Kelam'A Giriş Ara 12. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi dinde kesin hükmü bildirir?


Farz
Caiz
Mekruh
Sünnet
Bid‘at

2.Soru

Vahiy ve vahyi getiren melek ile tüm meleklere iman ve vahyin toplanıp yazıldığı Kitap (Kur’an) ile tüm ilâhî kitaplara imanın incelendiği kelamın konusu hangisidir?


İlahiyat

Nübüvvat

Makasıd

Semiyyat

Mesail


3.Soru

Kur’ân âyetlerinin hepsi üslup açısından aynı özellikte değildir. Bazı âyetlerin manâsı apaçık olup anlaşılması kolay olduğu gibi bazılarının kesin anlamlarının verilmesi zordur. Farklı anlamları nedeni ile kesin anlamalarının verilmesi zor olan bu ayetlere verilen isim hangisidir?


Muhkem

Müteşabih

Tevil

Temsil

Teşbih


4.Soru

Aşağıdaki dönemlerin hangisinde kelam ilminden söz edemeyiz.


Hz. Peygamber dönemi

İlk fikri hareketler ve ihtilaflar dönemi

Mu’ tezile mezhebinin ortaya çıkışı

Ehl-i Sünnet kelam mezheplerinin ortaya çıkışı

Yeni ilm-i kelam dönemi


5.Soru

Allah’ın sıfatları ve halku’l-Kur’ân hakkında ilk defa konuşan kelamı şahsiyet kimdir?


Ca‘d b. Dirhem

Ebû Hanîfe Numan b. Sabit

Hasan-ı Basrî

Gaylân b. Müslim ed-Dımaşkî el-Kıbtî

Ma’bed el-Cühenî


6.Soru

I. Öğrenilmesi ve öğretilmesi gereken bilgiler ilk defa sözle öğretilir ve öğrenilir. Dinî düşüncede, hakkında ilk önce söz edilmesi, yani konuşulması gereken ilim ise elbette itikad ilmidir. Onun için bu ilme kelâm ilmi denilmiştir.II. Bu ilmin konuların dindeki yeri ve önemine binâen, onlar hakkında insanın aklına çok çeşitli sualler geldiğinden dolayı karşılıklı, çok ve dikkatli konuşmayı, yani kelâmı gerektirir. Çünkü karşıdaki insanın ikna edilmesi gerekir. Bundan dolayı bu ilme kelâm ilmi denilmiştir.III. Bu ilimde kullanılan naklî ve aklî delillerin kuvvetinden dolayı, diğer ilimlere nazaran “artık kelâm dediğin işte budur, diğerleri değil” anlamında, bu ilmin konuları hakkında söylenen sözün, diğer sözleri kesip bitiren söz olduğu için kelâm ismi verilmiştir.IV. Kelâm ilminin takip ettiği akıl yürütme ve konuları delillendirme usûlü mantık ilmi ile benzerlik arz eder. Kaldı ki mantık kelimesi Yunanca’da “logos” yani “söz” anlamına gelir ki bunun Arapçadaki karşılığı “kelâm”dır. İşte bu ilim hem takip etmiş olduğu yöntemiyle mantık ilmine benzemesi hem de mantık kelimesinin kökeniylede bir benzerliği bulunduğundan dolayı “kelâm ilmi” olarak adlandırılmıştır. Yukarıdakiler ifadelerden hangileri kelâm ismi verilmesinin nedenlerindendir?


Yalnızca I
I, II, IV
I, II, III
II, IV
I, I, II, IV

7.Soru

Mu’teziler aşağıdaki hangi iki mezhep arasında bir yer benimsemişlerdir?


Şia- Selefilik

Hariciyye- Şia

Mürcie- Selefilik

Hariciyye- Mürcie

Mürcie- Şia


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Cehm’in görüşlerinin ana hatlarından biri değildir?


Ulûhiyet

Halku’l-Kur’ân

Kaza Kader

İman

Ahlak


9.Soru

Gaylân b. Müslim ed-Dımaşkî el-Kıbtî tabiûn dönemi âlimlerinden biri olarak kim ile birlikte ilk Kaderiyye fırkasının doğuşunu hazırlamıştır?


Enes b. Mâlik

Ebû Zer el-Gıfârî

Ma’bed el-Cühenî

Ebû Hureyre

Abdullah b. Abbas


10.Soru

Aşağıdakilerden hangi sıralama Kelâm ilminin, ana konularının ortaya çıkışı, bunları anlamaya yönelik ilmî tartışmaların doğuşu, başlaması ve kazandığı muhteva açılarından tarihi sürecini doğru göstermektedir?
I. Yeni ilm-i kelâm dönemi: XIX. asrın sonlarından başlayarak hâlen devam etmekte olan dönem.
II. Vâsıl b. Atâ ve Amr b. Ubeyd ile Mu‘tezile mezhebinin ortaya çıkışı
III. Kur’ân vahyinin devam ettiği dönem; Hz. Peygamber dönemi.
IV. Kelâmî tartışmaların ortaya çıktığı ilk fikrî hareketler ve ihtilaflar dönemi.
V. Eş‘arîlik ve Mâtürîdîlik gibi Ehl-i Sünnet kelam mezheplerinin ortaya çıkışı.


I, III, V, IV, II

IV, V, II, I, III

I, IV, II, V, III

III, IV, II, V, I

III, V, IV, II, I


11.Soru

Kelâm ilmi, dinin aslını oluşturan akîdeyi, temel inanç ilkelerini kendisine konu edindiği için hangi isim ile adlandırılmıştır?


