Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Donald Norman’nın kullanıcı faaliyet döngüsünün üç ana evresi vardır. Aşağıdakilerden hangisinde bu üç ana evre verilmiştir?
Planın Hazırlanması-Uygulama Aşaması-Değerlendirme Aşaması |
Amacın Oluşumu-Planın Hazırlanması-Değerlendirme Aşaması |
Risklerin Belirlenmesi-Planın Hazırlanması-Değerlendirme Aşaması |
Amacın Oluşumu-Uygulama Aşaması-Değerlendirme Aşaması |
Risklerin Belirlenmesi-Uygulama Aşaması-Değerlendirme Aşaması |
Donald Norman’nın kullanıcı faaliyet döngüsünün üç ana evresi vardır. Bunlar:
Amacın Oluşumu
Uygulama Aşaması
Değerlendirme Aşaması
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi web ve baskı için gelişmiş grafikler oluşturmayı isteyen profesyonel tasarımcılara yönelik, güçlü ve endüstri standardı hâline gelmiş piksel tabanlı bir resim işleme düzenleme programıdır?
Photoshop |
Tipografi |
Fireworks |
Flash |
Dreamweaver |
Web ve baskı için gelişmiş grafikler oluşturmayı isteyen profesyonel tasarımcılara yönelik, güçlü ve endüstri standardı hâline gelmiş piksel tabanlı bir resim işleme düzenleme programına "Photoshop" denir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir programlama dilidir?
MySQL |
ASP.Net |
PostgreSQL |
Oracle |
SQL Server |
MySQL, PostgreSQL, SQL Server, Ms-Access, Oracle, DB2, Sybase vb. veri tabanı teknolojileri iken "B" şıkkında yer alan "ASP.Net" bir programlama dilidir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kullanıcı odaklı bir arayüz tasarımı oluşturabilmek için metin kullanımı ile ilgili dik- kat edilmesi gereken noktalardan biri değildir?
Metin kullanımı mümkün oldukça azaltılmalıdır. |
Paragraflar kısa tutulmalı ve her bir paragrafta bir düşünceye yer verilmelidir. |
Profesyonel bir imaj yaratmak adına sıkıcı olmak yerine, çekici ve kişiye özel olmak |
İyi okuyucu olarak nitelendirilen kullanıcılar için uzun metinler tercih edilmelidir. |
İllüstrasyon ve görsel kullanımına önem verilerek daha okunabilir metin alanları yaratılabilir. |
Kullanıcı odaklı bir arayüz tasarımı oluşturabilmek için metin kullanımı ile ilgili dikkat edilmesi gereken bazı noktalar;1.Metin kullanımı mümkün olduğunca azaltılmalıdır.2.Paragraflar kısa tutulmalı ve her bir paragrafta bir düşünceye yer verilmelidir.3. Profesyonel bir imaj yaratmak adına sıkıcı olmak yerine, çekici ve kişiye özel olmak daha faydalı olabilir. 4. İllüstrasyon ve görsel kullanımına önem verilerek daha okunabilir metin alanları yaratılabilir.
5.Soru
Arayüzünde açılır menüler, menü çubukları, ikonlar kullanılmış çok parlak renkler tercih edilmiştir. Microsoft firması Widows 1.0 adlı işletim sistemini piyasaya sunmuş olduğu yıl aşağıdakilerden hangisidir?
1980 |
1982 |
1984 |
1985 |
1986 |
1985 yılında Microsoft firması Widows 1.0 adlı işletim sistemini piyasaya sunmuştur. Arayüzünde yine, açılır menüler, menü çubukları, ikonlar kullanılmış olsa da çok parlak renkler tercih edilmiştir ve dönemin bazı temel yeteneklerine sahip değildir.Doğru cevap D şıkkı.
6.Soru
Tasarım gerçekleştiren, geliştiren, tasarım stratejisi oluşturan, ürün üzerindeki etkileşimli ögeleri belirleyen kişiye ne denir?
Kullanıcı Arayüz Tasarımcısı |
Etkileşimli Tasarımcı |
Programcı |
WEB Tasarımcısı |
Görsel Tasarım Uzmanı |
Etkileşimli tasarımcı tasarım gerçekleştiren, geliştiren, tasarım stratejisi oluşturan, ürün üzerindeki etkileşimli ögeleri belirleyen, kavramları test etmek için ilk örnekleri oluşturan, kullanıcıları etkileyecek eğilimleri ve teknolojileri belirleyen kişidir. Farklı birçok kavramı bünyesinde barındıran etkileşimli tasarımcı, dijital uygulamaların kullanıcıların elinde doğru çalıştığına emin olmak için çabalar.
7.Soru
İkonlar temsil etme biçimleri açısından farklı tanımlamalara sahip olabilirler. Aşağıdakilerden hangisi bu tanımlamalardan biri değildir?
