İslam Hukukuna Giriş Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Gerekli şartları kendinde toplayarak şer‘i^ hükümleri çıkarma melekesini elde eden kişiye ne denir?
Fakih |
Mezhep imamı |
Sahabe |
Mükellef |
Müctehid |
Gerekli şartları kendinde toplayarak şer‘i^ hükümleri çıkarma melekesini elde eden kişiye müctehid denir. İctihad ehliyetinin, yani müçtehit olmanın en temel şartı şer‘i^ hükümlerin kaynaklarını çok iyi bilmektir. Kaynakları salt bilmek yetmez, ayrıca ictihad melekesine sahip olmak da gereklidir. U¨çüncü bir şart, adalet sahibi olmaktır. Ancak bu sonuncu şart, ictihad ehliyetine sahip olmanın değil, bir ictihadla amel edilmesinin şartıdır.
2.Soru
- Suçu işleyenin ikrarı ile kanıtlanabilmektedir.
- En az dört şahidin fiili ayrıntılı görmüş olması gerekmektedir.
- Hem evli hem de bekâr kimselerin suçu recmdir.
Yukarıdakilerden hangisi zina suçu ve cezası ile ilgili doğru bir ifade ya da ifadelerdir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I ve III |
Zina suçu, suçu işleyen kimsenin ikrarı ya da dört şahitle kanıtlanabilmektedir. İkrar, itiraf demektir. Şahitlerin sayısının en az dört olması ve her birinin zina fiilini ayrıntılı biçimde görmüş olması gerekmektedir. Evli kimselerin işledikleri zina suçunun cezası recm, yani taşlanarak öldürülmedir. Bekâr kimselerin zina suçunu işlemeleri halinde ise onlara yüz celde (sopa) vurulur.
3.Soru
Gerekli şartları kendinde toplayarak şer‘î hükümleri çıkarma melekesini elde eden kişi kimdir?
Kadı |
Mücahit |
Müçtehid |
İmam |
Münevver |
Gerekli şartları kendinde toplayarak şer‘î hükümleri çıkarma melekesini elde eden kişiye müçtehid denir.
4.Soru
İslam hukukunun temel kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
Vahiy |
Sahabe |
İcma |
Şeriat |
İctihad |
İslam hukukunun temel kaynağı vahiydir ve bu vahyin genel olarak Kur’an-ı Kerim’de ve Hz. Peygamber’in sünnetinde yer aldığı kabul edilir. Vahiy kaynaklı olması, İslam hukukunun beşer müdahalesine ve katkısına büsbütün kapalı olduğu anlamına gelmez. Çünkü Kur’an ve Sünnet’te insanların karşılaşacağı bütün problemlerin birebir ve ayrıntılı çözümleri yer almaz.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi raşid halifelerden biri değildir?
Ebubekir |
Muaviye |
Ömer |
Osman |
Ali |
Hz. Peygamberden sonra görev yapan ilk dört halifeye raşid halifelerdir.
6.Soru
Unsurlarında ya da in’ikat şartlarında bozukluk/eksiklik olduğundan dolayı sahih olmayan akit aşağıdakilerden hangisidir?
Fasit akit |
Bâtıl akit |
Nafiz akit |
Mevkuf akit |
Ariyet akdi |
Batıl akit kısaca unsurlarında ya da in’ikat şartlarında bozukluk/eksiklik olduğundan dolayı sahih olmayan akittir. Fasit akit ise unsur ve rüknün şartlarında bozukluk taşımamakla birlikte bunların dışındaki bazı vasıflarında (ikincil derecede, harici bazı vasıflarında) bozukluk olan akittir. Nafiz akit, kurulduğu andan itibaren sonuç doğuran, akittir. Mevkuf akit ise, başkasının hakkı ile ilgili olduğu için, işlerlik kazanması için tarafların irade beyanları dışında, hakkı olan bu kişinin iradesine de ihtiyaç duyulan akittir. Bazı akitler ise iki taraf açısından da bağlayıcı değildir. Ariyet akdi böyledir.
7.Soru
İslam ceza hukuku, İslam hukukunun kendine özgü sistematiği içinde hangi terim ile ifade edilmektedir?
