İslam Mezhepleri Tarihi Ara 11. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Kur’ân’da Allah’a nispet edilerek “Allah’ın değişmez kanunları” anlamında aşağıdaki terimlerden hangisi kullanılmaktadır?


Sünnetullâh

Hadis

Ayet

Farz

Mu'tezile


2.Soru

İtikad konularında Zeydiyye,  Mu‘tezile’nin beş esasından kaç tanesini bazı küçük farklılıklara rağmen benimsemiştir?


Bir

İki

Üç

Dört

Beş


3.Soru

Kesin deliller kullanmak ve vaki olacak şüpheleri gidermek suretiyle dinî inanç esaslarını ispata kudret kazandıran bir ilim dalı ne olarak tanımlanır?


Kelam

Fıkıh

Tarikat

Mezhep

Literatür


4.Soru

Günümüzde Zeydi'lerin yoğun olarak yaşadığı ülke aşağıdakilerden hangisidir?


Yemen

Suudi Arabistan 

Ürdün

Mısır

Angola


5.Soru

Günümüze kadar devam eden mevcudu ve İslâm tarihindeki yeri itibariyle, İsmâiliyye mezhebinin en önemli kolu aşağıdakilerden hangisidir?


Fatimiler

Dürziler

Nizariler

Haşhaşinler

Davudiler


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Klâsik Mezhepler Tarihi edebiyâtından tarihi okurken karşılaşabileceğimiz belli başlı metodolojik problemler arasında gösterilemez?


Sosyal olaylarda tek sebeplilik değil, çok sebeplilik ve fonksiyonellik ilkeleri geçerlidir.

Kavramlar tarihseldir. Her kavram, ait olduğu tarihin şartları içinde anlam kazanır.

Mezhepler ve dinî gruplar, en baştan, Meselâ Hz. Peygamber’in zamanından itibaren var olan fikirlerin ve yapıların temsilcileri değillerdir.

Mezhepler Tarihi alanında yazan çoğu yazar, karşı olduğu mezheplerin görüşlerini direk aktarmaktadır.

 İslâm tarihindeki mezhep ve grupların birçoğu, , toplum içindeki statülerini yükseltmek, gibi çeşitli amaçlarla gerçekdışı isnat girişimlerinde bulunmuşlardır


7.Soru

“Râfıza” ve “Sebeiyye” kavramları Şîa’nın hangi yönünü vurgulamak için kullanılmıştır?


Şîa’nın, ümmetin diğer kesimlerinden kendilerini farklı gördüğü için

Şîa’nın olumsuz yönlerini vurgulamak ya da onları kötü göstermek amacıyla

Şîa’nın Zeydiyye, İsmâiliyye ve İmâmiyye gibi kollarını tanımlamak için

Şîa’nın ğulât adıyla bilinen onlarca küçük fırkasını tanımlamak için

İkinci hicri asırda, Şiî farklılaşmasını vurgulamak için


8.Soru

Sıffin Savaşı hangi tarihte gerçekleşmiştir?


657

660

663

665

667


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İslâm Mezhepleri Tarihi’nin alanı ile ilgili bir konu değildir? 


Mezheplerin günümüzdeki kurumları ve temsilcileri 
Hangi mezhebin hak inancı benimsediği 
Mezheplerin iç bölünmeleri 
Hangi mezhebin hangi ülke ve bölgede yaygın olduğu 
Mezhep isimlerinin kaynakları 

10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Eş’ari bilginlerden biri değildir?


Ebû Bekir Bâkıllânî
Seyyid Şerif Cürcanî
Ebû Hâmid el-Gazzâlî
Ebû'l-Yüsr Pezdevî
İbn Fûrek

11.Soru

"Marika"ne demektir?


Dinden çıkmışlar

Erteleyenler

Yaratılmışlar

Karşı gelenler

Müşrikler


12.Soru

I. İsmailiyye

II. Mutezile

III. Eşariyye

IV. Zeydiyye

Yukarıdakilerden hangileri Şiiliğin ana kollarındandır?


I-II

II-III

III-IV

II-IV

I-IV


13.Soru

Arşa İstivâ nedir?


Allah'ın varlığına ancak akıl yürütme yöntemiyle
ulaşılabileceğini kabul eden görüş

İnsan, gerçek anlamda fiil işleyen (fâil) bir varlık olmasını savunan görüş

Allah bir sebep ve hikmete bağlı olmaksızın sadece rahmetinin eseri olarak kullarından dilediğini peygamberlikle görevlendirmesidir.

İman Hz. Muhammed'in hak peygamber olduğunu tasdik eden görüş

Allah'ın yüksek bir mekânda bulunmasını değil;  ululuk, yücelik ve hükümranlığını ifade eden görüş


14.Soru

11 Eylül 2001 yılında ABD’de olan saldırılar Batıyı hangi İslam mezhebini yakından incelemeye yöneltmiştir?


Şafilik

Hanefilik

Selefilik

Şiilik

Caferilik


15.Soru

Reddiyeler kaleme alarak partizan hareketlerin eleştirisini yapan dini alimler kimlerdir?


Ehl-i Hadis mensupları

Mu‘tezilîler

Hâricîler

Mürciîler

Şiîler


16.Soru

Dürzilik hareketi aşağıdakilerden hangisiyle ortaya çıkmıştır?


Altıncı halife Hâkim'in tecessüd-i ilâhî iddiasında bulunarak, farklı bir inanç sistemi kurması.

Karmatîler’in bir bedevî kabile ile yaptığı savaşta mağlup olmaları.

Fatimilerin Kahire şehrini kurarak başkent yapmaları.

Hacer-i Esved’in geri getirilmesi ve eski yerine konması.

Muhammed b. İsmail’in kıyamete yakın mehdî olarak döneceği görüşüne bağ kalınması.


17.Soru

Cemel, Sıffîn ve Nehrevan savaşlarında Ali ile beraber mücadele edenlere aşağıdakilerden hangisi denilmektedir?


Cenâhiyye

eş -Ş î‘atü’l-ûlâ

Ş.atü Ali

Râfıziyye

Sebeiyye


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İslam Mezhepleri Tarihinin içerdiği alanın dışında yer alır?


Mezheplerin doğdukları ortamı

Mezheplerin yayıldığı bölgeleri

Mezhep âlimlerinin yazdığı eserleri

Mezheplerin savaşlardan bağımsız oluşu

Mezheplerin oluşum süreçleri


19.Soru

Mezhepler ve dinî grupları mezhebe giriş ve mensubiyet, dinî grup liderliği, cemaatsel hiyerarşi, grupsal dayanışma gibi saha araştırmaları ile değerlendiren çalışma alanı hangisidir?


Dinler Tarihi

Kelam İlmi

Din Fenomenolojisi

Din Psikolojisi

Din Sosyolojisi


20.Soru

Din-mezhep ilişkisi hakkında ve mezhepler ile alakalı temel kavramlar hususunda aşağıda verilen ifadelerin hangileri doğrudur?I. Dini kimlik alt, mezhebi kimlik ise üst bir kimliktir.II. Mezhepler beşeri oluşumlardır, dolayısıyla dinin yerine geçemezler.III. Mezheplerin kendilerini din ile özdeşleştirmeleri yanıltıcıdır. IV. İhtilaf ettikleri konular nedeniyle mezhepler, mutlaklık iddiasında bulunarak tefrika odaklarına dönüşebilirler.


Yalnız I ve III

Yalnız II ve IV

I.II.IV

II.III.IV

I.III.IV