İş Etiği Ara 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Carroll'ün geliştirdiği sosyal sorumluluk piramidi üzerinde en tepede yer almaktadır?
Ahlaki sorumluluklar
|
Gönüllü sorumluluklar
|
Yasal sorumluluklar
|
Ekonomik sorumluluklar
|
Zaruri sorumluluklar
|
2.Soru
İş ahlakının günümüzde bile hala sorunlu bir alan olması ve cidditartışmalara yol açmasının daha derinlemesine incelenmesi gereken boyutlarından biri olarak aşağıdakilerden hangisi 'işletme dışı faktörler' den sayılmaz?
Hayat tarzlarının değişimi ve buna bağlı olarak tüketimdeki aşırı artış
|
Kitle iletişim araçlarının etkisiyle kültürler arasındaki etkileşim ve kültürlerin hızlı değişimi
|
Adalet mekanizmasının etkin olmayışı ve yavaş işlemesi
|
Genel olarak toplum ahlakının güçlenmesi
|
Haksız kazanç yollarının artışı ve bu durumun insanları kolay yoldan kazanmaya teşvik etmesi
|
3.Soru
Felsefede temel sorulardan biri; “hangi sonuçları doğuracaklarına bakılmaksızın, ulaştığımız yargıların nasıl haklılaştırılabileceği”dir. Bu sorular ve bu soruların sorulmasına yol açan kaygılar, ne yaptığımız ve ne yapmamız gerektiği bakımından soyut ahlak teorilerinin oluşumunu sağlayabilir. Bu çerçevede ahlak, nazari ve ameli olmak üzere iki kısımda incelenebilir. Bu durumda da ahlak felsefesi olarak etik, nazari ahlak konularıyla aynı düzlemdedir. Bu noktada etik ve nazari ahlakın cevap aradığı temel sorular sıralandığında hangisi dışarda kalır?
“İyi ve kötü nedir? (değer problemi)”
|
“İyi ve kötü arasında bir seçim yapma kudretine sahip miyiz? (hürriyet problemi)”
|
“İyi ve kötü hakkındaki ahlâkî hükümlere nasıl varıyoruz?”
|
“Bu hükümlerin genelliği ve geçerliliği ne ölçüdedir?”.
|
'Ahlak ve etik arasındaki ayrım neden doğmuştur'
|
4.Soru
I. Adalet mekanizmasının etkin olmayışı
II. Kültürlerin hızlı değişimi
III. Hayat tarzlarının değişimi
IV. Çalışanların kişisel ahlaki değer yargıları
Yukarıda verilen maddelerden hangileri iş ahlakı anlayışında işletme dışı faktörler arasında yer alır?
I ve II
|
II, III ve IV
|
I, II ve III
|
I ve III
|
II ve IV |
İş ahlakı anlayışının gerilemesine ve dolayısıyla kendisine duyulan ihtiyacın artmasına neden olan işletme dışı faktörler: • Hayat tarzlarının değişimi ve buna bağlı olarak tüketimdeki aşırı artış, • Kitle iletişim araçlarının etkisiyle kültürler arasındaki etkileşim ve kültürlerin hızlı değişimi, • Adalet mekanizmasının etkin olmayışı ve yavaş işlemesi, • Haksız kazanç yollarının artışı ve bu durumun insanları kolay yoldan kazanmaya teşvik etmesi, • Genel olarak toplum ahlakının zedelenmesi, • Ekonomik yapının bir bütün olarak işletmeleri ahlâksızlığa sevketmesi.
5.Soru
Küreselleşmenin etkilerine dair aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Kürselleşme etkileri açısından sadece iş dünyasının sorunudur
|
Küreselleşme farklı paydaşlar üzerinde farklı etik etkilere sahiptir.
|
Hisse sahipleri açısından küreselleşme daha yüksek düzeyde karlılık potansiyeli yanında daha yüksek risk de sunmaktadır
|
Şirketler küresel pazardaki maliyetleri azaltmak için üretimi gelişmekte olan ülkelere kaydırmaktadır
|
Küresel ürünler tüketiciler için dünya çapında sosyal faydalar sağlamakla birlikte kültür emperyalizmi ve batılılaşma konusunda itirazlara da sebep olmaktadır
|
6.Soru
Hipotezlerini test etmek için veri toplamak ya da özel niceleyici metotlar kullanmak yerine, bakış açısını normatif sonuçlar üzerine temellendiren paydaş teorisi hangisidir?
Kollektif Paydaş Teorisi
|
Normatif Paydaş Teorisi
|
Amaçsal Paydaş Teorisi
|
Araçsal Paydaş Teorisi
|
Betimleyici Paydaş Teorisi |
Normatif teori, betimleyici ve araçsal teorilerden işlevsellik bakımından ayrılmıştır. Bu teori, hipotezlerini test etmek için veri toplamak ya da özel niceleyici metotlar kullanmak yerine, bakış açısını normatif sonuçlar üzerine temellendirmiştir. Normatif teori, yöneticilerin uyması gereken ahlaki gerekler üzerinde durmaktadır.
