Kelam'A Giriş Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kela^m ilminin düşünce tarihinde geçirdiği devrelerden biri değildir?
Müteahhiru^n dönemi
|
Hz. Peygamber Dönemi
|
Yeni ilm-i kela^m devri
|
İlk fikri hareketler ve ihtilaşar devri
|
Aydınlanma dönemi
|
2.Soru
Mu’ tezile sözlük anlamı olarak hangi anlama gelmektedir?
Yönelme |
Birleşmek |
Uzaklaşanlar |
Tasdik etme |
Kontrol altına almak |
“Mu‘tezile” kelimesi, sözlük anlamı itibariyle “ayrılanlar”, “uzaklaşanlar”, “bir köşeye çekilenler” gibi anlamlara gelmektedir.
3.Soru
Kelam ilminin dayandığı ve konusunu oluşturan usûl-i selâse aşağıdakilerden hangisidir?
İtikad, muamelât ve semiyyât |
Muamelât, nübüvvât ve fıkıh |
İlâhiyyât, itikad ve ahlak |
Muamelât, itikad, amelî |
İlâhiyyât, nübüvvât ve semiyyât |
Kelâm ilminin konusu, Kur’an ve vahyin bütünüdür ve dolayısıyla o bütünlüğün şifreleri olan altı iman esasıdır. Ancak, geleneğimizde bu altı esasın bazıları diğerinin içinde var kabul edilip, indirgeme yapılarak daha kısa şekilde üç esas (usûl-i selâse) olarak ifade olunur ki bunlar; Allah’a, peygamberlere ve Âhirete imandır. Kelâm ilminde ıstılahlaşmış haliyle bu üç esas kaynaklarımızda ilâhiyyât, nübüvvât ve semiyyât şeklinde ifade edilir. İşte buradan hareketle kelâm ilmi; Allah’ın zatından, sıfatlarından; peygamberliğe ait meselelerden; dünya ve ahiret (mebde ve meâd) bakımından yaratılmışların hallerinden İslâm ilke ve esaslarına göre bahseden ilimdir diye tarif edilmiştir.
4.Soru
felsefi eserlerin hilafet kurumunun himayesinde belli bir kurumun çatısı altında ve sistemli şekilde tercüme edilmesi hangi halife zamanında olmuştur?
Me'mun |
Mu'tasım |
Harun Reşid |
Mehdi-i Abbasi |
Ömer b. Abdulaziz |
Felsefi^ anlamda ilk tercüme, halife Mansu^r döneminde yapılmış olsa da sistemli şekilde tercüme faaliyeti Halife Me'mun zamanında başlamıştır.
5.Soru
Matüridilik hangi kentte ortaya çıkmıştır?
Maveraünnehir |
Semerkant |
Bağdat |
Şam |
Buhara |
Mâtürîdîlik, dönemin hilâfet merkezi olan Bağdat’ın nispeten uzağında Mâverâünnehir bölgesinin Semerkant kentinde ortaya çıkmıştır.
6.Soru
Bir kişiyi öldüren kişinin kafir yerine günahkar olduğunu söyleyen mezhep aşağıdaki seçeneklerin hangisinde yer verilmiştir?
Mu’tezile |
Kelamcılar |
Şialar |
Hariciler |
Ehl-i sünnet |
Mu‘tezile ekolü bu konuda el-menziletu beyne’l- menzileteyn görüşünü savunurken Ehl-i sünnet bir bütün olarak büyük günah işleyen kimsenin kafir değil, günahkar Müslüman olduğunu bu dünyada işlediği günahtan dolayı kendisine kafir muamelesi yapılamayacağını söylemişlerdir.
7.Soru
Eş‘arîler ile Mâtürîdîler aşağıdakilerden hangisi açısından birbirinden ayrılmazlar?
