İletişim Ortamları Tasarımı Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi broşür hazırlanırken dikkat edilmesi gereken konulardan biri değildir?
Katlama şekli |
Sayfa sayısı |
Basım sayısına karar vermek |
Broşürün Uzunluğuna Karar Vermek |
Katlama Sayısına Karar Vermek |
Basım sayısına karar vermek broşür hazırlanırken dikkat edilmesi gereken konulardan biri değildir.
2.Soru
Basılacak metal kalıp üzerine kazınan ya da asitle oyulan çukur baskı tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
Basılacak metal kalıp üzerine kazınan ya da asitle oyulan çukur baskı tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
Kaligrafi |
Tipo |
Graver |
Tifdruk |
Offset |
Tifdruk baskı metal kalıp üzerine kazınan ya da asitle oyulan çukur baskı tekniğidir.
3.Soru
- Elektronik Posta
- Forumlar
- Sohbet
- Animasyon
- Sergi
Yukarıda verilen bilgi akışını sağlayan iletişim araçlarından hangileri bilişsel iletişim araçları kapsamında değerlendirilebilir?
I, II ve III |
I, II ve IV |
I, III ve IV |
II, IV ve V |
III, IV ve V |
Bilgi akışını sağlayan iletişim araçları şu şekilde gruplandırılabilir:
Bilişsel İletişim Araçları: Sanal ortamdaki bilgi teknolojilerini kullanarak gerçekleştirilen e- posta, forumlar, sohbet, web, blog vb. gibi iletişim araçlarıdır.
Görsel-İşitsel İletişim Araçları: Göze ve kulağa hitabeden, multimedya teknolojileri kullanan (sayısal olarak işlenen), televizyon, sinema, radyo, vb. gibi iletişim araçlarıdır.
Grafik İletişim Araçları: Yazı ve çizimle oluşturularak formatlandırılan gazeteler, dergiler, afişler, el ilanları, tabelalar, bilboardlar, mektuplar, kitaplar, vb. gibi basım-yayım araçlarıdır.
Telekomünikasyon İletişim Araçları: Yazı, resim, simge ya da her çeşit bilginin elektromanyetik dizgelelerle iletilmesini sağlayan, optik teknolojileri kullanan telefon, cep telefonu, faks, teleks, vb. gibi iletişim araçlarıdır.
Organizasyonel İletişim Araçları: Belli ekipler tarafından gerçekleştirilen eğlence, eğitim, gezi gibi etkinliklerin, tüketme adına kişi ya da topluma aktarılacak belli mesajlar için düzenlenmesidir; fuar, etkinlik pazarlama konserleri, defileler, konferans, vb.
Sanatsal İletişim Araçları: İster plastik, ister estetik olsun her türlü sanat faaliyeti ya da sanatçı ile sağlanacak iletişimin araçlarıdır. Dans, resim, müzik, şarkı, sergi, konser, tiyatro, defile, heykel, seramik, animasyon vb.
Bu bilgilerden de anlaşıldığı gibi elektronik posta, forumlar ve sohbet bilişsel iletişim araçları; animasyon ve sergi ise sanatsal iletişim araçları kapsamındadır. Doğru cevap A’dır.
4.Soru
Basılacak imajda gereksiz alanların ya da fazlalıkların çıkarıldığı fotoğraf hazırlama aşaması aşağıdakilerden hangisidir?
Kadrajlama |
Çözünürlük |
Netlik |
Sıralanma |
Zıtlık |
Basılacak imajda gereksiz alanların ya da fazlalıkların çıkarılmasına kadrajlama denir. Fotoğrafta gerekli odaklamayı ve vurgulanmayı sağlar. Bu şekilde dosya büyüklüğünün azalması, baskı hızını da artırır.
5.Soru
Türkiye'de gazeteler hangi yıl internet yayınına başlamıştır?
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
1995 |
Türkiyede gazeteler 1995 yılında internet yayınına başlamıştır. Doğru cevap E'dir.
6.Soru
Bir yayın için en önemli adımlardan biri format seçimi ve yayının kişiliğidir. O nedenle dergi tasarımına başlarken aşağıdaki sorulardan hangilerinin cevabını vermek işi çok kolaylaştırır?