Ukûbât |
Furû’-ı fıkıh |
el-Ahkâmu’s-Sultâniyye |
Mecelle |
Usûl-i fıkıh |
İslam ceza hukuku, İslam hukukunun kendine özgü sistematiği içinde ukûbât terimiyle ifade edilmektedir. İslam hukukunda kamu ve özel hukuk biçiminde bir tasnif yapılmadığı için, ukûbât kapsamına giren ceza hukuku kuralları (hükümler), klasik İslam hukuku (furû’-ı fıkıh) kaynaklarında ayrı bölümler altında incelenmektedir. Ayrıca esas itibariyle genel kamu, anayasa ve idare hukuku meselelerini inceleyen el-Ahkâmu’s-Sultâniyye ve es-Siyâsetu’ş-Şer’iyye türü kitaplar ile mâlî hukuka ilişkin meseleleri ele alan Kitâbu’l-Harâc ve Kitâbu’l-Emvâl türü kitaplarda da İslam ceza hukukunun kimi konuları yer almaktadır. Diğer taraftan her ne kadar İslam hukuku, kamu ve özel hukuk ayırımına göre tasnif edilmese de İslam ceza hukukunda ihlâl edilen hakkın türü, suç ve cezalarla onlara ilişkin ilkelerin tespiti bakımından önem taşımaktadır. Hakların türü ve bağlı olduğu ilkeler de İslam hukukunun genel teorisine ilişkin (usûl-i fıkıh) eserlerde incelenmektedir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bedelî cezadır?
Kısâs |
Diyet |
El kesme |
Recm |
Mûrisini öldüren kâtilin mirastan mahrum kalması |
Kısâs, el kesme ve recm gibi cezalar aslî cezalardır. Diyet bedeli cezadır. Mûrisini öldüren kâtilin mirastan mahrum kalması tâbi bir cezadır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eşya üzerindeki hukuki tasarruf yetkilerinden biridir?
Eşyanın mülkiyetini başkasına geçirme |
Eşyanın zilyetliğinde kullanma |
Eşyanın zilyetliğinde yararlanma |
Eşyanın zilyetliğinde tüketme |
Eşyanın zilyetliğinde yok etme |
Bir aynî hak sahibine eşya üzerinde mümkün olan tasarruf şekillerinden tamamını ya da bunlardan bazılarını verebilir. Bu tasarruf yetkileri başlıca şunlardan oluşur: Eşyayı zilyetliğinde bulundurma, kullanma, yararlanma, semerelerini alma, tüketme, yok etme gibi fiili tasarruflar; eşyanın mülkiyetinin başkasına geçirilmesi, sınırlı aynî haklarla yüklenilmesi ya da hakkın bedel karşılığı düşürülmesi gibi hukuki tasarruflar.
10.Soru
Bir kişinin sözlü tasarruflarını kısıtlayan bölüm hangisidir?
Kitâbu’l-hacr |
Kitâbu’l- mefkud |
Kitâbu’l- me’zûn |
Kitâbu’l-itâk |
Kitâbu’l-mukâteb |
Kitâbu’l-hacr: Bir kişinin sözlü tasarruflarını kısıtlama bölümü; Kitâbu’l- mefkud: Kendisinden haber alınamayan kaybolmuş kişi bölümü; Kitâbu’l-itâk: Köle azat etme bölümü; Kitâbu’l-mukâteb; Köleyle yapılan özgürlük sözleşmesi bölümü.
11.Soru
Kurban bayramının ilk üç günü oruç tutmak aşağıdakilerden hangisine örnektir?
Mübah |
Tenzîhen mekruh |
Tahrîmen mekruh |
Liaynihî (lizâtihî) haram |
Ligayrihî haram |
Ligayrihî haram, aslında meşru olmakla birlikte haram kılınmasını gerektiren başka bir sebepten dolayı yapılması yasaklanan fiillerdir. Örneğin Ramazan bayramının ilk günü, Kurban bayramının ilk üç günü oruç tutmak böyledir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, bir kimsenin uhdesinde sabit olmayan hakları ifade eder?
Sırf ibadet anlamı taşıyan fiiller |
Tam ceza niteliği taşıyan fiiller |
Kısmen ceza niteliği taşıyan fiiller |
İbadet niteliği taşıyan cezalar |
Bizzat kaim (müstakil) haklar |
Örnek olarak madenler, toprak altından çıkartılan hazinelerden beşte bir oranında alınan vergiler bu kısma girer.
13.Soru
Suç kavramını ifade etmek için klasik İslam ceza hukuku kaynaklarında genellikle ……. ve ………... terimleri kullanılmaktadır. Yukarıdaki boşluğa gelmesi gereken en uygun ifade aşağıdakilerden hangisidir?