Cüz’i İrade |
Son nefeste tövbe |
Büyük Günah |
İbadet mükellefiyeti |
Sebep ve hikmet |
Eş‘arîler ile Mâtürîdîler arasında ortak bir çok görüş olduğu gibi birbirinden farklı görüşleri ve yaklaşım biçimleri de vardır. Kimileri aradaki farkları 50’ye çıkarırken kimileri bunları 13’e, kimileri de sekize kadar indirmişlerdir. Dolayısıyla kimilerinin fark olarak gördüklerini başkaları fark olarak görmemişlerdir. Esasen Eş‘arî ekole mensup iki âlimin görüşleri de karşılaş- tırılırsa bu kadar bir fark çıkabilir. Dolayısıyla bu farkları problem edinmemek hatta bunları bir zenginlik ve rahmet olarak görmek gerekir. Bu farklılıklar şöyledir: Cüz’i İrade, Tekvîn, Güç yetirilemeyenin teklif edilmesi, Nübüvvet, Sebep ve hikmet, İbadet mükellefiyeti, İrtidat ve Ümitsizlik halinde yani son nefeste tövbe. Büyük günahlar bu görüşler arasında belirtilmemiştir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ebû Hanîfe’nin akaid alanında görüşlerinden faydalandığı kişilerden değildir?
Hz. Ali |
Zeyd b. Ali |
Ca’fer es-Sâdık |
Enes b. Mâlik |
Muhammed el-Bakır |
Ebû Hanîfe’nin akaid alanında görüşlerinden faydalandığı kişilerin başında Hz. Ali gelmektedir. Ayrıca Ebû Hanîfe Zeyd b. Ali, Muhammed el-Bakır ve Ca’fer es-Sâdık Ehl-i beyt alimlerinden akaid konularında istifade etmiş; sahabeden özellikle Abdullah b. Mes’ûd; tabiûndan Hasan-ı Basrî, Atâ b. Ebî Rebâh, Sa‘îd b. Müseyyeb ve Ömer b. Abdülazîz gibi âlimlerin görüşleri kendisinin akaidle ilgili düşüncelerine şekil vermiştir.
9.Soru
Ehli sünnet ile Şia’nın ne tür bir konuda birbirlerinden farklı görüş bildirdikleri aşağıdaki seçeneklerin hangisinde bulunmaktadır?
İmamın Kureyş dışından birisi olması |
İmametin el değiştirmesi hususunda |
Fıkhi meselelerde |
Hilafetin Hz. Ali ve çocuklarına tahsis edilmesi |
İtikadı konularda |
Hilâfetin Hz. Ali ve çocuklarına tahsis edilmesi ve ilk üç halifenin hilâfe- tinin tartışmalı hale getirilmesi konusunda Ehl-i sünnet, S¸ia’dan ayrılmıştır.
10.Soru
Kelâmın kurucusu olan ekol hangisidir?
Mu‘tezile |
Ehl-i Sünnet |
Cehmiyye |
Şîa |
Hâricîyye |
Mu‘tezile, hicrî II. asrın başlarında Basra’da ortaya çıkan, kendisine ait özel görüşleri olan ve Kelâmın kurucusu olarak kabul edilen bir ekoldür
11.Soru
Aşağıdaki kelamcılardan hangisi/hangileri Ebu Hanife’ nin çağdaşları arasında yer alan ve farklı görüşleri savunan kelamcılardandır?
I. S¸eytânüttâk
II. Vâsıl b. Atâ
III. Cehm b. Safvân
Yalnız I |
Yalnız II |
I-III |
II-III |
I-II-III |
Ebû Hanîfe’nin çağdaşları arasında Ca‘d b. Dirhem, Cehm b. Safvân, Vâsıl b. Atâ, Amr b. Ubeyd ve S¸eytânüttâk gibi farklı görüşleri savunan ilk kelâmcılar yer alır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kelam ve felsefenin ortak yanlarındandır?
Varlığın nedenini araştırmak |
Aynı metodları kullanmak |
Meselelere çözüm bulmak için sadece akli yollara başvurmak |
Varılan sonucun ilahi bilgi ile örtüşüp örtüşmediğine dikkat etmek |
İlahi bilgiyi dikkate almak |
Kelâm ilmi ile felsefe, konuları itibariyle sıkı bir münasebet içindedirler. Çünkü her ikisi de başlangıcı ve sonucu itibariyle varlığı, onun mahiyetini, nedenini ve niçinini araştırırlar.
13.Soru
Ehl-i sünnet, Râfizîleri reddederek hangi konuda konusunda kendisini ayrıştırmıştır?