I. Yayının hedef kitlesi kim?
II. Bu alandaki diğer yayınlar nasıldır?
III. Bu yayının kimliği nasıl olacaktır?
IV. Yayının bütçesi nedir?
Yalnız I |
I ve II |
I ve IV |
I, II ve IV |
Hepsi |
Bir yayın için en önemli adımlardan biri format seçimi ve yayının kişiliğidir. O nedenle dergi tasarımına başlarken şu soruların cevabını vermek işi çok kolaylaştırır:
- Yayının hedef kitlesi kim?
- Bu alandaki diğer yayınlar nasıldır?
- Bu yayının kimliği nasıl olacaktır?
- Yayının bütçesi nedir?
7.Soru
Modern anlamdaki ilk dergi aşağıdakilerden hangisidir?
The Gentelmen's Magazine |
Amerikan Time |
National Geographic |
Bazaar |
Defoe The Review |
İlk modern dergi, 1731'de Londra'da yayınlanan The Gentelmen's Magazine (Erkeklerin Dergisi)'dir.
8.Soru
İlk Türkçe gazete aşağıdakilerden hangisidir?
Ceride-i Havadis |
Tercüman-ı Ahval |
Takvim-i Vekayi |
Ayıne-i Vatan |
Tasvir-i Efkar |
İlk Türkçe gazete "Takvim-i Vekayi" dir.
9.Soru
Basit ve doğrudan mesaj üreten, kataloglar, reklamlar ve e-ticaret siteleri hangi imaj türüne örnek olarak gösterilebilir?
Açıklayıcı imajlar |
Etkileyici imajlar |
Kinayeli imajlar |
Bilgi verici imajlar |
Yönlendirici imajlar |
İmajlar dört sınıfta toplanabilir:
- Bilgi verici imajlar: Bu tür imajlar, yargısız olarak konuyla ilgili bilgi verir. Bu sınıfa, basit ve doğrudan mesaj üreten, kataloglar, reklamlar ve e-ticaret siteleri örnek verilebilir.
- Açıklayıcı imajlar: Olayları açıklar ya da gidişatı verir. Kaza ve hastalığın açıklanması için gereken x-ray röntgen ışınlarına benzetilebilir. Bu kategori aynı zamanda hayattaki sürprizlere ve olağanüstü durumların (fotoğraflar gibi) tasvirine izin verir.
- Yönlendirici imajlar: Bir fikri gösterir ve destekler. Alıcı ve mesaj daha belirgindir. İnsanları etkilemek için yönlendirme ve buna göre bir düzenleme içindedir.
- Etkileyici imajlar: Anlamı güçlendiren güçlü duygular nakleder. Bireysel bir açıklayıcılığa sahiptir. Biraz şiirsel, deneysel, çağrışımsaldır ancak ifadeci değildir (sunmaz, göstermez). Bu imaj türü mesajı taşımak için kullanılır. Haberi dramatize eder ve iletişim aracıyla pekiştirir böylece mesajın problemini çözer.
Doğru yanıt D'dir.
10.Soru
Sonsuzluğu, otoriteyi, verimliliği simgeleyen ve dünyadaki birçok firmanın logosunda yer alan renk aşağıdakilerden hangisidir?
Kırmızı |
Yeşil |
Siyah |
Lacivert |
Sarı |
Lacivert: Sonsuzluğu, otoriteyi, verimliliği simgeler. Dünyadaki birçok firmanın
logosunda yer alması buna bağlanabilir. Doğru cevap: D
11.Soru
Aşağıdaki yazı türlerinden hangisi tırnaksız yazı türüdür?
Roman yazılar |
Gotik yazılar |
El yazıları |
Dekoratif yazılar |
Özel yazılar |
Bu yazılar düz görüntüye sahiptirler ve tırnak yoktur. Saf geometrik formlara dayanan bu yazı karakterleri her türde metinde kullanılabilir.
Gotik yazılar: Tırnaksızdır, çizgi kalınlıklarında farklılıklar vardır ve harf kıvrımları incedir. Genelde afiş ve başlıklarda okurun ilgisini çekmek için tercih edilirler. “Franklin Gothic” bu türe girer.
12.Soru
- Aracı olan/Araç
- Kinayeli
- Açığa vurucu/Tanıklık Eden
- İlişkisel
- Karşılaştırmalı
Yukarıda verilenlerden hangileri reklam mesajları için belirlenen esaslardandır?
