İlkçağ Felsefesi Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Şiirsel deliliğin dört farklı delilikten yalnızca biri olduğunu söyleyen ünlü filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Şiirsel deliliğin dört farklı delilikten yalnızca biri olduğunu söyleyen ünlü filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Sokrates |
Platon |
Descartes |
Aristoteles |
Bacon |
Platon, şiirsel deliliğin dört farklı delilikten yalnızca biri olduğunu söyler. Diğer üçü keha^net, meczubiyet ve erotik deliliktir. S¸iirsel delilik insa- nı tanrılarla ilişki içerisine sokar. A^şık, sevgilisine kavuşma arzusu ile yanıp tutuştuğunda, bu durum onu bir ha^l içerisine sokar ki bu ha^l, tanrıların bulunduğu alanın güzelliğiyle bezenmiştir. Platon, her ha^lüka^rda yaratıcılığın ardında bir taklit olduğunu söyler. Ancak tanrıların ve formların (ideaların) işin içerisine karıştığı durumlarda bu taklitlerin estetik değerinin daha yüksek olduğunu söyler.
2.Soru
Hangisi Stoacılar için söylenemez?
Materyalist bir anlayışa sahiptirler. |
Stoa felsefesine göre herşey Tanrı tarafından belirlenmiştir. |
Duyular en önemli yol göstericidirler. |
Hiçbir şey rastlantısal değildir. |
Özgürlük duygulardan ve arzulardan bağımsız olmak demektir. |
Stoacılar materyalisttir. Buna göre, duyular bize çok dar bir bilgi alanı sunmaktadır ve biz şeylerin nihai sebeplerini keşfedemediğimiz için neyin niçin gerçekleştiğini tam olarak bilemeyiz.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi haz, acı veya korkudan uzak olmak anlamına gelmektedir?
Epokhe. |
Stoa. |
Pueduma. |
Apatheia. |
Kaos. |
Apatheia. Cevap D'dir.
4.Soru
Platon’un varlık anlayışının “formlar” ve “teklik-çokluk” kavramları ile birlikte
ortaya çıktığı diyalog eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Charmides |
Parmenides |
Yasalar |
Devlet |
Yasalar ve Epinomis |
Parmenides adlı diyalogun girişinde, Zenon ile Sokrates arasında geçen bir diyaloga yer verilir. Diyalogda Zenon, Atina’ya ilk gez getirdiği bir kitabını seslice okumaktadır. Kitap okuma etkinliği bittikten sonra, kitapta geçen tespitlerle ilgili olarak Sokrates ile Zenon arasında diyalog başlar. Söz konusu diyalogda, Platon’un varlık anlayışı, “formlar” ve “teklik-çokluk” kavramları ile birlikte ortaya çıkar.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Helenistik felsefenin genel karakterine uygun olarak Yunan düşüncesinin kurucu öğelerine dönüşü temsil etmektedir?
Pyrrhon |
Timon |
Kleanthes |
Epiküros |
Epiktetos |
Epiküros Helenistik felsefenin genel karakterine uygun olarak Yunan düşüncesinin kurucu öğelerine bir dönüşü temsil etmektedir. O, Demokritos’un atomcu anlayışını benimsemekte ve materyalist bir yaklaşım sergilemektedir. Doğru cevap D'dir.
6.Soru
Aristoteles, ruhun mükemmellik ile uyumlu faaliyetini aşağıdaki seçeneklerde yer alan hangi kavram ile ifade etmektedir?
Eudaimonia |
Aretê |
Nous |
Ethika |
Politika |
Eudaimonia, Aristoteles’e göre, ruhun mükemmellik ile uyumlu faaliyetidir. Onun tanımından şunu anlayabiliriz: Başarı, inkişaf, serpilme, tekemmül etme bir hal değil bir faaliyet ya da faaliyetler dizisidir. Dolayısıyla tekemmül etmek, başarılı olmak bir takım faaliyetleri mükemmel olarak ya da çok iyi icra etmek demektir. Bu kapsamda doğru seçenek A seçeneğidir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mantık biliminin kurucusudur?
Kant |
Aristotales |
Sokrates |
Platon |
Philip |
Aristoteles mantık biliminin kurucusudur. Aristotelesçi mantık düşüncenin biçimsel tarafını analiz ettiğinden (yani analitik olduğundan) çoğu zaman formel mantık olarak anılır. Bununla birlikte Aristoteles’in mantık ilmini dış gerçeklikten tamamen bağımsız olarak tasavvur ettiğini düşünmek hata olur.
