II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Milli Edebiyat Döneminde halkta bulunan ve öğrenilen millî kültürün batılı sanat ve ilim metotlarıyla işlenerek yeni bir yapıya kavuşturulması Ziya GÖKALP tarafından hangi kavramla ifade edilmiştir?
Tahris |
Tehzip |
Tevdi |
Tenkit |
Telmih |
Milli Edebiyat Döneminde halkta bulunan ve öğrenilen millî kültürün batılı sanat ve ilim metotlarıyla işlenerek yeni bir yapıya kavuşturulması Ziya GÖKALP tarafından tehzip kavramıyla ifade edilmiştir.
2.Soru
Aşağıdakiler hangisi aruz veznini kullanan Milli Edebiyat şairlerindendir?
Yahya Kemal |
Mehmet Emin Yurdakul |
Rıza Tevfik |
Ömer Seyfettin |
Ziya Gökalp |
Millî edebiyatın belirleyici unsurlarının vezin ve dil kullanımı kadar aktarılmak istenen ruhta olduğu kolayca söylenebilir. Dolayısıyla her ne kadar dönemin hâkim edebiyat anlayışı sade Türkçe ve hece vezninden yana bir tavır koyarsa da aruz veznini kullandıkları için Mehmet Âkif ve Yahya Kemal’i millî edebiyatın dışında değerlendirmek mümkün değildir. Her iki isim de hece vezni ve sade Türkçe’ye karşılık aruz vezni ve daha işlenmiş bir Türkçe kullanımını benimserler, ancak düşünceleriyle millîleşme dönemini şekillendirirler.
3.Soru
Yeni Lisancıların kendi yazdıkları şiirlerle Servet-i Fünûn ve Fecr-i Âti sanatçılarının şiirlerinden seçtikleri örnekleri yan yana koyarak kendilerini anlatma konusunda yazdıkları yazıları hangi başlık altında kaleme almışlardır?
Dün-Bugün |
Dünden Yarına |
Dün ve Şimdi |
Düne Bakış |
Dünümüz |
Yeni Lisancıların ‘Dün-Bugün’ başlığı altında kendi yazdıkları şiirlerle Servet-iFünûn ve Fecr-i Âti sanatçılarının şiirlerinden seçtikleri örnekleri yan yana koymaları kendilerini anlatma konusunda seçtikleri çarpıcı bir uygulamadır.
4.Soru
Birbiri ardına gelen savaşlar ve çalkantılarla birlikte sanat anlayışını tamamen değiştiren Yakup Kadri'nin bu dönemde yazdığı hikayelerini topladığı kitabı aşağıdakilerden hangisidir?
Bir Serencam
|
Kiralık Konak
|
Rahmet
|
Sodom ve Gomore
|
Yaban
|
5.Soru
I.Genç Kalemler
II.Yeni Mecmua
III.Küçük Mecmua
Yukarıdaki dergi veya dergilerden hangisi 20. y.y. başları döneminde Türklüğü savunucu yayımlar yapmıştır?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I,II ve III |
20. y.y. başları döneminde Genç Kalemler, Türk Yurdu, Yeni Mecmua, Küçük Mecmua gibi dergiler Türk tarihi, dili, edebiyatı, sanatı, ahlakı, kültürü, folkloru gibi konulardaki ilmî araştırmalara geniş yer vererek Türklük düşünce ve bilincinin daha çabuk uyanmasına ve daha hızlı şekilde yayılmasına katkılarda bulunmuşlardır.
6.Soru
Maupassant tarzı hikâyelerde bazen ilgi çekici bir olayın anlatımı sürer, bazen de çarpıcı bir sonla tamamlanan sıradan olayın anlatımı gerçekleşir. Buradan yola çıkarak yazarın konularını günlük hayatın basit olaylarından aldığı söylenebilir. Bu tarzın Türk edebiyatındaki en önemli temsilcisi aşağıdakilerden hangisidir?
Ömer Seyfettin |
Refik Halit |
Ziya Gökalp |
Halit Ziya |
Mehmet Rauf |
Ömer Seyfettin Maupassant tarzı denilen hikâyenin bizdeki en mühim temsilcisidir. Hikâyeleri genel olarak birinci tekil şahıs ağzından yazılmışlardır. Bunların özellikle mizahî bir tonlama taşıyanları oldukça çarpıcı bir sona vararak okuyucu üzerinde açık bir etki oluştururlar. Bu etki, hikâyeler aracılığıyla çizilmeye çalışılan insan portresinin belirginleşmesine de yardımcı olur.
