İlk Dönem İslam Tarihi Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hz. Peygamber'e Allah tarafından “raûf ve rahîm” sıfatları hangi özelliğinden dolayı verilmiştir?
Çok şefkatli ve merhametli olmasından dolayı |
Sabrı ve şükründen dolayı |
Alçak gönüllülüğünden dolayı |
Cömertliğinden dolayı |
Azim ve cesaretinden dolayı |
Yüce Allah Kur’an’da Peygamberimizin âlemlere rahmet olarak gönderildiğini bildirmektedir (Enbiyâ 21/107). Hz. Peygamber, inananlara çok şefkatli ve merhametli idi. Allah da onun hakkında “çok şefkatli ve merhametli” anlamına gelen “raûf ve rahîm” sıfatlarını kullanmıştır (Tevbe 9/128).
2.Soru
"Kâdisiye savaşından önce nasıl hareket edilmesi gerektiği konusunda ashabın görüşünü soran Hz. Ömer, müzakereler sonucunda orduyu kendisinin yerine başka bir kişinin komuta etmesi kararı uygun görülünce, Sa‘d b. Ebû Vakkas’ı komutanlığa getirmiştir." bu olay Hz.Ömer'in yönetimle ilgili hangi yönünü ortaya koymaktadır?
Denetime verdiği önemi |
Fetihlere verdiği önemi |
Devlet adamılarına verdiği önemi |
Ordu yönetimine verdiği önemi |
İstişareye verdiği önemi |
Hz. Peygamber’in en fazla istişarede bulunduğu sahabîler arasında yer alan Hz. Ömer, hilafeti döneminde karşı karşıya kaldığı bütün konularda Müslümanlar’ın görüşlerine başvurmuştur. İstişare sayesinde hayata geçireceği kararların en doğru olanını bulmaya çalışmıştır. Onun; “İki kişi bile olsanız işleriniz konusunda aranızda istişare ediniz” sözü bu konuya verdiği önemi ortaya koyar.Kâdisiye savaşından önce nasıl hareket edilmesi gerektiği konusunda ashabın görüşünü soran Hz. Ömer, müzakereler sonucunda orduyu kendisinin yerine başka bir kişinin komuta etmesi kararı uygun görülünce, Sa‘d b. Ebû
Vakkas’ı komutanlığa getirmiştir.Doğru cevap E'dir.
3.Soru
Hz. Hasan’a Hz. Ali’nin vefatından sonra Kûfe’de biat edildi. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Hasan’a biat sırasında ileri sürülen fakat Hz. Hasan’ın kabul etmediği koşuldur?
İsyancılarla savaşılması |
Kuran’a uyulması |
Hz. Muhammed’in sünnetine uyulması |
Muaviye’nin öldürülmesi |
Önceki dört halifenin uygulamalarının sürdürülmesi |
Hz. Hasan’a Hz. Ali’nin vefatından sonra Kûfe’de biat edildi. Biat sırasında Allah’ın kitabına ve Resûlü’nün sünnetine uymanın yanı sıra isyancılarla savaş koşulunun da bulunması istenmiş; ancak Hz. Hasan bunu reddetmiştir.
4.Soru
Hz. Osman ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
İlk Müslümanlardandır.
|
Zinnûreyn lakabını almıştır.
|
İki hicret sahibidir.
|
Üstün bir haya duygusuna sahiptir.
|
Bedir Savaşı’na katılmıştır.
|
5.Soru
Peygamber Efendimiz nerede doğmuştur?
Yemen |
kudüs |
Hicaz |
Mekke |
Medine |
Peygamberimiz Arap yarımadasının batısındaki Hicaz bölgesinde yer alan Mekke şehrinde dünyaya geldi.
6.Soru
Tarihçiler tarafından Sükûnet Dönemi olarak adlandırılan Hz. Osman'ın halife olduğu dönem hangi tarihler arasını kapsar?
