Kelam'A Giriş Ara 10. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Allah’ ın fiili sıfatlarındandır?


Diriltme

Kelam

Kudret

İrade

Hayat


2.Soru

1. Kaynağı Kur’ân-ı Kerim olan bir ilmin o kaynağın henüz tamamlanmadığı ve her an yeni bir vahyin nâzil olmakta olduğu, dolayısıyla konular hakkında yeni ilahî bilgilerin beklendiği bir dönemde bir İslâmî ilim tedvîn edilememesi 2. Hz. Peygamber (s.a.v) döneminde daha sonraki devirlerde olduğu gibi, itikadî konularda Müslümanlar arasında ihtilafa yol açacak, onların düşüncelerini sarsacak herhangi bir fikrin fazlaca ileri sürülmemiş olması ve ilk Müslümanların Kur’ân vahyinin cereyanına bizzat şahit olması ve bu ilahî mesajın ilk ve en doğru yorumunu bizzat Hz. Peygamber’den öğreniyor olmaları3. Ashâb-ı kirâmın, akıllarına gelen soruları doğrudan doğruya vahyin alıcısı, ilk ve en doğru yorumcusu olan Hz. Peygamber’e sorup ondan kesin cevabı aldıklarından başka bir şeye ihtiyaç duymuyor olması4.Hz. Peygamber (s.a.v) hayatta iken ilk Müslümanlar döneminde hiçbir tefekkürün bulunmaması ya da hiçbir itikadî problemin gündeme gelmemesiYukarıdakilerden hangileri Kur’ân vahyinin devam ettiği ve Hz.Peygamberin vefatına kadar bu vahyin sürdüğü Hz. Peygamber döneminde bugünkü anlam ve çerçevede başka herhangi bir İslâmî ilim olmadığı gibi kelâm ilminin de olmamasının sebeplerindendir?


1-2-3-4
1-2-3
1-2-4
2-3-4
1-3-4

3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ihtilaf konusu haline getirilmesine yasaklanmıştır?


Dinden olduğu kesinlikle bilinen bir hususun inkâr edilmesi

İnsanların farklı düşüncelerde olmaları

Müslamanların Allah’ın sıfatlarını anlama şekli

Allah’ın iradesi ile insan iradesi arasındaki ilişki

Kaderin insan fiileriyle ilişkisi


4.Soru

“Allah, herkesin kaderini, kendi iradeleriyle gerçekleştirecekleri şekilde yazmıştır. Bundan dolayı kişi annesinden mümin veya kâfir (mutlu veya bedbaht) olarak doğmaz; kendi irade ve kudretiyle mümin iken kâfir, kâfir iken mümin olabilir. “ kader hakkında böyle düşünen İslam âlimi kimdir?


Ebû Yûsuf

Ebû Hanîfe

Ebû Mutî el-Belhî

Ebû Mukâtil es-Semerkandî

Hasan-ı Basri


5.Soru

Felsefi anlamda Arapca’ya ilk tercüme ne zaman yapılmıştır?


Muaviye döneminde

Ebi Süfyan döneminde

Halife Mansur döneminde

Harun Reşid döneminde

Mmun döneminde


6.Soru

I. Nazar ve İstidlal II. Usûlü’d-dîn III. FıkıhIV. AkâidYukarıdakilerden hangileri kelâm ilmi hakkında İslâm düşünce tarihi boyunca yapılan adlandırmalardandır?


I, II
II, IV
II, III
Yalnızca II
I, II, IV

7.Soru

İslam akaidini savunmada naklin yanında aklî ve felsefî delillerin kullanılmasını da gerekli gören hatta nakli, aklî prensipler ışığında yorumlama ilkesini öne alarak selefin metodundan farklı bir yol izleyen Mu‘tezile’nin kullandığı metoda ne adı verilmiştir?


Tefsîr

Ekol

Rivâyet

Kelâm

İlim


8.Soru

“Kur’an’ın iki kapağı arasında var olan muhtevanın tamamına inanmaktır” tanımı aşağıdakilerden hangisini anlatmaktadır?


İnanç

Kelam

Kelamullah

İlahiyat

İman


9.Soru

I. Ca‘d b. DirhemII. Ebû HanîfeIII. Cehm b. SafvânIV. Ahmed b. HanbelV. Gaylân ed-Dımaşkî Yukarıdakilerden hangileri ilk dönem kelâmcılarındandır?