I, II ve III |
I, II, IV ve V |
I, III, IV ve V |
II, III, IV ve V |
I, II, III, IV ve V |
Reklam mesajları için dört esas belirlenebilir:
- Aracı olan/araç mesajlar
- İlişkisel mesajlar
- Açığa vurucu/tanıklık eden mesajlar
- Karşılaştırmalı mesajlar
Bu bilgilerden de anlaşıldığı gibi doğru cevap C’dir. Kinayeli anlatım yapılabilme ise imajla ilgilidir ve kaynağın alıcıyı iknada yararlandığı imaj desteğinde belirlenen dört esastan biridir.
13.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi İdeogram kavramını ifade etmektedir?
Forma uygun yazarak gösterimdir |
Sosyal, teknolojik, biyolojik ve tarihsel ifadelerin piktografik formlarla gösterilmesidir. |
Kelimelerin alışılmış şekilleri dışında yazılarla, sembollerle ya da resimlerle belirtilmesiya da bu şekillerle oluşturulmuş bulmacalardır |
Bir eşyayı, bir objeyi, bir yeri, bir işleyişi, bir kavramı resmetme yoluyla temsil eden sembolerdir. |
Harfler olmadan fikirleri ifade eden işaretlerdir |
İdeogram ise harfler olmadan fikirleri ifade eden işaretlerdir
14.Soru
"İmajların yapısal karakterlerinin simgeledikleri biçimlerle olan ilişkileri
ve anlamlarının uyumluluğu"
Yukarıda açıklanan görsel iletişimde geçerli Gestalt ilkesi hangisidir?
Figür-Arka Plan İlişkisi |
Eş Biçimli Uygunluk |
Algısal Gruplama |
Benzeşme-Ayrışma |
Ortak Alan |
Eş biçimli uygunluk; imajların yapısal karakterlerinin simgeledikleri biçimlerle olan ilişkileri ve anlamlarının uyumluluğu ilkesidir. Doğru cevap B' dir
15.Soru
Tasarım ölçüleriyle ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi doğru değildir?
1 pica; 4.23333333 mm’ye eşittir. |
1 pica; 12 puntoluk harf büyüklüğüne eşittir. |
1 pica da 1 inç’e eşittir. |
1 punto metrik sistemde 0,376 mm’dir. |
1 inç 2,540cm’ye eşittir. |
1 pica; 4.23333333 mm’ye, 12 puntoluk harf büyüklüğüne ve 6 pica da 1 inç’e eşittir.
1 punto metrik sistemde 0,376 mm’dir. 1 inç 2,540cm’ye eşittir. Doğru cevap C seçeneğidir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yazı ile uğraşan grafik tasarımcılardan biri değildir?
Neville Brody |
Malcolm Garret |
Peter Saville |
Hegel |
Vaughan Oliver |
Tipografi 1970’li yılların sonlarında, yazıyla uğraşan yeni jenerasyon grafik tasarımcılara bırakıldı. Neville Brody, Malcolm Garret, Peter Saville ve Vaughan Oliver gibi tasarımcılar kendi yazı karakterlerini oluşturdular.
17.Soru
"Basılacak imajda gereksiz alanların ya da fazlalıkların çıkarılması, fotoğrafta gerekli odaklamayı ve vurgulanmayı sağlar. Bu da dosya büyüklüğünün azalmasını ve baskı hızının artmasını beraberinde getirir" ifadesi imajların biçimlendirilmesindeki hangi öğeyi açıklamaktadır?
"Basılacak imajda gereksiz alanların ya da fazlalıkların çıkarılması, fotoğrafta gerekli odaklamayı ve vurgulanmayı sağlar. Bu da dosya büyüklüğünün azalmasını ve baskı hızının artmasını beraberinde getirir" ifadesi imajların biçimlendirilmesindeki hangi öğeyi açıklamaktadır?
Uygun boyut |
Kadrajlama |
Uygun çözünürlük |
Uygun dosya formatı |
CMYK renk modu |
Kadrajlama: Basılacak imajda gereksiz alanların ya da fazlalıkların çıkarılması, fotoğrafta gerekli odaklamayı ve vurgulanmayı sağlar. Bu şekilde dosya büyüklüğünün azalması, baskı hızını da artırır.
18.Soru
Görsel malzemesi olmayan bir sayfayı çekici hâle getirmek aşağıdakilerden hangileri yapılabilir?