7.Soru
Türk Bilgi Derneği kaç şubeden oluşur?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Emrullah Efendi'nin başkanlığında bir akademi gibi çalışmak üzere 1913'te kurulmuştur. Türkiyat, Hayatiyat, İçtimaiyat, Türkçülük gibi 6 şubesi olan Bilgi Derneğinin Türkiyat şubesinde Yusuf Akçura, Abdullah Cevdet, Bursalı Tahir, Ziya, Köprülüzade Mehmet Fuad; Türkçülük şubesinde Celal Sahir, Ömer Seyfettin; lisan şubesinde Ziya, Mehmet Emin gibi isimlere rastlanmaktadır.
8.Soru
Ömer Seyfettin’in Yeni Turan ve Aydemir romanları hangi içeriğin en önemli metinleridir?
milli düşünce |
aile sevgisi |
kıtlık |
ekonomik mücadele |
toplumsal mücadele |
Millet olma ve millî devlete giden yolun prensipleri, yeni Hayatın insanı tarihi ve değerleri bakımından Ömer Seyfettin’in hikâyeleri, Yeni Turan ve Aydemir romanları bu içeriğin en önemli edebî metinleridirler.
9.Soru
I.Başını Vermeyen Şehit
II.Kiralık Konak
III.Evrak-ı Perişan
Yukarıdaki Eserlerden hangisi veya hangileri Çanakkale Savaşında elde edilen zaferin millet üzerinde gerçekleştirdiği uyanış hakkında kaleme alınmıştır?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I,II ve III |
Ömer Seyfettin’in “Çanakkale’den Sonra” hikâyesinde ve Yakup Kadri “Kiralık Konak” romanında Çanakkale Savaşında elde edilen zaferin millet üzerinde gerçekleştirdiği uyanışı kahramanları üzerinden anlatır.
10.Soru
1898’de yayımladığı Türkçe Şiirler adlı şiir mecmuasıyla 10 yıldan daha öncesinde millî şiir ahenginin öncülüğünü yapmış olan Millî Edebiyat dönemi şairi kimdir?
Ömer Seyfettin |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu |
Mehmet Emin Yurdakul |
Ali Canip |
Ziya Gökalp |
Mehmet Emin Yurdakul, 1898’de yayımladığı Türkçe Şiirler adlı şiir mecmuasıyla 10 yıldan daha öncesinde millî şiir ahenginin öncülüğünü yapmıştır.
11.Soru
Seçeneklerdeki Millî Edebiyat Hareketi dönemindeki Roman ve Hikâye ile ilgili özelliklerden hangisi yanlıştır?
Herkesin kolayca ulaşabileceği, anlayabileceği, zamanla inanabileceği bir değerler manzumesi sunarak etrafında giderek genişleyen bir inananlar topluluğu oluşturur. |
Gayesini kendinde arayan bir sanat anlayışını hâkim kılmak iddiasındadır. |
II. Meşrutiyet sonrasında bir kimlik oluşturmak ve kimlik arayışlarını cevaplamak için tarihe döner. |
İçinde yaşanan sönük çağda kurgusal bir altın çağ oluşturulmaya çalışılmıştır. |
Edebi eserlerde kaynak olarak tarih ve destanlar da kullanılmıştır. |
Gayesini kendinde arayan bir sanat anlayışını hâkim kılmak iddiası Fecr-i Âtî döneminin özelliklerinden birisidir.
12.Soru
Hangi edebiyatçı II. Meşrutiyetin ilanı ile 31 Mart Olayı arasında kurulan, ferdiyetçi sanat anlayışını benimsemiş ve edebiyatı siyasetin aracı olmaktan korumaya çalışmış akımın temsilcilerinden biri değildir ?
Müfit Ratip |
Ahmet Samim |
Şehabettin Süleyman |
Bezmi Nusret Kaygusuz |
Halide Edip |
İlk dört şıkta, soruda da tarif edilen Fecr-i Ati topluluğu temsilcileri varken Halide Edip Adıvar Milli Edebiyat Akımının bir temsilcisidir.Doğru yanıt 'E'
13.Soru
‘Türk sazı’ adlı şiirleriyle halkının acılarını, sıkın-tılarını, dertlerini anlatan şairimiz kimdir?
Mehmet Emin Yurdakul |
Namık Kemal |
Ziya Gökalp |
Ali Canip |
Ömer Seyfettin |
Şiiri, 19. yüzyıl sonu 20. yüzyıl başı meselelerinin içinde şekillenmiş olan Meh¬met Emin, sosyal hayatı anlatmaktadır. Şair kendi beniyle ilgili hiçbir şiir yazmamış¬tır. Daha sonra Gökalp'ın da yapacağı gibi halkının acılarını, sıkıntılarını, dertlerini anlatmak üzere şiiri seçmiş, şiir yazmak onda bütün bunları aktaran bir araç halini almıştır. Sanatçının bu yolda yazdığı asıl olgun şiirleri Türk Sazı’nda (1914) toplan¬mıştır.
