Klasik Sosyoloji Tarihi Final 27. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumsal eylem tipleri arasında değildir?
Geleneksel motiflere dayanan eylemler
|
Duygusal motiflere dayalı eylemler
|
Değersel - akılcı eylemler
|
Amaçsal - akılcı eylemler
|
Karizmatik eylemler
|
2.Soru
Simmel'in, 'toplumsal eylemleri etkileşim sürecinde birbirine bağlı olarak görememek,' düşüncesi hangi diyalektik ilişkiyi açıklar?
Ayrıklık yanılgısı
|
Tahakküm ve Üstlük-Astlık ilişkisi
|
Moda Sosyolojisi
|
Öznel ve Nesnel Kültür
|
Çatışma ve Çelişkiler
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Batı Marksizminin temsilcisi olan düşünürlerden biridir?
Karl Korsch |
Karl Marx |
Rosa Luxemburg |
Friedrich Engels |
Karl Kautsky |
Marx’ın ölümünden sonra Marksizm çeşitli kollara ayrılmıştır. Bu bölünmede en belli başlı kollar Geleneksel Marksizm ve Batı Marksizmidir. Geleneksel Marksizmin temsilcileri Marx, Engels, Lenin, Plekhanov, Kautsky, Bernstein, Luxemburg, Troçki ve Buharin olurken, Batı Marksizminin en çok öne çıkan figürleri Lukács, Gramsci, Korsch ve Frankfurt Okulu’nun önde gelen isimleri Benjamin, Horkheimer, Marcuse ve Adorno olmuştur.
4.Soru
Hangisi Simmel'in toplumsal etkileşim biçimlerinden biri değildir?
Mübadele
|
Çatışma
|
Sosyallik
|
Dönüşüm
|
Tahakküm
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Weber’e göre somut, gözlenebilir bir nesnedir?
Okul |
Devlet |
Trafik kuralları |
Demokrasi |
Ekonomik düzen |
Weber sosyolojiye bir bilim statüsü kazandırmak için onun hem ampirik/açıklayıcı hem de bir kültür bilimi olarak anlamacı bir bilim olması gerektiğini düşünmektedir. Ona göre sosyolojinin ampirik olarak ele alabileceği nesne, gözleme uygun olan insanın toplumsal eylemidir. Devlet, sendika, okul, üniversite, dernek gibi kurumları; güzellik, doğruluk gibi değerleri; ceza yasası, trafik kuralları gibi yasal yaptırımları, sosyalist ve kapitalist ekonomileri ve monarşi, oligarşi ve demokrasi gibi politik rejimleri somut gözlemlenebilir birer nesne olarak ele almak olanaklı değildir. Ona göre fizik bilimi, en yalın fiziksel nesne olarak atomdan hareket etmektedir. Sosyoloji bilimi de toplumsal yaşam içinde atomik gözlem birimi olarak tek kişinin eyleminden yani bireysel eyleminden hareket etmelidir. Yani ampirik olarak ele alınabilecek şey insan eylemidir. Ancak insan eylemi burada tek başına fiziksel bir hareket olarak düşünülmemektedir. Önemli olan insan eylemini etkileyen, bu eyleme yön veren, bu eyleme neden (motif) olan değer, norm, kural, ilke, ekonomik düzen, siyasal rejim gibi kültürel niteliklerdir.
6.Soru
Toplumsal geçiş süreçlerinde var olan kuralların bireyler üzerindeki bağlayıcılıklarının çözülmesi sonucu ortaya çıkan normsuzluk veya kaidesizlik durumuna Durkheim tarafından verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Anomi
|
Demir kafes
|
Şeyleşme
|
Yabancılaşma
|
Dışsallaşma
|
7.Soru
A. Comte'un Üç Hal Yasasında bilimsel aşamaya tekabül eden aşama aşağıdakilerden hangisidir?
Teolojik Aşama
|
Metafizik Aşama
|
Pozitif Aşama
|
Organik Aşama
|
Negatif Aşama
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi cemiyet için söylenmez?
