İslam Düşünce Tarihi Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Dinin Doğal Tarihi” adlı eserinde “Tek tanrı inancı insanlık düşüncesini fakirleştirmiştir” diyen İskoç yazar kimdir?
David Hume |
Henry Corbin |
Kindi |
Hermes |
Tolstoy |
“Dinin Doğal Tarihi” adlı eserinde “Tek tanrı inancı insanlık düşüncesini fakirleştirmiştir” diyen İskoç asıllı ünlü filozof David Hume (1711–1776)’ün görüşünün aksine, dinler gerçekte, insanlık düşüncesini zenginleştirmişlerdir. Doğru yanıt "A" şıkkıdır.
2.Soru
İbn Haldun’un tavırlar nazariyesi bağlamında siyasi istikrarın sağlandığı dönem şeklinde ifade ettiği aşağıdakilerden hangisidir?
İmar dönemi |
Gücün şahsileşmesi dönemi |
Kuruluş ve zafer aşaması |
Sulh ve istikrar dönemi |
Çözülme ve yok oluş devresi |
İbn Haldun’un tavırlar nazariyesi bağlamında siyasi istikrarın sağlandığı dönem, imar dönemidir.
3.Soru
“İslâm’ın Vaat Ettikleri” adlı eserin yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Muhammed İkbal
|
Roger Garaudy
|
Muhammed Abduh
|
Cemaleddin Afgânî
|
Fazlurrahman
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam düşüncesinin batıya geçiş yollarından biri değildir?
Latinceden yapılan çeviriler |
Batılıların İslâm ülkelerine eğitim için gitmeleri |
İslâm eğitim kurumlarının taklit edilmesi |
Haçlı seferleri |
Diplomatik ilişkiler |
İslâm düşüncesi Batı’ya birkaç yolla geçmiştir. Birincisi, Hıristiyanların Müslümanlarla Sicilya, Endülüs (İspanya) ve kısa süreli olarak Güney İtalya’nın fetihlerinde doğrudan temasıdır. İkincisi, batılıların İslâm ülkelerine eğitim için gitmeleridir. Üçüncüsü, İslâm eğitim kurumlarının taklit edilmesidir. Dördüncüsü, diplomatik ilişkileri Beşincisi, Haçlı savaşlarıdır Altıncısı ve en önemlisi de, Arapçadan yapılan tercüme hareketleridir.
5.Soru
"Felsefe, sanat eseri olarak varlıklar üzerine düşünme ve Yapıcı (es-Sani )yı tanımadır.” şeklinde bir İslami Felsefe tanımlaması yapan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Kindi |
Farabi |
İbn Hindu |
İbn Rüşd |
Aristo |
Felsefe, “Sanat eseri olarak varlıklar üzerine düşünme ve Yapıcı (es-Sani) yı tanımadır.” İbn Rüşd’e göre felsefe o halde, Allah’ı ve O’nun sanatını bilmektir.
6.Soru
Ümran ilmin konusu aşağıdakilerden hangisidir?
Geleceğin anlaşılması |
Toplumsal değişimin incelenmesi |
Rivayetlerin aktarılması |
Sebep –sonuç ilişkisinin ortaya çıkarılması |
Yanlışların düzeltilmesi |
Ümran, konusu, amacı ve yöntemiyle yeni ve bağımsız bir bilim olarak inşa edilir. Bu bilim toplumun zorunlu hallerini ele alır. Böylece insanın tarih içinde toplumsal varlık oluşunu ve toplumsal değişimi inceleme konusu yapar.
7.Soru
Gazzâlî'nin Makâsıt'ında "akıl ve dinle çelişmeyen, inkârı imkansız" şeklinde tanımladığı felsefi ilim aşağıdakilerden hangisidir?
Tabiîyât |
Riyaziyât |
Tehâfüt |
İlahiyât |
Mantık |
Gazzâlî Makâsıt'ında Riyaziyâtı "matematik ve geometri olup, bunların akıl ve dinle çelişen hiçbir yönleri yoktur. Bunların inkârı imkânsızdır." şeklinde tanımlamaktadır.
8.Soru
Osmanlı Devletinin ilk şeyhulİslâmı kimdir?
Ebu’s – Suud Efendi |
Ahmed İbni Kemal Paşa |
Musa Kazım Efendi |
Molla Fenari |
İzzettin Efendi |
Eğitimini hem nakli hem de felsefe, mantık, astronomi ve matematik gibi ilimlerle tamamlayan Molla Fenari, Osmanlı Devletinin ilk şeyhulİslâmı’dır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi varlığın tekliği anlayışını savunan düşünürlerdendir?