Benzeşim |
Sembolik |
Örnek/Model |
İdeogram |
Rastlantısal |
İkonların temsil etme biçimleri açısından sahip olduğu farklı tanımlamalar;
Benzeşim: Görüntü temsil ettiği şeyle aynı anlamı vermektedir. Örneğin, bir kitap ikonu sözlük, vb. kavramları temsil edebilir.
Sembolik: Soyut bir imajın kullanılmasıdır. Örneğin, çatlak/kırık bir cam kırılgan nesneleri yansıtabilir.
Örnek/Model: Yansıtılan nesne ya da kavramın bir özelliği ya da örneği resimlenir. Otoyol çıkışındaki levhada resmedilmiş çatal bıçak imgelerinin restoranı işaret etmesi örnek olarak verilebilir.
Rastlantısal: İmajın tamamıyla keyfi olarak düzenlenip, anlamının öğrenilmesi gerekmektedir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir tasarım belgesinde yer alan özelliklerden biri değildir?
Kullanılabilirlik testleri |
Kullanılabilirlik testleri |
Tasarım özellikleri |
Proje mimarisi |
Uygulama planı |
Testler ve Kullanılabilirlik: Neyin test edileceğinin planı, ilk örneklerin nasıl test edileceği ve hangi ölçüt ve ölçümlerin kullanılacağı burada yer alır.
9.Soru
Denise Jacobs’un ilham almak için beş adımlık kılavuzunda “Herhangi büyük ezici işlemi küçük yönetilebilir parçalara bölün. Her zorluğun üstesinden gelindiğinde kendinizi ödüllendirin (örneğin, bir görev tamamlandığında bir mola verin ya da yürüyüşe çıkın). Bu büyük bir motive kaynağı olabilir.” bu ifade hangi adımı tanımlamaktadır?
Zorlukların üstesinden gelin |
Çalışmalarınızı oyunlaştırın |
Net hedefler ve uygulanabilir eylemler belirleyin |
Durumunuzu koruyun |
Destansı olun |
Sorudaki açıklama kısmı Denise Jacobs’un ilham almak için beş adımlık kılavuzunda 3. adım olan “Net hedefler ve uygulanabilir eylemler belirleyin”i tanımlar
10.Soru
Aşağıdaki tasarım ilkelerinden hangisi tekrar eden elemanlar tarafından yaratılan bir motifi tanımlar?
Denge |
Vurgu |
Ritim |
Hiyerarşi |
Bütünlük |
Ritim, tekrar eden elemanlar tarafından yaratılan bir motiftir. Tıpkı müzikteki vuruşlar gibi, tasarımdaki elemanların tutarlı bir biçimde tekrar etmesi, izleyicinin bakışının sayfada kolayca gezinmesini sağlar.
11.Soru
“Açıkça tanımlanmış hedefleri olan, sade ve sezgisel bir arayüze sahip olmalıdır.” Bu bilgi aşağıdakilerden hangisi için söylenmiş olmalıdır?
Açık ve sade bir kullanıcı raporu |
Tutarlı bir kullanıcı raporu |
Başarılı bir etkileşimli tasarım |
WEB tasarımı |
Güvenir bir kullanıcı arayüzü |
Başarılı bir etkileşimli tasarım, açıkça tanımlanmış hedefleri olan, sade ve sezgisel bir arayüze sahip olmalıdır.
12.Soru
Görsel algımızın kesintisiz nitelikteki formları tamamlamaya ve bütünü görmeye yatkın olmasını ifade eden Gestalt ilkesine ne ad verilir?
Yakınlık |
Devamlılık |
Simetri |
Şekil zemin ilişkisi |
Tamamlama |
Görsel algımızın devam eder nitelikteki formları tamamlamaya ve bütünü görmeye yatkın olmasını ifade eden Gestalt ilkesine Devamlılık adı verilir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi duyarlı web tasarım yaklaşımlarından biridir?
Uyarlanabilir tasarım |
Kolay kullanım |
Kolay bakım |
Arama motoru optimizasyonu |
Düşük maliyet |
Esnek ya da duyarlı web tasarımı, arayüzün, siteye girilen cihazların ekran tanımlarına göre otomatik olarak uyarlandığı tasarım anlayışıdır. Bu tasarım yaklaşımının tanımlamaları iki farklı yaklaşımla oluşturulabilir:
Uyarlanabilir tasarım: Sınırlı sayıda ekran ölçüsüne göre uyarlanmış düzenlemeler;
Akışkan tasarım: Her türlü olası ekran genişliğine göre sürekli kendini uyarlayabilen düzenlemeler. B, C, D ve E seçenekleri duyarlı web tasarımının faydalarındandır.
14.Soru
“Tasarım ekibi tarafından sağlanan çizimler, tel kafesler, HTML biçimlendirme ve CSS dayalı varlıkları oluşturmak için web veya etkileşimli teknolojileri ve betik dilleri kullanmaktan sorumludur.” rol tanımı aşağıdakilerden hangisidir?
