İnsan Davranışı Ve Sosyal Çevre 2 Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Toplumdaki erkek egemenliğini ve kadının ikincil konumunu meşrulaştırmaya örtük bir biçimde hizmet eden her türlü korumacı davranış ve pratiklere ne ad verilir?
Ayrımcılık |
Örtük Cinsiyetçilik |
Korumacı Cinsiyetçilik |
Düşmanca Cinsiyetçilik |
Baskın Cinsiyetçilik |
Korumacı cinsiyetçilik: Toplumdaki erkek egemenliğini ve kadının ikincil konumunu meşrulaştırmaya örtük bir biçimde hizmet eden her türlü korumacı davranış ve pratiktir.
2.Soru
Toplumdaki erkek egemenliğini ve kadının ikincil konumunu meşrulaştırmaya açık bir biçimde hizmet eden cinsiyetçilik aşağıdakilerden hangisidir?
Ekonomik şiddet |
Korumacı cinsiyetçilik |
Düşmanca cinsiyetçilik |
Ayrıcalık tanıma |
İhmal |
Sorunun doğru yanıtı C şıkkıdır. Toplumdaki erkek egemenliğini ve kadının ikincil konumunu meşrulaştırmaya açık bir biçimde hizmet eden her türlü düşmanlık ve nefret içeren davranış ve pratiktir.
3.Soru
Emerson’a göre bir topluluğun millet olarak tanımlanabilmesi için en önemli koşul nedir?
Ortak bir tarihi paylaşmaları |
Aynı dili konuşmaları |
Aynı etnik kökenden gelmeleri |
Kendilerini millet olarak hissetmeleri |
Ortak gelenek ve görenekleri uygulamaları |
Emerson’a göre millet kavramının en basit tanımı şudur: “Kendilerini millet olarak hisseden insan topluluğu”. Bu tanıma göre, bir milletin millet olabilmesi için kendilerini millet şeklinde hissetmeleri yeterlidir. Bu durumda milleti oluşturan asıl unsur tarih, dil, din, kültür birliği değil, bir grup insanın kendilerini millet olarak tanımlamalarıdır.
4.Soru
Hangisi kalıp yargıların özelliklerinden biri değildir?
Toplumdaki farklılıkları dikkate alır.
|
Beklentileri daha önceden düzenlemektedir.
|
Kalıp yargılar olumlu ya da olumsuz olabilir.
|
Kalıp yargılar zor değişen özelliktedir. |
Kalıp yargılar temellendirilmiş yargılardır. |
Kalıp yargılar toplumdaki farklılıkları dikkate almaz.
5.Soru
Gündelik hayatta maruz kaldığımız semboller ve söylemler yoluyla farkına varmaksızın millet olmayla ilgili ideolojinin kazanılması, sürdürülmesi ve yeniden üretilmesi anlamında kullanılan terim hangisidir?
Sanal milliyeçilik |
İyi milliyetçilik |
Kötü milliyetçilik |
Banal milliyetçilik |
Sosyal ideoloji |
Banal Milliyetçilik: İngiliz sosyal psikolog Michael Billig’in (1996) gündelik hayatta maruz kaldığımız semboller ve söylemler yoluyla farkına varmaksızın millet olmayla ilgili ideolojinin kazanılması, sürdürülmesi ve yeniden üretilmesi anlamında kullandığı terim. Doğru cevap D'dir.
6.Soru
Herkül Millas tarafından kaleme alınan 450’ye yakın edebi eseri inceleyerek hazırlanan bu eser, aslında bir millet içerisinde isleyen sosyal psikolojik süreç ve yapıların diğer başka milletlerde de aynı olabileceğini gösteren eser aşağıdakilerden hangisidir?
Bilgin - Kimlik İnşası |
Billig - Banal Nationalism |
Arkonaç - Doğunun ve Batının Yerelliği |
Herkül Milas -Türk ve Yunan Romanlarında “Öteki” ve Kimlik |
Myers, Sosyal Psikoloji |
Herkül Millas tarafından kaleme alınan “Türk ve Yunan Romanlarında Öteki ve Kimlik” başlıklı inceleme hem Yunan edebiyatındaki Türk imajını hem de Türk edebiyatındaki Yunan imajını aktarırken, “öteki” ve “kimlik” kavramlarını tartışmaktadır. 450’ye yakın edebi eseri inceleyerek hazırlanan bu eser, aslında bir millet içerisinde isleyen sosyal psikolojik süreç ve yapıların diğer başka milletlerde de aynı olabileceğini gösteriyor.
7.Soru
Aşağıdaki görüşlerden hangisine göre cinsiyet tamamen hormonel ve doğuştan gelen farklılıklardır?
