İletişim Sosyolojisi Final 22. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi yeni medya düzeninin göstergelerinden biri olamaz?


Siber uzayda hiçbir sınırlamanın olmaması

Toplumsal olarak gerçekleştirilen etkinliklerin artık İnternet üzerinden yapılması

Bürokratik işlemlerin İnternet üzerinden yapılması

Basılı olarak elde edilebilen verilerin ve bilgilerin dijital ortama aktarılması

Daha fazla edebi eserin basılı olarak elde edilebilmesi


2.Soru

Kadınların eşit konuma gelebilmesi için kadınların erkek egemen alanlara daha fazla girmesini, böylece güç kazanmaları gerektiğini öneren feminist yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?


Liberal feminizm

Radikal feminizm

Ekofeminizm

Sosyalist feminizm

Markxist feminizm


3.Soru

Edebi okur-yazarlık bireye aşağıdakilerden hangisini kazandırmaz?


Yabancılaşma
Düşünümsellik
Karmaşıklıkların farkına varma
Yaratıcılık
Geleneksellik

4.Soru

Cumhuriyet dönemi olaylarının hangisiyle basın özgürlüğünün sağlanması ilk defa anayasal tedbirlerle meydana gelmiştir?


1950 seçimlerinde Demokrat Parti'nin iktidara gelmesi.

1960 askeri darbesi ve 1961 anayasası.

1971 askeri muhtırası.

1980 darbesi ve 1982 anayasası.

1994 yılında Radyo ve Televizyon Üst Kurulu'nun faaliyetlerini teminat altına alan yasa.


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi teknolojilere erişimde ülkeler ve toplumlar arası ortaya çıkan önemli farklılıkların nedenlerinden değildir?


Ekonomik etkenler
Coğrafi özellikler
Endüstriyel etkenler
Hükümetin gösterdiği çaba
İklimsel etkenler

6.Soru

H. Marshall’a göre aşağıdakilerden hangileri yurttaşlığın aşamalarıdır?                                                   I. Sivil öğe
II. Siyasi öğe
III. Askeri öğe
IV. Sosyal öğe
V. Dini öğe                       


I-II

III-IV-V

I-II-IV

III-IV

I-II-III-IV-V


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi sanal cemaatlerde, -muhafazakar, Marksist, anarşist, vb. gibi- çok farklı düşüncelere sahip olanların sadece kendileri gibi düşünenlerle bir araya gelmelerine verilen addır?


Bedensizleşme
Yalnızlaşma
Hiper- bireysellik
Grup kutuplaşması
Karşılıklı etkileşimlilik

8.Soru

Hangi yılda dünya üzerinde mobil telefon abone sayısı sabit hat sahiplerini geçmiştir?


2001

2002

2003

2013

2016


9.Soru

Mobil iletişim araçlarındaki kullanım Türkiye’de hangi yıldan itibaren gözle görülür biçimde arış göstermiştir?


2000

2004

2008

2010

2013


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi XIX. yüzyıl sonunda basına getirilen eleştiriler kapsamının dışında yer alır?          


Basının haber verme işlevini göz ardı etmesi
Sınırlı sayıda haber ajansının olması
Basının yeri geldiğinde iktidara muhalif olması
Gelirlerini arttırmak için gazetelerin sayfalarını reklam ve ilanlarla doldurması
Özel çıkarların basında temsil edilişi

11.Soru

Liberal Çoğunluk ile Marksizim arasında dolaysız bir hesaplaşma olarak düşünülen kültürel çalışmalar aşağıdaki kuramlardan hangisin kökenini oluşturmaktadır?


Postkolonyal Kuram

Marksist Yaklaşım Kuramı

Çoklu Okuma Kuramı

Siyasi Çatışmalar Kuramı

Din, gelenek, yaşam kuramı


12.Soru

Televizyonun gerek bir iletişim ortamı, gerekse işleyiş mekanizması açısından yıkıcı bir öze sahip olduğunu, bireylerin ve toplumların yaşamında olumsuz ve kalıcı izler bıraktığını ileri süren iletişimci kimdir?


Raymond Williams

Harold Innis

Marshall McLuhan

Neil Postman

Daniel Bell


13.Soru

Elektronik öncesinde bilgi paylaşımının ve ediniminin uzun süren bir görev gibi olmasının aksine yeni bilgilerin çabucak yaratıldığı ve silindiği dönem aşağıdakilerden hangisidir? 


Dijital bilgi

Hafif bilgi

Küresel köy

Sanal gerçeklik

Dijital çağ


14.Soru

“Batı Avrupa’da XVII. yüzyılda güçlenen liberalizm akımının basın özgürlüğü alanındaki ilk önemli temsilcisi John Milton’un basın özgürlüğü tarihi açısından bir klasik sayılan Areopagitica: John Milton’dan İngiltere Parlamentosu’na Sansürsüz Basın Hakkında Söylev başlıklı yazısı, XVII. yüzyılın ortalarında 1644’te sansür yasasının geçerli olduğu bir dönemde kaleme alınmıştır”. Aşağıdakilerden hangisi Milton’un yazısında vurgulamış olduğu basın özgürlüğünün toplum açısından yararlarından biri değildir?


