Klasik Sosyoloji Tarihi Final 20. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Spencer'ın teorisine getirilen eleştirilerden biri değildir?


Endüstrileşmeyi tarihsel ve sınıfsal boyutundan soyutlayarak ele alması.
Savunduğu liberal bireycilik ile toplumun evrimleşmek ve ilerlemek için duyduğu ihtiyaçlar arasındaki çelişkiyi çözmemesi.
Doğal seçilimle ilgili düşüncelerinin mevcut düzeni ve eşitsizlikleri meşrulaştırması.
Savlarının anti hümanist politikaları desteklemeye elverişli olması.
Toplumsal kurumları bir üst organizma olan toplumun uzmanlaşmış organları olarak görmesi.

2.Soru

İnsan bilgisine ulaşmanın tek geçerli yolunun ampirik bilim olduğu ve gözlenebilir olgular ve bu olgular arasındaki ilişkiler dışında hiçbir şeyin bilgisine sahip olamayacağımız şeklindeki felsefi görüşe ne ad verilir?


Toplumsal Statik

Toplumsal Dinamik

Sosyal Fizik

Aydınlanma

Pozitivizm


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Weber'e göre otorite türlerinden biridir?


Güce dayalı otorite
Bürokratik Otorite
Sınıfsal Otorite
Karizmatik Otorite
Meşru Otorite

4.Soru

Aşağıdaki hangi düşünür sınıf bilincinin aydınlamasında özgün görüşlere sahiptir?


Lukacs

Kautsky

Plekhanov

Gramsci

Engelse


5.Soru

Weber’de sosyolojinin temel çalışma nesnesi toplumsal eylemlerdir. Aşağıdakilerden hangisi Weber’in önerdiği toplumsal eylem tiplerinden biri değildir ?


Geleneksel motiflere dayanan eylemler
Duygusal motiflere dayalı eylemler
Değersel-akılcı eylemler
Tepkisel Eylemler
Amaçsal-akılcı eylemler

6.Soru

Weber’in her biri uzmanlaşmış bir işlevi yerine getiren çok sayıda birey arasındaki iş birliğinin sürekli örgütlenmesini ifade etmek için kullandığı terim hangisidir?


Bürokrasi 

İktidar

Otorite

Rasyonalite

Meşruiyet


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi duygusal motiflere dayalı bir eylem değildir?


Öfke
Korku
Kin
Sevgi
Şeref

8.Soru

Pareto’ya göre, davranışın amacı ile o amaca ulaşmak için seçilen araçlar arasındaki ilişkinin, hem gerçekte hem de bilinçte doğru olarak hesaplandığı davranış biçimi aşağıdakilerden hangisidir?


Öznel davranış

Nesnel davranış

Mantıklı davranış

Mantıklı olmayan davranış

Tipik olmayan davranış


9.Soru

Aşağıdaki cümlede yer alan boşluklara yerleştirilmesi gereken kavramlar sırasıyla hangi seçenekte yer almaktadır?"......... içindeki bireyler birbirlerine yakın, doğal ve duygusal bir ilişki içindeyken ......... içindeki bireyler çıkara dayalı, rasyonel, hesaplı ilişkiler içindedir. ........ 'e oranla oranlı daha rekabetçi ve dinamik bir yaşamları vardır."


Cemaat/cemiyet/Cemaat
Cemiyet/cemaat/Cemaat
Cemaat/cemiyet/Cemiyet
Cemiyet/cemiyet/Cemaat
Cemiyet/cemaat/Cemiyet

10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Simmel'e göre toplumlaşma süreçlerinden biri değildir?


İçselleştirme

Dışsallaştırma

Kurumsallaştırma

Çıkar biçimlendirmesi

Uzlaşma


11.Soru

İnsan emeği tarafından üretilen, kullanım değerine ve değiş-tokuş edebilme özelliğine (değişim değeri) sahip bir üründür. Ortak yanı ise insan emeği tarafından üretiliyor olmalarıdır. Aşağıdakilerden hangisini tanımlar?


Meta

Değişim ürünleri

İş gücü

Sanatsal ürünler

Teknolojik ürünler


12.Soru

Endüstrileşme ile birlikte toplumda hızlı bir değişimin yaşandığını fark eden, bu noktaya dikkat çeken ve “endüstri (sanayi) toplumu” kavramını ilk kez kullanan düşünür kimdir?


