Islam Kurumlari ve Medeniyeti Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi coğrafi çevrenin etkisiyle ortaya çıkan medeniyet tiplerinden değildir?
Nehir tipi |
Yayla tipi |
Deniz tipi |
Takımadalar tipi |
Bataklık tipi |
Coğrafî çevrenin insan üzerinde “doğrudan” ve “dolaylı” etkileri vardır. Bu etki kültür ve medeniyetlerin doğması ve gelişmesini sağladığı gibi onlara değişik özellikler de kazandırır. Coğrafî çevrenin işte bu etkisiyle; nehir tipi, yayla tipi, takımadalar tipi, bataklık tipi veya kara tipi medeniyetler ortaya çıkmıştır.
2.Soru
Sultânü’l-Mağrib ve’l-Maşrık unvanı verilen hükümdar aşağıdakilerden hangisidir?
Halife Mütevekkil |
III. Abdurrahman |
Selahaddin Eyyübi |
I. Baybars |
Tuğrul Bey |
On birinci yüzyılın ortalarında Ortadoğu’nun en büyük güçlerinden biri olan Selçuklu ordusu, 17 Ocak 1055 tarihinde Bağdat’a girerek halife Kâim Biemrillah’ı ve hilâfeti Büveyhilerden kurtardı. Tuğrul Bey’e müteşekkir olan halife bütün İslâm dünyasında kendi adıyla birlikte Tuğrul Bey’in adının da hutbelerde okunmasını ilan etti. Halife Tuğrul Bey’e törenle taç giydirerek kılıç kuşattı ve onu “Sultânü’l-Mağrib ve’l-Maşrık” (Doğu’nun ve Batı’nın Hükümdarı) ilan etti. Böylece halifenin görev ve yetki alanı yeniden tanımlanmış oldu. Halifenin üzerinde sadece birkaç husus bırakılarak devlet yönetimi bir bütün olarak sultâna verildi. Bundan sonra Abbasi halifeleri ilk yıllarındaki yetki, sorumluluk ve güçlerine bir daha dönemediler. Moğollar 1258 yılında Abbasi hilâfetine son verdiler.
3.Soru
Medeniyet, vahşet devirlerinden günümüze kadar sürekli bir ilerleme gösteren insan kültürünün eseridir yaklaşımı medeniyetin doğuşuyla ilgili hangi teoriye ifade eder?
Gelişme |
Yayılma |
Vahye |
Coğrafya |
İlerleme |
Gelişme teorisi, evrimci bir yaklaşımla oluşturulmuştur. Biyolojik evrimin kültüre uygulanmasını ifade eder. Bu teoriye göre medeniyet, vahşet devirlerinden günümüze kadar sürekli bir ilerleme gösteren insan kültürünün eseridir. Bu ilerleme ya tek bir istikamet izlemiş (doğrusal evrim), ya aynı şartlar altında paralel ilerlemeler görülmüş (paralelci evrim) veya zaman zaman duraklamaların yaşandığı bir ilerleme olmuştur (basamaklı evrim).
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kültür ve medeniyet arasındaki farklardan değildir?