Cerime , Cinayet |
Cinayet, Günah |
Mekruh, Cerime |
Cinayet, Mekruh |
Cerime, Günah |
Suç kavramını ifade etmek için klasik İslam ceza hukuku kaynaklarında genellikle cerîme ve cinâyet terimleri kullanılmaktadır. Cinâyet terimi, cerîme karşılığı olarak kimi zaman tüm suç türlerini ifade edecek biçimde kullanıldığı gibi, çoğunlukla da yalnızca cana ve vücut bütünlüğüne yönelik suçları belirtmek üzere dar anlamda kullanılmaktadır.
14.Soru
Arzu edilmeyen sonuçların, yine hukuk içerisinde kalarak ve hukukun imka^nları ile aşılması şeklinde ifade edilen uygulamalara ne ad verilir?
Kıyas |
Hiyel |
İstihsan |
Sahabe kavli |
İcma |
Kıyas: bildiklerinizi bilmediklerinizle kıyas ediniz şeklindedir. Istihsan: bir meselesde özel bir delil sebebiyle bir karardan vazgeçip başka bir karar vermektir. Sahabe Kavli: Islam hukuku olan fıkıh ilminin delillerinden dir. İcma: Hz. Peygamberin soyundan olan kimselerin şer’I bir mesele hakkımda fikir birliği etmesidir. Ebu Hanife’nin hukuk anlayışı ile ilgili dikkate değer bir başka yön ise “hiyel” meselesidir. Hiyel, sözlük anlamı olarak çözüm ve çare demek olan “hi^le” kelimesinin çoğuludur. Arzu edilmeyen sonuçların, yine hukuk içerisinde kalarak ve hukukun imka^nları ile aşılması şeklinde ifade edilen hiyel uygulamaları ile ilgili Ebu Hanife’den birçok örnek nakledilmiştir.
15.Soru
- Ekolleşme sürecinin sonucunda her bir ekol mensubu fakihin kendi ekol sistematiği içerisinde yaptığı ictihaddır.
- Bu içtihadın önü kapatılmamış, daima açık tutulmuştur.
Yukarıdaki özellikler aşağıdaki hangi içtihat türüne aittir?
Kurucu İçtihat |
Geliştirici İçtihat |
Yapıcı İçtihat |
Mezhep Dışı İçtihat |
Mezhep İçi İçtihat |
Mezhep içi ictihad ekolleşme sürecinin sonucunda her bir ekol mensubu fakihin kendi ekol sistematiği içerisinde yaptığı ictihaddır. Mezhep içi ictihadın önü kapatılmamış, daima açık tutulmuştur. Zaten ekol sistematiği içerisinde ictihad etmenin engellenmesi, sistemin kendi kendini inkar ve imha etmesi, yok oluşa mahkum etmesi anlamına gelir.
16.Soru
Aşağıdakileden hangisi meşru müdafaa ile ilgili doğru bir ifade değildir?
Devlet organlarından yardım istemek mümkün olmamalı. |
Saldırıyı önlemek için orantılı güç kullanılmalı. |
Mala karşı yapılan saldırı meşru müdafaa kapsamına giremez. |
Savunma yeni bir saldırıya dönüşemez |
Üçünci bir kişiye ait hakka yönelmiş haksız saldırıyı ortadan kaldırmak için başvurulabilir. |
Meşru müdafaa, bir kişinin kendisine ya da üçüncü bir kişiye ait hakka yönelmiş haksız bir saldırıyı ortadan kaldırmak amacıyla saldırgana karşı gerçekleştirdiği savunma hareketleridir. Meşru müdafaa hali, ceza hukuku kuralında suç olarak tanımlanmış olan hareketleri suç olmaktan çıkartır. İslam ceza hukukunda meşru müdafaa, cana, ırza ve mala karşı yapılan saldırılara yönelik savunmaları içine alır. Meşru müdafaanın geçerlilik koşulları, devlet organlarından yardım istemenin mümkün olmaması ve saldırıyı önlemek için orantılı güç kullanılması, savunmanın yeni bir saldırıya dönüşmemiş olmasıdır.
