Kültürel Miras Mevzuatı Ara 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
1950 sonrası hem ilke koyan hem de uygulamaya yönelik karar alan ve yasayla oluşturulmuş ilk kurum aşağıdakilerden hangisidir?
Gayrimenkul Eski Eserler ve Anıtlar Yüksek Kurulu |
Anıtları Koruma Komisyonu |
Türk Tarih Kurumu |
Aydınlar Kurumu |
Koruma/kullanma Kurumu |
1951 yılında kurulan ‘Gayrimenkul Eski Eserler ve Anıtlar Yüksek Kurulu’, hem ilke koyan hem de uygulamaya yönelik karar alan ve yasayla oluşturulmuş ilk kurumdur. Doğru seçene A'dır.
2.Soru
1939 yılında İtalya’da çıkan Artistik ve Tarihi Değeri Olan Varlıkların Korunması Kanunu kapsamına aşağıdakilerden hangisi girmez?
Doğal güzellikler |
Eşyalar |
Paralar |
Kitaplar |
Mühürler |
İtalya’da koruma uygulamasının en önemli iki dayanağı; 1939 yılında ‘Artistik ve Tarihi Değeri Olan Varlıkların Korunması’ ve ‘Doğal Güzelliklerin Korunması’ amacıyla çıkarılan yasalardır. Doğal Güzelliklerin Korunması Kanunu ile doğal güzellikleri olan alanların korunması amaçlanmaktadır. Oysa Artistik ve Tarihi Değeri Olan Varlıkların Korunması Kanunu ile tarihi, arkeolojik ve etnografik değeri olan eşyalar, paralar, yazmalar, pullar, kitaplar, mühürler’ gibi taşınır objelerle politik, askeri, tarihi, sanat ve kültür değeri olan taşınmaz objelerin korunması amaçlanmaktadır.
3.Soru
İkinci Dünya Savaşı sonrası tarihi doku ve kentlerin korunması ve yenilenmesi konularının gündeme gelmesiyle önem kazanan antlaşma aşağıdakilerden hangisidir?
Arkeolojik Mirasın Korunması ve Yönetimi Tüzüğü |
Anıtların Korunması ve Restorasyonu İçin Uluslararası Tüzük |
Kültürel Öneme Sahip Yerlerin Korunması Amaçlı Tüzük |
Yöresel Mimari Miras Tüzüğü |
Özgünlük Belgesi |
Çağdaş restorasyon ilkelerinin geliştirilmesi bakımından değerli olan Venedik Tüzüğü özellikle İkinci Dünya Savaşı sonrası tarihi doku ve kentlerin korunması ve yenilenmesi konularının gündeme gelmesiyle daha da önem kazanmıştır. Bu nedenle doğru seçenek B’dir.
4.Soru
İmparatorlukta ‘obje’ saklamak için sürekli olarak tahsis edilen ve 16. yüzyıldan sonra silah deposu olarak kullanılan ilk mekanlardan bir tanesi olarak bilinen yer aşağıdakilerden hangisidir?
Çinili Köşk |
Aya İrini Kilisesi |
İstanbul Arkeoloji Müzesi |
Ayasofya |
İstanbul Surları |
İmparatorlukta ‘obje’ saklamak için sürekli olarak tahsis edilen ilk mekanlardan bir tanesi İstanbul'da Aya İrini kilisesi olmuş ve 16. yüzyıldan itibaren Sarayın silah deposu olarak kullanılmıştır. Kilise, III. Ahmet döneminde, Batıdaki örneklerine uygun olarak ‘Dar-ül Esliha’ (Silah Müzesi) adıyla halka açılmış, ancak 1808 yılındaki yeniçeri isyanında yağmalanınca tümüyle kapatılmıştır. Doğru seçenek B'dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’nin UNESCO Dünya Miras Listesi’ne hem kültürel hem de doğal miras listesine girmiş miras alanıdır?
Nemrut Dağı (Adıyaman-Kahta) |
Pamukkale-Hierapolis (Denizli) |
Divriği Ulu Camisi ve Darüşşifası (Sivas) |
Safranbolu Şehri (Karabük) |
Ksantos-Letoon antik kenti (Antalya-Muğla) |
Türkiye’den, İstanbul’un Tarihi Alanları, Safranbolu şehri (Karabük), Hattuşaş (Boğazköy)-Hitit Başkenti (Çorum), Nemrut Dağı (Adıyaman-Kahta), Ksantos-Letoon antik kenti (Antalya-Muğla), Divriği Ulu Camisi ve Darüşşifası (Sivas), Truva antik kenti (Çanakkale), Selimiye Camisi ve Külliyesi (Edirne) kültürel miras olarak; Pamukkale-Hierapolis (Denizli), Göreme Milli Parkı ve Kapadokya (Nevşehir) hem kültürel, hem doğal miras olarak listeye alınmıştır. Doğru cevap B’dir.
