II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı Ara 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Milli Edebiyatın belirleyici karakterini oluşturan “Yeni Lisan” hareketi hangi dergide başlamıştır?
Genç Kalemler |
Tercüman-ı Ahval |
Tasvir-i Efkar |
Ceride-i Havadis |
Takvim-i Vekayi |
Genç Kalemler dışında diğer seçeneklerde verilen isimler 19. Yüzyıl ikinci yarısından itibaren çıkan gazete ve dergilerin isimleridir.
2.Soru
Ahmet Haşim’den sonra, bu topluluğun şiirde en başarılı ve en velut temsilcisi kimdir?
Refik Halit |
Celal Sahir |
Hamdullah Suphi |
Tahsin Nahit |
Mehmet Behçet |
Fecr-i Âtî’nin önemli temsilcilerinden Tahsin Nahit (1887-1919) de Emin Bülent gibi Fecr-i Âtî dışında herhangi bir zümreye katılmamış şairlerimizdendir. Ahmet Haşim’den sonra, bu topluluğun şiirde en başarılı ve en velut temsilcisi odur.
3.Soru
Fecr-i Âtî şairinin en çok işlediği iki tema aşağıdakilerden hangisidir?
Melankoli ve aşk |
Platoni ve melankoli |
Aşk ve tabiat |
Tabiat ve toplum |
Vatan aşkı ve tabiat |
Fecr-i Âtî şairinin en çok işlediği temalar aşk ve tabiattır. Fakat bahsi geçen aşk insanla ilgili bir aşktır ve tanrı aşkı, vatan aşkı gibi toplumsal bir anlamı yoktur. Bu aşk hastalık derecesinde, melankolik ve platonik bir beşerî aşktır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Âtîcilerin şiirlerinde özellikle benimsedikleri nazım biçimidir?
Triyole |
Sone |
Eşit Düzenli Nazım |
Serbest Nazım |
Balad |
Fecr-i Âtîciler şiirinde daha önceki dönemlerden gelen bütün nazım biçimleri kullanmışlardır, Fakat özellikle serbest müstezat ve sone’yi daha çok tercih etmişlerdir. Fikret, müstezadı klasik edebiyatımızdaki biçiminden uzaklaştırmış, Cenap ise Fransız şiirinin tanıtıcı nazım şekli olan sone’yi çokça kullanmıştır. Fecr-i Âtî mensupları ise müstezadı “serbest müstezat” haline getirerek adına “nazm-ı serbest”(serbest nazım) demişlerdir.
5.Soru
İzzet Melih'in diğer romanı 1918 yılında yazdığı ve bir yıl sonra Pierre Loti'nin takdimiyle Fransızcaya çev-rilen romanı, hangisidir?
Sermet |
Siyah gözler |
Nebiyye |
Gözler Kalbin Aynasıdır |
Ah Bu Kadınlar |
İzzet Melih'in diğer romanı Sermet (1918), bir yıl sonra Pierre Loti'nin takdimiyle Fransızcaya çevrilmiştir.
6.Soru
Zerdüşt dini bağlılarının kutsadıkları ateşi içerisinde koruyup sakladıkları yerlerin özel adı” olarak kullanılan terim aşağıdakilerden hangisidir? Şinasi hangi gazetede yazdığı yazıda okuyucusuna kendi ülkesinin menfaatleri konusunda düşünmesi, düşündüklerini konuşarak veya yazarak ifade etmesinin bir insan hak ve hürriyeti olduğunu anlatır?
Takvim-i Vekayi |
Ceride-i Havadis |
Tasvir-i Efkar |
Genç Kalemler |
Tercüman-ı Ahval |
Bu bir bilgi sorusudur, cevabı Tercüman-ı Ahval’dir.
7.Soru
Edebiyat-ı Cedideciler, duygu yoğunluğunu olabildiğince yansıtmaya en uygun tarzı keşfetmiş oldular. Böylece "mensur şiir" veya "mensure" adını verdikleri türün ilk güzel örnekleri aşağıdakilerden hangileri vermiştir?