II-III-VI-V
I-II-III-IV
I-II-III-IV-V
I-II-III-V
I-II-V

10.Soru

aşağıdakilerden hangisi kelamın konuları içinde ilahiyat başlığı altında tartışılması gereken konudur?


vahyin keyfiyeti meselesi

Allah'ın sıfatları meselesi

peygamberlerin sıfatları meselesi

Melekler ve cinlerin mevcudiyeti meselesi

Kabir azabının mevcudiyeti meselesi


11.Soru

Hangisi kelam ilminin önemini gösterir?


islam inancını içeriden ve dışarıdan yapılabilecek itirazlara cevap vermek

ortaya atılacak şüphe ve tereddütlere cevap vermek

itikadi konularda çelişkili görünen meselelere izah getirmek

batıl inanç ve hurafeleri tespit ederek onları izale etmek

hepsi


12.Soru

Bütün Müslümanlara göre Allah adildir; zalim değildir, zulüm işlemez ve zulmü asla sevmez. Mu‘tezile’nin beş temel ilkesinden biri olan bu tanım aşağıdakilerden hangisidir?


Emr bi’l-ma’ruf nehy ani’l-münker

El-Menzile beyne’l-menzileteyn

Va‘d ve va‘îd

Adâlet

Tevhîd


13.Soru

Aşağıdaki şıklardan hangisi Eş‘arîliğin temel görüşlerinden biri değildir?


Allah’ın varlığına ilişkin bilgiler doğuştandır.

Eş‘arî anlayışa göre Allah vardır, birdir, ezeli ve ebedidir; eşi-benzeri yoktur.

Allah’ın ezeli sıfatları vardır.

Eş‘arîlere göre insanın ihtiyari fiilleri de Allah tarafından yaratılmışlardır.

Eş‘arîlere göre bir kişinin peygamber olduğunun kanıtı gösterdiği mucizedir.


14.Soru

Bağdadî mezhepleri tasnif ettiği el-Fark beyne’l- fırak adlı eserinde Ehl-i sünnet olarak nitelendirilen sekiz guruptan bahseder. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri değildir?


Kur’ân’ı Ehl-i sünnetin anlayışına uygun olarak anlayan müfessirler ve kıraat âlimleri.

Benimsedikleri prensipleri şeriata ters düşmeyen sufiyye.

Ehl-i sünnet itikadı üzere bulunan cihad ehli.

Ehl-i sünnet akidesinin yayıldığı memleket ahalisi.

Ehl-i bid’ata meyleden sarf, nahiv, lügat ve edebiyat âlimleri.


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Cehm b. Safvân’ın görüşlerinden biri değildir?


Kaderi inkâr ederek insanı fillerinde hür kabul eder.

Kur’ân mahlûktur.

Kulların mutlak cebr altında olduklarını öne sürer.

İman, Allah’ı bilmek, küfür ise bilmemektir.

Kabir azabı, sırat ve mizân yoktur.


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi kela^m ilminin doğuşuna tesir eden öncelikli temel kaynaktır?


Akıl
Kur’a^n
Felsefe
Sünnet
Diğer dinler

17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi “sünnet” kelimesinin anlamlarından biri değildir?


Yol

Gidiş

Düşünce

Tarz

Davranış


18.Soru

I. Kelâm ve felsefenin her ikisi de başlangıcı ve sonucu itibariyle varlığı, onun mahiyetini,nedenini ve niçinini araştırırlar. II. Kelâm ilmi ve felsefe bir bilgi kaynağı olarak akla ve aklî ilkelere önem verirler.III. Felsefe kelâmdan çok daha serbest bir ortamda faaliyet gösterdiği ve din aklı sınırlandırdığı için felsefe daha pozitif ve daha aklî neticelere ulaşmaktadır.Yukarıdaki ifadelerden hangileri kelâm ve felsefe arasındaki münasebeti doğru olarak ifade etmektedir.


I, II, III
I, II
II, III
Yalnızca I
Yalnızca II

19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Matüridilik mezhebinin en büyük önderlerinden birisidir?


Ebû Yûsuf Horasan

Hakîm es-Semerkandî

Ebû Mansûr el-Mâtürîdî

Ebü’l-Muîn en-Nesefî,

Ebû Hanîfe


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ilk kelam ekolu Mu‘tezile’nin önderi olarak kabul görmektedir?


Fârâbî
Gazzâlî
Vâsıl b. Ata
Mâturîdî
Bakillânî