İslam İnanç Esasları Final 22. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi terim anlamı olarak şeytanı ifade etmemektedir?
Ateşten yaratılan |
İnsanları saptırmaya çalışan |
Azgın |
Kibirli |
Hâdi |
Terim olarak ise şeytan; “ateşten yaratılan, insanları saptırmaya çalışan, azgın, kibirli ve gözle görülmeyen ruhanî varlık” şeklinde tanımlanmaktadır. oysa ki Şeytan yol gösterici anlamında Hâdi değildir. Hâdi Allah-u Tealadır.
2.Soru
Aşağıdaki özelliklerden hangisi Melekler için geçerli bir nitelik değildir?
Ateşten yaratılmışlardır. |
Erkeklik ve Dişilik özelliği bulunmaz. |
Allah’a isyan etmezler. |
Güçlü ve üstün özelliklere sahiptirler. |
Gaybı bilmezler. |
Melekler nurdan yaratılmış varlıklardır. Meleklerin hangi maddeden yaratıldığına dair Kur’an’da açık bir bilgi yoktur. Fakat hadiste “Cinlerin ve şeytanın ateşten meleklerin ise nurdan yaratıldığı belirtilmektedir. Doğru yanıt A'dır.
3.Soru
Kur’an’da yer alan bilgiler doğrultusunda denizi asası ile ortadan ikiye böldüğü belirtilen Peygamber hangisidir?
Hz. Musa
|
Hz. İsa
|
Hz. Adem
|
Hz. Muhammed
|
Hz. Yakub
|
4.Soru
Şeytan ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Ateşten yaratılmıştır. |
Şeytan’ın melek olarak yaratıldığı bilgisi kesindir. |
Adem’e secde etmemiştir. |
Allah’ın huzurundan kovulmuştur. |
İnsanları doğru yoldan çevirmeyi amaç edinmiştir. |
Doğru cevap B şıkkıdır. Kur’an’da İblis’in cinlerden olduğu belirtilmekle birlikte İslâm âlimleri bu konuda farklı görüşler ileri sürmüşlerdir. Bir görüşte şeytanın başlangıçta melek iken Allah’ın emrine karşı gelmesi sonucu bu rütbeyi kaybettiği belirtilmektedir. Bir diğer görüşte ise onun cinlerin atası olduğu iddia edilmektedir. Bazı âlimler ise şeytanın melek ve cin dışında üçüncü bir tür ruhanî varlığı nitelediğini söylemekte, İblîs’i ise bu türün ilk örneği olarak göstermektedirler. Bu bilgiler ışığında Şeytanın melek olarak yaratıldığı bilgisi yanlıştır.
5.Soru
İlahi kitaplardan biri olan Zebur, aşağıdaki peygamberlerin hangisine indirilmiştir?
Hz. İbrahim |
Hz. Davud |
Hz. İsa |
Hz. Musa |
Hz. Nuh |
Kur’an’da “Davud’a da Zebur’u verdik” (el-İsrâ 17/55) buyrulmaktadır. “Yazılı kitap” anlamına gelen Zebur’dan Kur’an’da bahsedilmekte ve ondan bazı bilgiler de nakledilmektedir (en-Nisâ 4/163; el-İsrâ 17/55; el-Enbiyâ 21/105). Müslümanların Allah tarafından Hz. Davud’a Zebur isimli bir kitabın indirildiğine inanmaları gerekir. Doğru cevap B’dir
6.Soru
“Allah’ın, peygamberlerine dilediği bilgileri doğrudan veya bir vasıta ile kendisinden geldiğine şüphe edilmeyecek şekilde ve alışılmamış bir tarzda gizlice bildirmesi” ne olarak tanımlanır?
İletişim |
Vahiy |
Ferman |
Bağlantı |
Bildiri |
Vahyi terim olarak, Allah’ın, peygamberlerine dilediği bilgileri doğrudan veya bir vasıta ile kendisinden geldiğine şüphe edilmeyecek şekilde ve alışılmamış bir tarzda gizlice bildirmesi diye tanımlamak mümkündür. Dolayısıyla, doğru cevap B seçeneğidir.
7.Soru
İmanın ikrar edilmesi ne demektir?
İçten hissedilenlerin dille ifade edilmesi
|
İçten hissedilenlerin gizlenmesi
|
İçten hissedilenlerin davranışlara yansıması
|
İçten hissedilenlerin planlanması
|
İçten hissedilenlerin doğru algılanması
|
8.Soru
“Sizi sürekli gözetleyen ve Allah katında çok değerli olan yazıcılar vardır; yaptığınız her şeyi onlar bilir.’’ Ayetinde bahsedilen melek grubu aşağıdakilerden hangisidir?
Kiramen Katibin
|
Rıdvan
|
Hazin
|
Cebrail
|
Azrail
|
9.Soru
İslam dini, insana sevk ettiği inanç esaslarını araştırıp, delil, akıl, tefekkür ve düşünceye dayandırarak iman etmesine önem vermiştir. Böyle iman türüne ...(I)... iman, bu imanâ sahip kişiye de ...(II)... adı verilmiş ve en yüksek iman etme şeklinin bu olduğu belirtilmiştir.
