Kentsel ve Çevresel Koruma Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi kaç yılında yürürlüğe girmiştir?
1976 |
1989 |
1997 |
2003 |
2011 |
Kavram, UNESCO’nun 17 Ekim 2003 tarihli 32. Genel Kurulunda onaylanarak yürürlüğe girmiş olan Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi’nde gündeme gelmiş ve tanımlanmıştır.
2.Soru
Ülkemizde kültür ve tabiat varlıklarının korunması, kullanılması ve yönetilmesinde yetersiz kalınan noktalar vardır. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri değildir?
Koruma politikalarımızda eksikliklerin olması |
Halkın bu konuda yeterli bilinçte olmaması |
Bu anlamda gerekli eğitimin bir ülke politikasına dönüşememiş olması |
Kullanıcının, çoğu kez mülk sahibi olan halkın sürece bilinçli bir şekilde entegre olması |
İlişkili mevzuatın tanımladığı kurumsal ve örgütsel sistem yetki ve sorumluluk dağılımını çok parçalı bir yapı olarak kurgulanması |
Ülkemizde kültür ve tabiat varlıklarının korunması ve sürdürülebilir olarak kullanılması ve yönetilmesi uluslararası koruma ölçütleri ve evrensel ilkeler bağlamında ele alındığında yetersiz kalınan noktalar olduğu açıktır. Bu durumu üç ana nedene temellendirmek mümkündür.
1. Kültür ve tabiat varlıklarının korunması, yenilenmesi ve kullanılmasına ilişkin “koruma politika”larında eksiklikler bulunmaktadır.
2. Halkın, kültür ve tabiat varlıklarını koruma konusunda yeterli bilinçte olmaması, bu anlamda gerekli eğitimin bir ülke politikasına dönüşememiş olması koruma konusunda kullanıcının, çoğu kez mülk sahibi olan halkın sürece bilinçli bir şekilde entegre olamamasını getirmektedir.
3. Kültür ve tabiat varlıklarının korunmasına ilişkin mevzuatın tanımladığı kurumsal ve örgütsel sistem yetki ve sorumluluk dağılımını çok parçalı bir yapı olarak kurgulamaktadır
3.Soru
- Özkaynak, yabancı kaynağa oranla daha geniş kapsamlıdır.
- Yabancı kaynak öz kültürün dışında kalan bütün kültürleri içermektedir.
- Tüm kültürler öz, yabancı ve aracı kaynaklardan beslenmektedirler.
- Tüm kültürel çatışmaların mutlaka politik, ekonomik, toplumsal pek çok boyutu vardır.
Yukarıdaki ifadelerden hangileri kültüre ilişkin doğru bilgi vermektedir?
I ve III |
II ve IV |
I, III ve IV |
I ve IV |
I ve III |
Tüm kültürler ‘öz’ ve ‘yabancı’ ya da ‘iç’ ve ‘dış’ olmak üzere iki kaynaktan beslenmektedirler. Özkaynak, yabancı kaynağa oranla daha sınırlı ve yoksundur ve yabancı kaynak öz kültürün dışında kalan bütün kültürleri içermektedir. Ayrıca, kültür bir anlamda bir kuvvet kaynağı olduğu için tüm ekonomik ve politik savaşların kültürel düzeyde yapılması ya da başka bir deyişle tüm kültürel çatışmaların mutlaka politik, ekonomik, toplumsal ve bunların yansıdığı pek çok boyutunun da olması bu nedenledir. Doğru cevap B'dir.
4.Soru
1950’li yıllarda Osmanlı Eserlerine olan ilginin artması ile birlikte bu eserlerin onarımına kaynak sağlamak amacıyla kurulan kuruluş aşağıdakilerden hangisidir?