I. Metinden alınan önemli cümleler tırnak içinde verilebilir.
II. Vurgu için tram kullanılabilir.
III. Sütunların kullanımında farklılık yapıp asimetrik kullanılabilir.
IV. Yazı başlıkları bantlar içinde ve dişi yazılabilir.
I ve II |
II ve III |
I ve III |
I, II ve IV |
Hepsi |
Görsel malzemesi olmayan bir sayfayı çekici hâle getirmek için şunlar yapılabilir:
- Numaralar daha iri puntolu, renkli kutu içine yerleştirilebilir.
- Metnin ilk harfi; büyük, farklı font ile, farklı punto ile yazılabilir.
- Yazı başlıkları bantlar içinde ve dişi yazılabilir.
- Yazı başlıklarının stili ile oynanıp alt çizgili verilebilir.
- Sütunların kullanımında farklılık yapıp asimetrik kullanılabilir.
- Önemli olan kelime ya da haber öne çıkarılabilir.
- Metinden alınan önemli cümleler tırnak içinde verilebilir.
- Vurgu için tram kullanılabilir.
19.Soru
Gazete sayfası tasarımında sayfaların popülerliğini artıran ve okura rehberlik eden öge aşağıdakilerden hangisidir?
Çizgiler ve çerçeveler |
Çizimler ve resimlemeler |
Kılavuz çizgiler |
Beyaz Boşluklar |
Renk sistemleri |
Çizgi ve Çerçeveler: Çizgiler ve çerçeveler gazete tasarımında normal ayırıcılar olarak kullanılırken dekoratif araç olabilirler.
Çizimler ve Resimlemeler: Fotoğraflar özel etkiler için; silüet ya da farklı bir imaj üretmek için, sanatsal özellikler yüklenerek kullanılabilir.
Kılavuz çizgiler: Tasarım programlarında, sayfa yapılarının iskeletini oluşturmak için kullanılan kılavuz çizgiler mevcuttur. Bu çizgilerle sayfalar dikey sütunlara bölünür. Genel kural, sayfaya olabildiğince çok sayıda eleman yerleştirebilmektir. Çoğu büyük gazete 6 sütunlu bir yapı kullanmaktadır.
Beyaz Boşluklar: Farklı puntolardaki ve karakterdeki metinler sayfalarda farklı tonda grilikler oluşturur. Fotoğraflar ise sayfada daha koyu tonlar oluşturur. Büyük başlıklar genelde siyahtır. Beyaz boşluk bu elemanlara görsel bir rölyef oluşturur.
Renk sistemleri: Renk, gazete tasarımına hayat katar. Sayfaların popülerliğini artırma ve okura rehberlik etme gibi önemli iki işleve sahiptir. Ancak gazetelerde rengin fazla kullanılması ilgiyi dağıtır. Gazetelerde, illüstrasyon, fotoğraf, bilgi grafikleri, çizgiler, logolar, özel haber başlıkları ve sanatsal değeri olan elemanların renk kullanımı da olumlu sonuç verir.
20.Soru
Bir kompozisyonda kullanılan öğelerden birinin ya da bir grubun diğer öğelere göre ölçü, değer, renk ve doku bakımından üstünlük sağlaması durumu tasarımın hangi ilkesini açıklamaktadır?
Zırlık-karşıtlık |
Denge |
Odak noktası |
Sıralama |
Ritim |
Odak Noktası
Bir kompozisyonda kullanılan ögelerden birinin ya da bir grubun diğer ögelere göre ölçü, değer, renk, doku bakımından üstünlük sağlamasıdır. Her türlü egemenlik zıtlıkla sağlanır. Tasarımın esas düşmanı yeknesaklıktır. Alıcının, bir tasarıma ilgi duyabilmesi için hayal gücünü kurcalaması gerekir. Amaç dikkat çekmek ve bakan bireyde haz uyandıran bir düzenleme sağlamaktır. Bu bir kompozisyon- da odak noktasının oluşturulmasını sağlamakla gerçekleştirilir. Son derece saf, soyut düzenlemelerde bile odak noktası, bakan bireyin dikkatini çekecek; görsel heyecan uyandıracaktır. O¨rneğin; odak noktası, ögelerin çoğu dikey olduğunda yatay formların bu düzeni kesmesi, ögelerin çoğu yaklaşık aynı ölçüde ve birini oldukça büyük kullanarak yerleştirme yardımıyla, ilginç ögeler kullanarak, ölçü büyüklüğü, renk ya da doku yoğunluğu kullanılarak oluşturulabilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