7.Soru
İşletmenin verimlilik amacıyla, sosyal sorumluluk çerçevesinde paydaş yönetimi arasındaki bağı konu edindiği paydaş teorisi hangisidir?
Kollektif Paydaş Teorisi
|
Normatif Paydaş Teorisi
|
Amaçsal Paydaş Teorisi
|
Araçsal Paydaş Teorisi
|
Betimleyici Paydaş Teorisi |
Araçsal teori, işletmenin verimlilik amacıyla, sosyal sorumluluk çerçevesinde paydaş yönetimi arasındaki bağı konu edinmektedir. Bu yaklaşıma göre diğer şartlar aynı kalmak kaydıyla, paydaş yönetimini benimseyen işletmelerin karlılık, süreklilik ve büyüme konularında daha iyi bir performans sergileyecekleri belirtilmektedir.
8.Soru
Etik veya ahlak felsefesiyle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
“İyi nedir?” sorusuna cevap aramaz
|
Etik, ahlaki değerlerin oluşumu, insan davranışlarının ahlaki açıdan değerlendirilmesi ya da ahlak normlarının geliştirilmesiyle uğraşmaz
|
Etik ya da ahlak felsefesi, “gerçekliği baştan kabul edilen hiçbir ahlaki kesinlik yoktur” temel ilkesiyle hareket eder
|
Etik, ahlak üzerine düşünme, ahlak üzerine felsefe yapmadır
|
İnsanın eylemlerini ahlak bakımından değerli ya da değersiz kılan şeyin ne olduğu sorusunu araştırır
|
9.Soru
Ahlak felsefesi içinde yapılan çalışmalarda yaşamımızı nasıl ve hangi ilkelere göre yaşayacağımız üzerinde odaklanan etik aşağıdakilerden hangisidir?
Normatif etik
|
Uygulamalı etik
|
Eğitim etiği
|
Metaetik
|
Meslek etiği |
Ahlak felsefesi içinde yapılan çalışmalar genellikle normatif etik, metaetik ve uygulamalı etik olmak üzere üç kategoriye ayrılır. Normatif etik teorileri, yaşamımızı nasıl ve hangi ilkelere göre yaşayacağımız üzerinde odaklaşır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi işletmelerin ikincil paydaşlarından biri değildir?
Tedarikçiler
|
Kamu kurumları
|
Tüketici dernekleri
|
İşletmenin rakipleri
|
Medya kuruluşları |
İşletmelerin ikincil paydaşları ise, kamu kurumları, tüketici dernekleri, işletmenin rakipleri, sivil toplum ve medya kuruluşları gibi ilgili gruplardan oluşmaktadır. Tedarikçiler işletmenin birincil paydaşlarıdır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eylem faydacılığına yöneltilen bir eleştiri değildir?
Sonuçların tümü öngörülemez.
|
Eylemin olası sonuçları doğru biçimde hesaplanamaz.
|
Ahlaksal egoizmden hemen hemen farkı yoktur.
|
Toplam mutluluğu artırma ödevi, kendi mutluluğumuzla ilgilenmemizi engeller.
|
Normal ahlak anlayışımız açısından ahlaksız sayılan eylemleri bile haklı çıkarır.
|
12.Soru
Kant’ın ahlak anlayışının temelinde eylemin niyeti yatmaktadır ve bir eylemi iyi yapan ahlak yasasına uymasıdır. Bu bakış açısından yola çıkarak aşağıdakilerden hangisi Kant’ın ahlak yasasına uymayan bir örnektir?
Başkasına yararlı olmak istediğin için, kendi işinde iyi olacağın şeyler yapmak
|
Başkalarına yardım edebilmek için daha güçlü olmayı istemek
|
Eğer kişiyi zor duruma düşürmeyecekse başkalarına maddi yardım yapmak
|
Yardım etmeyi istediği kişiyi değerli bulduğu için ve bunu isteyerek yardım etmek
|
Başkasına yardım edeceğine dair verdiği sözü yerine getirmek
|
13.Soru
Egoizmle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Egoistlere göre K kişisi kendisi için iyi olanı gerçekleştirmeyi amaçlamalıdır
|
Egoizmin psikolojik ve ahlaksal olmak üzere 2 türü vardır
|
Egoizm, metaetik bir teoridir
|
Psikolojik egoizm, insan doğasına ya da insan motivasyonuna ilişkin bir teoridir
|
Ahlaksal egoizm, kişilerin nasıl davranmaları gerektiği ile ilgilenir
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kurumsal sosyal sorumluluğun ahlaki boyutuna bir örnek teşkil eder?
