İlkçağ Felsefesi Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Platon’a göre ruh, her ne kadar bütüncül bir şekilde görünüyorsa da, parçalı bir yapıya sahiptir. Başka bir deyişle, işleyiş itibariyle bakıldığında ruhun kendi içerisinde parçalardan oluştuğu görülecektir. Bu parçalar Platon’a göre üç tanedir. aşağıdakilerden hangiai bu üç parçadan biridir?
Psuche |
Reason |
Gorgias |
Phaedo |
Phaedrus |
Platon’a göre ruh, her ne kadar bütüncül bir şekilde görünüyorsa da, parçalı bir yapıya sahiptir. Başka bir deyişle, işleyiş itibariyle bakıldığında ruhun kendi içerisinde parçalardan oluştuğu görülecektir. Bu parçalar Platon’a göre üç tanedir: Sağduyu (reason), öz (spirit) ve iştah (appetite). Bu parçaların her biri ruhun farklı
şekillerde işlemesini sağlar. Doğru cevap B'dir.
2.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Stoacılar entelektüalist bir ahlak anlayışına sahiptirler. |
Stoacılar eudaimonisttirler. |
Stoacılar erdemi doğaya uygun bilgi olarak nitelendirirler. |
Stoacılar bilgi eylem birliğini gereksiz bulurlar. |
Stoacılar erdemi ruhtaki aklî unsura dayandırırlar. |
Stoacılar bilgi eylem birliğini gereksiz bulurlar.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Aristoteles’e göre başarıyı getiren unsurdur?
Mükemmel zihinsel faaliyet |
Mükemmel sosyal faaliyet |
Mükemmel ahlaki faaliyet |
Mükemmel yardımsal faaliyet |
Hiçbiri |
Aristoteles’e göre mükemmel zihinsel faaliyet beraberinde başarı getirir. İnsanın tekemmül etmesi ve gelişmesi de yine mükemmel zihinsel faaliyet sayesindedir.
4.Soru
Bir iddiayı kanıtlamaya çalışan bir ifade bütünü ya da eşya hakkında verilen kısa hüküme ne ad verilir?
Suje |
Mantık |
Önerme |
Kopula |
Yüklem |
Önerme, bir iddiayı kanıtlamaya çalışan bir ifade bütünü ya da eşya hakkında verilen kısa hüküm olarak tanımlanabilir.
5.Soru
Plotinus’un varlık hiyerarşisi içerisinde, antik Yunan düşüncesinin genelinde olduğu gibi Yeni-Platoncu düşüncede de yokluk olarak kabul edilen, mutlak yokluk ve karanlık olan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Tanrı |
Madde |
Bilgi |
Nous |
Ruh |
Plotinus’un varlık hiyerarşisi içerisinde en aşağı tabakayı madde teşkil etmektedir. Salt madde, antik Yunan düşüncesinin genelinde olduğu gibi Yeni-Platoncu düşüncede de yokluk olarak kabul edilmektedir. O mutlak yokluk ve karanlıktır. Maddenin mutlak yokluk olması onun herhangi bir niteliğe sahip olmamasından kaynaklanmaktadır.
6.Soru
Aristoteles neticesini veya sonucunu esaslı bir farklılıkla kanıtlamaya çalışan iki tür önerme gösterir, bu önermelerden tümevarım'a ulaşmak nasıl mümkün olur?
Tekden genele gidişle |
Genelden teke gidişle |
Neticeden sonuca gidişle |
Sonuçtan neticeye gidişle |
Klasik düşünceden mantıklı düşünceye gidişle |
Aristoteles neticesini veya sonucunu esaslı bir farklılıkla kanıtlamaya çalışan iki tür önerme gösterir.Bunların ilki tümdengelim yöntemini teşkil eder. Diğer önerme biçimi tümevarım yöntemini oluşturur. Bu önerme türünde tek tek hadiselerden genel ilkelere ulaşılmak istenir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Platon’un beş devlet tanımlamasından birisi değildir?