Biyolojik görüş |
İnşacı görüş |
Özgücü görüş |
Radikal görüş |
Sosyokültürel |
Biyolojik görüşler cinsiyeti, tamamen fizyolojik, hormonal, doğuştan gelen farklılıklara indirgemiştir. Bu açıdan bakıldığında cinsiyet ve toplumsal cinsiyet arasında bir ayrım yapmak anlamlı ve gerekli değildir. Söz konusu görüşler, doğuştan gelip mutlak (değişmez) olduğu varsayılan biyolojik cinsiyet özellikleri olduğu, dolayısıyla kadın ve erkek arasındaki eşitliksizliğe dayanan toplumsal ilişkinin de değişmeyeceği düşüncesi üzerine kurulmuşlardır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kate Millet’ın 1971 yılında yazmış olduğu,radikal feminism için öncü niteliğe sahip eserinin adı nedir?
Erkek egemen bir toplum |
Kadın egemen bir toplum |
Eşitlikçi gençlik |
Yaşlı egemen bir toplum |
Cinsel politika |
Kate Millet’ın “Cinsel Politika” (1971) isimli eseri radikal feminism için öncü niteliğe sahiptir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ulus kimliğini tanımlayan özelliklerden biri değildir?
Ulusal dili konuşabilmek |
Milli örf ve adetleri paylaşabilmek |
Aynı dine mensup olmak |
O ülkede doğmuş olmak |
Başka milletlere ayrımcı davranmak |
2016 yılında 15 ülkede yapılan bir anket çalışmasının sonucuna göre, ulus kimliğini tanımlayan özellikler ulusal dili konuşabilmek, milli örf ve adetleri paylaşabilmek, aynı dine mensup olmak ve o ülkede doğmuş olmak şeklinde belirtilirken; bu özelliklerin önem derecesinin her ülke için farklılaştığı ortaya çıkmıştır. Görüldüğü üzere, millet tanımının içeriği değişkenlik gösterebilmektedir. II. Dünya Savaşı sırasında Bulgaristan’da ki Yahudilerin sınır dışı edilmesine karşı çıkan vatandaşların Bulgaristan kimliğinin normlarının ve değerlerini tanımlama şekilleri, farklı sosyal kimlik içeriklerinin grubun bütününe dair değerlendirmeleri nasıl etkilediğini gözler önüne sermektedir. Araştırmacılara göre milliyetçilik, iç grup yanlılığı ve dış grup grup düşmanlığının bir arada görüldüğü bir ideolojidir. Yani milliyetçilik, hem kendi milletini sevme, yüceltme, kendi milletine mensup diğer bireyleri kayırma, hem de başka milletlere ayrımcı ve düşmanca davranmayı meşrulaştıran bir düşünme şekli ve değerler bütünüdür.
10.Soru
Bir grubu diğerinden ayırt etmemize yarayan kalıpyargı, norm ve değerlere ne ad verilir?
Grup bağlamları |
Grup çevreleri |
Grup ortamları |
Grup değerleri |
Grup içerikleri |
Grup İçerikleri: Bir grubu diğerinden ayırt etmemize yarayan kalıpyargı, norm ve değerlerdir. Doğru cevap E'dir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumsallaşma ile ilgili yanlış bir bilgidir?
Toplum kurallarını bireylerin öğrenmesini sağlayan temel süreçtir. |
Aynı zamanda toplum içerisinde hayatta kalma becerisidir. |
Kültür, toplumsallaşma aracılığıyla bir nesilden diğerine aktarılır. |
Yaşam boyu sürer. |
Bir kültürel programlama sürecidir. |
Toplum kurallarını bireylerin öğrenmesini sağlayan temel süreç toplumsallaşma sürecidir. Kişi içerisine doğduğu toplumsal yapı tarafından şekillenir. Toplumsallaşma, kişinin toplumun norm ve değerlerini içselleştirerek ve toplumsal rollerini yerine getirmeyi öğrenerek, toplum üyesi haline gelmeyi öğrenme sürecidir. Toplumsallaşma aynı zamanda toplum içerisinde hayatta kalma becerisidir. Bireylerin, bir kimlik edindiği ve toplum içerisinde hayatta kalmak için ihtiyacı olan fiziksel, zihinsel ve toplumsal yetenekler edindikleri yaşam boyu süren bir etkileşim sürecidir. Giddens toplumsallaşmayı; yardıma gereksinimi olan bebeğin, yavaş yavaş içerisinde doğduğu kültür için geçerli olan becerileri edinerek kendi bilincinde olan, bilgili bir kişi haline gelmesi süreci olarak tanımlar. Ancak hemen ardından bunun tamamen bir “kültürel programlama” süreci olmadığını, bebeğin en başından etkin bir varlık olduğunu, gereksinimleri ya da istekleriyle kendisinin bakımından sorumlu olanların davranışlarını etkilediğini de ekler. Kültür, toplumsallaşma aracılığıyla bir nesilden diğerine aktarılır ve toplumsallaşma kimliğimizin şekillenmesinde çok kritik rol oynar.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi psikolojik şiddete örnek gösterilemez?
Lakap takmak |
Tehdit etmek |
Küçük düşürmek |
Küfür etmek |
Para harcamasının kısıtlanması |
Sorunun doğru yanıtı E şıkkıdır. E şıkkı ekonomik şiddete örnektir.