Vakıflar Bankası |
Gayrimenkul ve Eski Eserler Anıtlar Yüksek Kurulu |
Maarif Vekaleti |
Vakıf Evkaf ve Şeriye Vekaleti |
Anıtlar Koruma Kurulu |
Cumhuriyet’in ilk yıllarında kültürel varlıkların korunması ile ilgili kurumlar Maarif Vekaleti ve Vakıf Evkaf ve Şeriye Vekaletidir. 1930’lu yıllarda eski eserler konusunda görevlendirilen bir komisyonun konuya ilişkin kaygılarının yer aldığı bir rapor, 1933 yılında ulusal bir Anıtlar Koruma Kurulu oluşturulmasını sağlamıştır. 1950’li yıllarda Osmanlı Eserlerine olan ilginin artması ile birlikte bu eserlerin onarımına kaynak sağlamak amacıyla 1954 yılında “Vakıflar Bankası” kurulmuştur. 1951 yılında ise 5805 sayılı yasa ile yalnızca mimari ve tarihî anıtların korunması, bakımı, onarımı ve retorasyon işlerinde uygulanacak ilkeleri belirlemek, bilimsel görüş vermek ve sorunlara çözüm üretmek amacıyla Gayrimenkul ve Eski Eserler Anıtlar Yüksek Kurulu (GEEAYK) oluşturulmuştur. Doğru cevap A'dır.
5.Soru
Günümüzde “kentsel koruma” olgusu karşısındaki en büyük engel aşağıdakilerden hangisidir?
Toprak rantının yüksek olması ve bu rant paylaşımında yüksek oranda imar beklentileri |
Altyapı sorunları |
Çarpık yapılaşma |
İklim değişikliği |
Eğitim |
Taşınmaz kültür varlığı açısından son derece zengin olan ülkemizde özellikle 2000’li yıllarda yapılan yasa değişiklikleri ve Kültür ve Tabiat Varlıkları Koruma Bölge Kurullarının işlerlik kazanmasıyla önemli ölçüde kültür varlığı tescil edilerek belgelenmiştir. Bu süreçte ülkede birçok bölgede koruma amaçlı uygulama imar planları yapılmış ve uygulamaya geçirilmiştir. Yapılan uygulamalar ve yasal düzenlemelerle toplumun bilinçlenmesi açısından da önemli kazanımlar sağlanmıştır. Ancak, günümüzde toprak rantının yüksek olması ve bu rant paylaşımında yüksek oranda imar beklentileri “kentsel koruma” olgusunun karşısındaki en büyük engeller olarak varlığını sürdürmektedir. Doğru cevap A'dır.
6.Soru
Arkeolojik kazı buluntularının yurt dışına çıkarılmasının yasaklanması ilk hangi yasal düzenleme ile olmuştur?
Ceza Kanunnamesi |
Asar-ı Atika Nizamnamesi (1906) |
Muhafaza-i Abidat Nizamnamesi |
Eski Eserler Yasası |
I. Asar-ı Atika Nizamnamesi (1869) |
Osmanlı İmparatorluğu’nda müzecilik hareketleriyle sınırlı kalan koruma hareketinden sonra 1869 yılında “I. Asar-ı Atika Nizamnamesi”nin uygulamaya rehber oluşturması bu alandaki ilk yasal düzenleme girişimine karşılık gelmektedir. Bu ilk yasanın getirdiği en önemli sınırlama, yabancı araştırmacıların yapacakları arkeolojik kazıların izne tabii tutulması ve buluntuların yurt dışına çıkarılmasının yasaklanması olmuştur. Doğru yanıt E’dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde medeniyet kavramının ortaya çıkışı doğru biçimde açıklanmıştır?
|
18.yüzyılda Fransız düşünürler tarafından “barbarlık” karşıtı bir kavram olarak geliştirilmiştir.
|
Rönesans hareketleriyle birlikte şehirlilerin yaşam biçimlerini ifade etmek için kullanılmıştır
|
Sanayi devriminde İngiltere’de büyük şehirlerde yaşayanların kimliklerini yansıtma amacıyla kullanılmıştır |
|
“Medeniyet” kavramı ilk kez 18.yüzyılda Fransız düşünürler tarafından “barbarlık” karşıtı bir kavram olarak geliştirilmiştir. Bu kabul uzun dönemler özellikle Batılılar tarafından ulaşılması gereken bir ideal olarak benimsetilmeye, standart ölçütlerle tanımlanmaya çalışılmıştır. Doğru cevap B’dir
8.Soru
Medeniyetler açısından ‘kimlik’ kavramının ayırıcı aynı zamanda en nesnel ölçütleri aşağıdakilerden hangileridir?