Devlet biçimi |
Tiranlık |
Demokrasi |
Plütokrasi |
Timokrasi |
“Platon’un beş devlet tanımlaması” şunları içerir: Timokrasi, plütokrasi, demokrasi, tiranlık ve Aristokrasi. Platon, (demokrasi da^hil) diğer türlerin her birinin zayıf ve kötü yönlerini ortaya koyarak iyi eğitim almış üst sınıf insanların yönetimini (Aristok- rasiyi) ön plana çıkarır.
8.Soru
Platon eserlerini hangi biçimde yazmıştır?
Diyalog |
Roman |
Makale |
Şiir |
Öykü |
Platon eserlerini diyalog biçiminde yazmıştır. Diyalog biçimindeki eser, tiyatro senaryolarına benzer biçimde karakterler arasındaki tartışmaların sırayla, konuşma formatında ifade edilmesine dayanır. Böylece felsefî olduğu kadar edebî niteliklere de sahip eserler çıkar ortaya. Doğru cevap A'dır.
9.Soru
Aşağıdaki seçeneklerde yer alan Aristoteles eserlerinden hangisi mantık ve münazaraya dair eserleri arasında yer almaktadır?
De Interpretatione (Yorum Üzerine) |
Ars Rhetorica (Konuşma Sanatı) |
Magna Moralia (Büyük Etik) |
Metafizik |
De Caelo (Gökyüzü Üzerine) |
Aristoteles'in A seçeneğinde yer alan De Interpretatione (Yorum Üzerine) eseri mantık ve münazaraya dair ait eserlerinin yer aldığı grup içerisinde bulunmaktadır. Bu kapsamda doğrus seçenek A seçeneğidir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangileri Platon'nun eserlerindendir?
I. Timaeus
II. Crito
III. Sofist
IV. Laches
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
III ve IV |
Hepsi |
Platon’a ait olan ve orijinalleri bugüne kadar gelen eserlerinin isimleri şöyledir (Preus, 2007, s. 207): Ion, Charmides, Hippias I ve II, Laches, Lysis, Euthyphro, Euthydemus, Gorgias, Protagoras, Apology (bu eser Sokrates’in Savunması olarak da bilinir ve yazı tekniği açısından tam anlamıyla bir diyalog sayılmaz), Crito, Phaedo, Menexenus, Meno, Symposium, Phaedrus, Devlet, Theaetetus, Cratylus, Timaeus, Critias, Sofist, Politicus, Philebus, Parmenides, Yasalar ve Epinomis.
11.Soru
Platon’un akademisi tarihteki ilk ne olarak bilinir?
İlkokul |
Ortaokul |
Lise |
Yüksekokul |
Üniversite |
Platon’un Akademi’si, tarihteki ilk üniversite olarak kabul edilir.
12.Soru
Aristoteles tragedya kelimesini aşağıdaki hangi kategoriler başlığında kullanmıştır?
- didaktik
- psikolojik
- dramatik
- etik
- estetik
1-4-5 |
1-3-4 |
2-4-5 |
3-4-5 |
1-3 |
Aristoteles’in ne anlamda kullandığı üzerine getirilen yorumları şöyle tasnif edebiliriz:
• Didaktik. Yani tragedya bize kötü örnekleri
göstermek suretiyle aşırı duygulanmaların
yol açtığı eylemlerin sonuçları hakkında ahlaki bir ders vermektedir.
• Etik. Yani sahnede tragedya izlemek iyi bir
ahlaki karakter oluşturmamıza yol açacak
duygusal davranışlara sebep olur.
• Terapötik. Yani tragedya sağlıklı bir biçimde
duygusal boşalmalara imkân tanır. Görüldüğü üzere bu izah tamamen tıbbi bir yorumdan oluşmaktadır.
• Entelektüel. Yani tragedya temsil edilen hadisenin izleyici tarafından sağlıklı bir biçimde
anlaşılmasına imkân tanır. Bu yorumcular
katharsis ile entelektüel arınmanın kastedildiği görüşündedirler.
• Dramatik. Yani tragedya temsil ettiği hadiseleri öyle bir biçimde düzenler ki bu olayların lanetli ya da başka bir biçimde söyleyecek olursak ahlaken iğrenç olduğuna dair
izleyicide var olan duyguları gidermek suretiyle arınma sağlar.