Hocazade |
Kemal Paşazade |
Davud el-Kayseri |
Mestçizade Abdullah Efendi |
Molla Fenari |
Davud el-Kayseri vahdet-i vücud (varlığın tekliği) anlayışını savunan düşünürlerdendir.
10.Soru
Elmalılı Hamdi Yazır hangi eserinin önsözünde Allah’ın kendisini affetmesini talep etmiştir?
Hak Dini Kur'an Dili
|
İrşâdü'l-Ahlâf fî Ahkâmi'l-Evka
|
Safahat
|
Hz. Muhammed'in Dini İslâm |
Metâlib ve Mezâhib |
Elmalılı Hamdi Yazır , Metâlib ve Mezâhib” adlı felsefî eseri Fransızca’dan terceme etti ve hatta bir fıkıh alimi olarak bu eserin önsözünde bu eser vasıtasıyla Allah’ın kendisini af etmesini de talep etti. Doğru cevap E'dir.
11.Soru
Abduh hangisinin imanı zayıflatmayıp aksine güçlendireceğine ve düşünme sanatı ve bilimi olan mantığın değerini tam olarak kavramanın İslâm kelâmı için zorunlu olduğuna dikkat çekmiştir?
İçtihad
|
Dogma
|
İlahiyat
|
Felsefe |
Aklî delil |
Abduh, aklî delillerin imanı zayıflatmayıp aksine güçlendireceğine ve düşünme sanatı ve bilimi olan mantığın değerini tam olarak kavramanın İslâm kelâmı için zorunlu olduğuna dikkat çekmiştir. Abduh, içtihadı, yani kişinin bütün kayıtlardan bağımsız olarak düşünebilme, serbestçe araştırma yapabilme hakkını her zaman savunmuş, bunun yanında, kişinin şahsî araştırma ve serbestçe araştırma haklarını kullanmayıp, din otoriteleri tarafından kendisine sunulan dogmaları delil istemeksizin gözü kapalı kabul etmesi anlamına gelen taklitle savaşmaktan da geri durmamıştır. Nihayet bazılarının iddia ettiği gibi içtihad kapılarının kapalı olmadığını, aksine, değişen hayat şartlarının ortaya çıkardığı sorunlara tatmin edici cevaplar vermek için ardına kadar açık olduğunu söylemiştir.
12.Soru
Biruni'ye göre Grek ilminin başarılarına karşın Hint ilmi neden başarılı olamamıştır?
Ay ve Güneş tutulmasını açıklayamadıklarından dolayı |
Astronomi ilmini bilmediklerinden dolayı |
İslam vahyi ile tanışmadıklarından dolayı |
Hintli bilginlerin içine kapalı yaklaşımlarından dolayı |
Mitolojiye inandıklarından dolayı |
Biruni’ye göre serbest araştırma ruhuna dayalı Grek ilminin başarılarına karşılık Hintli bilginleri taklitçi ve içine kapalı yaklaşımları yüzünden o kadar başarılı olamamışlardır. Birûni, onların manasız gururlarının hem Grek ilmiyle temas kurmalarını hem de İslâm vahyi ile tanışmalarını engellediğini belirtir. Bîrûnî’ye göre bu durum, Hindular arasında cehaletin yaygınlaşmasına ve ilmin verileriyle dini inançların çatışmasına zemin hazırlamıştır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Farabi’nin Latinceye çevrilen eserlerindendir?
Kitâbu İhsâi’l-Ulûm |
Fi’l-Cevâhiri’l-Hamse |
Kiâbu’t-Tuffâha |
Risâle fi Mahiyyati’n-Nevm ve’r-Rûyâ |
Tractatus de erroribus philosophorum |
Fi’l-Cevâhiri’l-Hamse, Risâle fi Mahiyyati’n-Nevm ve’r-Rûyâ ve Tractatus de erroribus philosophorum Kindi’nin Latinceye, Kiâbu’t-Tuffâha Kindi’nin ibraniceye çevrilmiş eserleridir Kitâbu İhsâi’l-Ulûm eseri ise Farabinin Latinceye çevrilmiş eseridir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam düşüncesinin batıya geçiş yollarından biri değildir?