Halit Ziya - Mehmet Rauf |
İzzet Melih-Rauf Orbay |
Cemal Süreyya-İpek Ongun |
Ahmet Özhan-Mehmet Rauf |
Halit Ziya-Necip Fazıl Kısakürek |
Recaizâde vezin ve kafiye gibi manzum söz kayıtlarının dışında da her güzel şeyin şiire konu olabileceğini söyleyip şiiri kâinattaki güzellik hâli gibi tasavvur ederken, bu türün hudutlarını hayli genişletiyordu. Onun açtığı yolda ilerleyen Edebiyat-ı Cedideciler, duygu yoğunluğunu olabildiğince yansıtmaya en uygun tarzı keşfet¬miş oldular. Böylece "mensur şiir" veya "mensure" adını verdikleri türün ilk güzel örneklerini Halit Ziya ve Mehmet Rauf'un kalemiyle gösterdiler.
8.Soru
"Hukuk, iktisat, ahlak, felsefe, eğitim-öğretim, dil ve edebiyat gibi toplum hayatının bütün parçalarında taklit yerine yaratma ve millileşmeyi seçme felsefesi" olarak tanımladığımız görüş aşağıdakilerden hangisidir?
Yeni Hayat |
Nesl-i Âtî |
Fecr-i Âtî |
Yeni Lisan Hareketi |
Milli Edebiyat Hareketi |
Nesl-i Âtî'nin kuvvetle vurguladığı şey taklit yerine milliliktir. Bu sadece Yeni Lisan Hareketinin değil, onun bağlı olduğu Yeni Hayat görüşünün bir parçasıdır. Yeni Hayat görüşü ise hukuk, iktisat, ahlak, felsefe, eğitim-öğretim, dil ve edebiyat gibi toplum hayatının bütün parçalarında taklit yerine yaratma ve millileşmeyi seçme felsefesidir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Âti’nin kuruluşunu kolaylaştıran etkenlerden değildir?
Üyeler arasında daha önceden aralarında devam eden birlik
|
Yerli bir edebiyat oluşturma isteği
|
Batılı edebî okullar ve Edebiyat-ı Cedide örneği
|
Halis edebiyat arayışı
|
Devrin, her şeye politik açıdan bakma alışkanlığına tepki
|
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi II. Meşrutiyet yıllarında görülen siyasi ve ideolojik fikir akımlardan değildir?
Batıcılık |
Osmanlıcılık |
İslâmcılık |
Türkçülük |
Cumhuriyetçilik |
II. Meşrutiyet yılları, siyasi ve ideolojik tablo bakımından hayli çeşitlidir. Bunlar; Batıcılık, Osmanlıcılık, İslâmcılık, Türkçülük, Sosyalizm, Meslek-i İçtimaî olarak sıralamak mümkündür.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Âtî şiirinin ortak noktalarından değildir?
Bireysel konulara ağırlık verilmesi
|
Toplumsal faydanın ön plana alınması
|
Tabiatı resmetme şekilleri
|
Serbest müstezadın kullanılması
|
Saf şiir anlayışından etkilenmeleri
|
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi II. Meşrutiyet döneminde yayınlanmış mizah dergilerinden biri değildir ?
Fırtına |
Aydede |
Afacan |
Musavver Papağan |
Cadaloz |
A şıkkında verilen 'Fırtına' Şahabettin Süleyman'a ait bir piyestir. Mizah dergisi değildir.Doğru yanıt 'A' şıkkıdır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Ati şairlerinden değildir?
Emin Bülent |
Mehmet Behçet |
Abdülhak Hayri |
Ahmet Haşim |
Tevfik Fikret |
Fecr-i Âtî topluluğu şairleri Ahmet Haşim, Tahsin Nahit, Mehmet Behçet, Emin Bülent, Celâl Sahir, Fâik Âli, Fuat Köprülü, Ali Canip, Hamdullah Suphi, Fazıl Ahmet, Mehmet Ali Tevfik, İbrahim Alaattin, Abdülhak Hayri, Nevin, Ahmet Samim ve Mehmet Rüştü’dür.
14.Soru
İttihat ve Terakki’nin sesi olan ‘Hak’ gazetesini de yönetmiş olan edebiyatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Refik Halit Karay |
Celâl Sahir Erozan |
Süleyman Fehmi |
Fuat Köprülü |
Tahsin Nahit |
Fuat Köprülü, edebiyat, tarih ve siyaset alanında pek çok eser vermiş bir bilim adamıdır. Hayatını Türklük adına yaptığı çalışmalarla geçirmiştir.