Kültür milli, medeniyet milletlerarasıdır. |
Medeniyet ferdi^ iradelerle ve metot (usu^l ve akıl) vasıtalarıyla ortaya çıkan sosyal olaylar bütünüdür. Kültür ise ilham ve duygu vasıtasıyla oluşur ve gelişir. |
Medeniyet, dini^, ahla^ki^, bedii^ (estetik) duyguların bütünüdür. Kültür iktisadi^, dini^, hukuki^, ahla^ki^ vb. fikirlerin bütünüdür. |
Medeniyet, insanın fayda elde etmek düşüncesiyle bir amaca erişmek için kullandığı araçların tümünü ifade eder. Kültürler ise kendi başlarına amaç olan şeylerdir. |
Kültürü oluşturan duygular içten ve samimi oldukları için görülmeleri ve incelenmeleri çok güçtür. Medeniyet ise dışta görünen kavram ve faaliyetlerden, kısaca birçok teşkila^t ve müesseselerden oluşur. |
Kültür unsurları ise belli bir metotla, fertlerin iradesiyle ortaya çıkmamıştır. Mesela, bir kültür unsuru olan dil, insanlar tarafından belli bir metotla oluşturulmuş ve geliştirilmiş değildir. Dini^, ahla^ki^, estetik (bedii^) duyguların durumu da böyledir. O¨yleyse kültür ile medeniyeti birbirinden ayıran husus, kültürün özellikle duygulardan, medeniyetin özellikle bilgilerden meydana gelmiş olmasıdır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Avrupa terkibinin yetiştirdiği bilim insanlarında biri değildir?
Thales |
Pisagor |
Sokrat |
Plato |
Ali Kuşcu |
Anadolu’dan İtalya’ya kadar Kuzey Akdeniz boyunca uzanan, Thales, Pisagor, Sokrat, Plato, Aristoteles ve arkadaşlarını yetiştirmiş olan ve merkezî dil olarak Latincenin kullanıldığı Avrupa terkibidir.
6.Soru
Fotoğraf makinesinin esasını teşkil eden karanlık odayı keşfeden kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Neuburger |
Geber |
Biruni |
Kahireli İbnül Heysem |
Pizalı Leonard |
Kahireli İbnü’l-Heysem; fizik araştırmaları, optik ve göz hastalıkları konusunda Batı’ya öğretmenlik yapmış, fotoğraf makinesinin esasını teşkil eden karanlık odayı keşfetmiştir.
7.Soru
Özgür iradesiyle Allah’a kul olma teklif ve sorumluluğunu Kabul eden tek varlık hangisidir?
İnsan |
Bitkiler |
Melekler |
Hayvanlar |
Hiçbiri |
İnsan, özgür iradesiyle Allah’a kul olma teklif ve sorumluluğunu Kabul eden tek varlıktır. Bunun için insan melekler de dâhil olmak üzere bütün yaratılmışlardan üstün tutulmuştur. İslâm medeniyeti insanı bu kıymet içinde ele alır.
8.Soru
Medeniyet kelimesi ilk olarak kaç yılında ve hangi ülkede kullanılmaya başlamıştır?
1750 - İngiltere |
1752 - Almanya |
1754 - İtalya |
1755 - İspanya |
1757 - Fransa |
İlk olarak 1757 yılında Fransa’da, bundan on yıl sonra da İngiltere’de kullanılmaya başlayan medeniyet, Batı dillerinde şehir ve şehirlilik anlamlarını ifade eden civilisation sözcüğünden türetilmiştir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi günümüzde haksızlıklara ve yapılan keyfî muamelelere engel olmaya çalışan kuruluşlardan biridir?
Ağır Ceza Mahkemesi |
Yargıtay |
Sivil Toplum Örgütleri |
Sayıştay |
Danıştay |
İnsan haklarını koruma görevi hem tarihte, hem de günümüz devletlerinin resmî bazı kurumları tarafından yerine getirilmektedir. Günümüzde sivil toplum örgütleri diye isimlendirdiğimiz kuruluşlar tarafından haksızlıklar ve yapılan keyfî muamelelere engel olunmaya çalışılmaktadır.
10.Soru
Hz. Muhammed (s.a.v)’in ölümünden sonra ilk olarak müslümanların veya Medine İslâm Devleti’nin halifesi olarak kim seçilmiştir?
Hz. Ömer |
Hz. Ali |
Hz. Ebubekir |
Hz. Ömer |
Hz. Hasan |
Hz. Ebubekir Müslümanların ilk halifesi olarak göreve başlamıştır.
