İslam Sanatları Tarihi Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Sanatkarlar motifleri gerçekçi bir bakışla tabiattan alarak esas çizgileri koruyarak ve ayrıntılarını atarak yeniden kendine göre çizer bu anlayışa ne denir?
Goncagül |
Şüküfe |
Üsluplaştırma |
Hatayi |
Penç |
Cevabınız doğru değilse,''Motifler'' konusunu yeniden okuyunuz.
2.Soru
Osmanlı Mimarisinde yabancı etkilerin görülmeye başladığı Barok Dönemin önemli yapı örneklerinden biri aşağıdakilerden hangisidir?
Dolmabahçe Sarayı
|
Sultan Ahmed Külliyesi
|
Nuruosmaniye Külliyesi
|
Beylerbeyi Camii
|
Eminönü Yeni Cami
|
3.Soru
İspanya’da Benî Ahmer Devleti’nin merkezi Gırnata (Granada) İslâm sanatının son önemli ürünlerini vermiştir. Nasrîler olarak da tanınan Gırnata emîrlerinden kalan en önemli yapı XIV. yüzyıldan kalma bir yapıdır. Adı geçen yapı aşağıdakilerden hangisidir?
Cevsaku’l-Hakanî Sâmerrâ |
Leşker-i Bâzâr Sarayı |
Belkuvârâ Sarayı |
Ühaydır Sarayı |
Elhamra Sarayı |
Elhamra Sarayı
4.Soru
Ulucami tipinin genel karakteri aşağıdakilerden hangisidir?
Merkezi kubbeli
|
Şadırvanlı
|
Çok kubbeli
|
Tabhaneli
|
Çift kubbeli
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanat eserlerinin üslup kazanmasında belirleyici bir etkendir?
Şekil |
Maddi ihtiyaçlar |
Din |
Renk |
Düşünce |
Din
6.Soru
Altı çeşit yazı dönemiyle ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Hat sanatı tarihinde en önemli yeniliklerin gerçekleştirildiği dönemdir
|
İbn Mukle aklâm-ı sittenin belirmesinde ilk önemli reformları yapmıştır
|
Ebû Abdullah el-Hasan, İbn Mukle’nin üslûbunu güzelleştirmiştir
|
Yâkut el-Müsta‘sımî, aklâm-ı sitte denilen sülüs, nesih, muhakkak, reyhânî tevki‘, rika‘ yazılarını belirlemiştir
|
Esâtîze-i seb‘a” (yedi üstat), Yâkut ve altı talebesine verilen addır
|
7.Soru
I. Hadis kitapları
II. Mimari
III. Dua mecmuaları
IV. Hilye-i Şerif
V. Maden, kumaş ve çini sanatlarında
Yukarıdkailerden hangisi/hangileri hat sanatının kullanıldığı alanlara örnek oluşturur?
I, II, III ve V |
I, II, III, IV ve V |
II ve V |
III, IV ve V |
I, II ve IV |
Hat sanatı öncüllerde verilen tüm alanlarda kullanılır.
8.Soru
Gazneliler’in Türk mimarisine önemli bir katkısı olan, 1019-1020 tarihlerinde Sultan Mahmud tarafından Şehnâme yazarı Firdevsî’nin hâtırasına yaptırıldığı bilinen kervansaray aşağıdakilerden hangisidir?
Tac Mahal |
Leşker-i Bâzâr |
Ribât-ı Mâhî |
Kümbet-i Hâkî |
Ribât-ı Şerif |
Gazneliler’in Türk mimarisine önemli bir katkıları da kervansaray
mimarisinde ortaya çıkar. 1019-1020 tarihlerinde Sultan Mahmud tarafından
Şehnâme yazarı Firdevsî’nin hâtırasına yaptırıldığı son zamanlardaki
araştırmalardan anlaşılan Ribât-ı Mâhî (veya Çahe) Meşhed yakınında,
Serahs yolu üzerindedir. Köşe kuleleri bulunan kare planlı yapı, ortada geniş
bir dört eyvanlı avluya sahiptir. Sivri kemerli revakların arkasında yer alan
tonozlu sağır mekânlardan başka çok önemli bir gelişme, eyvanların
arkasında yer alan kubbeli mekânlarda kendini gösterir. Doğru cevap "c" şıkkıdır.
