İletişim Ortamları Tasarımı Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
- Uzun yazılarda farklı konuları vurgulamak için kullanılır.
- Bu başlık türleri sayfaya görüntü estetiği sağlar, yazıları sıkıcılık ve monotonluktan kurtarır. Yazıya nefes aldırır.
- Ortalı ya da sola bloklu kullanılabilir.
- Tek satır kullanılabildiği gibi birkaç satırdan da oluşabilir.
- Ancak bu tür kullanımlarda merdiven yapı oluşturulmamasına özen gösterilir.
Yukarıda özelliği verilen başlık türü hangisidir?
Ana başlık |
Üst başlık |
Alt başlık |
Ara başlıklar |
Yan başlıklar |
Ana Başlık ve Manşet
Ana başlıklar metnin konusunu özetleyen başlık türüdür. Manşet olarak adlandırılan başlık türü, gazetenin en iri puntolu ve önem derecesi en yüksek haber başlığıdır. Başlık büyüklüğü, yazının önemini belirtir.
Üst Başlık
Vurgulanmak istenen birkaç sözcükten ibaret olup, gözü yakalama amaçlı kullanılan başlık türüdür.
Alt Başlık
Alt başlık ana başlıkların altında yer alır ve onu açıklar. Sunulan yazının reklamını yaparak, göz gezdiren insanları okumaya sevk eder.
Ara Başlıklar
Uzun yazılarda farklı konuları vurgulamak için kullanılır. Bu başlık türleri sayfaya görüntü estetiği sağlar, yazıları sıkıcılık ve monotonluktan kurtarır. Yazıya nefes aldırır. Ortalı ya da sola bloklu kullanılabilir. Ara başlık, tek satır kullanılabildiği gibi birkaç satırdan da oluşabilir. Ancak bu tür kullanımlarda merdiven yapı oluşturulmamasına özen gösterilir.
Yan Başlıklar
Metnin sağ ya da sol tarafındaki boşluğa yerleştirilir. Metnin sağına yerleştirilen başlık sola dayalı, soluna yerleştirilen başlık ise sağa dayalı kullanılır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tipografi kavramının içersinde yer almaz?
Yazı tipi |
Punto büyüklüğü |
Satır sayısı |
Satır uzunluğu |
Satır arası boşluk |
Tipografi, yazı tipi, punto büyüklüğü, satır uzunluğu, satır arası boşluk ve benzer etkenlerin kombinasyonlarını kapsar. Satır sayısı bunlardan birisi değildir. Doğru cevap C'dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gazete tasarımının temel elemanlarından değildir?
Başlık |
Metin |
Beyaz boşluklar |
Fotoğraf |
Foto altı yazıları |
Gazete sayfalarında yap-boz gibi farklı yollarla uygun kompozisyonlar oluşturulur.
İlk bakışta sayfalar karmaşık görünse de dört temel eleman bu sayfaların tasarımında esastır. Bu elemanlar:
- Başlık
- Metin
- Fotoğraf
- Foto altı yazılarıdır.
4.Soru
Günümüz yayıncılık ortamını tanımlamak için kullanılan en önemli teknolojik gelişim aşağıdakilerden hangisidir?
Gazete |
Televizyon |
İnternet |
Fotoğraf |
Radyo |
İnternet
5.Soru
CMYK renklerinin en yüksek yoğunlukta eşit karışımı hangi rengi verir?
Siyah |
Beyaz |
Kırmızı |
Yeşil |
Sarı |
CMYK renklerinin en yüksek yoğunlukta eşit karışımı siyah rengi vermektedir. Doğru cevap A' dır.
6.Soru
Broşür hazırlanırken ilk dikkat edilmesi gereken konu aşağıdakilerden hangisidir?
Mesajların görsel olarak tamamlanması |
Hangi mesajların iletileceği |
Bilgi/mesaj oranı |
Görsellerle süslenmiş olması |
Eğitim kitapçığı şeklinde olması |
Broşür Hazırlanırken Dikkat Edilmesi Gereken Konular
İlk dikkat edilmesi gereken konu; hangi bilgilerin ve mesajların iletileceğidir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tırnaksız yazılar arasında yer alır?
