İslam Düşünce Tarihi Final 33. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdaki düşünürlerden hangisine göre İslam alemi manen Batı’ya süratle yol almaktadır?


Cemâleddin Afgânî

Muhammed İkbal

Muhammed Abduh

Babanzâde Ahmet Naim

İsmail Hakkı İzmirli


2.Soru

‘İnsanın gücü ölçüsünde varlığın hakikatini bilmesi’ aşağıdakilerden hangisini ifade etmektedir?


Felsefe

Kelam

Nefs

Vahiy

Risale


3.Soru

Tarih anlayışı "geçmiş olayları doğru tespit etmek, bunları sebepleriyle açıklamak, nihayet bu olaylara dayanıp gelecek için var sayımlar üretmek" olan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


İbn Miskeveyh

Farabi

İbn Haldun

İbn Sina

Bîrûnî


4.Soru

Sezgiye düşünceden daha fazla önem veren filozof aşağidakilerden hangisidir?


İbni haldun

Ibni sina

Gazali

İbni rüşd

Kindi


5.Soru

Muhammed Abduh'ta, milli duygular, özgürlük aşkı ve anayasal sistem düşüncesinin doğmasına yol açan düşünür kimdir?


İsmail Hakkı İzmirli

Mehmet Âkif Ersoy

İbn Bâcce

Cemâleddin Afgânî

Babanzâde Ahmet Naim


6.Soru

İslam felsefesi neden Modern felsefeyi doğrudan etkilemiştir ?


Müslüman filozofların Batılı filozoflarına eğitim verdiklerinden

Batılı filozofların Müslüman filozoflarını öğrendiklerinden

Ortaçağ ve Rönesans devrinde çevrilen eserlerin Batılı filozoflarca biliniyor ve okunuyor olmasından

Müslüman filozofların eserlerinin Latince’ye tercüme edildiğinden

Batı felsefesinin önemli kaynaklarından birisi İslâm felsefesi olduğundan


7.Soru

Osmanlı düşüncesinin genel olarak bir estetik imar kaygısıyla hareket etmesi sonucunda ortaya çıkan sorun aşağıdakilerden hangisidir?


Dışavurumculuk

Kendi içine kapalılık

Ekspresyonizm

Estetik kaygı

Sentezleme


8.Soru

Abduh hangisinin imanı zayıflatmayıp aksine güçlendireceğine ve düşünme sanatı ve bilimi olan mantığın değerini tam olarak kavramanın İslâm kelâmı için zorunlu olduğuna dikkat çekmiştir?


İçtihad

Dogma

İlahiyat

Felsefe 

Aklî delil


9.Soru

Sühreverdi'ye göre, bilgiye ulaşmada en yetkin kişi kimdir?


Alim-i Müteellih
Müteellih
Ayetullah
Hakim-i Müteellih
Filozof

10.Soru

Hocazâde ve Ali Tûsi hangi padişahın emriyle Tehâfüt konusunda eserler yazmışlardır?


Yıldırım Bayezid Han

Fatih Sultan Mehmet Han

Yavuz Sultan Selim Han

Kanûnî Sultân Süleyman Han

Osman Bey


11.Soru

Fârâbî’nin nübüvvet görüşünün temelinde nefsin aşağıdaki güçlerinden hangisi yer alır?


Vehim
Ortak Duyu
Teorik akıl
Muhayyile
Hiçbiri

12.Soru

Cemâleddin Afgânî’nin materyalistlere karşı yazdığı en önemli eserin adı nedir?


Miyaru'l-Ulum

er-Redd ale’d-Dehriyyîn

Mantıki Tatbiki ve Fenn-i Esalib

Kitabu'l-İfta ve'l-Kaza

Hikmet-i Teşri


13.Soru

Gazzâlî tarafından kullanılan “Tehâfütü’l-Felâsife” diğer bir deyişle  “Filozofların Tutarsızlığı”  anlayışının temel çıkış noktası hangisidir?


Tutarsız felsefeciler

Din ve felsefe ilişkisi

Felsefenin üstünlüğü

Dinin felsefeye alet edilmesi

Felsefe ve bilim ilişkisi


14.Soru

"Allah’i bildikçe, O’nunla ilgili hakikatleri kavradikça, O’ndan gelen hakikatleri tecrübe ettikçe insan bilinci erişebileceği en yüksek düzeye erişir." cümlesi rasyonelliğin hangi gelişimini ifade etmektedir?


Ontolojik gelişim

Kültürel gelişim

Kuramsal gelişim

Pratik gelişim

Yorumlama gelişimi


15.Soru

Eserinde, her şeyden önce ümran olarak isimlendirdiği yeni bir ilim ve perspektif inşa eder. Ümran ilmi her ne kadar kelâm, fıkıh, siyaset felsefesi, İran nasihatname geleneği gibi farklı disiplinlerden istifade ederek oluşturulsa da, vurgulamalarından anlaşıldığı üzere temelde tarih disiplinin bir uzantısı şeklindedir. Ümran ilmi tarihte olup bitenleri ve toplumların başına gelenleri ve gelecekte olabilecekleri anlama hususunda genellemeler yapılabilecek tarzda bir bakış açısı geliştirebilmeyi kendisine görev edinmektedir. Yazar filozofların doğaya uyguladığı sebep-sonuç ilişkisini daha soyut bir düzlemde yani tarih, toplum ve gelecek boyutunda uygular. 

Eserinde ümran ilmine vurgu yapan yazar kimdir?

 


Farâbî

İbn Sînâ

Cezêrî

İbn Haldûn

Taberî


16.Soru

“Ruhların ittisali teorisi” hangi filozofun görüşüdür?


İbn Bacce

Gazzali

İbn Sina

İbn Tufeyl

Kindi


17.Soru

Aşağıdaki eserlerden hangisi İbn Rüşd’ün mantığa dair şerh yazdığı eserlerden biridir?


Kitabü's-Semâ vet-tabiî

Ki-tâbü'l-Kevn ve'l-fesâd

Kitâb'l-Âşâri'l Ulviyye

Îsâğücî

Kitâbü'n-Nefs


18.Soru

İslam dünyasında felsefeyi kendi fikirleri için araç olarak kullandıklarından, felsefeye karşı tepkiye yol açan topluluğun adı nedir?


Batıniler

Haşhaşiler

Kızılbaşlar

Mecusiler

Ezidiler


19.Soru

  • Kelam
  • Felsefe
  • Dehrilik
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri İslam düşünce okuludur?


I ve II

I ve III

Yalnız I

Yalnız II

II ve III


20.Soru

Batılılar tarafından en çok tanınan görüşü, ruhların ittisali teorisi olan İslam düşünürü kimdir?


Kindî

İbn Bâcce

İbn Sînâ

Gazzâlî

Farabi