İş Etiği Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Etik ya da ahlak felsefesinin ilgi alanı aşağıdakilerden hangisidir?
İnsan davranışlarının ahlaki açıdan değerlendirilmesi
|
Ahlak normlarının geliştirilmesi
|
Ahlak normu oluşturmak
|
Doğru ya da yanlış olanın felsefi yönden müzakere edilerek bulunması
|
İnsan davranışlarının ahlak normlarına göre değerlendirilmesini sağlamak |
Etik, ahlaki değerlerin oluşumu, insan davranışlarının ahlaki açıdan değerlendirilmesi ya da ahlak normlarının geliştirilmesiyle uğraşmaz. Etik ya da ahlak felsefesinin ilgi alanı, iyi ya da kötü, doğru ya da yanlış olanın felsefi yönden müzakere edilerek bulunmasıdır. Yoksa ahlak normu oluşturmak ve insan davranışlarının bu normlara göre değerlendirilmesini sağlamak etiğin ilgi alanına girmez.
2.Soru
I. Uygulamalı etik
II. Metaetik
III. İş etiği
IV. Normatif etik
Yukarıdakilerden hangisi ahlak felsefesi içinde yapılan çalışmalardaki kategorileri ifade eder?
I ve II
|
I, II ve III
|
II, III ve IV
|
I, II ve IV
|
II ve IV |
Ahlak felsefesi içinde yapılan çalışmalar genellikle normatif etik, metaetik ve uygulamalı etik olmak üzere üç kategoriye ayrılır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İş Ahlakına duyulan ihtiyacın artmasına neden olan işletme içi faktörlerden biridir?
Kitle iletişim araçlarının etkisiyle kültürler arasındaki etkileşim ve kültürlerin hızlı değişimi
|
Adalet mekanizmasının etkin olmayışı ve yavaş işlemesi
|
Kar maksimizasyonu amacının diğer sosyal sorumluluk amaçlarının önüne geçmesi ve onları gölgede bırakması
|
Haksız kazanç yollarının artışı ve bu durumun insanları kolay yoldan kazanmaya teşvik etmesi
|
Genel olarak toplum ahlakının zedelenmesi |
İş ahlakı anlayışının gerilemesine ve dolayısıyla kendisine duyulan ihtiyacın artmasına neden olan bazı faktörler, iki temel başlık altında sıralanabilir. Bunlardan biri işletme içi faktörlerdir. Kar maksimizasyonu amacının diğer sosyal sorumluluk amaçlarının önüne geçmesi ve onları gölgede bırakması, işletme içi faktörlerden biridir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi iş ahlakının tarihsel sürecinde gerçekleşen sorunlardan biri değildir?
Serbest piyasa mekanizması
|
Kitle iletişim araçlarında yer alan skandalları
|
Sanayileşme
|
Sanayi Devrimi ile artan üretim |
|
Bugün yaşanan iş ahlakı ile ilgili problemlerin çoğu yeni değildir. Bunların kökeni 17. yüzyıla dayanır ve özellikle serbest piyasa mekanizması ile arttığı görülür. Bu eski probleme son dönemlerde daha fazla ağırlık verilmeye başlanmasında özellikle 1980’lerde ortaya çıkan ve kitle iletişim araçlarında yer alan skandalların önemli bir etkisi olduğu da bilinen bir başka gerçektir. Sanayileşmenin getirdiği sorunların etkisi önemli görülmektedir. Sanayi Devrimi ile birlikte hızla artan üretim ve bunun sonucundaki yoğun tüketimin getirdiği yükler, doğanın hızla kirlenmesine yol açmıştır. Bu sorunlar yanında, artan kamuoyu baskısı ve hükümetlerin kurumsal düzenleme ve zorlamalarının etkisiyle de özellikle 1960’lardan itibaren iş ahlakı konularına artan düzeyde ilgi ortaya çıktığı söylenebilir.
5.Soru
Kültürel göreciliğe göre bir eylemi doğru yapan şey, o eylemi yapan kişinin ait olduğu kültürün o eylemi tasvip etmesidir. Buna göre aşağıdakilerden hangisi kültürel görecilik için doğru değildir?
