İslam İnanç Esasları Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
- Doğru olmak
- Güvenilir olmak
- Zengin olmak
- Sabırlı olmak
- Zeki ve anlayışlı olmak
Yukarıdakilerden hangileri peygamber olmak için gerekli özelliklerindendir?
Hepsi |
Yalnız I |
I ve II |
I, II, III ve IV |
I, II, IV ve V |
Zengin olmanın peygamber olmakla bir alakası bulunmamaktadır.
2.Soru
“Bize kurtuluş yollarını gösterdiği halde ne diye Allah’a güvenmeyelim? Sizin bize verdiğiniz eziyetlere de elbette katlanacağız. Tevekkül edenler yalnız Allah’a güvenmelidir” (İbrâhim 14/12) ayeti ile peygamberlerin hangi özelliği vurgulanmaktadır?
Sabırlı olmak |
Doğru olmak |
İsmet |
Beşer olmak |
Tebliğde bulunmak |
Kur’an’da önceki peygamberlerin karşı karşıya kaldıkları eziyetler karşısında metanet gösterdikleri (sabırlı davrandıkları) dile getirilerek şöyle denilmektedir: “Bize kurtuluş yollarını gösterdiği halde ne diye Allah’a güvenmeyelim? Sizin bize verdiğiniz eziyetlere de elbette katlanacağız. Tevekkül edenler yalnız Allah’a güvenmelidir (İbrâhim 14/12). Bu ayetlerin yanında Resûlullah’a doğrudan sabır tavsiye eden pek çok ayete rastlanmaktadır (Yûnus 10/109; el- Müddessir 74/7). Doğru cevap A’dır.
3.Soru
Diğer yönden inançla ilgili hükümlere ______, yapıp etmelerle yani ibadet ve muamelatla ilgili olanlarına ______ esaslar denir.
Yukarıda yer alan boşluklara aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
fer'î - aslî |
aslî - itikad |
aslî - fer'î |
fer'î - akaid |
akaid - itikad |
Doğru ifade "Diğer yönden inançla ilgili hükümlere aslî, yapip etmelerle yani ibadet ve muamelâtla ilgili olanlarina fer'î esaslar denir." olmalıdır.
4.Soru
Dinlerin sınıflandırılmasında, Hristiyanlık için aşağıdakilerden hangisi doğru bir sınıflandırma olur?
Hak |
Batıl |
Nihal |
İlkel |
Muharref |
Kur’an’da “Allah katında din İslam’dır” (Âl-i İmrân 3/19), “hak din” (et-Tevbe 9/33) ve “dosdoğru din” (er-Rûm 30/30) nitelemelerinin yer alması, hak din olarak sadece İslam’ın gösterilmesini gerekli kılmıştır. İnanç sistemlerinden ilahi vahye dayanmayanlara batıl din demişlerdir. İlâhi vahye dayanmakla birlikte Allah’tan geldiği şeklini koruyamamış Yahudilik ve Hıristiyanlık gibi dinlere de muharref din adını vermişlerdir. Klasik dinler tarihi kitapları ise hak dinlere milel, batıl dinlere de nihal adını vermişlerdir. Dinler tek tanrılı ve çok tanrılı olmak üzere de sınıflandırılmış ve ilkel dinler, milli dinler ve dünya dinleri adlandırmaları yapılmıştır. Dolayısıyla, doğru cevap E seçeneğidir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çağdaş inkarcı akımların öncülerinden biri değildir?
Demokrit |
C. Darwin |
A. Comte |
Aristo |
S. Freud |
Materyalizmin kökü milattan önceki dönemlere kadar uzanır. Madde üzerinde ilk tartışmayı başlatanlar antik çağ Yunan düşünürlerinden Demokrit ve Epikür’dür.
6.Soru
I. Eşariyye - Nasları öne çıkarmakla birlikte Kur’an ve sahih hadislerle aklî ve bilimsel bilgileri uzlaştırmayı ana ilke olarak benimser.
II. Selefîler - İnsanların sorumlu tutuldukları fiiller dâhil olmak üzere bütün varlık ve olaylar Allah’ın ilim, irade ve yaratma sıfatlarının kapsamı içindedir.
III. Cebriyye - insanların tercihlerine, tutum ve davranışlarına bağlı olarak Allah dilerse Levh-i Mahfûz’a yazdıklarını değiştirebilir.