6.Soru
Tanzimat Dönemi’nde kurulan ilk nezaret hangisidir?
Evkafı Hümayun Nezareti |
Hazine-i Hassa Nezareti |
Zaptiye Nezareti |
Nafia Nezareti |
Bahriye Nezareti |
Kurumsallaşmanın önemli göstergelerinden bir tanesi, Tanzimattan hemen sonra, uzmanlaşmaya gidilmesi ve değişik alanlar için ‘Nezaret’ ler (Bakanlılar) oluşturulmasıdır. 1826 yılında ilk nezaret olan ‘Evkafı Hümayun Nezareti’ kurulmuş, onu Seraskerlik(1826), Maliye Nezareti (1838), Hazine-i Hassa Nezareti (1839), Zaptiye Nezareti(1839), Maarif Nezareti (1839), Ticaret ve Ziraat Nezareti(1839) ,Nafia Nezareti (1863) ve Bahriye Nezareti (1878) izlemiştir. (Doğru cevap A)
7.Soru
Bir taşınmazın kültür varlığı statüsü taşıması için bazı değerlere sahip olması gerekir. Bunlardan tarihsel değerin iki boyutu vardır; birincisi 'eski' olmakla ilgilidir ve kültür varlığının yaşı arttıkça değeri de artar. İkincisi ise; yapı, yerleşme ya da yapı grubunun tarihte önemli bir olaya şahitlik etmek, geçmişte iz bırakmış bir etkinlikle anılmak gibi özelliklere sahip olması ile ilgilidir.
Buna göre aşağıda verilen örneklerden hangisi, 'tarihi değer'in ikinci boyutu ile ilgilidir?
Mısır Piramitleri, Kahire |
Çatalhöyük, Konya |
Göbeklitepe, Şanlıurfa |
Parthenon Tapınağı, Atina |
Harikzedegan Apartmanları, İstanbul |
Diğer tüm seçeneklerde verilen örnekler eski dönemlerde yapılmış olması ve günümüze kadar gelmiş olması ve birçok döneme şahitlik etmiş olması nedeniyle yani 'eski' olmaları nedeniyle tarihi değere sahipken, Harikzedegan Apartmanları Türkiye'nin ilk betonarme yapıları olması nedeniyle tarihi öneme sahiptir.
8.Soru
I-Yeni yapılaşmanın esas alındığı ve kısa vadede kâr sağlayabilen yatırımlar, orta ve uzun vadede kullanılmaz ve kârsız bir hale dönebilir.
II-Yeni yapılaşma, kültürel ve doğal çevrede geri dönülemez ve onarılamaz tahriplere yol açabilir.
III-Yeni mimari, geleneksel konutlarla uyumsuz olabilir veya ölçek olarak onların algılanmasını güçleştirecek boyutlara ulaşabilir.
IV-Geleneksel kent dokularının kentin çöküntü alanları olduğu düşünüldüğünde, turizmin bu niteliği korumaya kaynak ayıramayan yapı malik ve kullanıcılarına yeni kaynaklar yaratabilecektir.
V-Turizm bozucu ve kirleten etkilerden arındırılmış bir çevrede oluşur ve gelişir. Geleneksel çevre de aynı niteliklere sahip olmak durumundadır.
Yukarıda verilen maddelerden hangileri turizm/ kültürel miras/ koruma arasındaki olumsuz ilişkiler bağlamında söz edebileceğimiz durumlardır?
I-II-III |
I-IV-V |
II-III-IV |
II-IV-V |
III-IV-V |
IV-Geleneksel kent dokularının kentin çöküntü alanları olduğu düşünüldüğünde, turizmin bu niteliği korumaya kaynak ayıramayan yapı malik ve kullanıcılarına yeni kaynaklar yaratabilecektir.
V-Turizm bozucu ve kirleten etkilerden arındırılmış bir çevrede oluşur ve gelişir. Geleneksel çevre de aynı niteliklere sahip olmak durumundadır.
Bu maddeler turizm/ kültürel miras/ koruma arasındaki olumlu bağlamda söz edebileceğimiz durumlardır.
9.Soru
I- İlke olarak, eski eser devlet malıdır.
II- ‘Eski’ kavramı Osmanlı İmparatorluğu öncesi kültürlerin verileri ile sınırlıdır.
III- Özellikle taşınır eserler, onu bulanların malıdır.
Yukarıda verilen maddelerden hangisi ya da hangileri Asarı Atika Nizamnamesi’nin içeriğinde yer alır?