Bireysel mülkiyet egemendir.
|
Ben duyusu egemendir.
|
Toplumsal yaşamda moda ve geçici zevkler geçicidir.
|
Ortak mülkiyet egemendir.
|
İnançlar ve din yerine kamuoyu ve öğretiler egemendir.
|
9.Soru
I. Bütünlük yasası
II. Çelişme yasası
III. Hareket yasası
IV. Nicel değişme yasası
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Hegel’in evrendeki olay ve olguları anlamamıza yarayan birbiriyle ilişkili ve ayrılmaz yasalarıdır?
I-II |
II-III |
II-III-IV |
I-III |
I-II-III |
Hegel’e göre evrendeki olay ve olguları anlamamıza yarayan diyalektik değişme sürecinin birbiriyle ilişkili ve birbirinden ayrılmaz dört yasası bulunmaktadır: Bunlar; bütünlük yasası, çelişme yasası, hareket yasası ve nitel değişme yasasıdır. Burada önemli olan nokta, her bir yasa ancak diğerleriyle ilişkili olarak ve bir bütün içinde ele alındığında anlam kazanacaktır. Diğer bir deyişle bir düşünce, tutum veya bir yaklaşım bu yasalar, bir bütün içinde ele alındığında diyalektik bir nitelik veya anlam kazanacaktır. Ancak Hegel için varlığın temelinde düşünce yatmaktadır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Batı Marksizminin temsilcileri arasındadır?
Marx
|
Plekhanov
|
Gramsci
|
Kautsky
|
Bernstein
|
11.Soru
Pareto ve Aydınlanma filozoflarının ters düştüğü konu aşağıdakilerden hangisidir?
Rasyonalitenin önemi |
İlerleme kuramları |
Pozitivizm |
Evrimcilik |
Sosyal Darvinizm |
Pareto, Aydınlanma düşünürlerinin çoğu fikirlerine karşı çıkmıştır. Aydınlanma filozofları rasyonalitenin önemini vurgularken, Pareto insani içgüdüler gibi rasyonel olmayan faktörlerin önemi üzerinde durmuştur.
12.Soru
Pareto'nun düşünce sistemi sosyoloji alanında aşağıdaki biçimlerden hangisini etkilememiştir?
Talcott Parsons'un sosyoloji anlayışını
|
Elit Dolaşım kuramı sistem analizlerini
|
Robert Michels'in teorisini
|
Michel Foucault'yu
|
Seçkinler analizi geleneğini
|
13.Soru
İnsanların kendi davranışlarını doğrulamak, meşrulaştırmak ve inandırıcı kılmak için kullandıkları rasyonelleştirmeler, ideolojiler ve entelektüel bahanelere verilen ad nedir?
Tortular |
Kalıntı |
Türemler |
Seçkinler |
Anlatımlar |
İnsanların kendi davranışlarını doğrulamak, meşrulaştırmak ve inandırıcı kılmak için kullandıkları rasyonelleştirmeler, ideolojiler ve entelektüel bahanelere Pareto türemler adını vermiştir. Türemleri belirleyenler tortular ya da kalıntılardır.
14.Soru
Toplumsal yapının, ekonomiden oluşan altyapı ve ekonomi dışında kalan şeylerden oluşan üst yapı olarak ikiye ayrıldığını belirten kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Tarihsel Materyalizm |
Pozitivizm |
Ekonomik Determinizm |
Özcülük |
Diyalektik |
Geleneksel Marksizmin bir savı olan Ekonomik Determinizme göre toplumsal yapı, ekonomiden oluşan altyapı ve ekonomi dışında kalan şeylerden oluşan(din, hukuk, siyaset, medya, tüm toplumsal ilişkiler vb.) üstyapı olarak ikiye ayrılmıştır. Bu anlayışa göre altyapı yani ekonomi tüm toplumsal ilişkileri yani üstyapının özelliklerini belirlemektedir. Böylece toplumsal yaşamın bütünselliği ekonomik altyapının belirleyiciliğine teslim edilmiş olmaktadır. Bu da toplumsal olayları tıpkı doğa olayları gibi belirlenmiş ekonomik yasalara tabi kılmaktadır ve öznelerin bu süreçte hiçbir belirleyicilikleri olamaz.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Batı Marksizminin teorik olarak öne çıkan ortak özelliklerinden biri değildir?