8.Soru
Aristoteles'in mantık kategorilerinden hangisi bir varlık biçimini ifade etmektedir?
Etki |
Edilgi |
İyelik |
Görelik |
Cevher |
Aristoteles'in mantık kategorilerin ilki kabul edilen cevher bir varlık biçimidir; sonraki dokuz kategori ancak cevherin vasfı olarak var olabilen arazlardır.
9.Soru
Platon' nun varlık anlayışına göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur? I. Formlar dünyasındaki varlıklar gerçek varlıklardır. II. Zıtlar bir araya gelerek bir bütün oluşturabilir. III. Duyularımıza konu olan şeylerle formlar dünyasındaki şeyler birbirinden mahiyet itibariyle farklıdır. IV. Formlar dünyasındaki şeyler bilgiye (episteme) konu olurken, fenomenler (phainomena) dünyasındaki şeyler kanaatlere (doxa) konu olurlar.
I ve II |
II ve III |
III ve IV |
I ve IV |
Hepsi |
Bir şey aynı anda iki zıt sıfatı taşıyabilir. Başka bir deyişle, iki zıt özellik bir araya gelerek bir bütünlük oluşturabilir. Örneğin ben bir kişi olarak sizlerden farklıyım. Ben, kendim, bir bütünüm ama kendi bedenim de sağ-sol; alt-üst gibi birbirinin zıddı olan parçalardan oluşuyor. Demek ki zıtlar bir araya gelerek bir bütün oluşturabiliyor (Platon, 1997, s. 6-7). Bu fikir (diyalektik, yani zıtların bir araya gelerek bütün oluşturması düşüncesi) Platon ontolojisinde önemli bir yer tutar. Platon düşüncesinde “gerçek varlık” ile “oluş” (yahut maddi varlık) birbirinden farklıdır. Bu ikisi arasındaki farkı anlamak için Platon’un temel düşüncelerinden birini hatırlamak gerek: Platon’a göre, duyularımıza konu olan şeylerle formlar dünyasındaki şeyler birbirinden mahiyet itibariyle farklıdır. Formlar dünyasındaki şeyler bilgiye (episteme) konu olurken, fenomenler (phainomena) dünyasındaki şeyler kanaatlere (doxa) konu olurlar. Platon’un epistemolojik düşüncesindeki bu ayrım, ontoloji anlayışında da benzer bir şekilde yer alır: Formlar dünyasındaki varlıklar gerçek varlıklardır. Oysa fenomenler dünyasındaki varlıklar, formlar dünyasındaki gerçek varlıkların duyularımıza konu olan basit yansımalarıdır. Verilen tüm öncüller doğru olduğundan doğru cevap E'dir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Epiküros’un doğru kabul edeceği bir ifade değildir?
Tanrılara ibadet etmek ahlakın zorunlu bir parçasıdır. |
İnsan eylemlerini özgür bir şekilde gerçekleştirir. |
Atomlar ve boş uzay gerçekliği oluşturan unsurlardır. |
Siyasi ve toplumsal meselelerden uzak durulmalıdır. |
İyi olan tek şey haz, kötü olan tek şey ise acıdır. |
Tanrılara ibadet etmek ahlakın zorunlu bir parçasıdır
11.Soru
Evrenin kaostan kozmosa doğru gösterdiği gelişimi kör ve kendiliğinden hareket eden güçlere atfetmenin imkânsız olduğu kanaatinde bulunan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Evrenin kaostan kozmosa doğru gösterdiği gelişimi kör ve kendiliğinden hareket eden güçlere atfetmenin imkânsız olduğu kanaatinde bulunan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Anaksagoras |
Arkhe |
Nous |
Aristotales |
Sokrates |
Anaksagoras Doğa Üzerine adlı eserinde, evrenin oluşumunu ayrıntılı bir şekilde tasvir etmektedir. Buna göre, başlangıçta unsurların birbirine geçmiş halde bulunması dolayısıyla evren kaos durumundadır. Sonra bu unsurların bir araya gelmesiyle kaotik durumdan çıkıp kozmosa dönüşmüştür. Anaksagoras evrenin kaostan kozmosa doğru gösterdiği gelişimi kör ve kendiliğinden hareket eden güçlere atfetmenin imkânsız olduğu kanaatindedir.
12.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi Stoacıların Tanrı anlayışını tanımlamak üzere kullanılmaktadır?
Teizm |
Deizm |
Panteizm |
Ateizm |
Politeizm |
Panteizm
13.Soru
Aristoteles bir kişinin ya da bir hanedanın olgunluk, mükemmellik anlamında herkesten üstün olduğu bir toplumda o kişi ya da hanedanın tek başına yönetmesinin ve tüm meselelerde hüküm sahibi olmasının adil olduğu görüşündedir.