Latinceden yapılan çeviriler |
Batılıların İslâm ülkelerine eğitim için gitmeleri |
İslâm eğitim kurumlarının taklit edilmesi |
Haçlı seferleri |
Diplomatik ilişkiler |
İslâm düşüncesi Batı’ya birkaç yolla geçmiştir. Birincisi, Hıristiyanların Müslümanlarla Sicilya, Endülüs (İspanya) ve kısa süreli olarak Güney İtalya’nın fetihlerinde doğrudan temasıdır. İkincisi, batılıların İslâm ülkelerine eğitim için gitmeleridir. Üçüncüsü, İslâm eğitim kurumlarının taklit edilmesidir. Dördüncüsü, diplomatik ilişkileri Beşincisi, Haçlı savaşlarıdır Altıncısı ve en önemlisi de, Arapçadan yapılan tercüme hareketleridir.
15.Soru
Gazalli’nin Tehâfutu’l-Felâsife eseri kim tarafından Latince’ye çevrilmiştir?
Gerardo da Cromena |
St. Thomas d’Aquine |
Gherardo da Cremona |
Albertus Magnus |
Duminique Gundisalvei |
Tehâfutu’l-Felâsife: Gundisalvi tarafından çevrilmiştir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslâm düşüncesine, eserlerinin Arapça çevirileriyle doğrudan kaynaklık eden filozoflardan biri değildir?
Platon |
Aristo |
Proclus |
Plotinus |
Sokrates |
Sokrat sonrası filozoflara, sistem filozofları, felsefenin konusunu, Tanrı, doğa, Allah, insan ve toplum olarak hem genişletmişlerdir, hem de ürettikleri düşünceleri sistematik bir dille ortaya koymuşlardır. İslâm düşüncesine, eserlerinin Arapça çevirileriyle doğrudan kaynaklık eden filozoflar şunlardır: Eflâtun (Platon), Aristo (Aristoteles), Plotinus, Proclus, Galen, Alexandre d’Afrodise.
17.Soru
Havadis Alemini araştırmak hangi ilmin görevidir?
Metafizik |
Fizik |
Ümran |
Matematik |
Dilbilimi |
Tarihte ve bugün ortaya çıkan topluluklar, insanların ihtiyaçlarını giderme yolları, siyasal yönetimler, bunların yükseliş ve düşüşleri, şehirler, şehirlerde üretilen zanaat ve sanatlar, ilimler ve benzeri bir çok konu havadis alemini oluşturmaktadır. Bu alanı araştırma ümran ilminin görevidir.
18.Soru
İbn Haldun'a göre aşağıdakilerden hangisi ümran ilmine sahip tarihçide bulunan özelliklerden birisi değildir?
Rivayetleri ümran ilmi zemininde tahkik eder. |
Tarihi olaylar arasında sebep sonuç ilişkisi kurar. |
Tarihi rivayet ilimleri içerisinde ele alır. |
Tarihi olaylardaki genel ilkeleri tespit etmeye çalışır. |
Tarihi hikemi ilimler içerisinde değerlendirir. |
İbn Haldun'a göre rivayetçi tarihçi tarihi rivayet ilimleri içerisinde ele alır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Farabi'nin İbraniceye üç kez tercüme edilen eseridir?
Risâletu’l-Vedâ |
Kitâbu’n-Nefs |
Makâsidu’l-Felâsife |
Kitâbu fî’l-Akl (es-Sağir) |
Kiâbu’t-Tuffâha |
Farabi'nin eserlerinden Kitâbu fi’l-Akl (es-Sağir), İbraniceye üç kez çevrilmiştir. Birinci tercümenin mütercimi belli değildir. İkinci tercüme, Jedaja ha Penini veya Ketab ha Deat adıyla olup, mütercimi belli değildir. Üçüncü tercüme de, Kalonymos ben Kalonymos tarafından yapılmıştır. Doğru cevap D seçeneğidir.
20.Soru
Osmanlı Devleti’nin ilk şeyhülislamı hangi düşünürdür?
Kayserili Davud (Davud el-Kayseri)
|
Bedreddin Simavi (Şeyh)
|
Molla Fenari
|
Kemal Paşazade (İbn Kemal) |
Mestçizade Abdullah Efendi |
Eğitimini hem nakli hem de felsefe, mantık, astronomi ve matematik gibi ilimlerle tamamlayan Molla Fenari, Osmanlı Devletinin ilk şeyhulİslâmı’dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