638-644 |
644-650 |
650-656 |
656-662 |
662-668 |
Hz. Osman, on iki yıl halifelik yapmıştır. Tarihçiler, onun halifelik
dönemini, “birinci altı yıl” ve “ikinci altı yıl” olmak üzere, farklı iki döneme
ayırmışlardır. Birinci altı yıl, ülkede huzur ve sükûnun hâkim olduğu,
müslümanlar arasında birlik ve beraberliğin devam ettiği Sükûnet Dönemi
(24-30/644-650) olarak tanımlanır.
7.Soru
Kenar-ı Diclede bir kurt aşırsa bir koyunu. Gelir de Adl-i ilâhî sorar Ömer’den onu! Mehmet Akif Ersoy'un Hz Ömer ile ilgili yazdığı bu dizeler, onun hangi özelliğini ifade etmektedir?
Askeri liderliğini |
Adil olmasını |
Devlet başkanlığını |
İstişareye önem verdiğini |
Sorumluluk duygusunu |
Hz. Ömer’in; “Fırat kıyısında bir deve helak olsa, Allah bunu Ömer’den sorar diye korkarım” sözleri, onun "sorumluluk duygusunu" en güzel ifade eden tarihî bir cümledir. Onun bu hassasiyetini Mehmet Akif Ersoy şiir diline şöyle aktarmıştır: Kenar-ı Diclede bir kurt aşırsa bir koyunu. Gelir de Adl-i ilâhî sorar Ömer’den onu!
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Müslümanların birbirlerine karşı yapmaması gereken davranışlardan birisi değildir?
Kin tutmak |
Borç vermek |
Haset etmek |
Sırt çevirmek |
İlgiyi kesmek |
Müslümanlar, birbirlerine kin tutmamalı, haset etmemeli, sırt çevirmemeli, ilgiyi kesmemelidirler. Din kardeşleri arasındaki ilişkilerde barış üzere olmak esastır; kin, haset, kovuculuk, gıybet gibi şeylere yer yoktur. Temel gaye, toplumun birliği, sosyal hayatın huzur ve barışı olmalıdır. Peygamber Efendimiz, “Mü’min olmadıkça cennete giremezsiniz, birbirinizi sevmedikçe de gerçek anlamda iman etmiş olmazsınız” buyurmuştur (Müslim, “Îman”, 93).
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Ali'den Hz. Osman'ın kanını talep için bir araya gelen topluluk içinde yer almamıştır?
Beni Ümeyye |
Hz. Aişe |
Talha bin Ubeydullah |
Abdullah bin Amir |
Sa'd bin Ebi Vakkas |
Sa'd bin Ebi Vakkas tarafsız Hz Ali'nin hilafeti esnasında köşesine çekilerek olaylara karşı nötr bir tavır almıştır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Hz. Hasan’ın Muaviye’yle barış yapmasının sebeplerinden biri değildir?
Hz. Hasan’ın genel anlamda barışa meyilli bir kişiliğinin olması. |
Müslümanlar arasındaki savaşların sorumluluğunu üstlenmek istememesi. |
İç savaşın bir çözüm olmadığına dair olan inancı. |
Komutanı Ubeydullah’ın Muaviye saflarına geçmesi. |
Muaviye’nin barış karşılığı önerdiği 1.000.000 dirheme olan ihtiyaç. |
Sakin, yumuşak huylu, barış taraftarı, siyaseti ve mücadeleyi sevmeyen bir kişiliğe sahip olan Hz. Hasan, yapıcı tutumuyla Muaviye ile barış yaparak İslâm dünyasındaki siyasî çekişmelerin sona ermesini sağlamıştır. Barış yapmasının sebeplerinden biri de arkasında durduğunu ifade eden ancak hiç güven vermeyen kişi veya kabilelere olan güvensizliğiydi. Nitekim bu kişilerden birisi de, Hz. Hasan’ın komutanı Ubeydullah idi. Ubeydullah, kendisine teklif edilen 1.000.000 dirhem için kendi ordusunu terk edip, Muaviye saflarına geçmişti. E seçeneğinde bahsi geçen para, Hz. Hasan’a teklif edilen ya da onun tarafından kabul edilen bir para değildir. Dolayısıyla, doğru cevap E seçeneğidir.
