Kelam'A Giriş Ara 7. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Gazali ilimleri sınıflandırırken Kelamı hangi kategoriye sokar?


Fer'i ilim

Külli ilim

Akli ilim

Şer'i ilim

Nakli ilim


2.Soru

Hilafet Meselesi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?


Hz. Peygamber kendisinden sonraki halifeyi tayin etmiştir

Hz. Peygamber’in vefatından sonraki halife Hz. Peygamber’in soyundan gelmektedir

Halife seçimi Kur’anda belirlemiştir

Hz. Peygamber’den sonraki Halife Müslümanların seçimiyle belirlenmiştir

Halifelik konusu hakkında Sünnet’te açıkça beyan bulunmaktadır


3.Soru

Bağdat ekolüne mensup bazı alimler ile Abbasilerle sorun yaşamasına neden olarak görülebilecek ve Basra ekolü ile ayrıldığı temel nokta aşağıdaki seçeneklerden hangisidir?


Hz. Ali’nin diğer sahabelerden üstün görülmesi

Hz. Ömer’in diğer sahabelerden üstün görülmesi

Hz. Muhammed’in (sav) soyundan gelenlerin üstün görülmesi

Peygamberler dışında kimsenin üstün görülmemesi fikri

Hz. Ali’nin taraftarlarına zulmedildiği görüşü


4.Soru

Ehl-i sünnet çerçevesinde birleşen grupların kader konusundaki ortak görüşü aşağıdaki şıkların hangisinde paylaşılmıştır?


Kaderin her şeyin üstünde olduğu

Kadere farklı anlamlar verilemeyeceği

Kaderin inkâr edilemeyeceği

Kaderin insan için hayati derecede öneme sahip bir oldu olduğu

Kaderin ertelenmesinin mümkün olduğu


5.Soru

Yabancı tesirlere karşı İslâm inancını savunmak amacıyla önemli işler gören ekol hangisidir?


Mu‘tezile

Cebriye

Matüridiye

Eş’ariye

Ehl’I Sünnet


6.Soru

Aşağıdakilerden hangi sahabe Müslümanların mallarını Allah’ın malı olarak kabul ettikleri ve bu malların tasarruf hakkının ve yönetimin kendilerine ilahî kader ile geçtiğini iddia etmeleri sebebiyle Emevîleri sert bir şekilde eleştirmiştir?


Enes b. Mâlik

Abdullah b. Ömer

Abdullah b. Abbas

Ebû Hureyre

Ebû Zer el-Gıfârî


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi konularını doğrudan doğruya Kur’ân’dan alan kelâm ilminin ana konularının ortaya çıkışı, bunları anlamaya yönelik ilmî tartışmaların doğuşu, başlaması ve kazandığı muhteva açılarından kelâm ilminin tarihi sürecini içinde yer almaz?


Kur’ân vahyinin devam ettiği dönem; Hz. Peygamber dönemi
İlk fikri hareketler ve ihtilaflar devri
Müteahhirûn dönemi
Mu‘tezile mezhebinin ortaya çıkışı
Ehl-i Sünnet kelam mezheplerinin ortaya çıkışı.

8.Soru

Mu’ tezile , Allah’ a ait hangi sıfatların varlığını kabul etmektedir?


İlim

Hayat

Kudret

İrade

Alim


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Mu‘tezile’nin beş temel esasından biri olan Emr bi’l-ma’ruf nehy ani’l-münker ilkesini açıklamaktadır?


Bir müslümanın iyiliği emretmesi, kötülükten sakındırması

İyi işler yapanların ahirette mükâfatlandırılması ve kötü amelde bulunanların ahirette cezalandırılması

Allah’ın adil olması, kullara ait fiilleri yaratmaması

Allah’ın, kullarına güçlerinin yetmeyeceği bir şeyi teklif etmesi

Allah’ın hiçbir şeye benzememesi ve bu açıdan da tek olması


10.Soru

Hilafet meselesi ve halife seçimiyle ilgili olarak İslâm düşüncesinde ortaya çıkan temel görüşlerden biri olan “Halifelik meselesi insanların seçimine bırakılabilecek bir iş değildir. Halife nasla belirlenir.” fikri hangi grubun düşüncesidir?