15.Soru
Galatasaray Sultanîsinde öğrenci iken Selanik’teki Çocuk Bahçesi dergisinde “T. Nahide” imzasıyla şiirler yayımlayan Fecr-i Âtî önemli ismi aşağıdakilerden hangisidir?
Emin Bülent Serdaroğlu |
Tevfik Fikret |
Tahsin Nahit |
Celal Sahir |
Tarık Buğra |
Fecr-i Âtî’nin önemli temsilcilerinden Tahsin Nahit (1887-1919) Fecr-i Âtî dışında herhangi bir zümreye katılmamış şairlerimizdendir.Galatasaray Sultanîsinde öğrenci iken Selanik’teki Çocuk Bahçesi dergisinde “T. Nahide” imzasıyla şiirler yayımlayan Şair Tahsin Nahit’dir.
16.Soru
Tahsin Nahit’le ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
a. Resimli Kitap, Kadın, Servet-i Fünun, Rübap gibi pek çok dergide yazmıştır.
|
b. 1910’a kadar yazdığı şiirleri, Rûh-ı Bî-kayd adıyla kitaplaştırılmıştır.
|
c. Şekil olarak en çok serbest müstezadı kullanır.
|
d. Hece veznini reddederek, aruzla yazmanın önemini savunmuştur.
|
e. Hem eleştirmen hem piyes yazarı olarak tiyatroyla da ilgilenmiştir.
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Âtî’nin kurucu yazarlarındandır?
Selahattin Enis (Atabeyoğlu) |
Emin Bülent (Serdaroğlu) |
Hemedanîzade Ali Naci (Karacan) |
Halit Fahri (Ozansoy) |
Şahabettin Süleyman |
Fecr-i Âtî’nin kurucuları aras›nda göreceğimiz- Ahmet Haşim, Emin Bülent (Serdaroğlu), Hamdullah Suphi (Tanrıöver), İzzet Melih (Devrim), Müfit Ratip, Refik Halit (Karay), Tahsin Nahit ve herhangi bir zümre içinde olmayıp müstakil olarak edebiyat tarihimizde yer edinmiş ediplerimizden olan Abdülhak Şinasi (Hisar) gibi edebiyat heveslisi bir arkadaş grubu vardır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Ati mensupları için söylenemez?
Edebiyat-ı Cedide’nin tabii varisi idiler. |
Sembolizm’i takip etmektedirler. |
Sanatın kendi kurallarına sıkı sıkıya bağlıdırlar. |
Sanat için sanat yapmayı hedeflemişlerdir. |
Sanatın başka şeylere olmasını kabul etmezler. |
Başlangıçta, Edebiyat-ı Cedide’nin tabii varisi idiler. Fakat Fecr-i Âtî mensupları, Edebiyat-ı Cedide’den sadece Cenab’ın haberdar olduğu Sembolizm’i takip etmekle yepyeni bir yola girmişlerdir. Aradaki asıl ortak nokta, sanatın başka şeylere alet edilmemesidir. Edebiyat-ı Cedide, “sanat için sanat” yapmayı gaye edinmişti. Fecr-i Âtî şairleri ise, sanatın kendi kurallarına sıkı sıkıya bağlı olmasını isterken onun duygu terbiyesi yoluyla toplum hayatındaki yerini de vurgulamışlardır.
19.Soru
Seçeneklerdeki kişilerden hangisi Fecr-i Âtî şiirinin temsilcilerinden birisi değildir?
Mehmet Behçet |
Abdülhak Hayri |
Mehmet Ali Tevfik |
Yusuf Ziya Ortaç |
İbrahim Alaattin |
Yusuf Ziya Ortaç Milli Edebiyatın temsilcilerindendir.
20.Soru
Henüz “Yeni Lisan” hareketi başlamadan önce, “Milli Edebiyat ihtiyacı” nı dile getiren Fecr-i Âtî mensubu kimdir?
Fazıl Ahmet Aykaç |
Musavver Muhit |
Mehmet Ali Tevfik Yükselen |
Ali Canip Yöntem |
Celâl Sahir Erozan |
Musavver Muhit, henüz “Yeni Lisan” hareketi başlamadan önce, “Milli Edebiyat ihtiyacını" dile getirmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