Ahlaksal konularda en yüksek otorite kültürdür
|
Bu görüş kültürler veya toplumlar arasında eşitliği savunur
|
Kültürel görecilik toplumlar ve bireyler arasındaki ahlaksal inançların çeşitliliğini açıklayabilir
|
Kültürel göreciliğe göre tek bir kültür vardır
|
Ahlakın çevre koşullarına göre nasıl uyum sağladığını açıklayabilir
|
6.Soru
Küreselleşme ile ekonomik faaliyetler bölgesel ya da ülkesel sınırlardan bağımsız hale gelmiştir. Bu bağlamda aşağıdakilerden hangisi bu durumun sonuçları arasında yer almaz?
Şirketler artan oranda deniz aşırı pazarlarla ilgilenmeye başlamıştır
|
Şirketlerin yeni ve çeşitli ve bazen de birbiriyle tutarsız etik taleplerle karşılaşması
|
İç pazarda onaylanan ahlaki değerler şirketlerin yabancı pazarlara girmesiyle sorgulanabilir hale gelmesi
|
Ekonomik faaliyetlerin ülkelerin kontrollerinin dışına çıkmasına sebep olması
|
Şirketlerin küreselleşmesi ile birlikte iletişim sorunlarının yaşanması |
Küreselleşme ile ekonomik faaliyetler bölgesel ya da ülkesel sınırlardan bağımsız hale gelmiştir. Bu bağlamda işletmeciliğin bölgesel olarak daha az istikrarlı hale gelmesiyle şirketler artan oranda deniz aşırı pazarlarla ilgilenmeye başlamıştır. Bu da şirketlerin yeni ve çeşitli ve bazen de birbiriyle tutarsız etik taleplerle karşılaşmasına sebep olmuştur. İç pazarda onaylanan ahlaki değerler şirketlerin yabancı pazarlara girmesiyle sorgulanabilir hale gelmektedir. Ekonomik faaliyetlerin bölgesellikten uzaklaşması bu faaliyetlerin ülkelerin kontrollerinin dışına çıkmasına sebep olmaktadır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi göreciliğe göre ahlaksal yargının tanımıdır?
Ahlaksal yargılar koşullara göre değişiklik gösterir.
|
İyi veya kötü, ahlaktan bağımsız, doğal bir durumdur.
|
Ahlaksal doğru, dünyadaki toplam acıyı en aza indirecek şekilde eylemde bulunmadır.
|
Ahlaksal yargılar, insanların ürünüdür ve insanların kanaatlerine göre değişir.
|
K kişisinin, kendisi için iyi olanı gerçekleştirmeyi amaçlaması doğal ve gereklidir.
|
8.Soru
Aristoteles’in ayırt ettiği yaşam tarzlarından hangisinin amacı onurdur?
Haz yaşamı
|
Siyaset yaşamı
|
Teori yaşamı
|
Temaşa yaşamı
|
İnanç yaşamı |
Aristoteles, üç tür yaşam tarzı ayırt eder: Haz yaşamı, siyaset yaşamı ve teori (temaşa) yaşamı. Birincinin amacı tensel, fiziksel hazlardır. Siyaset yaşamının amacı, onurdur.
9.Soru
İş ahlakı ile ilgili aşağıda verilen yargılardan hangisi doğrudur?
İş dünyasındaki ahlaki değerler her zaman aynıdır, zaman içinde değişme göstermez.
|
İş ahlakında kültürel ve toplumsal farklılaşmalara bağlı olarak görecelilik söz konusu olamaz.
|
İş ahlakı uygulamalı ahlakın bir biçimidir. |
İş ahlakı evrensel ilke ve değerlerle yakından ilişkilidir.
|
İş ahlakına olan ihtiyaç her geçen güz azalmaktadır. |
İş ahlakı uygulamalı ahlakın bir biçimi olarak tanımlanmaktadır. İş dünyasındaki ahlaki değerler zaman içinde değişim gösterebilir. İş ahlakında kültürel ve toplumsal farklılaşmalara bağlı olarak görecelilik söz konusudur. İş ahlakı evrensel ilke ve değerlerle yakından ilişkilidir ve iş ahlakına olan ihtiyaç her geçen gün artmaktadır.
10.Soru
Yaşamımızı nasıl yaşayacağımız üzerinde odaklanan etik teorisi aşağıdakilerden hangisidir?