İnsanlığın kurtuluşunu salt ekonomik yasaların analizinde aramaktadır.
|
Marksizmin teorik, felsefi ve kültürel boyutlarına daha fazla odaklanma söz konusudur.
|
Teorinin üretim merkezi mücadele ve eylem alanlarından üniversitelere kaymıştır.
|
Siyaset ve ekonomiden çok kültürel alana yönelme eğilimi göze çarpar.
|
Marksizmi bir hümanist ve kültür teorisi olarak tanımlar.
|
16.Soru
Weber bürokrasinin özellikleri arasında aşağıdakilerden hangisini saymaz?
Bireyin örgüt içindeki hareketini yazılı kurallar belirler.
|
Kesin bir hiyerarşiye vardır.
|
Yönetim yazılı belgelere (dosyalara) dayanır.
|
Devletin otoritesi mutlaktır.
|
Örgütte çalışanlar maddi kaynakların sahibidir.
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Simmel'e göre toplumsal etkileşim formlarından biri değildir?
Uzaklık |
Mübadele |
Çatışma |
Tahakküm |
Sosyallik |
Simmel sosyolojisinde anlamın analizini kolaylaştıran toplumsal etkileşim biçimlerini/formlarını beş ideal tip üzerinden inceler. Diğer bir deyişle toplumsal etkileşim biçimleri içinden beşini analiz eder. Bu biçimler mübadele, çatışma, tahakküm, fahişelik ve sosyalliktir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi geleneksel motife dayalı bir eylemdir?
Heyecan |
Korku |
El öpme |
Öç alma |
Özveri |
Bu toplumsal eylem biçiminde duygusal ve heyecan içeren bir motife de ihtiyaç yoktur. Geleneksel eylemler yaşanmışlıktan elde edilen bir tutumdur ve güncel eylemler bu tipe örnek teşkil ederler. Örneğin, el öpmeyi ve selamlaşmayı bu eylem tipine örnek olarak verebiliriz.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Simmel sosyolojisinin genel özelliklerinden biri değildir?
Sosyolojinin temeli ahlaki kurallar değil, bilim etiğidir ve inceleme nesnesi de birey yada toplum değil, toplumsal etkileşimdir. |
Sosyoloji toplumsal olguları değer yargılarından arınmış, bağlamdan bağımsız olarak ve diyalektik bir bakış açısıyla inceler. |
Tek bir teorik bakış açısına sahip olmak sosyolojinin genel bakış açısına sahip olmayı zorlaştırmaktadır. |
Sosyoloji problem çözmekten çok problem kurmakla ilgilenmelidir. |
Sosyoloji ideal tip kavramlarından ve statik, durağan haldeki toplumsal varlıklardan oluşan bir mantıksal sistemdir. |
Simmel sosyolojiyi diğer bilimlerden bağımsız bir bilim olarak kurmaya çalışmış, sosyolojinin temelinin ahlaki kurallar değil, bilim etiği olduğunu ve inceleme nesnesinin de birey ya da toplum değil, toplumsal etkileşim olduğunu savunmuştur. Simmel’e göre sosyologlar herhangi bir teorik bakış açısını benimsemeyerek risk almalı, teorik açıdan “evsiz” olmalıdırlar. Simmel’in sosyolojiye katkılarından bir diğeri de sosyolojiyi problem çözen bir bilim olarak değil, problem kuran bir bilim olarak kurma çabası olmuştur.
20.Soru
Pareto’nun insan doğasında ya da davranışlarının temelinde bulunan ve dolayısıyla toplumun işleyişini ve devamlılığını sağlayan içgüdülerin dışa vurumu olarak tanımladığı kavram, aşağıdakilerden hangisidir?
Kalıntı |
Türem |
Türev |
Duygular |
Kümeler |
Pareto’nun insan doğasında ya da davranışlarının temelinde bulunan ve dolayısıyla toplumun işleyişini ve devamlılığını sağlayan içgüdülerin dışa vurumu olarak tanımladığı kavram "tortu" veya "kalıntı"dır. Kalıntılar fiziksel olarak gözlenemez, duygular gibi de hissedilemezler. Onlar daha çok duyguların belirtisi, duyguların ve davranışların ortak köküdürler.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