Bu görüş aşağıdaki yönetim sistemlerinden hangisine örnektir?
monarşi |
aristokrasi |
demokrasi |
komünizm |
teokrasi |
Aristoteles anayasaları inceler ve üç gruba ayırır. Bunlar yönetim biçimi olarak monarşi, aristokrasi ve demokrasiyi benimseyen anayasalardır. Aristoteles bir kişinin ya da bir hanedanın olgunluk, mükemmellik anlamında herkesten üstün olduğu bir toplumda o kişi ya da hanedanın tek başına yönetmesinin
ve tüm meselelerde hüküm sahibi olmasının adil olduğu görüşündedir.
14.Soru
Platon'un kurmuş olduğu akademi adlı eğitim kurumu günümüzde hangi eğitim basamağına karşılık gelmektedir?
Ortaokul |
Lise |
Üniversite |
Yüksek lisans |
Yaşam boyu eğitim |
Platon’un kurduğu Akademi adlı eğitim kurumu, günümüz üniversitelerinin bilinen en eski atasıdır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yeni-Platonculuğun oluşumunda rol sahibi olan felsefî kaynaklardan biri değildir?
Konfüçyüs |
Pythagorasçılık |
Aristoteles |
Stoacılık |
Hint ve İran dinî |
Yeni-Platonculuğun oluşumunda rol sahibi olan felsefî kaynakların geniş bir yelpazeye yayıldığını söylemek mümkündür. Pythagorasçılık, Aristoteles, Stoacılık, Hint ve İran dinî ve mistik düşünceleri de Platon ile birlikte Plotinus’un düşüncesi üzerinde önemli etkiler yaratmıştır.
16.Soru
I. Monizm
II. İdealizm
III. Materyalizm
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri eski Stoa fizik ve metafiziğini oluşturan en önemli unsurlardır?
I, II, III |
I, II |
I, III |
II, III |
Yalnız III |
Tanrı evrenin en yüksek prensibidir. Materyalizm ve Tanrı-evren özdeşliğinden çıkarılan monizm Stoa fizik ve metafiziğinin yekpare yapısını teşkil eden en önemli unsurlardır. Doğru yanıt C seçeneğidir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aristoteles’in ruha dair görüşlerini açıklayan keavramdır?
Hylomorfizm |
Morphe |
Hyle |
Anima |
Amip |
Aristoteles’in ruha dair görüşleri hylomorfizm kavramı ile ifade edilmektedir.
18.Soru
Platon’un bilgi anlayışın göre aşağıdakilerden hangileri doğrudur?
I. Platon her bir eşya, varlık ve olayla ilgili özel niteliklerin insan beyninde zaten yer aldığını ve “bilme”nin bu nitelik ve nicelikleri hatırlamak olduğunu söyler.
II. Bilginin ortaya çıkması için, ona zemin teşkil eden formların varlığı elzemdir.
III. Formlar, bizim tecrübelerimize, yani duyularımıza konu değildir.
IV. Bilginin (episteme) konusu Varlık, kanaatin konusu ise varoluş (yahut ‘oluş’)tur.
I ve II |
I ve III |
II ve III |
III ve IV |
Hepsi |
Platonun epistemik felsefesine göre verilen öncüllerin hepsi doğru olduğundan dolayı cevap E'dir.
19.Soru
"Yeni-Platonculuk felsefî olduğu kadar dinî bir yapıya sahiptir. Onun dinî karakterini dönemin sosyokültürel şartlarında aramak da gerekmektedir." Bu noktada karsımıza çıkan en önemli etken olan inanış aşağıdakilerden hangisidir?
Hristiyanlık |
Müslümanlık |
Musevilik |
Budizm |
Stoa |
Yeni-Platonculuk felsefî olduğu kadar dinî bir yapıya sahiptir. Yeni-Platonculuktaki dinî karakteri doğrudan ve yalnızca onu temellendiren düşünürlerin kişisel yaklaşımlarına dayandırmak eksik bir çaba olur. Onun dinî karakterini dönemin sosyokültürel şartlarında aramak da gerekmektedir. Bu noktada karsımıza çıkan en önemli etken Hristiyanlık olmuştur.
20.Soru
Plotinus'a göre Sudur süreci kaç aşamada gerçekleşmektedir?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Plotinus'a göre Sudur süreci üç aşamada gerçekleşmektedir. Bundan dolayı doğru cevap C'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