Yukarıda verilen bilgideki boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Taklidî-mukallit |
Müslim-Mümin |
Tevhid-Teslimiyet |
Tahkikî - Muhakkik |
İkrar- Müslüman |
İslam dini, insana sevk ettiği inanç esaslarını araştırıp, delil, akıl, tefekkür ve düşünceye dayandırarak iman etmesine önem vermiştir. Böyle iman türüne tahkikî iman, bu imanâ sahip kişiye de muhakkik adı verilmiş ve en yüksek iman etme şeklinin bu olduğu belirtilmiştir. Doğru cevap D'dir.
10.Soru
İbrahim suresinde bahsi geçen “inanç ve iyi davranış” ilişkisini tasvir eden metafor aşağıdakilerden hangisidir?
Ağaç metaforu |
Gökyüzü metaforu |
Orman metaforu |
Deniz metaforu |
Hayat metaforu |
Kur’an-ı Kerîm’de “inanç ve iyi davranış” ilişkisi “ağaç metaforu”yla
çok güzel tasvir edilir: “Görmedin mi Allah güzel bir sözü nasıl misal getirdi? (Güzel bir söz), kökü sağlam, dalları göğe yükselen bir ağaç gibidir. Bu ağaç Rabbinin izniyle her zaman meyvesini verir. Öğüt alsınlar diye Allah insanlara misaller getirir” (İbrahim 14/24-25). Bu âyette “güzel söz”, sembolik anlamda güzel ağaca benzetilmiştir. Ağacın diri kalması için nasıl ki bakıma ve sulanmaya ihtiyacı varsa, kalbdeki imanın da iyi ve güzel davranışlarla geliştirilmeye ve parlatılmaya ihtiyacı vardır.
11.Soru
Günahtan korunma anlamına gelen kelime aşağıdakilerden hangisidir?
İhsan |
Takva |
Fasık |
Mürai |
Kafir |
Günahtan korunma anlamında takvâya sahip dindarlar özellikle Allah’a ortak koşmaya götürecek her türlü söz ve davranıştan uzak dururlar.
12.Soru
- İnkar
- Cühud
- Kizb
- Kafir
Terimlerden hangisi/hangileri inançtan yoksunluk, inanç ilkelerini tamamen veya kısmen red durumunu ifade eden sözcük/lerdir?
Yalnız I |
I ve II |
II ve IV |
I, II ve III |
Hepsi |
Terim olarak küfür Allah’ın varlığını ve birliğini, Kur’an’da açık ve kesin olarak belirtilen hükümlerin tamamını veya bir kısmını, nübüvvetin gerekliliğini ve ölüm ötesi hayatı kabul etmemek gibi inanış ve davranışlardır. Dolayısıyla burada kabul ve tasdik anlamında inançtan yoksunluk, inanç ilkelerini tamamen veya kısmen red durumu meydana gelmektedir. Ayrıca gerçeğin üzerini örtme sözkonusu olduğu için bu durumdaki kimselere kâfir denilmiştir. Ayrıca Allah’ın ayetlerini inkâr anlamında cühud (Hûd 11/59; en-Neml 27/14); ilahi vahyin doğrudan inkâr edilmesi manası taşıyan kizb (ez-Zümer 39/3) de ilişkili terimler arasındadır.
13.Soru
Kur’an-ı Kerîm’de imanın nasıl olması gerektiği üzerinde “İman edenler ancak, Allah’a ve Peygamberine inanan, sonra şüpheye düşmeyen, Allah yolunda mallarıyla ve canlarıyla cihad edenlerdir. İşte onlar doğru kimselerin ta kendileridir” olarak ifade eden ayet aşağıdakilerden hangisidir?
el-Hucurât 49/15 |
el-Enfâl 8/2-4 |
el-Kehf 18/103– 105 |
er-Ra’d 13/29 |
el-İnsân 76/9 |
İslam dinini benimsemek iman esaslarını kabullenmeyle başlar, davranış tarzı olarak bireysel ve toplumsal hayatta tercihlerini göstermekle devam eder. Kur’ân-ı Kerîm’de imanın nasıl olması gerektiği üzerinde durulan ayet “İman edenler ancak, Allah’a ve Peygamberine inanan, sonra şüpheye düşmeyen, Allah yolunda mallarıyla ve canlarıyla cihad edenlerdir. İşte onlar doğru kimselerin ta kendileridir”olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu ayet el-Hucurât 49/15’tir.
14.Soru
Aşağıda verilen isimlerden hangisi Kur'an'da ismi geçmesine rağmen Peygamberliği noktasında ihtilaf bulunan isimlerden biri değildir?