11.Soru
Bazı gerekçeleri ileri sürerek zekat vermeyen kabilelere savaş açılmaması gerektiğini savuan sahabi kimdir?
Hz. Osman |
Hz. Ömer |
Hz. Ali |
Abdurrahman b. Avf |
Zeyd b. Harise |
Hz. Ömer Lailaheillallah diyenlere karşı savaş açılmaması gerektiğini düşündüğünden zekat vermeyenlere karşı savaşı uygun görmemekteydi.
12.Soru
I. Mısır
II. Kufe
III. Basra
IV. Şam
Halife Osman'ı indirmek isteyen isyancılar yukarıdaki illlerden hangisinden veya hangilerinden başkente gelmişlerdir?
Yalnız I |
II ve IV |
I, III ve IV |
I, II ve III |
I ve III |
Üç ilden katılım olmuştur. Basra, Kufe ve Mısır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz.Ebu Bekir'in Halife seçilmesinden sonra isyan eden Arap kabilelerinin isyan nedenlerinden biri değildir?
Bağımsız kabile şeklinde varlıklarını sürdürmek, |
İslamiyetin bir kuralı olarak verdikleri Zekatı vermemek, |
Zaten içselleştiremedikleri islamiyeti bırakıp eski putperes din ve inançlarına geri dönmek, |
Karışık durumdan yararlanarak diğer kabileleri yönetimlerine alıp kendi devletlerini kurmak, |
Kimi Kabilelerin İslam dinine inandıkları için değil siyasi nedenlerle girmiş olmaları, |
Ridde olaylarında Medine yönetimine isyan edenlerin bir kısmı sahte peygamberlerin (mütenebbî) etrafında toplanıp tamamen Müslümanlık dairesi dışına çıkarlarken (irtidat), diğer bazıları ise İslâm üzere kalacaklarını, ancak zekât vermeyeceklerini ilân etmişlerdir. özellikle toplu olarak İslâm’a giren ve merkezden çok uzaklarda yaşayan kabilelerin bir çoğunda, İslâm dinini özümseme ve gerçek anlamda inanma hâli ortaya çıkmamıştır. Üstelik bu kabileler İslâm’a yeni girdikleri için, eski putperestlik inanç ve alışkanlıklarını da bütünüyle terk edememişlerdir. Bunun doğal bir sonucu olarak Hz. Peygamber’in vefatıyla birlikte Müslümanlıktan kolaylıkla ayrılıp kendi içlerinden çıkan sahte peygamberlerin peşine düşmüşlerdir.
Ridde olaylarında etkin olan siyasî sebepten asıl kastedilen şey, kabilecilik düşüncesi, yani asabiyetidir. Arap Yarımadası’ndaki kabileler başlangıçtan beri siyasî bağımsızlık içinde yaşamışlar, hiçbir dönemde başka milletlerin hegemonyası altına girmemişlerdir. Mekke’nin fethinden sonra ise gönüllü veya gönülsüz Müslümanların siyasî birliğine boyun eğmek durumunda kalmışlardır. Sağlığında Hz. Peygamber’e bağlılıklarını sürdüren bu kabileler, onun vefatından sonra biatı kişisel bir anlaşma kabul ederek yeni halîfe seçilen Hz. Ebû Bekir’in otoritesini tanımak istememişler, kabilelerinin istiklâli adına yönetime karşı isyan başlatmışlardır.
14.Soru
Hz. Ömer döneminde şehirlerde mali işler, kimler tarafından yürütülürdü?
Kadılar |
Eşraflar |
Divan Katipleri |
Ahdaslar |
Haraç amilleri |
Hz. Ömer döneminde, mali işleri haraç âmilleri yürütüyordu. Bu görevliler, halife tarafından tayin ve azledilirdi.