9.Soru
Yeni Fâtih Cami (1771), Lâleli Külliyesi (1763), Ayazma Camisi, Topkapı Sarayı’nda Mustafa Paşa Köşkü, Selimiye Kışlası gibi mimarî eserler, Osmanlı'nın hangi mimarlık döneminde yapılmıştır?
Art-nouveau |
Erken dönem |
Klasik dönem |
Barok dönem |
Ampir |
Bu eserler, Osmanlı'da görülen Barok mimari etkili dönemde inşa edilmiştir.
10.Soru
Hat sanatında sultanlara ait bütün belgelerin yazıldığı, sülüs kalemi kalınlığında (3-4mm) yazı çeşidine verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Alkam-ı Sitte |
Medeni |
Nesih |
Tevki-Rika |
Divani |
Hat sanatında sultanlara ait bütün belgelerin yazıldığı, sülüs kalemi kalınlığında (3-4mm) yazı çeşidine verilen isimTevki-Rika'dır. Doğru cevap D'dir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanatın üstünde onu besleyen bir kaynak olarak daima milletlerin tarihine, yaşayış tarzına, maddi manevi kültür faaliyetlerine hükmetmiş, şekil ve yön vermiştir?
Millet |
Din |
Savaşlar |
Göçler |
Hükümdarlar |
Din, sanatın üstünde onu besleyen kir kaynak olarak daima milletlerin tarihine, yaşayış tarzına, maddi manevi kültür faaliyetlerine hükmetmiş, şekil ve yön vermiştir. Doğru cevap B'dir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi görsel sanat dallarından biri değildir?
Mimarlık |
Heykel |
Fonetik |
Resim |
Plastik |
Günümüzde İngilizce ''Art'',Almanca ''kunst'',Arapça''fen''
karşılığında kullanılan sanat
kelimesi, önceleri sadece mimarlık,heykel ve resim gibi görsel(plastik)
sanatlar için kullanılmış;
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde sanat kelimesinin ilk dönemlerdeki tanımının içine giren sanat dalları bir arada ve doğru olarak verilmiştir?
Mimarlık, heykel, resim
|
Resim, mimarlık, şiir
|
Şiir, resim, heykel
|
Edebiyat, müzik, şiir
|
Müzik, sahne sanatları, heykel
|
14.Soru
- Teknik
- Malzeme
- Üslûp
- Boyut
- Amaç
Aynı medeniyet çerçevesinde yer alan milletlerin müşterek dinî ve sosyal ihtiyaçlarına bağlı olarak aşağıdakilerden hangisi farklılaşır?
I-III-IV |
I-V |
IV-V |
III-IV |
I-III |
Aynı medeniyet çerçevesinde yer alan milletlerin müşterek dinî ve sosyal ihtiyaçlarına bağlı olarak biçimlendirdikleri, sanat eserlerinde üslûp ve teknik farklılıklar göze çarpar.
15.Soru
Arap harfleri ile yazılan ilk kitap olan Kuran-ı Kerim kimin zamanında yazılmıştır?
Hz.Osman |
Hz Ebu Bekir |
Hz.Muhammed |
Zeyd B. Sabit |
Hz. Ali |
Soru hatırlama sorusu olup,metni okumak yeterlidir
16.Soru
Baba Nakkaş üslûbu hangi devirde ortaya çıkmıştır?
Kanuni Sultan Süleyman Devri
|
XIX. Yüzyıl
|
Sultan II. Bayezid Devri
|
Fatih Sultan Mehmed Devri
|
XVI. Yüzyıl
|
17.Soru
Haçlıların saray haline getirmesinden sonra Selâhaddin-i Eyyûbî tarafından geri alınarak tekrar cami haline getirilen Kudüs’teki Mescid-i Aksâ ilk yapılış tarihi aşağıdakilerden hangisidir?
702 |
642 |
705 |
780 |
673 |
702
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kûfî yazısının üslûplarından biri değildir?
Cezm |
Mekkî, Medenî |
Tûmar |
Celî |
Örgülü |
Yazılı ve görsel kaynaklar incelendiğinde kûfî yazısının aşağıda belirtilen
üslûpları ortaya çıkmaktadır.