IV. Şia - Allah’ın ilmi, iradesi ve yaratması bütün varlık ve olayları kuşattığından insanın irade özgürlüğü ve eylem yapma gücü yoktur.
Yukarıda verilen mezhepler ve özelliklerine ilişkin eşleştirmelerden hangisi ya da hangileri doğrudur?
I ve II |
I, II ve III |
I, II ve IV |
II, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Eşariyye'ye göre nasları öne çıkarmakla birlikte Kur’an ve sahih hadislerle aklî ve bilimsel bilgileri uzlaştırmayı ana ilke olarak benimser. Selefîlere göre insanların sorumlu tutuldukları fiiller dâhil olmak üzere bütün varlık ve olaylar Allah’ın ilim, irade ve yaratma sıfatlarının kapsamı içindedir. Şia'ya göre insanların tercihlerine, tutum ve davranışlarına bağlı olarak Allah dilerse Levh-i Mahfûz’a yazdıklarını değiştirebilir. Cebriyye'ye göre ise Allah’ın ilmi, iradesi ve yaratması bütün varlık ve olayları kuşattığından insanın irade özgürlüğü ve eylem yapma gücü yoktur.
7.Soru
Peygamberlerle ile ilgili olarak aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Allah’a kulluktan sorumludurlar. |
Dini insanlara tebliğ etmekle görevlidirler. |
Kendisine kulluk edilmesi gereken kişilerdir. |
İnsanları hidayete ulaştırmakla görevlidir. |
Kendilerine manevi destek bahşedilmiştir. |
Kendilerine hiç bir şekilde kullukta bulunulmasını istemeyen peygamberler, Allah’ın izniyle O’nun dinini insanlara tebliğ etmek, onları hidayete ulaştırmak, karanlıktan aydınlığa çıkarmak, aralarında adaletle hükmetmek, anlaşmazlığa düştükleri konuları halletmek, onları ıslah etmek ve ahirette mutluluklarını sağlamak gibi görevleri üstlenmişlerdir. Kur’an mucize dışında peygamberlere manevî destek bahşedildiğini de belirtmektedir. Peygamberler kendileri de insan oldukları için Allah katında diğer insanlar gibi kulluktan sorumlu idiler. Doğru cevap C’dir.
8.Soru
İslam’da inanışlarla ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Her insanda inanma yeteneği ve ibadet etme eğilimi vardır. |
İnsan, dini istidat ve kabiliyetle dünyaya gelmektedir. |
İnsanda din duygusu doğuştandır. |
Ergenlik çağından itibaren aklını kullanma ve nedensellik bağlantıları kurma kabiliyeti geliştiği için dini sorumluluklar başlar. |
İnsan inanmak ya da inanmamak eylemlerinden birini seçemez. |
İnsan inanmak ya da inanmamak eylemlerinden birini seçebilir. Allah insanın özgür irade ve seçimine göre fiili yaratır. Böyle olunca inanç veya inançsızlığın meydana gelmesinde irade ve yaratma olmak üzere iki yön vardır. Her ikisi seçme ve irade etme yönüyle insana, yaratılma yönüyle Allah’a bağlıdır. İman ve küfrü tercih konusunda zorlama söz konusu değildir. Allah küfrü seçene küfür, imanı seçene de imanı verir. Doğru cevap E'dir.
9.Soru
1 - Amellerinin ölçülmesi
2 - Mevkif veya arasat adi verilen bir yere sevk ediliş
3 - Ölüm ve kabir alemi
4 - Sırattan geçiş
5 - Kıyametin kopması
Yukarıda yer alan safhaların gerçekleşme zamanlarına göre doğru sıralaması aşağıdakilerden hangisidir?
3-5-1-2-4 |
3-5-2-1-4 |
3-2-5-1-4 |
5-3-2-1-4 |
3-5-2-4-1 |
Doğru sıralama B şıkkındaki gibi olmalıdır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın varlığını ispatlamaya yönelik delillerden değildir?
Hudus |
İmkan |
Mevhibe |
Gaye |
Nizam |
Allah’ın varlığını ispatlamaya yönelik deliller hudus, imkan, gaye ve nizamdır. Mevhibe ispata yönelik bir delil değildir anlamı ise Allah’ın kullarına ve tüm yaratıklarına karşılıksız olarak verdiği her şeydir.
