Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bir web sayfasında alışveriş yaparken web sayfasının yazılım kodlarından bizi soyutlayan ve arka planda kodların nasıl çalıştığı hakkında bilgi sahibi olmamızı gerektirmeyen yapı aşağıdakilerden hangisidir?
Kullanıcı Deneyimi |
Görsel Tasarım |
Kullanıcı Arayüzü |
Etkileşim Tasarımı |
Web Tasarımı |
Kullanıcı arayüzü tasarımı insanların amaçlarına ulaşmak için kullandıkları bilgisayar sistemlerinin bir parçasıdır. Başka bir deyişle, insan ve bilgisayar sistemlerinin arasındaki bağlantı noktasıdır ve bu nedenle insan bilgisayar etkileşiminin çalışma alanlarından biridir. Kullanıcı arayüzleri sayesinde bizler sistem içerisindeki karmaşık eylemlerin nasıl gerçekleştiğini anlamak zorunda kalmayız. Örneğin, çamaşır makinesini kullanmak için onun çalışmasını sağlayan kompleks mühendislik bilgisine sahip olmamız gerekmiyor ya da bir web sayfasını okurken içerdiği yazılım kodları hakkında bir fikrimiz olmak zorunda değil. Yalnızca ilgili yönlendirmeleri izlemek veya ekran üzerindeki düğme (buton) ve ikonlara tıklamak, istediğimiz işlemi gerçekleştirmemiz için yeterli olmaktadır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi grafik tasarımında kullanılan kavramlardan biri değildir?
Nokta |
Çizgi |
Yön |
Doku |
Ton |
Nokta, grafik tasarımında kullanılan kavramlardan biri değildir. Grafik tasarımında kullanılan kavramlar, çizgi, doku, ton, yön, biçim-form, renk ve ölçüdür.
3.Soru
I. Sürekli gelişen teknolojiye kullanıcı temelli bir yaklaşımla ayak uydurmaya çalışmak
II. Tasarımcının büyük bir sorumluluğa sahip olması
III. Dikkate alınması gereken çok fazla değişkenin ol- ması
IV. Sembollerin metinlere göre çok daha hızlı ve doğru bir şekilde algılanabilmesi
V. Kullanıcıların sistemi kullanırken yaşadığı kaygının azalması
Yukarıdakilerden hangileri grafiksel arayüz tasarımlarının avantajları arasında yer alır?
I, II |
II, III, IV |
I, IV |
I, II, III |
IV, V |
Sembollerin metinlere göre çok daha hızlı ve doğru bir şekilde algılanabilmesi ve kullanıcıların sistemi kullanırken yaşadığı kaygının azalması grafiksel arayüz tasarımlarının avantajları arasında yer alır. Diğer maddeler grafiksel arayüz tasarımlarının dezavantajları arasında yer alır.
4.Soru
İçeriğinde başlangıç tasarım örnekleri, taslak çizimler, karakterler ve senaryolar bulunan tasarım belgesi özelliği hangisidir?
Uygulama Planı |
Proje Mimarisi |
Testler ve Kullanılabilirlik |
Tel Kafes |
Tasarım Özellikleri |
Tel Kafes (Wireframe): İçeriğinde başlangıç tasarım örnekleri, taslak çizimler, karakterler ve senaryolar bulunur.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Chip ve Dan Heath’ın kullanıcının zihninde deneyimi bağlı kılacak prensipleri arasında yer almaz?
Somutluk |
Geçerlilik |
Duygular |
Güvenilirlik |
Hikâyeler |
Tüm bu prensiplerin her bir projede uygulama şansı olmayacaktır fakat projenin geliştirme sürecinde bir şekilde ele alınması gerekmektedir. Bu altı prensip şu şekildedir; 1. Sadelik 2. Umulmadık Durumlar 3. Somutluk 4. Güvenilirlik 5. Duygular 6. Hikâyeler
6.Soru
Açık ve mantıksal bir çizgi izleyen ve alışılmış olana etkili ve mantıklı bir çözüm bulma yöntemi aşağıdakilerden hangi seçenekte verilmiştir?
Dikey düşünme yöntemi |
Beyin fırtınası aşaması |
Kuluçka aşaması |
Not alma aşaması |
Sentez aşaması |
Dikey düşünme yöntemi açık ve mantıksal bir çizgi izler. Bu, insan beyninin normal çalışma sistemidir. Dikey düşünme, alışılmış olana etkili ve mantıklı bir çözüm bulma yöntemidir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi insanlar arası etkileşimin gerçekleşme yollarından biridir?
Sözlü |
Sezgisel |
Zihinsel |
Duygusal |
İçgüdüsel |
İnsanlar arası etkileşim, sözlü veya yazılı olarak gerçekleşebilir. Sözlü iletişimin bir parçası olarak ortaya çıkan etkileşimde konuşma dili, beden hareketleri, jest ve mimikler etkili olur. Yazılı olarak gerçeklesen etkileşim ise bir araç vasıtasıyla olur.