‘dil’ ve ‘inanç' |
‘yer’ ve ‘gök' |
‘yapılar’ ve ‘mimari' |
'bölgeler’ ve ‘arazi' |
'su’ ve ‘ormanlar' |
Medeniyetler açısından ‘kimlik’ kavramının ayırıcı aynı zamanda
en nesnel ölçütleri ‘dil’ ve özellikle ‘inanç’ unsurlarıdır. Bu nedenle insanlık tarihindeki
temel medeniyetler büyük ölçüde dünyanın büyük dinleri ile tanımlanmış
olup (tek tanrılı dinler öncesi içinde aynı genellemeyi yapmak mümkündür)
özellikle Hristiyanlık ve İslamiyet gibi büyük dinler tarihsel süreç içinde çok çeşitli
ırklardan halkları bir araya getirmişlerdir.
9.Soru
Dünya Mirasının Korunması ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Tüm dünya devletlerinin önemli bir görevi olarak kabul edilmektedir. |
Koruma artık sadece estetik kaygılarla yapılan bir restorasyon uğraşı değildir. |
Doğal ve kültürel mirasın korunması kentsel ölçekte sosyal, ekonomik ve fiziksel boyutları olan bütüncül bir planlama anlayışı ile ele alınmalıdır. |
Korunması gerekli tarihi bölgelerin sadece fiziksel açıdan ihya edilmesi “korumak” için yeterlidir. |
Özgün işlevi ve bölgeye ait sosyal yapı ile birlikte fizik mekânın ihya edilmesi gereklidir. |
Günümüzde de artık Dünya Mirasının Korunması tüm dünya devletlerinin önemli bir görevi olarak kabul edilmektedir. Koruma artık sadece estetik kaygılarla yapılan bir restorasyon uğraşı değildir. Doğal ve kültürel mirasın korunması kentsel ölçekte sosyal, ekonomik ve fiziksel boyutları olan bütüncül bir planlama anlayışı ile ele alınmalıdır. Korunması gerekli tarihî bölgelerin sadece fiziksel açıdan ihya edilmesi “korumak” için yeterli değildir. Özgün işlevi ve bölgeye ait sosyal yapı ile birlikte fizik mekânın ihya edilmesi gereklidir. Doğru cevap D'dir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi taşınabilir kültür varlıkları arasında yer almaz?
Sikke |
Mücevher |
Seramik kaplar |
Anıtlar |
Deri eşya |
Taşınır Kültür Varlıkları; Resim Heykel, ikona, seramik kaplar, çini, cam, metal, deri eşya, dokumalar, mobilya, mücevher, sikke, el yazması kitap gibi taşınabilir sanat eserleri ve belgeler müzelerde ya da özel koleksiyonlarda saklanmaktadır.
Taşınmaz Kültür Varlıkları; Anıtlar ve sitler olarak ikiye ayrılmaktadır.Doğru yanıt D şıkkıdır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi somut kültürel miras örneğidir?
Sözlü gelenekler |
Yapı toplulukları |
Festivaller |
El sanatları geleneği |
Gösteri sanatları |
Somut kültür varlıkları, kültür ve tabiat varlıklarını koruma faaliyetleri kapsamında korunması gerekli görülen, taşınır taşınmaz kültür varlıklarıdır. Elle tutulan, gözle görülebilen, maddi varlığı olan ve bu verileriyle koruma altına alınabilecek varlıklardır. Somut olmayan kültürel miras, toplumların, toplulukların, alt grupların ve bazen bireylerin, kültürel miraslarının bir parçası olarak oluşa gelmiş uygulamalar, gelenek ve görenekler, ifadeler, bilgiler, sanat ve zanaat türleri, üretim biçim ve süreçleri, beceriler ve bunlara ilişkin araçlar, gereçler ve kültürel mekanlar ve ilişkiler vb. anlamına gelmektedir. UNESCO’ya göre somut olmayan kültürel miraslar şunları içerir:
- Sözlü anlatımlar ve sözlü gelenekler
- Gösteri sanatları
- Toplumsal uygulamalar, ritüeller ve festivaller, şölenler
- Halk bilgisi
- El sanatları geleneği.
Doğru yanıt B’dir.
12.Soru
Kayalık Kapadokya sınırları içinde yer alan kentsel ve doğal sit alanlarına ilişkin aşağıda yer alan verilerden hangisi doğrudur?