11.Soru
Kur’an-ı Kerim’de “Nitekim kendi içinizden, size âyetlerimizi okuyan, sizi mânevî kirlerden arındıran, kitap ve hikmeti ve bilmediklerinizi öğreten bir Resûl gönderdik” (el-Bakara 2/151) ayeti ile vurgulanmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
Peygamberlerin insanları hidayete ulaştırmak için gönderildiği |
İnsanın maddi ihtiyaçlarını gidermek için peygamberlere ihtiyacı olduğu |
İnsanların peygamberlere kulluk etmeleri gerekliliği |
Peygamberlerin insanlar arasında anlaşmazlıklara neden olduğu |
Peygamberlerin sadece dinî konularda hüküm verebileceği |
Peygamberlerin Allah’ın dinini tebliğ etmek suretiyle insanların hidayetine vesile olmaları “Nitekim kendi içinizden, size ayetlerimizi okuyan, sizi manevi kirlerden arındıran, kitap ve hikmeti ve bilmediklerinizi öğreten bir Resûl gönderdik” (el-Bakara 2/151) mealindeki ayetle dile getirilmiştir. Doğru cevap A’dır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde vahyin tanımı doğru yapılmıştır?
Akıl ve duyular yoluyla hakkında bilgi edinilemeyen varlık alanıdır. |
Allah’ın kendi iradesini seçmiş olduğu peygambere çeşitli yollarla bildirmesidir. |
Allah’tan mesaj getiren kimse. |
Kendisine belli bir görev verilerek bir yere gönderilen elçi. |
Yol gösteren, doğru yola ileten kimse. |
A seçeneğinde yapılan tanım gaybdır. C seçeneğinde Peygamberlerin sıfat veya tanımlarında biri olan Nebî’nin açıklaması yapılmıştır. D seçeneğinde Resûl’un tanımı yapılmıştır. E seçeneğinde ise Hadî’nin tanımı yapılmıştır. B seçeneğinde yapılan tanım ise vahyin doğru tanımıdır.
13.Soru
İlk hesaba çekilecek olan kimlerdir?
Melekler |
Cinler |
Peygamberler |
İnsanlar |
Şeytan |
Kur’an’da verilen bilgilere göre önce peygamberler hesaba çekilip ilâhî vahiyleri insanlara tebliğ edip etmedikleri sorulacaktır. Ardından da insanların bu vahiylere inanıp inanmadıkları sorulduktan sonra herkese, inancının yanı sıra bütün yapıp ettiklerini sayıp ortaya koyan ve dünyada yazıcı melekler tarafından oluşturulan kitap – ki buna amel defteri de denilir - verilip dünya hayatının değerlendirmesi yapılacaktır. Dolayısıyla, doğru cevap C seçeneğidir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir müslümanı küfre nispet etme anlamını taşımaktadır?
Tefekkür |
Taassup |
Tekfir |
Muhalif |
Mutaassıp |
Bir müslümanı küfre nispet etme manasına gelen "tekfîr" tarihte bazen yanlış yönlere çekilmiş, bir kısım toplulukların elinde hasımlara karşı kullanılmıştır. Hz. Peygamber ve İslam bilginleri insanlar hakkında gelişi güzel inançsızlık suçlaması yapılmamasını tavsiye etmelerine rağmen, Müslümanların bir diğer Müslüman kardeşini küfre nispet etme gafletini göstermelerini önleyememiştir. Dolayısıyla, doğru cevap C seçeneğidir.
15.Soru
Cehennem bekçilerini temsil eden melek bir ayette _____, cennet meleği ise hadislerde _____ ismiyle geçer.
Yukarıda boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Azrail-Rıdvan |
Rıdvan-Malik |
Rıdvan-Azrail |
Malik-Rıdvan |
Malik-Azrail |
Cehennem bekçilerini temsil eden melek bir âyette Mâlik (ez-Zuhruf 43/77), cennet melegi ise hadislerde (Süyûtî, s. 67) Ridvân ismiyle geçer.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini davranış bakımından inanç esaslarını kabul eden insanları içine alan bir grup değildir?