Bir işletmenin hastane yaptırması
|
Bir işletmenin vergilerini ödemesi
|
Bir işletmenin piyasa düzenlemelerine uygun davranması
|
Bir işletmenin çalışanlarına bayram ikramiyesi dağıtması
|
Bir işletmenin atıklarını bölge halkına zarar vermeyecek şekilde yönetmesi
|
15.Soru
Bu teoride ahlaki sorumluluklar üzerinde durulmakta işletme ile paydaşların amaçlarının iç içe geçmesi de söz konusu edilmekte ve daha yapıcı ahlaki yönetimlerin oluşmasına yardımcı olabilecek alternatif yöntemlerin geliştirilmesiesas alınmaktadır. Bu teori paydaş teorisine göre hangi yaklaşıma uymaktadır?
Normatif paydaş teorisi
|
Araçsal paydaş teorisi
|
Betimleyici paydaş teorisi
|
Düşünsel paydaş teorisi
|
İşitsel paydaş teorisi
|
16.Soru
Paydaş (stakeholder) kavramı hangi yılların başlarında ortaya atılmıştır?
1940
|
1950
|
1960
|
1970
|
1980 |
Paydaş teorisi, işletmelerde ahlaki oluşumu incelemeye yardımcı olmak amacıyla, işletmeyi ana unsur olarak kabul etmekte ve diğer tüm ortaklarıyla ilişkilerini incelemektedir. Paydaş (stakeholder) kavramı 1960’lı yılların başlarında ortaya atılmıştır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kurumsal sosyal sorumluluk ile ilgilidir?
İşletmeler de bireyler gibi kendilerini oluşturan toplumun bir parçasıdır.
|
İşletmeler, katılımcılarının dini sorumluluklarını da gözetir.
|
İşletmeler diğer işletmelerin ahlaki yükümlülüklerini de belirlemekle yükümlüdür.
|
İşletmelerin sorumluluk kavramı sadece işletmeyi ilgilendirir.
|
İşletmeler ahlaki sorumluluk kavramlarını tanımlarken özgürdürler.
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi öznel görecelik kavramını ifade eder?
Batılıların kendi kültürlerinin en doğru ve en ileri kültür olduğunu kabul ederek, diğer kültürleri yanlış ve geri kültür olarak nitelemelerine-başka deyişle, etnosentrizme ya da budunmerkeziliğe ve kendi başka kültürlere dayatmalarına bir karşı çıkıştır.
|
Söz konusu felsefe anlayışının tahkik edilebilirlik ilkesini temele alarak, ahlaksal yargıların bu ilke açısından anlamlı olan ne analitik ne de empirik önermeler grubuna ait olmadığını, sadece ileri sürenin duygularını ifade ettiğini ileri sürer.
|
"İyi", "kötü", "doğru", "yanlış" gibi etik kavramları, etik olmayan, etik alanı dışından, doğada veya doğal düzende bulunan olguları gösteren kavramlarla tanımlanabileceğine inanılır ve tanımlanır.
|
Ahlaksal görüşlerin farklı olduğu, herkes tarafından kabul edilen bir olgudur ve eylemin doğruluğunun veya yanlışlığının bireye göre ya da bireye bağlı olduğunu ileri sürer.
|
Odak noktası tek tek eylemlerden çok, eylemde bulunan kişin karakteridir. |
Öznel görecilik, farklı kişilerin (veya grupların) farklı ahlaksal görüşlere sahip olduğu görüşü değildir. Ahlaksal görüşlerin farklı olduğu, herkes tarafından kabul edilen bir olgudur. Öznel görecilik, eylemin doğruluğunun veya yanlışlığının bireye göre ya da bireye bağlı olduğunu ileri sürer. A seçeneği kültürel görecelik, B seçeneği duyguculuk, C seçeneği doğalcılık ve E seçeneği erdem etiğini ifade etmektedir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi etik ve nazari ahlakın cevap aradığı temel sorulardan hürriyet problemini içeren sorudur?
İyi ve kötü nedir?
|
İyi ve kötü hakkındaki ahlâkî hükümlere nasıl varıyoruz?
|
İyi ve kötü arasında bir seçim yapma kudretine sahip miyiz?
|
Ahlaki hükümlerin genelliği ne ölçüdedir?
|
Ahlaki hükümlerin geçerliliği ne ölçüdedir?
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi işletmeleri ahlaki ve sosyal sorumluluk anlamında bağlayan ve her bir paydaş grubuna göre farklılaşan ahlaki sorumluluklarından değildir?
Çalışanlar ile Ahlaki İlişkiler
|
Hakimler ile Ahlaki İlişkiler
|
Hissedarlar ile Ahlaki İlişkiler
|
Tedarikçiler ile Ahlaki İlişkiler
|
Tüketiciler ile Ahlaki İlişkiler
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