Teknik Öncü |
Görsel Tasarımcı |
Proje Yöneticisi |
Önyüz Geliştirici |
Arkayüz Geliştirici |
Önyüz Geliştirici: Tasarım ekibi tarafından sağlanan çizimler, tel kafesler, HTML biçimlendirme ve CSS’ye dayalı varlıkları oluşturmak için web veya etkileşimli teknolojileri ve betik dilleri kullanmaktan sorumludur. Önyüz geliştiriciler görünümü, estetiği ve projenin etkileşim düzeyini etkileyecek komut dosyaları oluştururlar (Örneğin, bir web sayfasının düzenini oluşturan CSS komut dosyaları, Flash’ta kullanılan ActionScript komutları gibi).
15.Soru
I. Müşteri Analizi
II. Renk Seçimi
III. Taslak Oluşturma
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri web tasarımında dikkat edilmesi gereken hususlardandır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I, II |
II, III |
Hepsi |
Web tasarımı gerçekleştirirken dikkat edilmesi gereken birtakım hususlar vardır. Bunlar; müşteri analizi, renk seçimi, özgün tasarım, taslak oluşturma ve web tarayıcılıları ile uyumluluk.
16.Soru
“Tasarımcılar, yaratıcılığa ulaşmada en iyi yöntemin ne olduğu konusunda farklı görüşlere sahiptir. Bir oturum sırasında bir başkan ve bir sekreter belirlenir. Oturumları genellikle yarım saat ile kırk beş dakika arasında sürer. Bu toplantılarda mümkün olduğunca çok fikir üretilir. Daha sonra aynı grup ya da başka bir grup, ortaya atılan fikir ve kavramların bir değerlendirmesini yapar. Ne kadar zayıf ve etkisiz olursa olsun; bütün olasılıklar gözden geçirilir. Aslında bir araya gelen, hayal güçleridir. Bu toplantılarda ortaya atılan fikir ve kavramların saçma ya da konu ile bağlantılı olup olmaması hiç önemli değildir. Akla gelen her şey, değerlendirilmek üzere ortaya konulur.” Bu açıklama hangi yaratıcı yöntemi ifade etmektedir?
Dikey ve Kapsamlı Düşünme Yöntemi |
Kuluçka Aşaması |
Sentez Aşaması |
Görsel İncelemeler Aşaması |
Beyin Fırtınası. |
Sorudaki açıklama kısmı Beyin Fırtınasını ifade etmektedir.
17.Soru
Kullanıcı deneyimi tasarımı açısından, kullanıcı özelliklerine ve gereksinimlerine göre tasarım amacına yönelik sınıflamaların yapılması ve sorunların gruplandırılmasın önemli rol oynayan yöntem hangisidir?
Boylamsal Araştırmalar |
Saha Çalışması |
İlişkiler Haritası |
Gölge Çalışması |
Katılımcı Gözlemi |
İlişkiler Haritası: Tasarıma yönelik olarak belli konularda çeşitli teknik ve yöntemlerle elde edilen çok sayıda verinin kâğıtlar üzerine yazılarak, birbirleri ile ilişkili görülenlerin bir araya gelecek şekilde yerleştirilmesiyle, aralarındaki ilişkinin ve sorunların tespit edildiği bir yöntemdir. Kullanıcı deneyimi tasarımı açısından, kullanıcı özelliklerine ve gereksinimlerine göre tasarım amacına yönelik sınıflamaların yapılması ve sorunların gruplandırılmasın önemli rol oynar.
18.Soru
Web uygulama geliştirmede geliştirilen süreçler aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
I. Ön yüz geliştiriciler
II. Arka yüz geliştiriciler
III. Grafik tasarımı
Yanlız I |
Yanlız II |
Yanlız III |
I ve II |
I, II ve III |
Web uygulaması geliştirmek için ön yüz geliştirme ve arka yüz geliştirme aşamaları başarıyla tamamlanmalıdır.
19.Soru
Görsel öğrenmeyi sağlayan temel faktörler aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir.
I. Bilgi
II. Grafik tasarım
III. Etkili sunum
Yanlız I
|
Yanlız II
|
Yanlız III
|
I ve II |
I,II ve III |
Bilgi ve grfik tasarım görsel öğrenmede etkili olan faktörerdir.
20.Soru
Klavyeden bilgi girişi
Fare kullanımı
Mikrofon kullanımı
Kamera kullanımı
Yukarıdakilerden hangileri mekanik etkileşime örnektir?
Yalnız I |
I ve II |
III ve IV |
I, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Mekanik etkileşim, etkileşimin donanımsal boyutunu kapsar. Klavyeden bilgi girişi, fare ve mikrofon gibi cihazların kullanımı örnek olarak verilebilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