Analitik etik
|
Uygulamalı etik
|
Üst etik
|
Metaetik
|
Normatif etik |
Normatif etik teorileri, yaşamımızı nasıl ve hangi ilkelere göre yaşayacağımız üzerinde odaklaşır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi metaetik teorileri arasında değildir?
Doğalcılık
|
Öznel Görecilik
|
Kültürel Görecilik
|
Duyguculuk
|
Faydacılık
|
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi işletmelerin ikincil paydaşlarından biri değildir?
Tedarikçiler |
Kamu kurumları
|
Tüketici dernekleri
|
İşletmenin rakipleri
|
Medya kuruluşları |
İşletmelerin ikincil paydaşları ise, kamu kurumları, tüketici dernekleri, işletmenin rakipleri, sivil toplum ve medya kuruluşları gibi ilgili gruplardan oluşmaktadır. Tedarikçiler işletmenin birincil paydaşlarıdır.
13.Soru
Aşağıda verilenlerden hangisi işletmelerin birincil paydaşlarından biridir?
İşletmenin rakipleri
|
Kamu kurumu ve yerel yönetimlerle ahlaki ilişkiler
|
Çalışanlar ile ahlaki ilişkiler
|
Çevre ile ilgili ahlaki ilişkiler
|
Sendikalar ile ahlaki ilişkiler |
İşletmelerin birincil paydaşları, işletme sahipleri, tüketiciler, çalışanlar ve tedarikçilerden oluşmaktadır.
14.Soru
Faydacılığın babası olarak bilinen düşünür kimdir?
Platon
|
Atistoteles
|
Kant
|
Bentham
|
Popper
|
15.Soru
I. Normatif etik- Ahlaksal bakımdan doğru ve yanlış olan değerlendirmeleri içermektedir. Örneğin; başkalarının haklarına saygılı olmanın gereklilik olarak nitelendirilmesine yönelik değerlendirmeler yapar. II. Metaetik- Ahlaksal bakımdan doğru ya da yanlış olan inançlarımızı nasıl savunacağımızı içermektedir. Örneğin; başkalarının haklarına saygılı olmak gerekliliktir diyen birinin bunu neden söylediğine, ne anlatmaya çalıştığına yönelik değerlendirmeler yapar. III. Uygulamalı etik- ahlaksal bakımdan doğru ve yanlış olan değerlendirmeleri belirli pratik sorunlara uygulamayı içermektedir. Örneğin; başkalarının haklarına saygılı olmanın ele alındığı açıların neler olduğuna bakıp ona göre doğru ve yanlış nitelendirilmesine yönelik değerlendirmeler yapar. Ahlak felsefesi içinde yapılan çalışmaların ayrıldığı kategoriler göz önüne alındığında yukarıda verilen açıklama ve örnek eşleştirmelerinden hangileri doğrudur?
Yalnız I
|
I, II ve III
|
I ve II
|
Yalnız II
|
Yalnız III
|
16.Soru
Bir kadın, ünlü bir sporcuya yaklaşarak küçük bir bebeğinin olduğunu, bebeğin çok hastalandığını ve hastane masraflarını karşılayamadığını, onun her gün biraz daha ölüme yaklaştığını anlatır. Sporcu çek defterini çıkarır ve yüklüce bir para meblağı yazarak kadına verir. Ertesi gün kulüpte bir arkadaşı sporcuya yaklaşarak, Geçen gün bir kadına yüklüce bir çek verdiğinizi söylediler der. Ünlü sporcu, 'Evet, ne olmuş' der. Arkadaşı, 'O kadın bir sahtekar, Korkarım sizden de koparmış.' der. Yukarıdaki olayda sporcu nasıl bir cevap verirse faydacılığın haz ilkesi ile açıklanabilecek bir davranış sergilemiş olur?
'Öyle mi, yani ölümü beklenen bir bebek yok mu? İşte bu hafta duyduğum en güzel haber bu.'
|
‘Hemen polise haber verelim, başkalarını da dolandırmasın.’
|
‘Hemen bankayı aramalıyım, o para ailem için de gerekiyor.’
|
‘O kadını bulmalıyız, paramı geri almak istiyorum.’
|
‘Yine de bir fakire yardım etmek dinimizde uygun olan davranıştır.’