Ehl-i Sünnet

Hariciler

Şia

Mürcie

Mu‘tezile


11.Soru

Ma’bed el-Cühenî ve Gaylân ed-Dımaşkî’nin kader ile ilgili görüşleri Kaderiyye mezhebinin aslını teşkil etmiştir. Bu mezhebi benimseyenlere ne denir?


Kaderi

Caferi

Hanefi

Şafi

Şii


12.Soru

Aşağıdaki kelamcılardan hangisi/ hangileri kaderi inkar eden görüşlere sahiptir?
I. Ma’bed el-Cühenî
II. Gaylân b. Müslim
III. Cehm b. Safvân


Yalınız I

I-II

II-III

I-III

I-II-III


13.Soru

Hasan-ı Basrî, pek çok sahabeden ilim almakla birlikte en çok hangi âlimden istifade etmiştir?


Eyyûb es-Sahtiyânî

Katâde b. Diâme

Enes b. Malik

Amr b.Ubeyd. Vâsıl b. Atâ

Malik b. Dinar


14.Soru

Aşağıdaki tanımlardan hangisi amacına göre kelâmı tanımlar?


Kelâm ilmi; Allah’ın mutlak varlığı ve birliğiyle O’nun varlık âlemiyle ilişkisinden bahseden ilimdir
Kelâm ilmi; Allah’ın zatından, sıfatlarından; peygamberliğe ait meselelerden; dünya ve ahiret (mebde ve meâd) bakımından yaratılmışların hallerinden İslâm ilke ve esaslarına göre bahseden ilimdir
Kelâm ilmi, başta Allah’ın zatı ve sıfatları olmak üzere bütün varlıkların nasıl var olduklarını, varlıklarının mahiyetini, varlıklarını nasıl devam ettirdiklerini ve varlıklarının bir sonunun olup olmadığını ve nasıl yok olacaklarını inceleyen bir ilimdi
Kelâm, Allah’ın mutlak varlığı ve birliği ile kâinatın yegâne yaratıcısı olarak O’nun bu evrenle ilişkisinin ilmi, çok kısa bir ifadeyle bir varlık bilgisi ilmidir.
Kelâm ilmi, aklî ve naklî delillere dayanarak İslâm inançları ile ilgili ortaya çıkabilecek şüpheleri ortadan kaldırmaya ve anılan inanç ilkelerini açıklamaya ve ispat etmeye çalışan bir ilimdir

15.Soru

Es-Sevâdu’l-a’zam adlı risalenin sahibi kimdir?


Hakîm es-Semerkandî

Ebû Nasr el-İyâzî

Ebü’l-Muîn en-Nesefî

Ebû’l-Yüsr el-Pezdevî

Rüstüfağnî


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Basra Mu‘tezilesinin önde gelen temsilcilerinden biridir?


Bişr b. Mu’temir

Sümâme b. Eşras

Ca’fer b. el-Mübeşşir

Ahmed b. Ebî Duâd

Vâsıl b. Ata


17.Soru

Aşağıdaki görüşlerden hangisi Hasan-ı Basrî’ye ait değildir?


Büyük günah (kebire) işleyen kimse münafıktır.

Ergenlik çağına girmeden ölen kâfir çocukları cehenneme girmeyecektir.

Allah Teâlâ ahirette müminler tarafından görülecektir.

İman artmaz ve eksilmez.

Kadınlardan peygamber gönderilmemiştir.


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Mâtürîdîliğin temel görüşlerinden biri değildir?


Ulûhiyet

İnsanın Özgürlüğü

Amel- İman İlişkisi

Kaza-Kader

Nübüvvet


19.Soru

İbn Hazm ise Ehl-i sünnet adı altında 5 gruba yer vermektedir. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri değildir?


Sahabe

Ashâbü’l-hadîs

Tabi olan fakihler

Ehlü’s-sünne ve’l cemâa

Yollarından giden tabiun nesli


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Mu‘tezile kelimesinin anlamıdır?


Ayrılanlar

İnananlar

Beraberler

Yakınlaşanlar

Samimi olanlar