Kelam'A Giriş Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki kelamcılarından hangisi kaza-kader düşüncesini savunmuştur?
Cehm b. Safvân
|
Ma’bed el-Cühenî
|
Ca‘d b. Dirhem
|
Gaylân ed-Dımaşkî
|
Hasan-ı Basrî
|
2.Soru
''Mâtürîdîlere göre peygamber olmanın şartlarından biri erkek olmaktır. Eş‘arîlere göre ise, peygamber olmak için erkek olmak şart değildir, kadınlar da peygamber olabilirler.'' Bahsi geçen konuda Maturidilik ve Eş'arilik arasındaki farkın ne olduğu aşağıdaki seçeneklerin hangisinde bahsedilmektedir?
Cüz'i irade |
Sebep ve hikmet |
Tekvin |
İrtidat |
Nübüvvet |
Mâtürîdîlere göre peygamber olmanın şartlarından biri erkek olmaktır. Eş‘arîlere göre ise, peygamber olmak için erkek olmak şart değildir, kadınlar da peygamber olabilirler.
3.Soru
Mu‘tezile geleneği içerisinde yabancı din ve kültürlerle ilişki içerisinde olan ve onlarla mücadelelerde ilk öne çıkan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Vâsıl b. Ata |
Amr b. Ubeyd |
Harun Reşid |
Bişr b. el-Mu’temir |
Ebü’l-Huzeyl el-Allaf |
Mu‘tezile geleneği içerisinde yabancı din ve kültürlerle ilişki içerisinde olan ve onlarla mücadelelerde ilk öne çıkan kişi Vâsıl b. Ata’dır. Vâsıl’ın Haricîler, Şia, materyalistler, tabiatçılar (natüralistler) ve Mürcie kelâmını en iyi bilen; İslam’a açıkça zıt görüşleri ve düalistleri(senevîye) en iyi susturan kişi olduğu ifade edilmektedir.
4.Soru
İslâm dininin konu ve muhtevasını oluşturan iki temel alandan biri aşağıdakilerden hangisidir?
Muamelat |
İtikad |
Usul-i selase |
Yaratılış |
Vahiy |
İslâm dininin konu ve muhtevasını oluşturan iki temel alan vardır. Bunlardan birincisi itikad (inanç), ikincisi ise amelî (pratik) alandır. Muamelat, amel anlamına gelip günlük hayattaki davranışlarımızı kapsamaktadır. Usul-i Selase ise Allah’a, peygamberlere ve ahirete inanmayı kapsayan üç esası ifade etmektedir.
5.Soru
I. Mürcie şiddet ve sertlik yolunu seçip sadece kendilerini mümin saymışlardır,
II. Mu‘tezile uzlaşmacı bir yol takip ederek karşıt grupları da mümin kabul etmiştir.
III. Haricîler, Mu‘tezile ile Mürcie arasında yer almış, ne Mürcie kadar sert, ne Mu‘tezile kadar yumuşak tutum içine girmiştir.
IV. Mu‘tezile’ye göre büyük günah işleyen mümin de değildir, kâfir de değildir. Böyle birisi iman ile küfür arasında bir mertebede olup, bu mertebe fâsıklık olarak adlandırılır.
V. Mu‘tezile’nin beş temel esasından biri olan adâlet ilkesinin teşekkülünden önceki aşamayı oluşturan kader tartışmaları da yine Hz. Ali ile Hz. Aişe arasındaki Sıffîn ve Hz. Ali ve Hz. Muaviye arasındaki Cemel savaşlarından sonra ciddi anlamda tartışılmaya başlanmıştır.
VI. Cemel ve Sıffîn savaşlarına karışan kimselerin durumlarına Mu‘tezile’nin getirdiği yorum, el-menzile beyne’l-menzileteyn prensibi ortaya çıkmıştır.
VII. Mu‘tezile’nin diğer bir prensibi olan el-va‘d ve’l-vaîd de bu savaşlara katılanların ahiretteki durumuyla ilgili tartışma ve ihtilaflara bir çözüm getirmek amacıyla teşekkül etmiştir.
