İslam Mezhepleri Tarihi Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ehl-i Sünnet’in sistemleşmesinde etkin olan isimlerden biri değildir?
Vâsıl b. Ata
|
Hasan el-Basrî
|
İmam-ı Azam Ebu Hanife
|
İmam Şafii
|
Ebu’l-Abbas el-Kalânisî
|
2.Soru
...................... Hz. Peygamber’in, sahâbenin ve onların yolunu takip eden ilk nesillerin inanç sahasındaki görüşve tercihlerini benimseyip izleyen geniş kesimlere verilen isimdir?
Noktalı yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Ehl-i Sünnet |
İmâmiyye |
Şîa |
Ehl-i hak ve ehl-i hüdâ |
Halefiyye |
Ehl-i Sünnet; Hz. Peygamber’in, sahâbenin ve onların yolunu takip eden ilk nesillerin inanç sahasındaki görüşve tercihlerini benimseyip izleyen geniş kesimlere verilen isimdir.
3.Soru
Hariciler kendileri için aşağıdaki isimlerden hangisini kullanmışlardır?
Ehl-i Şurât
|
Havâric
|
Mârika
|
Harûriyye
|
Muhakkime
|
4.Soru
İbadi fırkasının merkezi olarak kabul edilen ve günümüzde bu mezhebe inanan kabilelerin yer aldığı bölge aşağıdakilerden hangisidir?
Basra |
Yemen |
Hadramut |
Uman |
Horasan |
Uman İbâdîliği, Mirdâs b. Udeyye'nin bölgedeki faaliyetleri ile başlamıştır. 2/8. yüzyılın ilk yarısında hameletü'1-ilm ekiplerinden Uman'a gelenlerin gayretleriyle de kökleşmiştir. Yemen ve Hadramut İbâdîliği'nin büyük ölçüde çöküşünden iki yıl sonra Uman'daki isyanla Uman İbâdîliği kurulmuş oldu. İbâdîlik bugün halen Uman'da Gâfırî ve Hinâ kabilelerinin mezhebi olarak devam etmektedir.
5.Soru
Ğulât (aşırılar) grubu tarafından ileri sürülen “İmamların ve peygamberlerin bir kısmının ölmeyip gözden uzaklaştıkları ve tekrar dönecekleri” bağlamında kullanılan terim aşağıdakilerden hangisidir?
Rec’at |
Hulul |
Beda |
Tenasüh |
İbaha |
Ğulât (aşırılar) grubu tarafından ileri sürülen düşünceler; ilâhî ruhun Hz. Peygamber’e, sonra da Ali ve evlatlarına hulûl ve intikal etmesi, Allah’ın kula, kulun da Allah’a benzemesi (teşbîh), Allah’ın bir şeyi bilmezken daha sonra bilmesi (hudûsü’l-ilm) veya bir şeyin iyi yahut kötü olarak ortaya çıkacağını bildirmişken aksinin zuhur etmesi (bedâ), peygamberliğin sona ermeyeceği, zaman içinde imâmetin peygamberliğe dönüşeceği, imamların Peygamber’in vasîsi olup nübüvvet otoritesine sahip bulundukları, gaybı bildikleri, bir kısmının ölmeyip gözden uzaklaştıkları ve tekrar dönecekleri (rec‘at), ruhların bir bedenden diğerine intikali (tenâsüh/ruhgöçü), bu yolla ahiret hayatının iptali, dinî nassları bir gerekçeye dayanmaksızın batınî anlamda tevil ve onlardan kastedilmeyen başka anlamlar çıkarma, bu yöntemle haramı helal, helali de haram sayma ve ibadetlerin farziyetini kaldırma (ibâha) olarak sıralanmaktadır.
6.Soru
Gözettiği gayeler bakımından “kesin deliller kullanmak ve vaki olacak şüpheleri gidermek suretiyle dinî inanç esaslarını ispata kudret kazandıran bir ilim dalı” olarak tanımlanan ilim dalı aşağıdakilerden hangisidir?
