Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Ara 14. Deneme Sınavı
Toplam 12 Soru1.Soru
I. Etkileşim tasarımı ilk kez 1980’lerde Bill Moggridge ve Bill Verplank tarafından kullanılmıştır.
II. Etkileşim tasarımı sadece sayısal teknolojilere odaklanır.
III. Etkileşim tasarımının ilk örneği Mors alfabesidir.
IV. Etkileşim tasarımı bünyesinde pek çok disiplini barındırır.
V. Etkileşim tasarımının fikir babası Samuel Morse’tur.
Yukarıda verilen etkileşim tasarımına ilişkin ifadelerden hangileri doğrudur?
III-V |
Yalnız IV |
I-III-IV |
III-IV |
I-III-IV-V |
Etkileşim tasarımı sayısal teknolojilere değil kullanıcı davranışlarına odaklanır. Ayrıca etkileşim tasarımının fikir babası Samuel Morse değil Bill Moggridge ve Bill Verplank’tır.
2.Soru
İnsanın doğası gereği çevresi ile girdiği etkileşimler neticesinde çevresel uyarıcılara verdiği cevaplar ve onlardan aldığı tepkiler insanda aşağıdakilerden hangisinin oluşumunu sağlar?
Uzman bilgisi |
Deneyim |
Fikir |
Kişilik |
Kararlılık |
İnsanın doğası gereği çevresi ile girdiği etkileşimler neticesinde çevresel uyarıcılara verdiği cevaplar ve onlardan aldığı tepkiler deneyimlerin oluşumunu sağlar.
3.Soru
İşlev, anlaşılırlık, fiziksel his ve kullanılabilirlik gibi bileşenleri olan özellik aşağıdakilerden hangisidir?
Kullanıcı deneyimi |
Yansıtıcı deneyim |
Estetik deneyim |
Davranışsal deneyim |
Duygusal deneyim |
Davranışsal deneyimin kendisinden beklenen özellikler; “fonksiyon (işlev)”, kullanıcının nasıl kullanacağını anlayabilmesi “anlaşılırlık”, kullanım esnasında kullanıcıya nasıl bir his sunduğu “fiziksel his” ve görevleri ne derecede yerine getirdiği “kullanılabilirlik” şeklinde dört bileşenden oluşmaktadır.
4.Soru
İyi bir etkileşim tasarımının kullanıcı açısından en olası çıktısı aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
Maliyetin ucuzlaması |
Satın alınabilirliğin artması |
Kullanım alanının yaygınlaşması |
Sistemi öğrenme çabasının azalması |
Sistemin kolay güncellenmesi |
İyi bir etkileşim tasarımı sonucunda, sistem veya ürünü kullanabilmek için geçirilen öğrenme süresi kısalır ve kullanıcı hızlı bir şekilde adapte olabilir.
5.Soru
Kullanıcı deneyimi tasarımının disiplinleri göz önüne alındığında aşağıdakilerden hangisi bilgi mimarisi disiplininin altında yer alır?
Gezinim Tasarımı |
Hareket Tasarımı |
Senaryo Tasarımı |
Ses Tasarımı |
Yazılım |
Bilgi mimarisi, iletişim tasarımı, etkileşim tasarımı çalışma disiplinleri kullanıcı deneyimi tasarımını besleyen önemli disiplinlerdir. Bilgi mimarisinin altında dijital işaretler, bağlamsal gereksinimler, fonksiyonel gereksinimler, veri ve bilgi görselleştirme, gezinim tasarımı, uygulama tasarımı ve kılavuzluk sistemleri disiplinleri yer alır.
6.Soru
Etkileşimin taraflar açısından incelendiğinde aşağıdakilerden hangisi bunlardan biridir?
İnsan-İnsan |
İçerik-İçerik |
İçerik-Sistem |
Sistem-Sistem |
Kapsam-Sistem |
Tarafları açısından incelendiğinde, karsımıza insan-insan etkileşimi, insan-içerik etkileşimi ve insan-sistem etkileşimi çıkmaktadır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangileri yapı oluşturma sürecinin aşamalarıdır?