13.Soru
Cooley’in kişinin benlik algısını ötekilerin kendisine dair algısından çıkarsamasını ifade etmek için geliştirdiği kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Ayna benlik |
Ben |
Bana |
Persona |
Arka bölge |
Cooley’in kişinin benlik algısını ötekilerin kendisine dair algısından çıkarsamasını ifade etmek için geliştirdiği kavram ayna benliktir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Onlar”, iç grupla karşılaştırılan ve ortak bir kimliğe sahip olduğu düşünülen diğer bir grup insanı i ifade eden kavramdır?
İç-Grup |
Dış Grup |
Sosyal Kimlik |
Etnosentrism |
Zenofobi |
Sosyal Kimlik: Benliğin, bilişsel olarak bir grubun üyesi olarak, o gruba yüklenilen duygular ve değerlerle birlikte yeniden tanımlanmasıdır. İç-rup: “Biz”, ortak bir kimliği paylaşan bir grup insanı ifade etmektedir. Dış Grup: “Onlar”, içgrupla karşılaştırılan ve ortak bir kimliğe sahip olduğu düşünülen diğer bir grup insanı ifade etmektedir. Etnosentrizm Yunanca ethnos (halk) ve centre (merkez) kelimelerinden türetilen, bir aşirete, kabileye, boya ve benzeri etnik gruba bağlılık ile tarif edilen, bir kimsenin kendi kültürünü temel olarak alması ve diğer kültürleri kendi kültürü açısından değerlendirmesi ile tarif edilen duygu. Zenofobi (Yabancı Düşmanlığı): Yabancı korkusu-nefreti anlamında olup, kişinin yabancılardan ya da bir şekilde kendisinden farklı olan insanlardan korkmasına ve nefret etmesi durumuna verilen addır.
15.Soru
I. Cinsiyet tamamen fizyolojiktir.
II. Cinsiyet hormonaldir.
III. Cinsiyet tamamen doğuştan gelen farklılara indirgenmiştir.
Yukarıda verilenlerden hangisi ya da hangileri biyolojik (doğalcı) görüşlerin cinsiyeti tanımlamak için ortaya attıkları açıklamalar arasında yer almaktadır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Her üç seçenekte biyolojik (doğalcı) görüşlerin cinsiyeti tanımlamak için ortaya attıkları açıklamalar arasında yer almaktadır. Dolayısıyla doğru cevap E seçeneğidir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “etnosentrizm” kavramıyla alakalı değildir?
Bir diğer adı etnik merkezciliktir. |
Etnosentrizim her millette görülebilir. |
Bir aşirete, kabileye beslenen aidiyet duygusudur. |
Etnosentik kişi kendi grubunu kayırma eğilimi gösterebilir. |
Dış grubu küçümsemeyi bereberinde getirir. |
Etnosentrizm Yunanca ethnos (halk) ve centre (merkez) kelimelerinden türetilen, bir aşirete, kabileye, boya ve benzeri etnik gruba bağlılık ile tarif edilen, bir kimsenin kendi kültürünü temel olarak alması ve diğer kültürleri kendi kültürü açısından değerlendirmesi ile tarif edilen duygu. Bir kişinin kendi mensup olduğu gruba bağlılığı ve onu kayıracak biçimde davranması ille de dış gruplara karşı düşmanca bir tutum benimsediği anlamına gelmez.
17.Soru
Aşağıdakilerin hangisi, otobüste yaşlı bir teyzeye yer vermemizi söyleyen normlardan biridir?
Kuralcı Normlar |
Yasaklayıcı Normlar |
Resmi Normlar |
Formal Normlar |
Yazılı Normlar |
Kuralcı normlar (prescriptive norms): Hangi davranışın uygun ya da kabul edilebilir olduğunu belirler. Örneğin belirli miktarda para kazanan kişilerden vergi ödemeleri beklenir. Ya da adetlere dayalı normlar otobüste yaşlı bir teyzeye yer vermemizi söyler.
18.Soru
“Cinsel Politika” adlı eser aşağıdaki yazarların hangisi tarafından yazılmıştır?
Karl Marx |
Sigmund Freud |
Kate Millet |
Ann Oakley |
Judith Butler |
Kavramın bu biçimiyle ilk kez sistematize edilerek kullanımı açısından Kate Millet’ın “Cinsel Politika” (1971) isimli eseri öncü niteliğe sahiptir (Delphy, 2007:278-280). Kavram, sonraki süreçte birçok araştırmacı tarafından birbirinden farklı şekillerde açıklanmıştır.
19.Soru
Toplumdaki erkek egemenliğini ve kadının ikincil konumunu meşrulaştırmaya örtük bir biçimde hizmet eden her türlü korumacı davranış ve pratiğe aşağıdakilerden hangisi denmektedir?
Korumacı cinsiyetçilik
|
Cinsiyetçilik
|
Düşmanca cinsiyetçilik
|
Cinsiyet rolları |
Grup |
Bu davranış ve pratiğe korumacı cinsiyetçilik denmektedir.
20.Soru
Olumlu ayrımcılık hangi yılda ABD’de yasal statü kazanmıştır?
1955 |
1965 |
1975 |
1985 |
1995 |
Olumlu ayrımcılık ABD’de 1965’den bu yana yasal statüsü olan bir uygulamadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