19 kentsel sit alanı bulunmaktadır
|
12 doğal sit alanı bulunmaktadır
|
6 doğal ve tarihî sit alanı bulunmaktadır
|
112 arkeolojik sit alanı bulunmaktadır
|
7 tarihî sit alanı bulunmaktadır
|
Kayalık Kapadokya sınırları içinde 112 arkeolojik, 11 kentsel, 19 doğal sit alanı, bu alanların yanı sıra sınırları üst üste çakışan 3 doğal ve tarihî, 6 arkeolojik ve doğal, 1 tarihî, kentsel ve arkeolojik, 1 kentsel ve doğal, 1 tarihî, kentsel ve doğal sit alanı olmak üzere toplam 155 adet sit alanı bulunmaktadır. Doğru cevap D’dir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tarihî özellik gösteren kentin veya kentsel alt bölgenin eskime türlerinden biri veya birkaçını göstermesi durumunda yapılacak müdahalelerden Kentsel Sağlıklaştırmanın özellikleri arasında yer almaktadır?
Kentsel yenileme gerek fiziksel gerekse işlevsel olarak alanın bütünüyle veya büyük oranda yeniden düzenlenmesi ve değiştirilmesini beraberinde getirmektedir. |
Bu uygulama genellikle tarihî bölgenin korunmaya değer yapı stoğunun yitirildiği ve işlevini büyük oranda kaybettiği alt bölgeler için kabul görmektedir. |
Eskimenin yeni başladığı, özgünlüğünü henüz kaybetmemiş olan tarihî bölgelerin özgün hâline kavuşturulması amacıyla fiziksel yapının esaslı onarımının yapılarak yeniden kullanılabilir hâle getirilmesi ve işlevini yitirmiş yapıların uygun yeni işlevlerle yeniden kullanılabilir hâle getirilmesidir. |
Tarihsel özelliğini yitirmiş eski kent mekânlarının farklı fonksiyonlar ve farklı kullanıcılar için yeniden üretilmesi sürecidir. |
Bu süreçte mevcut yapı stoğunun özgün ve özellikli olanları esaslı onarım sürecinden geçirilerek yeni işlevine uyarlanmaktadır. |
Kentsel Sağlıklaştırma (yeniden uygun hâle getirme-urban rehabilitation); eskimenin yeni başladığı, özgünlüğünü henüz kaybetmemiş olan tarihî bölgelerin özgün hâline kavuşturulması amacıyla fiziksel yapının esaslı onarımının yapılarak yeniden kullanılabilir hâle getirilmesi ve işlevini yitirmiş yapıların uygun yeni işlevlerle yeniden kullanılabilir hâle getirilmesidir.
14.Soru
- Korumanın kültürel boyutunun kentsel yaşam içinde yer alması
- Kentsel korumaya halkın katılımının sağlanması
- Kültürel bilincin oluşturulmasında devlet ve özel sektörün iş birliğinin sağlanması
- Koruma bilincinin gelişmesi ile toplumun, ülkenin kentlerin kazanımlarının belirlenmesi
- Eğitim süreci içinde aidiyet ve yaşanılan mekanlara karşı duyarlılıklarının oluşmasını sağlayan programların yer alması
Kentsel ve çevresel koruma aşağıdakilerden hangisiyle gerçekleşebilir?
I-III-IV-V |
I-II-IV-V |
II-III-IV-V |
III-IV-V |
I-II-III-IV-V |
I- II- III- IV ve V. seçeneklerine ilave olarak
a. Ulusal kültür politikaları içinde kültürel mirasın yeri,
b. Çevre politikaları içinde kültürel mirasın yerinin belirlenmesi, bu kazanımların kamuoyu ile sürekli olarak paylaşılması gibi politikalar ile kentsel ve çevresel korumayı gerçekleştirmek mümkündür.
15.Soru
Yıllar boyu anıtların ve anıtsal nitelikli tek yapıların korunması üzerinde yoğunlaşan "koruma", kaçıncı yüzyıldan bu yana bir disiplin olarak gelişimini sürdürmeye devam etmektedir?
17. yüzyıl |
18. yüzyıl |
19. yüzyıl |
20. yüzyıl |
21. yüzyıl |
19. yüzyılın başlarından itibaren bir disiplin olarak gelişimini sürdüren “koruma” yıllar boyu anıtların ve anıtsal nitelikli tek yapıların korunması üzerinde yoğunlaşmıştır. II. Dünya Savaşı’nda büyük ölçüde tahrip olan, yıkılan kentler “koruma anlayışı”nın da değişimine yol açmıştır. Doğru cevap C'dir.
16.Soru
“İnsanın en büyük erdemi şehir kurma erdemidir” sözü aşağıdakilerden hangisine aittir?
