suphi Tanrıöver, Ahmet Haşim kadar başarılı olamayacağı düşüncesiyle şiiri bırakmıştır.
12.Soru
Devlet-i Muazzama denilen batılı güçler için 'Şark Meselesi' aslen ne anlama gelmekte idi?
Osmanlı İmparatorluğu ile ilişkilerin geliştirilmesi |
Mısır ile ilişkilerin geliştirilmesi |
Osmanlı İmparatorluğu ve Mısır ile iyi siyasi ilişkiler |
Osmanlı İmparatorluğunun bölüştürülmesi |
Osmanlı İmparatorluğunun kimin müttefiki olacağı |
Esasen şark meselesi Osmanlının ayrıştırılması görüşü olup, Osmanlı devleti içindeki unsurlar siyasal ve kültürel olarak benliklerini daha belirgin olarak ortaya çıkarmak adına kulüpler, cemiyetler ve dernekler kurmuşlardır. Doğru yanıt 'D' şıkkında verilmiştir.
13.Soru
Tekellümî hikâyeye en çok ilgi gösteren yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Mehmet Behçet Yazar |
Şahabettin Süleyman |
Refik Halit Karay |
Ziya Gökalp |
Niyazi Akı |
Tekellümî hikâyeye en çok ilgi gösteren Şahabettin Süleyman’dır. Onun bu tip kalem tecrübelerinde hep kadın erkek münasebetleri üzerinde durulur. Kıskançlık ve bunun doğurduğu şiddetli geçimsizlik, cinayet, aşağılık duygusu içindeki hasta ruhlu yahut hassas mizaçlı kahramanların aşk ve evlilik üzerinde konuşmaları, belli başlı konulardır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Âtî şairi değildir?
Mehmet Behçet
|
Tahsin Nahit
|
Emin Bülent
|
Celâl Sahir
|
Cenap Şahabettin
|
15.Soru
Cemil Süleyman Alyanakoğlu’nun 1912 yılına kadar yazdığı eserlerin belirleyici özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
O tarihlerde yazdığı hiçbir eserin kitap olarak basılamaması.
|
Görevi dolayısıyla sanattan ayrı kaldığı için verdiği eserlerin etkili olamaması.
|
Edebiyat-ı Cedide’nin etkisinde olması.
|
Tanzimat edebiyatının etkisinde olması
|
Kahramanlardan çok mekân üzerinde durması.
|
16.Soru
Fecr-i Âtî şiirindeki serbest nazım aşağıdakilerin hangisinde doğru tanımlanmıştır?
Kafiye ve vezin kaidelerinden arınmış şiir
|
Hece vezninin ve konuşma dilinin kullanıldığı şiir
|
Konuya göre veznin değiştiği, farklı aruz kalıplarının kullanıldığı şiir
|
Divan edebiyatının klasik nazım biçimlerinin kullanıldığı şiir
|
Batı edebiyatından alınan nazım biçimlerinin kullanıldığı dil
|
17.Soru
Ağağıdakilerden hangisi Fecr-i Âtî'cilerin dil ve üslûp ile ilgili özelliklerinden biri değildir?
Kelime kadrosunda oldukça seçicidirler |
Sesin gücüne inanırlar ve şiirlerinde musikiyi yakalamaya çalışırlar |
Duygu yoğunluğuna önem verdiklerinden "ah", "of", "ey" gibi nidaları çok kullanırlar |
Son derece yumuşak ve zarafet ifade eden kelimeleri seçerler |
Şiirlerinde herşeyi apaçık söylemeye çalışırlar |
Fecr-i Âtî'ciler şiirlerindeki dil ve üslûp açısından seçtikleri kelimelerde oldukça seçicidirler, bu kelimelerin ses gücünün şiirdeki musikiyi yakalamaya yardım etmesini isterler. Bu sebeple yumuşak ve zarafet ifade eden kelimeleri seçmeye çalışırlar, duygu yoğunluğu ifade eden nidalardan da faydalanırlar. Şiirlerinde yarı kapalı bir atmosfer olması gerektiğini düşünür ve herşeyi apaçık söylemekten kaçınırlar.
18.Soru
"Teşâür-i Nef’iyâne" adlı şiir, aşağıdakilerden hangi şair'e aittir?
Tahsin Nahit |
Ahmet Haşim |
Recaizade Ekrem Bey |
Ali Canip |
Fazıl Ahmet Aykaç |
Mesela Recaizâde Ekrem Bey’in üç Zemzeme’sine dördüncüyü eklerken bütün
edası, sanatının cepheleri ve bütün manasıyla Recaizâde’yi dirilmiş görürüz
(Sevük, 1932, 346). Aşağıdaki şiirde Nef ’î’nin tefahürden ibaret tok sesinin
bulunduğu açıktır.
19.Soru
Ahmet Haşim’in 1921’de basılan kitapta hangi yıllar arasında söylediği şiirleri toplamıştır?
1909-1915 |
1908-1915 |
1919-1921 |
1909-1914 |
1907-1916 |
Ahmet Haşim’in 1921’de yayımlanan kitapta 1909-1915 arasında söylediği şiirleri toplanmıştır. Fecr-i Âtî mensubu olarak yazdığı şiirler bu eserindedir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Âtî şiirini temsil kabiliyeti bakımından kusursuz şairimiz Ahmen Haşim’in ilk şiiridir?
Hayâl-i Aşkım |
O Belde |
Bir Günün Sonunda Arzu |
Havuz |
Pırıltı |
Ahmet Haşim’in ilk şiiri Mecmua-i Edebiye (nu. 19, 7 Mart 1901)’de yayınlanan “Hayâl-i Aşkım”dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