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangileri normatif etik teorilerinin doğru sınıflandırılmasıdır?
sonuççu teoriler, deontolojik teoriler, erdem etiği
|
odakçı teoriler, yargıcı teoriler, uyumlu teoriler
|
nedenci teoriler, sonucçu teoriler, ilişkili teoriler
|
anlam teorileri, ders teorileri, odakçı teoriler
|
sonuççu teoriler, odakçı teoriler, uyumlu teoriler
|
18.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi yada hangileri “iyi ve kötü” davranışların açıklanması şeklinde değerlendirilen ahlakın sözlüklerdeki anlamları içerisindedir? I) Bir toplum içinde kişilerin benimsedikleri, uymak zorunda bulundukları davranış biçimleri ve kurallardır. II) Belli bir toplumun belli bir döneminde bireysel ve toplumsal davranış kurallarını tespit eden ve inceleyen bilim, felsefe bilimidir. III) İyi nitelikler, güzel huylardır. IV) İyi ve kötü arasında bir seçim yapma kudretine sahip olma yeteneği V) İyi ve kötü hakkındaki ahlâkî hükümleri anlayabilme yeteneği
I ve II
|
I ve III
|
II ve IV
|
I, II ve III
|
I, II ve IV
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "betimleyici paydaş teorisi" ile ilgili yanlış bir ifadedir?
Betimleyici paydaş teorisi, yöneticilerin uyması gereken ahlaki gerekler üzerinde durmakta ve daha yapıcı ahlaki yönetimlerin oluşmasına yardımcı olabilecek alternatif yöntemlerin geliştirilmesini esas almaktadır.
|
Betimleyici paydaş teorisine göre işletme gerçek değerini, iş birliğinin ve rekabetin merkezinde yeralaraksağlamaktadır.
|
Betimleyici paydaş teorisine göre, yöneticilerin mesleklerine ilişkin karar almaları için paydaşların isteklerini de göz önünde bulundurmaları gerekmektedir.
|
Betimleyici paydaş teorisinin esasları arasında; yöneticiler tarafından şekillendirilen işletme yönetiminin ahlaki yönden irdelemesi yeralır.
|
Betimleyici paydaş teorisi, işletmenin örgütsel yönetim şeklini ve ilgili taraflarca istenen sosyal, çevresel ve finansal alanlardaki faaliyetlerle ilgili toplumsal bilgilendirme konusundaki örgütsel uygulamaları inceler.
|
20.Soru
I. Ahlaki sorumluluklar
II. Ekonomik sorumluluklar
III. Yasal sorumluluklar
IV. Gönüllü sorumluluklar
Carroll’un Sosyal Sorumluluk Piramidi’ne göre en alt basamaktan başlayarak en üst basamağa kadar aşamaların doğru sıralaması aşağıdakilerden hangisidir?
II-I-III-IV
|
II-III-I-IV
|
I-III-II-IV
|
I-II-IV-III
|
IV-I-II-III |
Carroll’un sosyal sorumluluk modelinde ele alınan kategoriler önceliklerine göre sıralanmaktadır. İşletmenin temel önceliği kar ederek varlığını sürdürmektir. Bu anlamda işletme ekonomik sorumluluklarını yerine getirmelidir. Modelin ikinci basamağında işletmenin yasal sorumlulukları yer almaktadır. Yasalar toplum tarafından kabul gören ve görmeyen davranışların kodlarını oluşturmaktadır. Bu bağlamda işletmenin yasalara uyması gerekmektedir. Modelin üçüncü basamağında ahlaki sorumluluklar yer almaktadır. Ahlaki sorumluluklar, doğru ve adil olanı yapmakla, sosyal paydaşlara zarar gelmesini önlemekle ya da gelmesi muhtemel zararı asgari düzeye indirmekle ilgilidir. Modelin en üst basamağında gönüllü sorumluluklar olarak ifade edilen toplumun işletmeden iyi bir vatandaş olarak yerine getirmesini beklediği sorumluluklardan oluşmaktadır. Gönüllü sorumluluklar; işletmelerin gerek iç, gerekse dış sosyal paydaşlarına katkıda bulunmaları ve yaşam kalitesini iyileştirme çabaları olarak görülmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