13.Soru
Aşağıdakilerde hangisi Platon’un ahla^k anlayışından bir tanesi değildir?
Erdem |
Hedonizm |
Mutluluk |
Eylem |
Hoşgörü |
Platon’un ahla^k anlayışı, onun bir dizi kavra- ma nasıl başvurduğuna ve bu kavramları birbiri ile nasıl ilişkilendirdiğine bakarak anlaşılabilir. Bunlar, erdem, hedonizm (hazcılık), mutluluk, iyi-kötü ve eylem kavramlarıdır. S¸imdi bu kavramların her birinin Platon’un eserlerinde nasıl yer aldığına bakarak, onun ahla^k anlayışını bütüncül bir şekilde anlamaya çalışalım.
14.Soru
Aristoteles’e İslam dünyasında verilen isim nedir?
Fikir babası |
Muallime |
Muallim |
Muallim-i evvel |
Muallim-i sani |
Aristoteles’e İslam dünyasında ‘Muallim-i Evvel’ denmiştir.
15.Soru
Aristoteles’in ahlak ilkeleri arasında aşağıdakilerden hangisi bulunmaz?
Yaşamın gayesi serpilmek, inkişaf etmek, tekemmül etmek manasındaki eudaimoniadır. |
Karakter melekelerinde başarılı olmak zihinsel melekelerde başarılı olmaktan önce gelmelidir. |
İnsana has melekelerde başarılı olmadan yaşamın gayesine erilemez. |
İnsan diğer varlıklardan aklı ile ayrıldığına göre aklını kullanmada mükemmelleşmekle başarıya ulaşır. |
İnsana özgü melekeleri zihinsel melekeler ve karakter melekeleri olarak ayırabiliriz. |
Karakter melekelerinde başarılı olmak zihinsel melekelerde başarılı olmaktan önce gelmelidir.
16.Soru
Seneca aşağıdakilerden hangisinin kapsamında değerlendirilmelidir?
Roma Stoası. |
OrtA sTOA. |
Eski Stoa. |
Panaitios. |
Kıbrıslı Zenon. |
Roma Stoası. Cevap A'dır.
17.Soru
Plotinus’un Tanrı’yı tanımlarken en sık kullandığı kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Yüce |
Bir |
Ölümsüz |
Mükemmel |
Sonsuz |
Plotinus’un Tanrı’yı tanımlarken en sık kullandığı kavram “Bir”dir. Tanrı hem nesnelerin ilk ve tek nedeni olduğu hem de kendisine benzer başka herhangi bir varlık bulunmadığı için Bir’dir.
18.Soru
Plotinus sudur sürecinin aşamalı olarak gerçekleştiği kanaatindedir. Bu aşamalardan ilki aşağıdakilerden hangisidir?
Ruh |
Nous |
Madde |
Evren |
Cisim |
Plotinus sudur sürecinin üç aşamalı olarak gerçekleştiği kanaatindedir. İlk aşamada, Tanrı’dan Nous türemektedir. Bu bir yaratma değildir elbette. Zorunlu olarak Tanrı’dan ortaya çıkan ilk varlıktır Nous. Nous’un Tanrı’dan sudur etmesiyle birlikte, birlik çokluğa dönüşmeye başlar.
19.Soru
Her şeyin, olan bitenin, olmuşun ve olacağın bilgisi olarak ifade edilen Homeros'un bilgi anlayışı aşağıdakilerden hangisine bağlıdır?
Eros |
Kosmos |
İlahi ve tanrısal |
Mitos |
İnsan |
Homeros'un destanlarında belli bir bilgi anlayışının varlığından söz edilebilir. Bu destanlarda iki temel bilgi türü vardır: İlahi ve tanrısal bilgi, her şeyin; olan bitenin, olmuşun ve olacağın bilgisidir. İnsan bilgisi ise sınırlı bir bilgidir. Asla hakikatin kendisini bilemez.
20.Soru
Akıl , zihin sezgi anlamlarına gelen seçenek aşağıdakilerden hangisidir?
Ennead. |
Agnostisizm. |
Nous. |
Sudur. |
Negatif teoloji. |
Nous. Cevap C'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