Yukarıda “Mu‘Tezilenin Doğuşunu Hazırlayan Sebepler” konusunda; Haricîler, Mürcie ve Mu‘tezile hakkında yargılar bulunmaktadır. Bu yargılardan uygun olanları seçeneklerden hangisinde doğru biçimde verilmiştir?
I, III, VII |
II, III, V |
III, VI, VII |
II, V, VII |
IV, V, VI |
Haricîler şiddet ve sertlik yolunu seçip sadece kendilerini mümin saymış, Mürcie uzlaşmacı bir yol takip ederek karşıt grupları da mümin kabul etmiştir. Mu‘tezile, Haricîler ile Mürcie arasında yer almış, ne Haricîler kadar sert, ne Mürcie kadar yumuşak tutum içine girmiştir. Mu‘tezile’nin beş temel esasından biri olan adâlet ilkesinin teşekkülünden önceki aşamayı oluşturan kader tartışmaları da yine Hz. Ali ile Hz. Aişe arasındaki Cemel ve Hz. Ali ve Hz. Muaviye arasındaki Sıffîn savaşlarından sonra ciddi anlamda tartışılmaya başlanmıştır. Mu‘tezile’nin diğer bir prensibi olan el-va‘d ve’l-vaîd de bu savaşlara katılanların ahiretteki durumuyla ilgili tartışma ve ihtilaflara bir çözüm getirmek amacıyla teşekkül etmiştir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi fıkıh ilmini “Kişinin lehinde ve aleyhinde olan şeyleri bilmesidir” diye tarif etmiştir?
İbn Asâkir |
Ebû Hanîfe |
Adudiddîn el-Îcî |
Sadüddîn et-Taftazânî |
Gazzâlî |
Ebû Hanîfe’ye göre fıkıh “Kişinin lehinde ve aleyhinde olan şeyleri bilmesidir”. İslâm düşüncesinin amelî alanında ortaya çıkan en önemli ve yaygın mezheplerden birisinin imamı kabul edilen Ebû Hanîfe, fıkhı böyle tanımlarken, inanç alanında yazdığı eserine bu ismi vererek şöyle demek istemektedir: İtikadî alandaki bilgi fıkıh ilminde konu edinilen amelî alandaki bilgiden daha üstündür.
7.Soru
Kelam ilmine, söz anlamına gelen kelâm isminin verilmesinin en önemli ve etkili nedeni hangisidir?
Naklî ve aklî delillerle desteklenen kuvvetli kanıtlara dayanması |
Kur’an ın Kelâmullah yani Allah’ın sözünü ifade etmesi |
İlimlerin tedvin ve tasnif edildiği ilk dönemlerde herhangi bir konuya baş- lanırken “el-kelâm fî keza-şu konudaki söz, görüş” şeklinde başlık atılması |
Öğrenilmesi ve öğretilmesi gereken bilgiler ilk defa sözle öğretilmesi |
Allah’ ın sıfatları arasında yer alması |
Bu ilme kelâm adının verilişinin en önemli ve etkili nedeni, Kur’an’ın, kelâmullah yani, Allah’ın sözü, O’nun kelâmı olduğu gerçeğinde aranmaktadır.
8.Soru
Kelâm ilminin konularındandır?
I. Mesail
II. Makasıd
III. Nübüvvat
IV. Semiyyat
Yalnız IV |
I-II-III |
II-III-IV |
I-III-IV |
Hepsi |
Mesâil, makâsıd, ilâhiyât, nübüvvât ve semiyyât kelam ilminin konularıdır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kela^m ilmine verilen isimlerden biri değildir?
Nazar ve istidlal ilmi
|
Aka^id
|
Usu^lü’l-fıkh
|
Tevhi^d ve sıfatlar ilmi
|
Usu^lü’d-di^n
|
10.Soru
Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde Ehl-i sünnet ifadesinin kim için söylendiği açık bir şekilde verilmiştir?