8.Soru
I. Etkileşim tasarımı, öğrenilebilirliği arttırır.
II. Etkileşim tasarımı, hatırlanabilirliği arttırır.
III. Etkileşim tasarımı, kullanıcı memnuniyetini arttırır.
IV. Etkileşim tasarımı, sistem hatalarının yönetimini kolaylaştırır.
V. Etkileşim tasarımı, verimliliği arttırır.
Etkileşim tasarımının önemine ilişkin yukarıda verilen ifadelerden hangileri doğrudur?
I-II-III |
II-III-V |
II-IV |
II-III-IV-V |
I-II-III-IV-V |
Etkileşim tasarımı süreçleri sonunda sunulacak sistem veya ürün hızlı ve pratik olarak öğrenilebilecek şekilde tasarımlanır. Kullanıcı uzun bir dönemden sonra tekrar kullanmaya başladığı zaman kullanım için gerekli olan adımları hatırlayabilir. Sistem, kullanıcıların hata durumundan hemen geri dönebileceği ve kaldığı yerden devam edebileceği şekilde tasarımlanır. Kullanıcı sunulan ürünü kullanırken memnun ve rahat hisseder. Etkili bir etkileşim tasarımının sonunda kullanıcı, sistem kullanımını ilk öğrendiği zaman hemen uygulayabilir ve problemsiz bir şekilde tekrar edebilir. Dolayısıyla verilen tüm ifade doğrudur.
9.Soru
Apple şirketinin 1997 yılında piyasaya sürdüğü işletim sistemlerinden hangisinde firma arayüzünde üç boyutlu görünüme sahip pencereler kullanmıştır?
Os X 10.0 |
Macintosh |
Macintosh II |
MacOs 8.0 |
Os X Yosemite |
Apple 1997 yılında MacOS 8.0 işletim sisteminin piyasaya sürmüştür. Bu sistemin arayüzündeki en belirgin özelliklerden biri üç boyutlu bir görünüme sahip olan pencerelerdir.
10.Soru
Kullanıcı arayüzü içerisindeki metinlerin, mümkün olduğunca anlaşılır olması ve kullanıcıların uzun metinler okumak zorunda bırakılmamasına dikkat edilmelidir. İyi okuyucu olarak nitelendirebileceğimiz kullanıcıların dahi uzun metinleri okumayı tercih etmedikleri görülmüştür. Arayüz içerisindeki metinleri yalnızca gerekli bilgilendirme alanları içerisinde kullanmanın etkileşim süreci açısından önemli olduğunu söyleyebiliriz.
Kullanıcı odaklı bir arayüz tasarımı oluşturabilmek için metin kullanımı ile ilgili dikkat edilmesi gereken bazı noktalar bulunmaktadır. Aşağıdakilerden hangisi bu noktalardan biri değildir?
Metin kullanımı mümkün olduğunca azaltılmalıdır |
Sistemin geliştirilmesi için ödeme yapan müşteri veya organizasyon |
Paragraflar kısa tutulmalı ve her bir paragrafa bir düşünceye yer verilmelidir. |
Profesyonel bir imaj yaratmak adına sıkıcı olmak yerine, çekici ve kişiye özel olmak daha faydalı olabilir. |
İllüstrasyon ve görsel kullanımına önem verilerek daha okunabilir metin alanları |
Kullanıcı arayüzü içerisindeki metinlerin, mümkün olduğunca anlaşılır olması ve kullanıcıların uzun metinler okumak zorunda bırakılmamasına dikkat edilmelidir. İyi okuyucu olarak nitelendirebileceğimiz kullanıcıların dahi uzun metinleri okumayı tercih etmedikleri görülmüştür. Arayüz içerisindeki metinleri yalnızca gerekli bilgilendirme alanları içerisinde kullanmanın etkileşim süreci açısından önemli olduğunu söyleyebiliriz. Kullanıcı odaklı bir arayüz tasarımı oluşturabilmek için metin kullanımı ile ilgili dikkat edilmesi gereken bazı noktalar bulunmaktadır.
1. Metin kullanımı mümkün olduğunca azaltılmalıdır.
2. Paragraflar kısa tutulmalı ve her bir paragrafa bir düşünceye yer verilmelidir.
3. Profesyonel bir imaj yaratmak adına sıkıcı olmak yerine, çekici ve kişiye özel olmak daha faydalı olabilir.
4. İllüstrasyon ve görsel kullanımına önem verilerek daha okunabilir metin alanları yaratılabilir.
Doğru cevap B şıkkı.
11.Soru
Donald Norman’nın kullanıcı faaliyet döngüsünün beşinci, altıncı ve yedinci evreleri hangi ana evreyi oluşturmaktadır?
Amacın Oluşumu |
Amacın Oluşumu ve Değerlendirme Aşaması |
Değerlendirme Aşaması |
Uygulama Aşaması |
Uygulama ve Değerlendirme Aşaması |
Değerlendirme Aşaması: Besinci, altıncı ve yedinci evreleri oluşturmaktadır. Bunların tümü, neler olup bittiğinin kontrol edilmesini ve bunların istenen sonuçla karşılaştırılmasını (birinci aşamada şekillenen amaçlar-) içeren zihinsel aktivitelerdir.
12.Soru
Küçüktür ve büyüktür işaretleri arasına yazılan HTML komutlarına ne ad verilir?