Gotik yazılar |
Roman yazılar |
Cursive yazı |
Text yazı |
Script yazı |
Tırnaksız Yazılar (Serifsizler); Bu yazılar düz görüntüye sahiptirler ve tırnak yoktur. Saf geometrik formlara dayanan bu yazı karakterleri her türde metinde kullanılabilir.
Gotik yazılar: Tırnaksızdır, çizgi kalınlıklarında farklılıklar vardır ve harf kıvrımları incedir. Doğru cevap: A
8.Soru
Aynı dizide, aynı ölçüde ve aynı hizada sayıları, noktalama işaretlerini de içeren, bütün parçalarıyla özel harfler topluluğu olan bir harf biçiminin bütün alfabesine ne ad verilir?
Yazı tipi |
Hurufat |
İlatlik |
Satır boşluğu |
Font |
Font, bir harf biçiminin bütün alfabesidir. Diğer bir deyişle, aynı dizide, aynı ölçüde ve aynı hizada sayıları, noktalama işaretlerini de içeren, bütün parçalarıyla özel harfler topluluğudur,
9.Soru
İmajların başlangıcı hangi çağa dayanmaktadır?
Bakır çağı |
Tunç çağı |
Demir çağı |
Paleolitik çağ |
İlk çağ |
İmajların başlangıcı paleolitik çağa dayanmaktadır.
10.Soru
- Kadrajlama
- Arka Planı Çıkarma
- Ritim
- Kolaj
- Yönelim
Yukarıda verilenlerden hangileri fotoğrafların ve imajların işlenmesi sürecinde kullanılan tekniklerdir?
I, II ve III |
II, III ve IV |
III, IV ve V |
I, II, III ve IV |
I, III, IV ve V |
Fotoğrafların ya da İmajların İşlenmesi
Bir imaj nadiren orijinal formunda kullanılır. İmajların kullanılması için belli bir süreç gereklidir.
Kadrajlama: Fotoğrafçı tarafından en genel hareketler yakalanır ancak sonuçta yükseklik ve genişlik için son kararı tasarımcı verir. İmajdaki istenmeyen alanların çıkarılması anlamında kullanılan kadrajlama ile imajın sayfada görüntüleneceği yeni formatı belirlenir.
Arka planı çıkarma (dekupe): Birçok imajın arka planında, imajın gereken etkiyi sağlamasını engelleyecek karmaşık ögeler bulunabilir. Genellikle bu sorun arka planın kesilerek çıkarılması ile çözümlenir.
Ritim: Fotoğrafçılar genellikle film gibi bir etki yaratmaya çalışırlar. Bunun için birbirini izleyen ya da dizili birim elemanlarla anlamlı bir tamlık oluşturmaya çalışırlar. Görsel çarpışmalar yaratmak için, müzikteki ritme benzer ritmik kontrastlıklar oluştururlar.
Kolaj: Tasarımcıların, genelde gazete ve dergi formatında çok aşırı miktarda imajdan, oldukça çekici ve heyecan verici seçimleri bir araya getirmesidir. Burada önemli olan tasarımcının ya da editörün aynı boyuttaki resimleri kullanmamalarıdır. Aynı boyut resimler kullanılması kolajın anlaşılmasını zayıflatır.
Bu bilgilerden de anlaşıldığı gibi kadrajlama, arka planı çıkarma, ritim ve kolaj fotoğrafların ve imajların işlenmesi sürecinde kullanılan tekniklerdir. Yönelim ise alıcıyı çeken içsel bir hareket içermektedir ve fotoğraf ve imajların işlenmesi değil, oluşturulması sürecinde söz konusudur. Doğru cevap D’dir.
11.Soru
Basım dilinde dergilerin sayfa sayısını ifade eden bir forma kaç sayfadan oluşur?