Saint Simon
Karl Marx
Emile Durkheim
John Stuart Mill
Herbert Spencer

13.Soru

Tönnies, toplumsal varlıkları farklılaştırmak için hangi kavramları kullanmıştır?


İlişkiler ya da Toplumsal Varlıklar Teorisi
Toplumsal Normlar
Toplumsal değerler
İnsan çabası sistemleri
Cemaat / Cemiyet Kavramsallaştırması

14.Soru

Bir toplumdaki insan sayısını ve insanlar arası etkileşim miktarını ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?


Dinamik yoğunluk

Anomi

Totemizm

Kollektif yoğunluk

Toplumsal yoğunluk


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Simmel sosyolojisinin genel özelliklerinden biri değildir?


Sosyolojinin temeli ahlaki kurallar değil, bilim etiğidir ve inceleme nesnesi de birey yada toplum değil, toplumsal etkileşimdir.

Sosyoloji toplumsal olguları değer yargılarından arınmış, bağlamdan bağımsız olarak ve diyalektik bir bakış açısıyla inceler.

Tek bir teorik bakış açısına sahip olmak sosyolojinin genel bakış açısına sahip olmayı zorlaştırmaktadır.

Sosyoloji problem çözmekten çok problem kurmakla ilgilenmelidir.

Sosyoloji ideal tip kavramlarından ve statik, durağan haldeki toplumsal varlıklardan oluşan bir mantıksal sistemdir.


16.Soru

Lukacs işçilerin yanlış olan, bütünü kavrayamayan, ampirik ve gündelik bilincini ifade etmek için hangi terimi kullanmaktadır?


Bilinçdışı

Bilinçaltı

Psikolojik bilinç

Atfedilen bilinç

Kolektif bilinç


17.Soru

Weber’in sosyolojik yaklaşımında toplumsal gerçekliğin ilk ve temel düzeyinde aşağıdaki kavramlardan hangisi vardır?


Toplumsal eylemler

Toplumsal ilişkiler

Toplumsal oluşumlar

Toplumsal duygular

Toplumsal yapılar


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Simmel’in tahakkümle ilgili düşüncelerinden biridir?


Bütün tahakküm ilişkileri etkileşim olarak sınışandırılamaz.
En baskın tahakküm ilişkisinde bile tabi olan kişilerin az da olsa bireysel özgürlüğü vardır.
Bir bireye tabi olma, bir ilkeye tabi olmadan daha olumsuz bir durumdur.
Bir nesneye tabi olma, bir ilkeye tabi olmadan daha olumlu bir tahakküm biçimidir.
Bir çoğulluğa tabi olma, tahakkümün en kötü biçimidir.

19.Soru

Weber, Protestan ahlâkı anlayışı ile kapitalizmin anlayışı arasında nasıl bir ilişki olduğunu vurgulamaktadır?


Bireylerin toplumsal eylemlerine ahlâki motiflerin aracılık ettiğini vurgulamaktadır.
Dinsel faktörlerin ekonomik bir düzenleme biçimi olarak kapitalizmin oluşumunu etkiler.
Protestan ahlâkı olarak adlandırdığı kavramı daha çok Protestanlığın Calvinist eğilimine dayandırmaktadır.
Dinsel faktörlerin ekonomik düzenleme üzerindeki etkilerini göstermektedir.
Sistemin nasıl işlediği noktasında ayrım yapmak gerekir.

20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Marx’ın Din Teorisini açıklayan ifadelerden biri değildir?


İlkel toplumda insanlar anlayamadıkları olaylar karşısında din ve benzeri gerçek bir temele dayalı olmayan mistik açıklamalar üretmişlerdir.

İlkel toplumlarda sömürü ve yabancılaşmayı engellemek için dine gerek yoktur.

Din ve benzeri mistik açıklamalar, aslında insanın kendi hayal ürününden başka bir şey değildir.

Dinsel ve benzeri mistik açıklamalar, özellikle sınıflı toplumlarda egemen sınıfın imtiyazlı sınıfsal çıkarlarını ve hakimiyetini meşrulaştırma araçlarına dönüşmüşlerdir.

Dinin baskı ve sömürü altındaki kesimlerin acılarını katlanılır kılmaya çalıştığını da vurgular. Din, acımasız bir dünyada ezilenin sığındığı bir duygudur.