15.Soru
İslâm öncesi dönemde Kâbe’de bulunan putların en büyüğü ve bütün putperest Arap kabileleri tarafından ilah olarak kabul edilen put aşağıdakilerden hangisidir?
İsâf
|
Nâile
|
Menât
|
Lât
|
Hübel
|
16.Soru
Kâdisiye Savaşı'nın İslâm tarihinin en önemli zaferlerinden biri olmasının en önemli sebebi nedir?
Kuzey Irak ve İran’ın kapılarının müslümanlara açılmış olması |
Ağır kayıpların verdiği bu savaşta müslümanların çok miktarda ganimet ele geçirmiş olması |
Bizans kuvvetlerine büyük zayiat verilmiş olması |
Kudüs'ün müslümanlar tarafından ele geçirilmiş olması |
Sâsâni İmparatorluğu'nun İslam ülkelerine katılmış olması |
Kâdisiye Savaşı İslâm tarihinin en önemli zaferlerinden biridir. Bu meydan savaşıyla Kuzey Irak ve İran’ın kapıları müslümanlara açılmış, İran ordusu ağır bir yenilgiye uğratılmış ve Kisrâ III. Yezdicerd, saraylarını İslam ordusuna terk ederek doğuya kaçmak zorunda kalmıştır. Çünkü, Sa’d b. Ebû Vakkâs Kâdisiye savaşından sonra başşehir Medâin’i hedef almış ve orayı ele geçirmiştir. Doğru cevap A'dır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Ebû Bekir'in yönetimde Hz. Peygamber’den örnek aldığı prensiplerden birisi değildir?
İstişare, |
Herşeyi hoşgörmeme, |
Kararlılık, |
Ehliyet, |
İnsan haklarına saygı, |
Hz. Ebû Bekir, idarî hayattaki uygulamalarında sürekli Hz. Peygamber’i örnek almıştır. Dolayısıyla onun icraatında Hz. Peygamber’in yönetim anlayışının belirgin yansımaları görülür. Onun Hz. Peygamber’den örnek aldığı prensiplerin başında, istişare, kararlılık, hoşgörü, ehliyet ve insan haklarına saygı gelir.
18.Soru
Bedir savaşının başlamasında ana etkenlerden biri olan büyük kervan kime aittir?
Talha |
Ebubekir |
Ebu Cehil |
Ebu Leheb |
Ebu Süfyan |
Ebu Süfyanın kervanının medineliler tarafından sıkıştırılması ve ele geçirilmek istenmesi savaşı başlatan sebepler arasındadır.
19.Soru
Peygamber efendimizin Hz. Mâriye’dan dünyaya gelen çocuğu aşağıdakilerden hangisidir?
Kasım |
Abdullah |
Zeynep |
Fatıma |
İbrahim |
Peygamberimizin çocukları biri dışında Hz. Hatice’den doğmuştur. Tercih edilen görüşe göre bunlar Kâsım, Abdullah, Zeyneb, Rukıyye, Ümmü Gülsüm ve Fâtıma’dır. Oğlu İbrahim ise Mısırlı Mâriye’den dünyaya gelmiştir. Peygamberimiz, oğlu Kâsım sebebiyle “Ebü’l-Kâsım” unvanıyla anılmıştır. Kâsım, Abdullah ve İbrahim küçük yaşta vefat etmiştir.
20.Soru
Hz. Muhammed’e ilk vahiy nerede gelmiştir?
Hira Mağarası |
Ağrı Dağı |
Sevr Mağarası |
Mekke |
Medine |
Allah’ın Resûlü, vahiy tecrübesiyle 40 yaşında karşılaştı. 27 Ramazan’da (M. 610) Hira mağarasında yalnızken kendisine daha önce görmediği bir varlık göründü. Karşısına çıkan varlık, Cebrail isimli vahiy meleğiydi.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