İletişim Tasarımı – Bilgi Mimarisi |
İletişim Tasarımı – Arayüz Tasarımı |
Arayüz Tasarımı – Bilgi Mimarisi |
Etkileşim Tasarımı – Bilgi Mimarisi |
İletişim Tasarımı – Etkileşim Tasarımı |
Yapıyı oluşturma süreci, etkileşim tasarımı ve bilgi mimarisi olmak üzere iki baslık asamadan oluşmaktadır. Etkileşim tasarımı, kullanıcıların sunulan işlevler ve sitenin fonksiyonelliği ile nasıl etkileşime geçileceğini belirlemektedir. Bilgi mimarisi ise internet sitesinde sunulacak içeriklerin hangi yapıda oluşturulacağına karar vermektedir. İçeriklerin organizasyonu, gruplanması, sıralanması ve sunumu bu katmanda belirlenmektedir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kullanıcı deneyiminin belirlenmesinin firmalar için sağladığı faydalardan biri değildir?
Kârlılığı arttııcı bir unsur olmaktadır
|
Ürün bakım maliyetlerini düşürmektedir
|
Uzun süreli değer algısı yaratır
|
Sürdürülebilir kullanıcı memnuniyetini sağlar |
Herkes için tek bir arayüz oluşturmayı garantiler |
Kullanıcı deneyimi artık ürün veya hizmet sağlayan firmalar için kârlılığı artırıcı bir unsurdur. Tasarım geliştirme sürecinde yapılan kullanıcı deneyimi yatırımları, ürünün/hizmetin sunumundan sonra ortaya çıkacak değişiklik, bakım ve eğitim maliyetlerini önemli ölçüde düşürmektedir. Sürdürülebilir kullanıcı memnuniyeti sağlamanın yanında uzun süreli değer algısı yaratmak için kullanıcı deneyimi oldukça önemlidir. Ancak kullanıcı deneyimi herkes için tek bir arayüz oluşturmayı garantilemez.
9.Soru
I. Kullandıktan sonra hissedilenler II. Etkileşime girme III. İhtiyaç hissetme IV. Dikkat çekme Yukarıda verilen kullanıcının ürün/hizmet ile olan ilişkisindeki 4 kritik anın yaşanma sırası aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
I - II - III - IV |
III - IV - II - I |
III - II - IV - I |
III - IV - I - II |
IV - III - II - I |
Kullanıcı önce ürüne ihtiyaç duyar, onu fark eder, kullanır ve bu süreç sonucu bir şeyler hisseder. Doğru cevap B'dir.
10.Soru
Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Teorisi’ne göre aşağıdakilerden hangisi sosyo-psikolojik gereksinimlerden biridir
Uyku |
Denge |
Başarı |
Sağlık |
Mülkiyet Güvenliği |
Uyku ve denge fizyolojik gereksinimlerdendir, sağlık ve mülkiyet güvenliği ise güvenlik gereksinimleri arasındadır. Güvenlik gereksinimleri ve fizyolojik gereksinimler temek gereksinimler arasında yer alır. Başarı saygınlık gereksiniminin bir elemanıdır ve saygınlık gereksinimi de sosyo-psikolojik gereksinimler arasında yer alır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kullanıcıda oluşturulan bir deneyim türü değildir?
Estetik |
Davranışsal |
Yansıtıcı |
Duygusal |
Ekonomik |
Kullanıcıda yaratılan dört farklı deneyim türünden söz edilmektedir. Bunlar; estetik, davranışsal, yansıtıcı ve duygusal deneyimler olarak ayrı başlıklar altında toplanmaktadır.
12.Soru
Hangi tasarım anlayışında görünümden daha çok kullanıcıların ürünü nasıl kullanacaklarını anlamaya odaklanılmaktadır?
Davranışsal tasarım |
Estetik tasarım |
Kişisel tasarım |
Ürün merkezli tasarım |
Duygusal tasarım |
Davranışsal tasarımda görünümden daha çok kullanıcıların ürünü nasıl kullanacaklarını anlamaya odaklanılmaktadır.