11.Soru
Bilgiyi, imanı, sanatı, ahlâkı, hukuku, örf ve âdetleri ve insanın toplumun bir üyesi olması dolayısıyla kazandığı diğer bütün maharet ve alışkanlıkları ifade eden karmaşık bir bütündür.
B. Taylor’ın yukarıda verilen şekilde tanımladığı kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Medeniyet |
Refah |
Kültür |
Ekin |
Saadet |
Birçok filozof, eğitimci, sosyolog, antropolog ve bilim insanı kültür tanımı yapmıştır ve bunlardan E. B. Taylor kültürü yukarıda verilen şekilde tanımlamıştır.
12.Soru
I-Üst düzey bürokratlarla ilgili şikâyetlere bakan divan
II-Çok önemli, acil veya fevkalâde haller dolayısıyla ya da padişahın isteği ile kurulan divan
III-Elçi kabulu dolayısıyla yapılan divan
IV-Mâli ve idari işleri teftiş etmekle görevli divan
V-Devletin el koyduğu malları yöneten divan
Yukarıda verilen ifadelerden hangisi ya da hangileri Abbasiler Dönemi’nde kurulan divanların görevlerindendir?
I ve II |
II ve III |
IV ve V |
I, III ve V |
I ve V |
Abbasiler dönemi, başlangıçta Emevi müesseselerini aynen devam ettirmiş görünmekle birlikte divan kurumuna birtakım yenilikler de getirmişlerdir. Emevilerde bulunan divanlara Abbasilerin ilave ettiği divanlar şöyle sıralanmaktadır:
-Divânü’t-Tevki’: Resâil divanı ile görevleri hemen hemen aynıdır.
-Divânü’l-Mezâlim: Üst düzey bürokratlarla ilgili şikâyetlere bakar.
Günümüzdeki temyiz mahkemeleri gibidir.
-Divânü’l-Ezimme: Devlet gelir-giderlerinin teftiş görevini yürütür.
-Divânü’l-Müsâdere: Devletin el koyduğu malları yöneten divandır.
-Divânü’l-Ceyş: Devletin askerî işlerine bakmakla görevlidir.
-Divânü’d-Dıyâ’: Devlet arazilerinden şahıslara verilen arazilerin öşrünü toplardı.
-Divânü Beytilmâl: Devlet hazinesinin idaresiyle ilgili hukukî kurumdur. Hazineye giren ve çıkan malların, yapılan harcamaların hesabını yapmak ve tutanakları incelemekle görevlidir.
13.Soru
Arapçadaki es-sekâfe kelimesi hangi manada kullanılmaktadır?
Kültür |
Medeniyet |
Toprak sürmek |
Şehir |
Nazik |
Arapçada da es-sekâfe kelimesi kültür mânasında kullanılmaktadır. Bu kelime, maharetli ve zeki olmak, ilim ve sanatta maharet kazanmak anlamındaki sekafe fiilinden gelmektedir.
14.Soru
Karahanlılardan günümüze ulaşan en önemli eserlerden biri hangisidir?
Siyaset’ul memalik |
Safahatname |
Evliya çelebi seyahatnamesi |
Kutadgu Bilig |
Fetihname |
Karahanlılardan günümüze ulaşan en önemli eserlerden biri Yusuf Has Hâcib’in Kutadgu Bilig (1070’de yazıldı) adlı eseridir. Siyasetname mahiyetindeki bu eserin adından da anlaşıldığı gibi; Devlet Yönetme Bilgisini veren bir kitap olduğu bilinmektedir. Bu eser, aruz vezniyle manzum olarak yazılmış olup 6500 beyitten oluşmaktadır. Müellif bu eserinde ideal devlet idaresinin nasıl olması gerektiğini anlatmaktadır. Uygur harfleri ile Türkçe olarak yazılan ve Türk dilinin kitap hâline gelmiş en eski abidesi olan bu eser, Karahanlı ailesinden Tamgaç Buğra Han (1052-1068) adına yazılmıştır ve daha sonraki yüzyıllarda birçok devlet adamı ile hükümdarının da “başucu” kitabı olmuştur.