Her durumda Allah’ın rızasını gözetenlere |
Allah’ın Salih kullara |
Peygamberin izinden gidenlere |
İman noktasında tam olgunluğa erişememişlere |
Allah’a karşı ilahi aşk duyanlara |
Ehl-i sünnet, peygamberin yolunu ve onun dini anlama ve uygulama biçimini takip edenler anla- mına gelmiş olmaktadır.
11.Soru
I. Kaderi kabul etmeII. Halku’l-Kur’ânIII. SıfatlarIV. İmametV. Kaderi reddetme Ma’bed el-Cühenî yukarıdaki düşüncelerden hangisi-hangileriyle kelâm tarihinde önemli rol oynamıştır?
I-II
|
I-III
|
I
|
V
|
III-V
|
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri Matüridiliğe katkı sağlamıştır?
I. Ebû Bekir el- İyâzî Hakîm es-Semerkandî
II. Ebû Ahmed el-İyâzî
III. Ebû Yûsuf Horasan
I, II ve IV |
I, II, ve III |
I ve IV |
II ve IV |
Hepsi |
Mâtürîdîliğe büyük katkı sağlayanlardan biri de Hakîm es-Semerkandî ve Mâtürîdî’nin hocalığını yapmış olan Ebû Nasr el-İyâzî’nin (ö. 277/ 890) oğulları Ebû Ahmed el-İyâzî ile Ebû Bekir el- İyâzî’dir.
13.Soru
Kitâbu't-tevhid ve İsbâtu sıfâtu'r-rab adlı eserin yazarı kimdir?
Ebu Mansur Maturidi |
Ebu'l Hasan el-Eş'ari |
Bakıllanî |
Cüveyni |
Fahruddin er-Razî |
Kitâbu't-tevhid ve İsbâtu sıfâtu'r-rab adlı eserin yazarı Ebu Mansur Maturidi'dir
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ehl-i Sünnet tarafından bidat düşüncelerin öncüleri olarak kabul edilen şahsiyetlerden biri değildir?
Hasan-ı Basrî |
Ma’bed el-Cühenî |
Cehm b. Safvân |
Ca‘d b. Dirhem |
Gaylân ed-Dımaşkî |
Hasan-ı Basrî Ehl-i Sünnet’in öncü ve makbul olarak kabul ettiği şahsiyetlerden biridir.
15.Soru
Eşya hakkında düşünme ve bu yolla, henüz bilgisine ulaşılamamış şeylerin bilgisine ulaşmak amacıyla zihinde önceden var olan bilgileri düzenlemek, bir araya getirmek ve böylece bir sonuca ulaşmak çabasına ne ad verilmektedir?
Kelâm ve Fıkıh |
Tevhîd ve İsbât |
Tevhîd ve Sıfât |
Nazar ve İstidlal |
Usül ve Din |
Kelâm ilmi, ele aldığı problemlerin çözümünde metot itibariyle tefekkürü, düşünmeyi ve akıl yürütmeyi esas aldığı için bu isimle adlandırılmıştır. Bundan dolayı kelâm ilmiyle ilgili eserlerde, nazar ve istidlalin temelini oluşturan, onun ilkelerini belirleyen bilgi problemi, bilgi edinme yolları ve bilginin kaynağı gibi konulara giriş mahiyetinde yer verilmiştir. Dinde ve dinî düşüncede çok önemli olan aklî düşünceyi, nazar ve istidlâli önemseyerek kendisine metotlardan birisi olarak kabul eden kelâm ilmine haklı ve yerinde bir gerekçe ile nazar ve istidlal ilmi denilmiştir.
16.Soru
Hanefi mezhebine yakınlığı ile bilinen mezhebin ne olduğu aşağıdaki şıkların hangisinde yer almaktadır?
Eş’arilik |
Maturidilik |
Şialık |
Revafızlık |
Haricilik |
Her ne kadar Hanefîlik ile Mâtürîdîlik arasında sıkı bir ilişkinin varlığından bahsetmek mümkün olsa da, bu iki mezhebi aynileştirmek mümkün görünmemektedir
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Eş‘arîler ile Mâtürîdîler arasındaki örtüşen görüşlerden biri değildir?