8 |
16 |
24 |
32 |
40 |
Bir forma 16 sayfadan oluşmaktadır.
12.Soru
Aşağıdaki baskı çeşitlerinden hangisi en eskisidir?
Litografi |
Tipo |
Klişe |
Kaligrafi |
Serigrafi |
Tipo baskı, baskı işlemlerinin en eskisidir.
13.Soru
Tipografi ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi/hangileri söylenebilir?
1.Tipografi 1970’li yılların sonlarında yazıyla uğraşan yeni jenerasyon grafik tasarımcılara bırakıldı.
2. Tipografi her zaman postmodern yaklaşımların dışında kaldı.
3. Tipografi 1980’li yıllara gelindiğinde etkili bir şekilde sanat okullarında ele alınmaya başlandı.
Yalnız 1 |
1 ve 2 |
1 ve 3 |
2 ve 3 |
Yalnız 3 |
Tipografi 1970’li yılların sonlarında yazıyla uğraşan yeni jenerasyon grafik tasarımcılara bırakıldı. 1980’li yıllara gelindiğinde etkili bir şekilde sanat okullarında ele alınmaya başlandı. “Dada” ve “pop”, “Rus yapısalcılığı” ve “gelecekçilik” gibi akımlar tipografiye “post modern” bir yaklaşım kazandırdı. Doğru cevap C seçeneğidir.
14.Soru
- Renk özü
- Renk parlaklığı
- Renk çizgisi
Bir tasarımcının rengi kullanabilmesi için sahip olması gereken bilgiler hangisi/hangileridir?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Renk, gazete tasarımına hayat katar. Sayfaların popülerliğini artırma ve okura rehberlik etme gibi önemli iki işleve sahiptir. Ancak gazetelerde rengin fazla kullanılması ilgiyi dağıtır. Gazetelerde, illüstrasyon, fotoğraf, bilgi grafikleri, çizgiler, logolar, özel haber başlıkları ve sanatsal değeri olan elemanların renk kullanımı da olumlu sonuç verir. Bazen özel haber kutularının pastel tonlarda renklendirilmesi; habere bir özellik katmak amacıyla gerçekleştirilir. Ayrıca dekoratif çizgiler, noktalar, haber içindeki kutulu yan başlıkların ve fotoğraf çerçevelerinin, metinlerde göze çarpması istenen haber kutularının renklendirilmesi bu amacı destekler. Bir tasarımcının rengi kullanabilmek için, renk konusunda renk özü, renk tonları, renk değeri ve renk parlaklığı bilgisine sahip olması gerekir. Doğru yanıt B'dir.
15.Soru
Basılacak imajda gereksiz alanların ya da fazlalıkların çıkarılması fotoğrafta gerekli odaklamayı ve vurgulanmayı sağlayan işlem hangisidir?
Kadrajlama |
Uygun çözünürlük |
CMYK renk modu |
Uygun boyut |
Uygun dosya formatı |
Kadrajlama: Basılacak imajda gereksiz alanların ya da fazlalıkların çıkarılması,
fotoğrafta gerekli odaklamayı ve vurgulanmayı sağlar. Bu şekilde dosya büyüklüğünün azalması, baskı hızını da artırır. Doğru cevap: A şıkkıdır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gazete tasarımında kullanılan görsel tasarım ilklerinden bir değildir?
Denge |
Zıtlık |
Odak |
Orantı |
Uygunluk |
Uygunluk adı altında bir görsel tasarım ilkesi yoktur. Diğer seçeneklerdeki her bir öğenin görsel tasarımda önemli bir yeri vardır.
17.Soru
Aşağıda verilen renk-psikolojik etki eşleştirmelerinden hangisi doğrudur?
