Kelam'A Giriş Final 11. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi kelâma günümüzde yöneltilen eleştirilerden birisidir?


Problemleri çözmede yetersiz kalması

Soyut bir felsefî bakış açısı düzeyinde kalması

Hakikate ulaştıramaması

Bilgilerin sınırlı olması

İtikadî meselelerin ele alınması


2.Soru

“Bir inancı ispat veya savunma kaygısı yoktur” durumu aşağıdakilerden hangisi için geçerlidir?


Matematik

Cebir

Fizik

Felsefe

Kimya


3.Soru

Tek kişinin veya yalan üzere birleşmesi imkan dâhilinde olan bir topluluğun verdiği habere ne denir?


Mütevatir haber

Ahâd haber

Vacip

Farz

Vahiy


4.Soru

Hangisi ilk risalelerin ortak özelliğidir?


Bütünlüklü kelâm çalışmalarıdır

Kelâmi eserlerdir

Dönemin siyasî gelişmeleri ve ilk ihtilafları ele almaları

Belli bir metod dahilinde yazılmışlardır

Tartışma metodunu kullanmışlardır.


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi geleneksel kelâm kitapları ile Yeni İlm-i Kelâm dönemi eserleri karşılaştırıldığında görülen yeniliklerden biri değildir?


İslam’ın diğer dinlerle Mukayesesi

Eleştirel zihniyetin gelişmesi

Mezhep taassubunun kırılması

Geleneksel kelâmda yer almayan konulara yer verilmesi

Klasik kelâm konularına ayrıntılı değinilmesi


6.Soru

Teleskop kullanarak ilk ciddi yıldız gözlemlerini yaparak tarihe geçen kişi kimdir?


Aristo

Kepler

Galile

Kopernik

Newton


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Nakli bilgiden biridir?


Zaruri bilgi

Zanni bilgi

İktisabi bilgi

Hatabi bilgi

Burhani bilgi


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi varolan (mevcud) mütehayyiz olup olmamaya göre kategorilendirildiğinde dışarıda kalır?


Basit Varlık

Birleşik Varlık

Başkasına ihtiyaç duyan

Sonradan olan

Başkasına ihtiyaç duymayan


9.Soru

Kur’an’ın güvenilir melek Cebrail (a.s.) vasıtasıyla ilahî alandan beşerî alana indirilmesine ne ad verilir?


İnzal/Nüzûl

Tebliğ

Vahiy

Sünnet

Akıl


10.Soru

Kur’an kişinin gerçek bilgi edinebilmesinin şartlarını neler olarak belirlemiştir?


Sağlam duyular ve doğru haber

Sağlam duyular, doğru haber ve kusursuz akıl

Kusursuz akıl ve vahiy

Doğru haber, kusursuz akıl ve vahiy

Vahiy, doğru haber, sağlam duyular ve kusursuz akıl


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi bilginin değeriyle ilgili görüşlerden biri değildir?


Haber yoluyla elde edilen bilginin değeri, haberi getiren kişinin güvenilir olması ile alakasızdır.

Akıllar tek tip ve tekdüze olmadığı için her insanın aklı ve onun ürünü olan bilgi de eşit veya denk kabul edilemez

Üretilen bilginin kusuru tamamen akla yüklenemez.

Bilgi akla dayanıyor yani düşünme yoluyla elde ediliyorsa, aklın sağlam ve sağlıklı olması şartı aranır

Bilginin değeri bilgi araçlarının değeri ile de doğru orantılıdır.


12.Soru

Hangisi kelamcıların amacıdır?


Allah ile âlem arasındaki temel ayrımı göstermektir

Soyut bir takım felsefî düşünceleri ve problemleri çözmek

Felsefî anlamda varlık ve var olan tartışmasını yapmak

Bilinen vasıtasıyla bilinmeyeni açıklamak

Şu anda olmayan gelecekte gerçekleşecek olan şeyleri açıklamak


13.Soru

Hanefî mezhebinin kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?


İbn Teymiyye

Ebû Hanîfe

Fârâbî

İbn Kayyim el-Cevziyye

Me’mûn


14.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisinde kelam ilmiyle ilgili tespitler yanlıştır?


İslâm dininin muhteva ve prensiplerinde selim akılla çatışan ve çelişen bir şey yoktur. Şayet uyuşmayan şeylerin var olduğu iddia edilirse burada bir dini anlama ve yorumlama sorunu vardır.
Kelâm ilmi, dinin ilke ve prensiplerini ispat etmek ve desteklemek için tabiat bilimlerinin verilerinden elbette faydalanır
Kelâm ilmi nakli ve aklı bir arada tutan, her birine yerine ve durumuna göre değer veren metoduyla; meseleleleri sadece akılla çözmeye çalışan felsefeden ayrılmaktadır.
Kelam ilmi akıl ve vahiy gerçekliğinin insan ve varlık âlemindeki yerini ve rolünü vurgulamak yerine esas aldığı bu metotta akıl ile vahiy arasında bir öncelik ve sonralık belirlemeye çalışmaktadır.
Kelâm metodu genel olarak vahiy ile aklı bir arada tutmayı temel almaktadır. Onun için kelâm metodu , her ne kadar aklî delillere dayanmış olsa da sonuçta bu delillerin doğruluğuna dair dinden bir şahidin bulunmasına önem verir.

15.Soru

Halk arasında daha çok öngörü, iç görü ve bir şeyi önceden sezme/hissetme anlamında kullanılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?


Basiret

Âhâd

Mütevatir

Fuâd

İlham


16.Soru

Muhdes kavramının doğru tanımı aşağıdakilerden hangisidir?


Sonradan olan, yoktan varlığa çıkarılan

Yer kaplayan

Varlığı için bir başkasına ihtiyaç duymayan

Ne öncesinden ne de sonrasından bahsedilebilen

Sonsuz


17.Soru

Aşaüğıdakilerden hangisi batıda orataya çıkan akılmlardan materyalizmi açıklamaktadır?


İnsan Allah’ın değerli bir kulu olarak değil tabiatın başarılı ve gelişmiş bir hayvanıdır.

Gözlem ve deneye dayanan doğal bilim, her problemi çözebilir ve toplumlar için evrensel kanunlar koyabilir.

Madde değişmez ve dinamik bir prensiptir; ruh ve düşünce gibi cevherler bu maddenin bir tezahürüdür.

Canlılar arasında acımasız bir mücadele vardır.

İnsan dönüşüm ve ayıklanma ilkesinin zorunlu bir sonucu olarak maymundan gelmiştir.


18.Soru

Muhâsibî’ nin Mu‘tezile başta olmak üzere Râfızî, Mürciî ve Hâricîler’i eleştirdiği ve Ehl-i sünnet akidesinin savunmasını yaptığı eserlerinden biri aşağıdakilerden hangisidir?


Kitâbü halki’l-ef’âl

Kitâbü’s-sıfât

Kitâbü’ssünne

Fasl min kitâbi’l-azame

er-Red ale’z-zenâdıka ve’lCehmiyye


19.Soru

Peygamberlere melekler aracılığıyla iletilen bilgilere ne ad verilir?


Kalb

Haber

Vahîy

Fuad

Basiret


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Selef ve Selef çizgisinde yer alanların eleştirdikleri konulardan birisidir?


İtikadî alanda bilgi üretme

nassa bağlılık göstermeme

nasları yorumlama için aklın kullanılmayışı

İtikadî alanda bilgi üretmeme

İbadet yoluyla kalbi arındırma