17.Soru
Bütün fıkıh kitapları ibâdât ana bölümü altındaki konularla başlar ve genellikle ilk olarak hangi bölüm incelenir?
kitâbu’t-tahâre |
kitâbu’s-salât |
kitâbu’z-zekât |
kitâbu’s-savm |
kitâbu’l-hacc |
Bütün fıkıh kitapları ibâdât ana bölümü altındaki konularla başlar ve genellikle ilk olarak temizlik bölümü (kitâbu’t-tahâre) incelenir. Bundan sonra dört temel ibadet olan namaz, zekât, oruc ve hac, her biri müstakil bir başlıkta (kitâbu’s-salât, kitâbu’z-zekât, kitâbu’s-savm, kitâbu’l-hacc) tüm detaylarıyla ele alınır.
18.Soru
- Nişanlanmada mehir belirlenmiş ve kıza verilmişse veya mehre sayılmak üzere takı gibi şeyler verilmişse bunlar mevcut olduğu takdirde aynen iade edilir, değilse bedeli ödenir.
- Hanefi^lere göre tarafların, verdikleri hediyeleri istemesi halinde hediye mevcut ise aynen iade edilir, tüketilmiş veya esaslı bir değişikliğe uğramış ise iadesi gerekmez.
- Nişanlanmada taraflar arasındaki mahremiyet ilişkileri önceden olduğu gibi devam eder. Nişanlıların, meşru şekildeki görüşmelerinde bir sakınca olmamakla birlikte bu görüşmelerinde mahremiyet sınırlarına uymaları gerekir.
İslam’da nişanlanma ile ilgili yukarıda verilen bilgilerden hangisi ya da hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
Yalnız III |
II ve III |
I, II ve III |
İslam’da Nişanlılık Dönemi İle İlgili Hükümler:
- Nişanlanma, taraflara evliliğin verdiği hak ve yetkileri vermez. Bu yüzden taraflar arasındaki mahremiyet ilişkileri önceden olduğu gibi devam eder. Nişanlıların, meşru şekildeki görüşmelerinde bir sakınca olmamakla birlikte bu görüşmelerinde mahremiyet sınırlarına uymaları gerekir.
- Nişanlanma evlilik değil, esas itibariyle bir evlilik vaadinden ibarettir. Bu yüzden nişanlılar, her zaman için bu nişanı bozma hakkına sahiptir, taraflar birbirlerini evliliğe zorlayamaz.
- Nişanlanmada mehir belirlenmiş ve kıza verilmişse veya mehre sayılmak üzere takı gibi şeyler verilmişse bunlar mevcut olduğu takdirde aynen iade edilir, değilse bedeli ödenir. C¸ünkü mehir evliliğe ait hükümlerdendir, evlilik ise olmamıştır.
- Nişanlılık döneminde tarafların birbirlerine verdiği hediyelerde hediye hükümleri geçerlidir. Hanefi^lere göre tarafların, verdikleri hediyeleri istemesi halinde hediye mevcut ise aynen iade edilir, tüketilmiş veya esaslı bir değişikliğe uğramış ise iadesi gerekmez. Ma^liki^lere göre ise nişanı bozan erkek tarafı ise verdiği hediyeleri geri alamaz. Nişanı bozan kız tarafı ise erkek tarafı verdiği hediyeleri, mevcutsa aynen alma, mevcut değilse tazmin edilmesini isteme hakkına sahiptir.
19.Soru
Aşağıdaki suçlardan hangisi bir had suçudur?
Cana kast etme |
Vücut bütünlüğüne yönelik suçlar |
Darp |
Zina |
Yaralama |
Klasik doktrinde had suçları (cerâimu’l-hudûd) teriminin daha çok dar anlamında kullanıldığını da belirtmemiz gerekir. Buna göre had suçları terimi dar anlamında zina, zina iftirası (kazf), içki içme (şürb-sükr), hırsızlık (sirkat), yol kesme (hırâbe/kat’-i tarîk), isyan (bağy) ve dinden dönme (irtidâd) suçlarını ifade etmektedir. Kısâs suçları (cinâyât/cerâimu’l-kısâs) denildiğinde, insanın canına ve vücut bütünlüğüne yönelik saldırı niteliği taşıyan yasaklanmış davranışlar kastedilmektedir. Cana ve vücut bütünlüğüne yönelik suçlar, adam öldürme suçu ile darp, yaralama gibi müessir fiilleri kapsamaktadır.
20.Soru
Şer’î amelî hükümlerin elde edilmesinde başvurulması gereken ilk kaynak aşağıdakilerden hangisidir?
Kuran-ı Kerim |
Anayasa |
Hadisler |
Ahlak kuralları |
Toplum yasaları |
Şer’î amelî hükümlerin elde edilmesinde başvurulması gereken ilk kaynak Kuran-ı Kerim’dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