Sorumluluk bilinci taşıyanlar |
Riyakar davrananlar |
İçtenlikle hareket edenler |
Çağa uyum sağlayanlar |
Günah işleyenler |
İnanç esaslarını kabul eden insanları dinî davranış bakımından dört gruba ayırmak mümkündür. Bunlar Allah’a karşı sorumluluk bilinci taşıyanlar, Allah’ı görüyor gibi içtenlikle hareket edenler, günah işleyenler ve riyâkâr davrananlardır.
17.Soru
“...O’nun katında her şey bir ölçü iledir” (Ra’d 13/8). “...Her şeyi yaratıp bir ölçüye göre düzenleyen Allah yüceler yücesidir. (Furka^n 25/2)
Yukarıdaki ayetlerden hareketle aşağıdaki sonuçlardan hangisine ulaşılamaz?
“...O’nun katında her şey bir ölçü iledir” (Ra’d 13/8). “...Her şeyi yaratıp bir ölçüye göre düzenleyen Allah yüceler yücesidir. (Furka^n 25/2)
Yukarıdaki ayetlerden hareketle aşağıdaki sonuçlardan hangisine ulaşılamaz?
Her şey Allah tarafından yaratılmıştır. |
Her şeyin yaratılmasında bir düzen vardır. |
Allah her şeyi bir ölçüye göre yaratmıştır. |
Evren gelişigüzel yaratılmıştır. |
Evren’deki düzen Allah’ın varlığının işaretidir. |
Ayetten hareketle ulaşılacak mana evrenin gelişigüzel yaratılması olamaz.
18.Soru
İsra^iloğulları’nı Mısır’dan çıkarmak üzere Hz. Musa’nın Rab Yahova tarafından görevlendirilişi, onları Firavun’un zulmünden kurtararak Mısır’dan çıkarması, Hz. Mu^sa^’nın Si^na^ dağında Rab Yahova’dan On Emir’i alma- sından bahseden tevratın bölümü hangisidir?
İsra^iloğulları’nı Mısır’dan çıkarmak üzere Hz. Musa’nın Rab Yahova tarafından görevlendirilişi, onları Firavun’un zulmünden kurtararak Mısır’dan çıkarması, Hz. Mu^sa^’nın Si^na^ dağında Rab Yahova’dan On Emir’i alma- sından bahseden tevratın bölümü hangisidir?
Tekvin |
Huruc |
Levililer |
A'dat |
Tesniye |
Huruc (Çıkış) İsra^iloğulları’nı Mısır’dan çıkarmak üzere Hz. Musa’nın Rab Yahova tarafından görevlendirilişi, onları Firavun’un zulmünden kurtararak Mısır’dan çıkarması, Hz. Mu^sa^’nın Si^na^ dağında Rab Yahova’dan On Emir’i almasından bahseder
19.Soru
İnanç konularında öncelikle aklî bilgilere başvuran ve Ku’an’ı bu bilgilerin ışığında yorumlayan İslâm bilginlerinin oluşturduğu mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
Şia |
Mu’tezile |
Matüridiyye |
Ehl-i Sünnet |
Selefiyye |
Mu’tezile, inanç konularında öncelikle aklî bilgilere başvuran ve Ku’an’ı bu bilgilerin ışığında yorumlayan İslâm bilginlerinin oluşturduğu bir mezheptir. Mu’tezile’ye bağlı bilginler kader inancına dair metinleri aşırılığa varan bir akılcılıkla yorumlayıp özellikle Allah’ın irade ve yaratma sıfatları açısından faklı bir söylem geliştirmişlerdir
20.Soru
Gündelik hayatlarında Allah’a karşı sorumluluk bilinci taşıyanlar, gerçek anlamda inanan ve inançlarının gereğine göre iyi ve güzel davranışlarda bulunanlardır. Bu niteliğe sahip olan mü’minler .................. sahibi olup gündelik hayatlarında dinlerine ve dindarlıklarına zarar verebilecek olan kötü davranışlardan kendilerini korurlar.
paragraftaki boşluğa hangisi getirilmelidir.
Güven |
Şeref |
Metanet |
Takva |
Sabır |
Gündelik hayatlarında Allah’a karşı sorumluluk bilinci taşıyanlar, gerçek anlamda inanan ve inançlarının gereğine göre iyi ve güzel davranışlarda bulunanlardır. Bu niteliğe sahip olan mü’minler takvâ sahibi olup gündelik hayatlarında dinlerine ve dindarlıklarına zarar verebilecek olan kötü davranışlardan kendilerini korurlar
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