Kötü ve yanlış fikirlerin yok edilebilmesinin en güvenceli yolu olan basın özgürlüğü, gerçeklerin serbest olarak yayılımına olanak sağlar.
Bize yeni ve garip gelmeleri nedeniyle iyi fikirleri de kötü olarak mahkûm etmemiz tehlikesi her zaman vardır; basın özgürlüğü bunun önüne geçer.
Modern devletlerin hukuk devletine yönelimleri doğrultusunda bir gelişme olarak kabul görmüştür.
Kötülük kaynakları çoktur ve bunların çoğuna insanların ulaşabilmesinin önüne basılmış eserlerin sansür edilmesi ile geçilemez.
İnsanların pek çoğu sansür görevini yapabilecek yetenekte değildir; bu yetenekte olan insanların ise pek azı böyle bir görevi kabul eder.



15.Soru

Kartezyen perspektif anlayışı için yanlış olan ifade aşağıdakilerden hangisidir?  


Kartezyen perspektifçilikte, gören şey göz değil zihindir.  
Kartezyen perspektifçilikte gözün sunduğu algı dışındaki duyusal algılara da önem verilir.
Kartezyen perspektifçilikte göz, yansız ve hakim bir seyirci gibi maddi dünyayı tarar, seyreder.  
Kartezyen perspektifçilik, mutlak göz merkezlidir.
Kartezyen perspektifçilikte, görme anlayışı, homojen iç boyutlu mekan yanılsamasına dayalıdır.

16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi sözlü kültürü yaşayan ilk topluluklardaki  insanın durumunu ifade edebilir?


İnsan, çözümleyici, teolojik ve ilişkisel düşünmektedir.

İnsan yaşadığı dünyadan kendini koparabilmektedir.

İnsanın düşünceleri sözcüklerin büyülü tınısıyla biçimlenmektedir.

İnsan soyut kategoriler halinde düşünebilmektedir.

İnsanın günlük deneyimleri ile arasında mesafe vardır.


17.Soru

I. Hükümet ya da sivil toplum tarafından yanlış olduğu iddiasıyla susturulan herhangi bir düşünce, aslında doğru olabilir. II. Bir düşünce yanlış bile olsa, içinde birkaç dirhem hakikat de bulunabilir. III. Herhangi bir konuda egemen olan görüş, hemen hiçbir zaman hakikatin tamamı değildir. Bu nedenle tam hakikate ancak bu düşünceyi diğer düşüncelerle, zıt görüşlerle karşılaştırılarak varılabilir.

 IV. Sansüre devam etmenin önemli ekonomik sonuçları olabilir, basımcılar arasında rekabeti zorlaştırabilir. V. “Özel İzin Yasası” hantal ve gereksizdir, genel yasalar ahlaksız kişilere karşı yeterli korumayı zaten sağlayabilir. Yukarıdakilerden hangileri John Stuart Mill tarafından kaleme alınan "On Liberty" (Özgürlük Üzerine) eserinde düşünceyi açıklama ve basın özgürlüğünü haklı ve zorunlu gösteren nedenler arasında yer almaktadır?


I, II, III
I, II
II, IV
I, II, IV
IV, V

18.Soru

Avrupa’da hangi yüzyılda düzenli, periyodik bir görünümü yansıtması bakımından ilk gerçek gazete diyebileceğimiz yayınlar başlamıştır?


XV. yüzyıl

XVI. yüzyıl

XVII. yüzyıl

XVIII. yüzyıl

XIX. yüzyıl


19.Soru

I. Herhangi bir teknoloji, üretilmesini ve geliştirilmesini sağlayan toplumsal, kurumsal, ekonomik ve kültürel seçimden bağımsız değildirII. Teknoloji kendisinin nasıl kullanılacağına ilişkin bir öneride bulunabilir ancak bunu önceden belirleme ve sınırlama gücüne sahip değildirIII. Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler, ortak bir sosyoekonomik, kültürel ve politik kimliği temsil etmeyen bireyler,toplumlar ve coğrafyalar üzerinde benzeştirici etkilerde bulunabilirIV. Yeni iletişim teknolojileri, özellikle de internet, toplumsal morfolojiyi yeniden yapılandırma gücüne sahiptir.Yukarıdaki ifadelere göreTeknolojik Belirlenimci yaklaşım için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


I, II
I, III
II, III
II, IV
III, IV

20.Soru

İletişim araçları üretiminde olduğu gibi ana sorunların yanı sıra akademik çalışmalarda aşağıdakilerden hangisine değinilmez?


Özel hayatın gizliliğine ve kişilik haklarınasaldırının aşırılaşması

Aşırı enformasyonun yarattığı bilgi kirliliği

Irkçı milliyetçi söylemlerin yaygınlaşması

Ulusal devletlerin internet ulaşımını engelleme güçleri

Radikal medya