Marcus Vitrivius |
Viollet-Le-Duc |
Venedik Tüzüğü |
Amterdam Bildirgesi |
Eflatun |
Eflatun “insanın en büyük erdemi şehir kurmak erdemidir” demiştir. Çünkü kentlerin kendisi bir kültür ürünüdür ya da kültürlerin bileşenidir.
17.Soru
Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) Genel Konferansı 17 Ekim-21 kasım 1972 tarihinde Paris’te aşağıdaki hangi belge onaylanmıştır?
Amterdam Bildirgesi |
Atina Şartı |
Dünya Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi |
Restorasyon Kartası |
Venedik Tüzüğü |
Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) Genel Konferansı 17 Ekim-21 kasım 1972 tarihlerinde Paris’te gerçekleştirdiği 17. toplantısında “Dünya Kültürel Mirasın Korunması sözleşmesi”ni onaylamıştır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kültür ve tabiat varlıklarını koruma konusunda küresel boyutlu uluslararası anlaşmalar arasında yer almaz?
Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi |
Kuşların Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme |
Biyolojik Çeşitliliğin Korunmasına Dair Sözleşme |
Arkeolojik Mirasın Korunmasına İlişkin Avrupa Sözleşmesi |
Silahlı Bir Çatışma Halinde Kültür Varlıklarının Korunmasına Dair Sözleşme |
Arkeolojik Mirasın Korunmasına İlişkin Avrupa Sözleşmesi küresel boyutlu uluslararası bir anlaşma değil bölgesel ölçekli Avrupa birliği çerçevesinde kültür ve tabiat varlıklarının korunmasına yönelik olarak oluşturdukları ve imzaya açtıkları hukuksal bir metindir. Doğru cevap D şıkkıdır.
19.Soru
Aşağıdaki yetkilerden hangisi Tabiat Varlıkları hakkında Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın Teşkilat ve Görevleri arasında yer almaz?
Milli parklar, tabiat parkları vb. alanların sınırlarını belirlemek ve tecil etmek |
Tabiat varlıkları ve doğal sit alanları vb. alanların sınırlarını tespit tescil etmek |
Tabiat varlıkları, doğal, tarihi, arkeolojik ve kentsel sitler ile koruma statüsü bulunan diğer alanların çakıştığı yerlerde koruma ve kullanma esasları çerçevesinde imar planını yapmak, yaptırmak ve onaylamak |
Orman alanlarının korunması veya kullanılması konusunda imar planı yapmak, yaptırmak ve onaylamak |
Milli parklar, tabiat parkları, tabiat anıtları, tabiatı koruma alanları vb. alanların kullanımı ve yapılaşmaya yönelik ilke ve kararları belirlemek |
Tabiat Varlıkları hakkında Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri ve yetkileri arasında; orman alanlarının değil orman alanları dışında yer alan korunması gerekli taşınmaz tabiat varlıkları, koruma alanları ve doğal sit alanlarının Bakanlıkça belirlenen ilke kararlarına, onaylanan planlara uygun olarak kullanılmak üzere tahsisini gerçekleştirmektir. Doğru cevap D şıkkıdır
20.Soru
Günümüz koruma anlayışının temeli olarak kabul edilen doküman aşağıdakilerden hangisidir?
Restorasyon Kartası (Carta Del Restaura) |
Mimarlık Hakkında On Kitap |
Amsterdam Bildirgesi |
Venedik Tüzüğü |
Dünya Kültürel Mirasın Korunması sözleşmesi |
Restorasyon Karta’sı ile anıtsal yapıların çevrelerindeki sivil yapılara özen gösterilmesi gerektiği kabulü yapılmakla birlikte, diğer sivil yapıların
korunması yönünde herhangi bir girişimin ve kavramsal tartışmanın yapılmadığı
görülmektedir. Kentsel ölçekteki korumanın düşünsel zemininin oluşması 1960’lı
yılların ortalarına rastlamaktadır. Bu konu 1964 yılı Mayıs ayında Venedik’te toplanan “İkinci Uluslararası Tarihi Anıtlar Mimar ve Teknisyenleri Kongresi”nde
gündeme gelmiş ve alınan kararlarla olumlu yönde somut adımlar atılmıştır. Toplantı sonuçlarının biraraya getirildiği belge olan “Venedik Tüzüğü” günümüz koruma anlayışının temeli olarak kabul edilmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