Üzeyir |
Zülkarneyn |
Lokman |
Zülkifl |
Yuşa |
Zülkifl Peygamber Kur'anda ismi geçen ve peygamberliği sabit olan isimdir. Kur'an'da “Musa’nın genç adamı” diye zikredilen kişinin Yuşa peygamber olduğunu söyleyen müfessir olmakla birlikte kendisinin peygamberliği hakkında da ihtilaf vardır.
15.Soru
Maddeyi varlığın temeli ve ezeli sayan, madde âleminin ötesinde herhangi bir varlık alanı tanımayan ve Allah, ruh ve ahreti inkâr eden felsefî bir akıma ne denir?
Darvinizm |
Materyalizm |
Ateizm |
Pozitivizm |
Deizm |
Maddeyi varlığın temeli ve ezeli sayan, madde âleminin ötesinde herhangi bir varlık alanı tanımayan ve Allah, ruh ve ahreti inkâr eden felsefî bir akıma materyalizm denmektedir.
16.Soru
Seçeneklerden hangisi İslam dininin incelenmesinde ele alınan temel başlıklardan biridir?
Davranış ile ilgili hükümler |
İman ile ilgili hükümler |
Fıkıh ile ilgili hükümler |
İtikat ile ilgili hükümler |
Cihat ile ilgili hükümler |
İslâm dini genel iskelet olarak:
1. İslâm dininin inançla (itikat) ilgili hükümleri,
2. İslâm dininin davranışlarla (muâmelât) ilgili hükümleri,
3. İslâm dininin ahlâkla ilgili hükümleri,
olmak üzere üç başlık altında incelenir.
17.Soru
1 - Müslümanların büyük çoğunluğunu oluşturan inanç mezhebinin genel adıdır. Günümüzde bu mezhep Sünnilik diye de anılmaktadır.
2 - İnanç konularında öncelikle akli bilgilere başvuran ve Kur’an’ı bu bilgilerin ışığında yorumlayan İslam bilginlerinin oluşturduğu bir mezheptir.
3 - İnsanlara ait bütün fiillerin ilahi ilim, irade ve kudretin, yani kaderin zorlayıcı etkisiyle oluştuğuna inananların ortak adıdır.
Yukarıda verilen tanımlar sırasıyla hangi mezheplere aittir?
Ehl-i Sünnet, Cebriyye, Mu‘tezile ve Şia |
Ehl-i Sünnet, Mu‘tezile ve Şia, Cebriyye |
Cebriyye, Ehl-i Sünnet, Mu‘tezile ve Şia |
Cebriyye, Mu‘tezile ve Şia, Ehl-i Sünnet |
Mu‘tezile ve Şia, Cebriyye, Ehl-i Sünnet |
B şıkkı verilen sıraya göre mezheplerin tanımına denk gelmektedir.
18.Soru
Müslüman görünüp içten Allah’ı yalanlamak nedir?
Şirk |
Günah |
Kafirlik |
Nifak |
Yalancılık |
Nifak dıştan Müslüman görünmek içten ise Allah’ı, Resulünü ve onun ilettiklerini yalanlamaktır. Nitekim Kur’ân-ı Kerîm’de “İnsanlardan, inanmadıkları halde, Allah’a ve âhiret gününe inandık diyenler de vardır” (elBakara 2/8) hükmü nifakın dil ile ikrar bulunduğu kalb ile tasdikin olmadığını vurgular. Dolayısıyla nifak ehlinin, yani münafıkların kalplerinde tasdik bulunmadığı için itikadi açıdan kâfir hükmündedirler ve cehennemde ebedî olarak kalacaklardır (en-Nisâ 4/140, 145).
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi inkarın psikolojik sebepleri arasında yer almaz?
Heva |
Büyüklenme |
Kıskançlık |
Sosyal baskı |
Dünya sevgisi |
Sosyal baskı grupları inkarın sosyal nedenleri arasında yer alır. Diğerleri ise psikolojik nedenler arasındadır.
20.Soru
I-Tevrat
II-Zebur
III-İncil
IV-Kur'an-ı Kerim
V-Sûhuf
yukarıdakilerden hangisi Allah Taâlâ’nın insanlara tebliğ etmek üzere peygamberlerine bildirdiği vahiylerin iki kapak arasında toplanmış hallerindendir ?
I-II |
I-II-III |
I-II-IV-V |
I-II-III-IV |
Hepsi |
Kitaplar
Kitap, yazılarak biraraya getirilen bilgilerle bunların yazıldığı malzemeyi ifade
eder. İslâmî metinlerde öncelikle Kur’ân-ı Kerîm’i nitelemekle beraber, genelde
Allah Taâlâ’nın insanlara tebliğ etmek üzere peygamberlerine bildirdiği vahiylerin iki kapak arasında toplanmış haline verilen addır. Suhufun dışında kalan bu
kitaplar da Tevrat, Zebur, İncil ve Kur’ân-ı Kerîm’den ibarettir. Bunların Allah tarafından gönderilmiş kitaplar olduklarına topluca iman etmek farzdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