Arayüz |
Ölçek |
Satır |
Ayraç |
Etiket |
Sayfa Küçüktür ve büyüktür işaretleri arasına yazılan HTML komutlarına etiket adı verilir (örnek: <html>).
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi web grafik tasarım ve geliştirme araçlarından biri değildir?
Photoshop |
Browser |
Fireworks |
Flash |
Dreamweaver |
Browser, web grafik tasarım ve geliştirme araçlarından biri değildir. Çünkü o, Arama motorunun İngilizce karşılığı olup, internet sayfalarına ulaşmamızı sağlayan yazılım ve programlara verilen addır.
14.Soru
Aşağıdkilerden hangisi Apple şirketinin 1987 yılında piyasaya sürdüğü ve firmanın ilk renkli grafiklere sahip bilgisayarının ismidir?
UNIX |
NeXTStep |
Apple Lisa |
Xerox Star |
Macintosh II |
1987 yılında Apple ilk renkli Macintosh olan Macintosh II’yi piyasaya sürmüştür. Doğru cevap E şıkkı.
15.Soru
Çevrimiçi alışveriş sitelerinden birinde kullanılan alışveriş sepeti kavramı, arayüz tasarımının anlaşılabilir olması için hangi araçtan faydalanıldığını gösterir?
Sadelik |
Sistem fonksiyonu |
Metafor |
Metin |
Tutarlılık |
Metaforlar genellikle arayüzleri gerçek dünya ile bütünleştirmek amacıyla kullanılırlar. Buna çevrimiçi alışveriş siteleri örnek olarak gösterilebilir. Çevrim içi alışverişte kullanıcılar, gerçek dünyadakinden farklı olarak, ürünleri seçer, ödeme işlemlerine geçerek kredi kartı bilgilerini ve gönderim adresini girerler. Aslında bu süreç fiziksel bir mağazadakinden oldukça farklıdır. Bu nedenle çevrim içi alışveriş sitelerinde ilgili terminoloji, ikon ve grafikler kullanılarak gerçek dünya ile paralel alışveriş metaforları oluşturulmaktadır. Bu kapsamda Çevrimiçi alışveriş sitelerinden birinde kullanılan alışveriş sepeti metaforu kullanılmıştır.
16.Soru
Microsoft firması Widows 1.0 adlı işletim sistemini hangi tarihte piyasaya sürmüştür?
1984 |
1973 |
1985 |
1980 |
1983 |
1985 yılında Microsoft firması Widows 1.0 adlı işletim sistemini piyasaya sunmuştur.
17.Soru
Kullanıcının ürün/hizmet ile olan ilişkisinde dört kritik an söz konusudur. Bunlardan ilki hangisidir?
Fark edilme/dikkat çekme |
İhtiyaç hissetme |
Kullanım öncesi hissettirdikleri |
Kullanma/etkileşime girme |
Kullandıktan sonra hissettirdikleri |
Kullanıcının ürün/hizmet ile olan ilişkisinde dört kritik an söz konusudur. İlk kritik an öncesi: ihtiyaç hissetme, ilk kritik an: fark edilme/dikkat çekme, ikinci kritik an: kullanma/etkileşime girme, ikinci kritik an sonrası: kullandıktan sonra hissettirdikleri. Doğru cevap, B'dir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi grafik tasarımcının renk seçiminde dikkate alması gereken unsurlardan değildir?
Rengin kültürel çağrışımı |
Hedef kitlenin renk tercihi |
Firma ya da ürünün karakteri |
Hedef kitlenin bütçesi |
Tasarımdaki yaklaşım biçimi |
Grafik tasarımcı renk seçiminde şu dört unsuru dikkate almalıdır: 1. Rengin kültürel çağrışımı, 2. Hedef kitlenin renk tercihi, 3. Firma ya da ürünün karakteri, 4. Tasarımdaki yaklaşım biçimi.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kullanıcı faaliyet döngüsünün üç ana evreleri doğru verilmiştir?
Amacın oluşumu, Çıktı aşaması, Çıktının yorumlanması ı |
Amacın oluşumu, Uygulama aşaması, Çıktı aşaması |
Amacın oluşumu, Değerlendirme aşaması, Çıktının yorumlanması |
Amacın oluşumu, Çıktı aşaması, Değerlendirme aşaması |
Amacın oluşumu, Uygulama aşaması, Değerlendirme aşamas |
Kullanıcı faaliyet döngüsü üç ana evresi 1.Amacın oluşumu, 2.Uygulama aşaması 3. Değerlendirme aşamasıdır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Photoshop ile yapılabilecekler arasında değildir?
Özgün tasarımlar oluşturma |
Fotoğraf işleme |
Video işleme |
Negatif işleme |
Program geliştirme |
Photoshop ile yapılabilecekler şu şekildedir: Özgün tasarımlar oluşturulabilir, bir fotoğraf taranarak o fotoğraf işlenebilir, bir video görüntüsü yakalanabilir ve işlenebilir, sayısallaştırılmış resimler bilgisayara aktarıp işlenebilir, bir negatif taranıp işlenebilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