Fırka |
Makalat |
Kelam |
Nıhle |
Tefrika |
Kelam ilmi gözettiği gayeler bakımından “kesin deliller kullanmak ve vaki olacak şüpheleri gidermek suretiyle dini inanç esaslarını ispata kudret kazandıran bir ilim dalı” olarak tanımlanmaktadır.
7.Soru
- tasdik
- takdis
- imsak
- keff
Yukarıdakilerden hangisi Selefiyye’nin klasik kelam kaynaklarında rastlanan inanç esaslarını ortaya koymada takip ettikleri metodik prensipler arasında yer alır?
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
II, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Selefiyye’nin klasik kelam kaynaklarında rastlanan inanç esaslarını ortaya koymada takip ettikleri metodik prensipleri; tasdik (Kur’ân ve Sünnet’te yer alan Allah’ın isim ve sıfatlarınıolduğu gibi kabul etmek), takdis (Allah’ı, layık olmadığı isim ve sıfatlardan tenzih etmek), acziitiraf (müteşabihâtın bilinmesinde aczin ifade edilmesi), sükut (cahilin müteşabihât hakkında soru sormaması, âlimin de bu çeşit sorulara cevap vermemesi), imsak (mütaşabih ayetleri tevilden çekinmek) keff (itikaden şüpheli meseleleri kalben düşünmekten dahi çekinmek) ve marifet ehline teslim (müteşâbihât hakkında Nebî ve ashâbının açıklamalarına tabi olmak) şeklinde ortaya koymak mümkündür.
8.Soru
"Hüküm (hakemlik etmek)Allah'ındır"sloganı altında toplanan ve Hz. Ali'ye cephe alan topluluğa aşağıdaki isimlerden hangisi verilmiştir?
Şii |
Mutezile |
Mürcie |
Harici |
İsmailliye |
"Hüküm (hakemlik etmek)Allah'ındır"sloganı altında toplanan ve Hz. Ali'ye cephe alan topluluğa Hariciye ismi verilmiştir.
9.Soru
Hâricîlğin doğuşunu tarihçiler hangi savaştaki hakem olayına bağlamışlardır?
Sıfin Savaşı |
Bedir Savaşı |
Uhud Savaşı |
Hendek Savaşı |
Hudaybiye Barışı |
Hâricîlğin doğuşu, hemen hemen bütün tarihçiler tarafından Sıffîn Savaşı'nda hakem olayının ortaya çıkışına bağlanmıştır.
10.Soru
"yetmiş üç fırka" hadisinde geçen Sevâd- ı a’zam (büyük kalabalık) ifadesi hangi mezhep için kullanılmaktadır?
Şiilik |
Haricilik |
Sünnilik |
Hanefilik |
Malikilik |
Yetmiş üç fırka” hadisinin bazı versiyonlarında geçen Sevâd- ı a’zam (büyük kalabalık) ifadesi de “çoğunluk Müslümanlar” anlamında Sünnîlik için kullanılmaktadır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Ömer döneminde gerçekleştirilen fetihler arasında yer almaz?
İran |
Irak |
Horasan |
Suriye |
Mısır |
Horasan Hz. Osman döneminde fethedilmiştir.
12.Soru
İslam dininin Hz. Muhammed'e gelen vahiyle şekillenmesi ve tamamlanması kaç yıl sürmüştür?
21 yıl |
22 yıl |
23 yıl |
24 yıl |
25 yıl |
İslam dininin Hz. Muhammed'e gelen vahiyle şekillenmesi ve tamamlanması 23 yıl sürmüştür. Doğru cevap C'dir.
13.Soru
Hakem olayının yaşandığı ve sonucunda Haricilerin ayrılık yaşadığı savaş aşağıdakilerden hangisidir?
Yermük Savaşı |
Sıffin Savaşı |
Nehrevan savaşı |
Tebük Savaşı |
Puvatya Savaşı |
Hakem olayının yaşandığı ve sonucunda Haricilerin ayrılık yaşadığı savaş Sıffin savaşıdır.