14.Soru
İtalyan şiirinden Avrupa'ya yayılıp Edebiyat-ı Cedide ile Türk Edebiyatına girmiş dört bentlik nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Melâl |
Sone |
Şeb |
Nücûm |
Mîna |
Sone İtalyan şiirinden Avrupa'ya yayılıp Edebiyat-ı Cedide ile Türk Edebiyatına girmiş dört bentlik nazım biçimidir. İlk iki bent dörder, son iki bent ise üçer mısradır. Kafiyelenişi abba abba ccd eed/edd/ede şeklindedir. Fakat her zaman bu kurallara uyulmamıştır. Diğer seçeneklerde ise Fecr-i Âtî'cilerin şiirlerinde severek kullandıkları kelime kadrosundan örnekler verilmiştir.
15.Soru
Modern Türk edebiyatının ilk polisiye romanı olan 1885 tarihli Esrar-ı Cinayet kimin eseridir?
Ahmet Mithat Efendi |
Fatma Aliye Hanım |
Emine Semiye Hanım |
Halide Edip Adıvar |
Şükufe Nihal |
Modern Türk edebiyatının ilk polisiye romanı AhmetMithat Efendi’nin yazdığı1885 tarihli Esrar-I Cinayet’tır. Romanın altbaşlıklarından olan polisiye roman Türk edebiyatında çok ilgi görmese de bütün popüler edebiyat ürünlerigibi varlığını geri planda sürdürür. Ancak hiçbirzaman aşk romanları kadarbüyük ilgi çekmez.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ömer Seyfettin'in yazdığı ilk şiirdir?
Yeni Gün-Ergenekon’dan Çıkış |
Altun Destan |
Lane-i Garam |
Kırkkız Destanı |
Köroğlu Kimdi? |
Sanatçının şimdilik tespit edilebilen ilk şiiri, 14 yaşındayken yayımlandığı anlaşılan 1898 tarihli “Lane-i Garam”dır.
17.Soru
II. Meşrutiyeti takip eden yıllar,19. yüzyılın son çeyreğinde başlayan çabalar sayesinde kadın yazarların birden bire çoğaldığı ve kadınlıkla ilgili konuların bizzat bu yazarlar eliyle en yoğun biçimiyle edebiyatın gündemine taşındığı dönemdir. 1890’ların başından itibaren yazdığı son romanı “Enin” ile edebiyat dünyasının ilk olarak açık bir kadın imzasıyla tanışmasını sağlayan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Güzide Sabri |
Emine Semiye |
Şukufe Nihal |
Fatma Aliye |
Müfide Ferit |
1890’ların başından itibaren yazdığı son romanı Enin’i ile edebiyat dünyasının ilk olarak açık bir kadın imzasıyla tanışmasını sağlayan yazar Fatma Aliye Hanımdır.
18.Soru
“İstanbul Kızı” adlı bir tiyatro eseri olarak yazıldıktan sonra roman haline getirilmiş, tefrikası tamamlandıktan sonra bizzat yazarı tarafından gözden geçirilerek kitaplaştırılmıştır olan Reşat Nuri Güntekin eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Çalıkuşu |
Harabelerin Çiçeği |
Acımak |
Yeşil Gece |
Kan Davası |
Çalıkuşu, İstanbul Kızı adlı bir tiyatro eseri olarak yazıldıktan sonra roman haline getirilmiş, tefrikası tamamlandıktan sonra bizzat yazarı tarafından gözden geçirilerek kitaplaştırılmıştır, Çalıkuşu İstiklal Savaşı yıllarında Anadolu’da öğretmenlik yapan Feride’nin hikâyesidir. Feride özellikle de Batı Anadolu’da geçen macerasıyla devir insanına yeni bir mücadelenin ilk haberlerini verir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi milliyetçiliği Osmanlı devletinin ideolojileri doğrultusunda yorumlayarak milliyetçiliğin gerçek biçiminden uzaklaşan tanzimat dönemi yazarıdır?
Ziya Paşa
|
Ahmet Vefik Paşa
|
Recaizade Mahmut Ekrem
|
Abdülhak Hamit Tarhan
|
Şemsettin Sami
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yeni Lisan hareketinin öncülerinden değildir?
Ziya Gökalp |
Ömer Seyfettin |
Orhan Kemal |
Ali Canip |
Halide Edip Adıvar |
Orhan Kemal Yeni Lisan hareketi içinde yer almamıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