Yeşil: Gücü ve tutkuyu simgeler. |
Mavi: Dikkati en çok çeken renktir ve geçiciliğin sembolüdür. |
Sarı:Güven verir, rahatlatıcıdır ve yaratıcılığı körükler. |
Kırmızı: İnsanları uyarır, açlığı kamçılar, heyecanlandırır, kan akışını hızlandırır. |
Kahverengi: İstikrarı, devamlılığı ve temizliği, masumiyeti simgeler. |
Kırmızı: İnsanları uyarır, açlığı kamçılar, heyecanlandırır, kan akışını hızlandırır. İştah açması nedeniyle gıda firmaları logolarında kırmızıyı çok kullanır.
Yeşil: Güven verir, rahatlatıcıdır ve yaratıcılığı körükler. Güven vericiliği nedeniyle banka logolarında sıkça kullanılır.
Siyah: Gücü ve tutkuyu simgeler. (Batı’da matemi temsil eder ancak Japonya’da siyah mutluluktur). Siyah zeminde fon olarak kullanıldığında karamsarlığı ve matemi çağrıştırır.
Mavi: Sakinlik simgesidir. Mavinin kan akışını yavaşlattığının düşünülmesi nazar boncuğunun renginin mavi olmasına yol açmıştır.
Lacivert: Sonsuzluğu, otoriteyi, verimliliği simgeler. Dünyadaki birçok firmanın logosunda yer alması buna bağlanabilir.
Mor: Nevrotik duyguları uyardığından insanların bilinçaltına korku saldığı düşünülmektedir.
Pembe: Rahatlık hissettiren renktir. Aynı zamanda çocuk rengidir.
Sarı: Dikkati en çok çeken renktir ve geçiciliğin sembolüdür. Taksilerde ve araç kiralama şirketlerinde kullanılmasının nedeni de budur.
Beyaz: İstikrarı, devamlılığı ve temizliği, masumiyeti simgeler. Bu nedenle politikacılar temiz ve dürüst izlenimi vermek için bu rengi seçer.
Kahverengi: İnsan hareketlerini hızlandırır. Bu nedenle de fast food mekânlarında sık rastlanır. Dikkat çekmediği için kıyafetlerde pek tercih edilmez.
Doğru yanıt D'dir.
18.Soru
İletişim sürecinde kaynağın gönderdiği iletiye hedef olan tarafa ne ad verilmektedir?
Kanal |
Gönderici |
Kodlama |
İşaret |
Alıcı |
Alıcı, iletişim sürecinde kaynağın gönderdiği iletiye hedef olur. Kod açımını beş duyusunu kullanarak gerçekleştirir. Doğru cevap E seçeneğidir.
19.Soru
Kilise ressamları tarafından din konulu imajların kök boyalar kullanarak doğrudan çıplak duvar yüzeyine ya da alçı sıva üzerine resmedilme tekniğine ne denir?
Mozaik |
Gravür |
Tipo baskı |
Linol |
Fresko |
Fresko, kilise ressamları tarafından din konulu imajların kök boyalar kullanarak doğrudan çıplak duvar yüzeyine ya da alçı sıva üzerine resmedilme tekniğidir ve türlü renklerde küçük taş, cam, çömlek parçalarının yan yana getirilmesiyle yapılan duvar, döşeme, tavan kaplaması şeklinde resim bezemelere de mozaik adı verilmektedir.
20.Soru
Televizyona ilişkin aşağıdakilerden hangisi/hangileri doğrudur?
1. İlk televizyon görüntüsünü 1926’da İskoç mühendis John Logie Baird yayımlamıştır.
2. İlk renkli televizyon gösterisi 1928’de yapılmıştır.
3. BBC’nin TV yayıncılığına geçişi, 1929’da ilk deneme yayınıyla başlamıştır.
Yalnız 1 |
Yalnız 2 |
1 ve 2 |
1,2 ve 3 |
Yalnız 3 |
İlk televizyon görüntüsünü 1926’da İskoç mühendis John Logie Baird yayımlamıştır. İlk renkli televizyon gösterisi de 1928’de yapılmıştır. BBC’nin TV yayıncılığına geçişi, 1929’da ilk deneme yayınıyla başlamıştır. Doğru cevap D seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