Kader |
İnsanın Özgürlüğü |
Büyük Günah |
İmâmet |
Ahlak |
Ehl-i sünnet, Râfizîleri reddetmekle imamet konusunda, Kaderîleri reddetmekle kader ve insan fiilleri konusunda, Hâricîleri reddetmekle de büyük günah meselesinde bu gruplardan kendisini ayrıştırmıştır.
14.Soru
Kelâm ilmi, tarihi süreç içerisinde çeşitli safhalar geçirmiş ve farklı isimlerle anılmıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu isimler içerisinde yer almaz.
el-Fıkhu’l-ekber |
Akâid |
Tevhîd |
Usûlü’d-dîn |
Hadis |
el-Fıkhu’l-ekber , Akâid, Tevhîd ve Usûlü’d-dîn kelimeleri Kelam ilminin yerine kullanılan diğer isimlerdir.
15.Soru
Mu’ tezile mezhebinin ilkelerinden hangisi “iyiliği emretmek, kötülüğü yasaklama’’ anlamına gelmektedir?
Adalet |
Tevhid |
Va‘d ve va‘îd |
el-Menzile beyne’l-menzileteyn |
Emr bi’l-ma’ruf nehy ani’l-münker |
Mu‘tezile’nin beş temel esasından biri olan bu ilkeye göre “iyiliği emretmek, kötülüğü yasaklamak” her Müslümana farzdır.
16.Soru
Aşağıdaki kelâmcılardan hangisi cebr anlayışını savunmuştur?
Hasan-ı Basrî
|
Cehm b. Safvân
|
Gaylân ed-Dımaşkî
|
Ca‘d b. Dirhem
|
Ma’bed el-Cühenî
|
17.Soru
Cebr düşüncesine vurgu yapan kelamcı aşağıdakilerden hangisidir?
Ma’bed el-Cühenî |
Hasan-ı Basrî |
Ebu Hanife |
Cehm b. Safvân |
Ca‘d b. Dirhem |
Cehm’in, sıfatların inkârı, Kur’ân’ın yaratılmışlığı ve insan iradesini kabul etmeme (cebr) gibi düşünceleri en belirgin özelliklerini oluşturur.
18.Soru
İyi işler yapanların ahirette mükâfatlandırılması; kötü amelde bulunanların ahirette cezalandırılması anlamlarına gelen ve Mu‘tezile’nin beş temel ilkesinden biri olan bu tanım aşağıdakilerden hangisidir?
Tevhîd |
Adâlet |
Va‘d ve va‘îd |
El-Menzile beyne’l-menzileteyn |
Emr bi’l-ma’ruf nehy ani’l-münker |
Va‘d iyi işler yapanların ahirette mükâfatlandırılması; va‘îd ise kötü amelde bulunanların ahirette cezalandırılması anlamlarına gelmektedir.
19.Soru
Eş'ari kelamının sistemleşmesi hususunda önemli katkı sunan et-Temhid eserini yazanın kim olduğu aşağıda verilen seçeneklerin hangisinde doğru bir şekilde verilmiştir?
Ahmet b. Hanbel |
Ebu'l-Hasan el-Eşari |
Ebu'l-Hasan el-Bilali |
Cüveyni |
Bakillani |
Eş‘arî’nin vefatından sonra bu çizgiyi takip eden âlimler sayesinde Eş‘arîlik, sistemli bir kelâm ekolü haline gelmiştir. Bu ekolün en önemli simalarından birisi Bâkıllânî’dir. O, kelâm ilmine ilişkin yazdığı eserlerle Eş‘arî kelâmının sistemleşmesi hususunda önemli katkıları olmuştur. Nitekim et-Temhid adlı eserinde cevher , araz, âdet gibi kavramlarla mezhebin kozmolojiye ilişkin görüşlerini temellendirmiştir.
20.Soru
Ehl-i sünnet, imamet konusunda hangi gruptan kendini ayrıştırmıştır?
Râfizîleri |
Kaderîleri |
Hâricîleri |
Mu‘tezile |
Mürcie |
Ehl-i sünnet, Râfizîleri reddetmekle imamet konusunda, Kaderîleri reddetmekle kader ve insan fiilleri konusunda, Hâricîleri reddetmekle de büyük günah meselesinde bu guruplardan kendisini ayrıştırmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