Usûlü’d-dîn

Tevhîd

el-Fıkhu’l-ekber

Akâid

Nazar ve İstidlal


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Gazali’ nin ilim tasnifine göre, külli ilimler içerisinde yer almaktadır?


Fıkıh

Hadis

Tefsir

Kelam

Riyazi ve Mantık ilimleri


13.Soru

I. Tevhîd,
II. Adâlet,
III. Teaddüd-i kudemâ
IV. Kad i‘tezele annâ Vâsıl
V. El-va‘d ve’l-vaîd,
VI. Halku’l-Kur’an
VII. El-menzile beyne’l-menzileteyn
VIII. El-emru bi’lma’ruf ve’n-nehyu ani’l-münker
I.X. Ehlü’t-tevhîd ve’l-adl”
Mu‘tezile mezhebi denilince; zaman içerisinde geçirdiği aşamalardan sonra, her birine özel bir anlam yüklenen ve bilinen beş esası benimseyen bir ekol anlaşılmaktadır. Aşağıda belirtilen bu beş esas, hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?


II, III, V, VII ve VIII

I, II, V, VII ve VIII

I, II, IV, VII ve VIII

I, II, V, VI ve VIII

I, II, V, VII ve IX


14.Soru

Ma’bed el-Cühenî’dir (80/699) ‘nin kader ile iligli yorumu ve inandığı düşünceleri açıkça söyleme tavrı aşağıdakilerden hangi ekol üzerinde etkili olmuştur?


Mâturidiye

Mu’tezile

Cebriyye

Kaderiyye

Mürcie


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi hilafet meselesi ve halife seçimiyle ilgili olarak İslâm düşüncesinde ortaya çıkan temel görüşlerden değildir?


Kur’ân’da ve hadîslerinde halifenin Hz. Peygamber’den sonra kim olacağına dair açık bir beyan bulunmaktadır.

Haricîlere göre halifenin belirlenmesinde esas olan seçimdir.

Şîa’ya göre halifelik meselesi insanların seçimine bırakılabilecek bir iş değildir.

Ashab istişare sonucunda Hz. Ebû Bekir’i halife seçmiştir.

Ehl-i sünnet’e göre, kendisinden sonra kimin halife olacağına dair Hz. Peygamber bir belirlemede bulunmamıştır.


16.Soru

Gaylân ed-Dımaşki’nin irade hürriyeti konusundaki fikirleri Mu‘tezile’nin hangi prensibinin teşekkülünde önemli rol oynamıştır?


Tevhid

Adalet

Siyasi

Liyakat

Vasıf


17.Soru

Haricîler, S¸ia, materyalistler, tabiatçılar (natüralistler) ve Mürcie kelâmını en iyi bilen; İslam’a açıkça zıt görüşleri ve düalistleri(senevîye) en iyi susturan kişi olarak ifade edilen kişi aşağıdakilerden hangisidir?


Amr b. Ubeyd

Ebü’l-Huzeyl el-Allaf

Harun Reşid

Vâsıl b. Ata

Bişr b. El-Mu’temir


18.Soru

1. Hâricîlere göre adam öldürmek gibi bir büyük günah işleyen dinden çıkar ve kâfir olur. Ölünce ebedî olarak Cehennem’de kalır. Azabı kâfirlerinkinden farklı olmaz.2. Mu‘tezile’ye göre büyük günah işleyen dinden çıkar ise de kâfir olmaz, iman ile küfür arasında kalır. Ne mümin ne kafir sayılır. Ölünceye kadar tevbe etmesi beklenir. Tevbe etmeden ölürse ebedî olarak Cehennem’de kalır, fakat azabı inkârcılarınkinden hafif olur.3. Mürcie’ye göre konu hakkında hüküm vermemek ve sorunu âhirete ertelemek uygundur.4. Ehl-i sünnet’e göre günahlar helal sayılarak işlenmediği müddetçe kişiyi dinden çıkarmaz. Fakat günahlar imana zarar verir ve sahibi âhirette cezalandırılır. Ne var ki, Allah dilerse onları af edebilir. Yukarıdakilerden hangileri İslam aleminde Hz.Peygamber (s.a.v) öldükten sonra meydana gelen siyasi anlaşmazlıklar ve iç savaşlar neticesinde ortaya çıkan sorular etrafındaki görüşlerdendir?


1-3
1-2
1-2-4
2-3-4
1-2-3-4

19.Soru

Kırtas Hadisesi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


Hz. Peygamber hastalığın şiddetli olduğu bir dönemde yanında bulunan ashabından yazmak için kağıt kalem istemiştir

Hz. Peygamber hastalığın şiddetli olduğu bir dönemde yanında bulunan ashabından inen bir vahyi yazmak için kağıt kalem istemiştir

Hz. Peygamber hastalığın şiddetli olduğu bir dönemde yanında bulunan ashabından sapıklığa düşmemeleri için bir yazı yazmak için kağıt kalem istemiştir

Hz. Peygamber hastalığının şiddetlendiğini anlayınca ümmetine olan düşkünlüğünün bir tezahürü olarak kağıt kalem talep ettiği düşünülmüştür

Hz. Peygamber’in rahatsız olmaması için kağıt kalem getirilmemiştir.


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Mu‘tezile mezhebinin beş esasından biri değildir?


tevhîd

adâlet

el-va‘d ve’l-vaîd

el-menzile beyne’l-menzileteyn

usûl-i hamse