1. Câhiliye dönemi kûfîsi (cezm). Enbâr’da doğup, geometrik karakterini
müsned yazının etkisiyle Hîre’de kazanmıştır.
2. Asr-ı saâdet kûfîsi (Mekkî, Medenî). Hz. Peygamber döneminde Mekke
ve Medine’de yaygın olarak kullanılan, mushafların yazıldığı Arap yazısıdır.
3. Celî kûfî, Kûfînin kalemle yazılan mushaf yazısından başka dinî, askerî
ve sivil binaların kitâbeleriyle mezar ve menzil kitâbelerinde, oyma ve
kabartma suretiyle sert maddeler üzerine hakkedilen celî şekli gelişmiş,
böylece kûfî yazı hem binanın süsü hem de İslâm medeniyetinin en güçlü
belirtisi olmuştur
4. Tezyinî ve çiçekli kûfî. Kûfînin celî şekli daha tezyinî bir mahiyet
kazanmış, harflerin uçları ve yazı boşlukları yaprak kıvrımları stilize çiçek ve
hayvan motifleriyle bezenmiştir.
5. Örgülü kûfî. Celî kûfî yazıda dekoratif gelişmeler gittikçe
zenginleşerek yeni şekiller oluşmuş, elif ve lâm gibi dik harfler hatta
kelimeler dahi örülerek kûfînin bu tarzı ortaya çıkmıştır.
6. Ma‘kılî, bennâî, satrancî. Celî kûfînin bu şekli sade, bütün harfleri
köşeli ve geometriktir. Mimaride bir süsleme unsuru olarak günümüze kadar
kullanılmıştır.
Tûmar, parşömen ve papirüsten belirli ölçüde hazırlanmış büyük boy yapraktır.
Doğru cevap "c" şıkkıdır.
19.Soru
- Bu üslûpta eser veren müzehhip ve musavvir Hacı Ali et-Tebrîzî’dir.
- Renkler, yine altın ağırlıklı olup bedahşî laciverdi, kırmızı ve siyah ana renklerdir.
- Bu ekolde münhanî motifinin ayrı bir yeri vardır.
- Bu dönem eserlerinde zahriye tezhibinin çoğunlukla daire biçiminde olduğunu, altın zeminlerde fazla olmamakla beraber iğne perdahtı yapıldığı görülür.
Yukarıda özellikleri verilen Tezhip Üslubu Dönemi aşağıdakilerden hangisidir?
Selçuklu ve Beylikler Devri Üslûbu |
Timurlular Devri Tezhip Üslûbu |
Akkoyunlu Devri Tezhip Üslûbu |
Karakoyunlu Devri Tezhip Üslûbu |
Osmanlı Devri Saray Üslûpları |
Timur devrinin sanat merkezi olan Herat’taki kütüphanelerde bezenen el
yazmaları, desen ve işçilik olarak tezhip sanatının en seçkin ve en yüksek
seviyede eserleridir. Bu dönemin göz alıcı üslûbunun oluşmasında rol
oynayan güçlü sanatkârların yanında Timurlu ailesinin sanatı desteklemesi ve
himaye etmesinin büyük payı vardır.
Bu üslûpta eser veren müzehhip ve musavvir Hacı Ali et-Tebrîzî’dir.
Renkler, yine altın ağırlıklı olup bedahşî laciverdi, kırmızı ve siyah ana
renklerdir. Bu ekolde münhanî motifinin ayrı bir yeri vardır. Diğer motiflerle
birlikte görülen ve canlı renklerle tonlama yapılarak boyanan bu motif,
zengin örnekleriyle ön plandadır. Bu dönem eserlerinde zahriye tezhibinin
çoğunlukla daire biçiminde olduğunu, altın zeminlerde fazla olmamakla
beraber iğne perdahtı yapıldığı görülür. Tîmur devri tezhibinin ikinci altın
çağı olarak, Hüseyin Baykara’nın saltanat yılları (1470-1506) kabul edilir.
20.Soru
İslâm yazılarını güzel yazma ve öğretme hünerine sahip olan sanatkâra ne ad verilir?
Kalemkar
|
Nakkaş
|
Kalemkeş
|
Müzehhip
|
Hattat
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