İmanın tanımı |
kesb |
imamet |
büyük günah meselesi |
bilginin kaynakları |
Ehl-i sünneti oluşturan Eş‘arî ve Mâtürîdî kelâm ekollerinin birbirileriyle örtüşen görüşleri olduğu gibi farklı görüşleri de vardır. Fakat örtüşen görüşler çoğunluktadır. İmanın tanımı, bilginin kaynakları, büyük günah meselesi, imamet gibi kelâm ilminin belli başlı konularında fikir birliği içinde olmalarına rağmen, cüz’i irade, kesb, kadınların peygamberliği, Allah’ın fiillerinin hikmete dayanıp dayanmadığı, ye’s halindeki tövbenin kabulü gibi tali konularda ihtilaf etmişlerdir.
18.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde kelamın isimlerinden olan "akaid" doğru olarak tanımlanmıştır?
Gönülden bağlanılan, kesinlikle karar verilen, düğümlenmişcesine sağlam şekilde katiyetle inanılan şey, itikad ve iman
|
Allah’ın zâtını, düşünce ve anlayışta tasavvur edilebilen, vehim ve zihinlerde tahayyül olunabilen her şeyden tecrid ve tenzih etmek
|
Mutlak manâda Allah’ın bir olduğunu bilmek, O’ndan başka ilâh bulunmadığına, zât, sıfat ve fiillerinde eşi, benzeri ve dengi olmadığına inanmak
|
Dinin aslını, esasını oluşturan, dinin amel, ahlâk gibi diğer unsurlarının kendisi üzerine bina edildiği temel, yani imana, itikada taalluk eden konular
|
İslâm dininin amele ilişkin yönünü ifade eden, amele taalluk eden hükümleri
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mu‘tezile ‘nin beş temel prensibinden biri olan va’d ve va’îd’i açıklamaktadır?
İyi işler yapanların ahirette mükâfatlandırılması ve kötü amelde bulunanların ahirette cezalandırılması |
İslamî çağrının yayılması ve dalalette olanların hidayete ermesi için her Müslümanın iyiliği emretmesi kötülükten sakın- dırması |
Büyük günah işleyenin durumunun ne olacağı |
Allah’ın adil olması ve kullara ait fiilleri yaratmaması |
Allah’a hiçbir şekilde ortak koşulmaması ve birliğinin tasdik edil- mesi |
Va‘d iyi işler yapanların ahirette mükâfatlandırılması; va‘îd ise kötü amelde bulunanların ahirette cezalandırılması anlamlarına gelmektedir. Esasen bu prensip adâlet prensibinin bir sonucudur. Zira Mu‘tezile’ye göre iyi işlerde bulunanların ahirette sevap görmemesi, kötü amellerde bulunanların ceza görmemesi Allah’ın adaletine aykırıdır. Çünkü Kur’ân, yapılması iyi ve kötü olan hususları açıkça ortaya koymuştur.
20.Soru
1. Kur’ân vahyinin devam ettiği dönem; Hz. Peygamber dönemi.2. Kelâmî tartışmaların ortaya çıktığı ilk fikrî hareketler ve ihtilaflardönemi.3. Vâsıl b. Atâ ve Amr b. Ubeyd ile Mu‘tezile mezhebinin ortaya çıkışı4. Eş‘arîlik ve Mâtürîdîlik gibi Ehl-i Sünnet kelam mezheplerinin ortayaçıkışı.5. Yeni ilm-i kelâm dönemi: XIX. asrın sonlarından başlayarak hâlendevam etmekte olan dönem. Yukarıdakilerden hangileri Kelâm ilminin, ana konularının ortaya çıkışı, bunları anlamaya yönelik ilmî tartışmaların doğuşu, başlaması ve kazandığı muhteva açılarından tarihi sürecini içinde yer alan dönemlerdendir?
1-2-3-5
|
1-2-4-5
|
1-2-3
|
1-2-5
|
1-2-3-4-5
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