15.Soru
İslâm âleminde ilmî faaliyetler ne zaman başlamıştır?
Hz. Peygamberin doğumu ile |
Türklerin İslamiyet’e geçişi ile |
İlk üç halife ile |
Emevi döneminde |
Hiçbiri |
İslâm âleminde ilmî faaliyetler, ilk fetihlerden hemen sonra, Irak, Suriye ve Mısır’ın fethedildiği ilk üç halife (632-656) döneminde başlamıştır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cahiliye döneminde Mekke’de anlaşmazlık ve ihtilaf halinde hukuki çözüm bulmak için başvurulan hukuk kurumlarından biri değildir?
Kabile Hakimleri |
Tard ve Hal’ |
Eşnak |
Kasame |
Yamame |
Cahiliye döneminde Mekke’de anlaşmazlık ve ihtilâf hallerinde sınırlı da olsa birtakım hukukî çözümler bulunmaktaydı. Ancak bu hukukî çözümlerin icra ve infazını gerçekleştirecek yetkili ve güçlü bir makam yoktu. Yetkili ve güçlü bir icra makamının yokluğuna rağmen anlaşmazlıklarda başvurdukları hukuk kurumları bulunmaktaydı. Bunlar: a) Kabile hakemleri, Tard ve Hal’ (toplum dışı bırakma ve kanun dışı sayma), Eşnak (tazminat belirleme), Kasame (yemin ettirme) şeklindedir.
17.Soru
Divan-ı Lügatıt Türk kimin eseridir?
Yusuf has Hacib |
Kaşgarlı mahmut |
İmam Gazali |
Ahmet Yesevi |
Edip Ahmet Yükneki |
Bu dönemin diğer bir önemli eseri de Kaşgarlı Mahmud tarafından 1073- 77 yılları arasında Bağdat’ta yazılan ve Abbasi halifesi Muktedî Billah’a (1074-1094) sunulan Divânu Lügati’t-Türktür.
18.Soru
Kur’ân’ın uygulanmasını istediği adalet anlayışı hangi uygulamalardan uzak durmayı söyler?
Menfaat |
İmtiyaz |
Ayrıcalık |
Beşeri zaaflar |
Hepsi |
Kur’ân’ın uygulanmasını istediği adalet anlayışı, her türlü menfaat, imtiyaz, ayrıcalık ve beşerî zaaflardan uzak bir uygulamayı gerektirmektedir. Bu bakımdan adalet, herhangi bir öfke, kin veya sevgi gibi duyguların etkisi altında kalınmadan uygulanmalıdır.
19.Soru
Sem’a^ni^ (öl. 1166)’nin Kitabu’l-Ensa^bı adlı eseri hangi dönemde yazılmıştır?
Bizanslılar |
Abbasiler |
Emeviler |
Endülüsler |
Karahanlılar |
Sem’a^ni^ (öl. 1166)’nin Kitabu’l-Ensa^bı ile Cemal Karşi^’nin Mülha^katü’s-Sürah adlı eseri Karahanlılar döneminde Doğu Türkistan’da İsla^mi^ ilimlerin önemli bir gelişme gösterdiğini, buralarda Türk müfessir, muhaddis, lisan ve edebiyat mütehassıslarının yetiştiğini göstermektedir.
20.Soru
İsla^m-Türk medeniyet tarihinde muallim-i sa^ni^ (ikinci öğretmen) unvanını alan kişi kimdir?
Farabi |
Harezmi |
Eflatun |
İbni Sina |
Tirmizi |
Aristo ve Eflatun’un görüşlerini İsla^m inancıyla uzlaştırmaya çalışan ve İsla^m-Türk medeniyet tarihinde muallim-i sa^ni^ (ikinci öğretmen) unvanını alan Fa^ra^bi^ (870-950)dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