14.Soru
Zeyd b. Ali kendisini bırakanları “beni bırakıp kaçtınız, beni terk ettiniz” şeklinde suçladığından dolayı, kendisinden ayrılanlara aşağıdakilerden hangisi denmiştir?
Efdal |
Râfizî |
Mefdûl |
Muhtesib |
Mestûr |
Râfizî
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi muhalifleri tarafından kötüleme amacıyla Kaderiyye zümresine verilen bir isimdir?
Halisa |
Ehlü'l Kader |
Marika |
Mukakkime |
Haruriyye |
Ehlü'l-Kader muhalifleri tarafından kötüleme amacıyla Kaderiyye zümresine verilen bir isimdir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Şia’nın Hz. Ali’nin hilafetine dair ileri sürdüğü delillerden biridir?
Ğâdir-i Hum olayı
|
Harûriye
|
Cemel Vakası
|
Hz. Osman’ın şehit edilmesi
|
Nehrevan bozgunu
|
17.Soru
Hz.Ebu Bekir'in halife olduktan sonra üstesinden gelmesi gereken ilk işi aşağıdakilerden hangisi olmuştur?
Hz.Muhammed'in ölümünden sonra zekat vermeyi kabul etmeyerek dinden dönen kabilelerle mücadele etmek |
Fetihler yoluyla İslam coğrafyasının sınırlarını genişletmek |
Suriye'yi fethetmek |
Muaviye'yi Şam valisi yapmak |
Sıffin Savaşı'na komuta etmek |
Hz.Ebu Bekir'in halife olduktan sonra üstesinden gelmesi gereken ilk işi Hz.Muhammed'in ölümünden sonra zekat vermeyi kabul etmeyerek dinden dönen kabilelerle mücadele etmek olmuştur.
18.Soru
Şer'i hükümlerde icma ve kıyası delil olarak kabul etmeyen Mu‘tezile, usul-ü hamse (beş esas) diye özetlenen görüşlerini geliştirirken, nasların izahında ve anlaşılmasında aşağıdakilerden hangisini yanılmaz bir hakim olarak kabul etmiştir?
Aklı |
Duyguyu |
Görüşü |
Kuranı |
Sünneti |
Şer'i hükümlerde icma ve kıyası delil olarak kabul etmeyen Mu‘tezile, usul-ü hamse (beş esas) diye özetlenen görüşlerini geliştirirken, nasların izahında ve anlaşılmasında aklı yanılmaz bir hâkim olarak kabul etmiştir.
19.Soru
Şia, Hz. Muhammed’in vefatından sonra ………….. ve Ehl-i Beyt’ini halifeliğe en layık insanlar olarak gören, ……………’ı meşru halife kabul eden, ondan sonraki halifelerin de onun soyundan gelmesi gerektiğine inanan toplulukların müşterek adı olarak ıstılahî bir anlam taşımaktadır. Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yerler aşağıdakilerden hangisi doğru olarak doldurulur?
Hz. Ebubekir |
Hz. Ömer |
Hz. Osman |
Hz. Ali |
Hz. Ayşe |
Hz. Peygamber’in vefatından sonra Hz. Ali ve Ehl-i Beyt’ini halifeliğe en layık insanlar olarak gören, Hz. Ali’yi meşru halife kabul eden, ondan sonraki halifelerin de onun soyundan gelmesi gerektiğine inanan toplulukların müşterek adı olmuştur. Böylece ıstılahî bir anlam kazandığı andan itibaren Şîa, eş-Şîa şeklinde kullanılmak suretiyle, Hz. Ali ve ona tabi olanları ifade etmek için özel bir isim haline gelmiştir ve “filan Şîa’dandır” dendiği zaman, o kişinin Şîa mezhebinden olduğu anlaşılmaya başlamıştır.
20.Soru
Nihavend Savaşı hangi tarihte gerçekleşmiştir?
636 |
638 |
640 |
644 |
648 |
Nihavend Savaşı 644 tarihinde gerçekleşmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