I, II, III |
I, II |
I, III |
Yalnız III |
Yalnız II |
Bu düzenlemelerin ortak özellikleri şöyle sıralanabilir:
- İlke olarak, eski eser devlet malıdır,
- ‘Eski’ kavramı Osmanlı İmparatorluğu öncesi kültürlerin verileri ile sınırlıdır,
- Özellikle taşınır eserler, onu bulanların malıdır. Bu nedenle, arkeolojik kazılarda bulunan eserler yurtdışına çıkartılabilmektedir,
- Taşınmaz kültür varlıklarının korunması konusunda yeterli hükümler bulunmamaktadır (doğru cevap A)
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “somut olmayan kültürel miras” olarak ele alınan alanlardan biri değildir?
Yazılı Gelenekler ve Anlatımlar |
Toplumsal Uygulamalar |
Törenler ve Şölenler |
Gösteri Sanatları |
Doğa ve Evrenle İlgili Bilgi ve Uygulamalar |
Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi; “somut olmayan kültürel mirasın”, dille birlikte sözlü gelenekler ve anlatımlar; gösteri sanatları; toplumsal uygulamalar, törenler ve şölenler; doğa ve evrenle ilgili bilgi ve uygulamalar; el sanatları geleneği alanlarında belirdiği tespiti yapılmaktadır. Bu nedenle doğru seçenek A seçeneğidir.
11.Soru
ICOMOS Tüzüğü'nün tanımlar bölümünde "kültürel miras alanlarının daha iyi anlaşılmasını sağlama ve bu konuda kamu bilincini artırma amaçlı etkinlikler" olarak tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Sunum |
Yorumlayıcı Alt Yapı Tesisleri |
Alan Yorumcuları |
Kültürel Miras Alanı |
Yorum |
ICOMOS Tüzüğü’nün tanımlar bölümünde, Yorum, kültürel miras alanlarının daha iyi anlaşılmasını sağlama ve bu konuda kamu bilincini artırma amaçlı etkinlikler olarak; Sunum, kültürel mirasın yerinde yorumsal altyapının düzenlenmesi, fiziksel erişimin ve yorumlayıcı bilgilerin içeriğinin özenle planlandığı iletişim olarak tanımlanmıştır. Yorumlayıcı altyapı tesisleri, yeni ve mevcut teknolojiler ile destekli tesisleri ve fiziksel montajları ifade eder. Alan yorumcuları, bir kültürel miras alanında sürekli veya geçici olarak alanın değer ve önemi ile ilgili bilgilerin kamuya aktarılması ile uğraşan personel ya da gönüllüler olarak belirlenmiştir. Kültürel miras alanı ise, tarihi ve kültürel önem taşıyan bir yer olarak tanınan ve yasal olarak korunan mevki, doğal peyzaj, yerleşim alanı, mimari kompleks, arkeolojik alan veya ayakta olan yapı şeklinde tanımlanmıştır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Eugene Emmanuel Violletle Duc’un görüşleri arasında yer almaz?
Antik mimari hükmetmemeli sadece ilham vermelidir. |
Geçmişe ait eserlerin analizi yapılmalıdır. |
Yeni yapılan eserler mümkün olduğunca büyük boyutlarda olmalıdır. |
Yapılarda değişimleri gösteren her türlü iz ve belge korunmalıdır. |
Yeni yapılan eserlerin mimarı çağının malzemesini kullanarak, koşul ve olanaklardan yaralanarak kendi sentezini yapmalıdır. |
Büyük ölçekte planlama, çalışmaları Baro Georges- Eugene Hausmann zamanında başlamıştır. Napolyon ve XIV. Louis eserlerin güzelliklerine değil büyüklüklerine önem vermişlerdir. Oysa 1840'tan 1870'e kadar Fransız mimarisine egemen olan Viollet-le-Duc günümüzde bile arkeologlarla sanat tarihçilerinin büyük ilgisini çekmektedir. Mimarlık, mühendislik, sanat tarihi, eğitim, jeoloji, etnografya, dekorasyon gibi pek çok alanda söz sahibi olan Viollet-le-Duc restorasyonda ise önemli teorik çalışmalarıyla tanınır. Antik mimarinin hükmetmemesi, sadece ilham vermesi gerektiği fikrini ileri sürmüştür. Geçmişe ait eserlerin analizinin yapılmasına ve mimarın çağının malzemesini kullanarak, koşul ve olanaklardan yararlanarak kendi sentezini yapabilmesini savunmuştur. Yapılardaki değişmeleri gösteren her türlü iz ve belgenin korunmasını, asla kaybedilmemesini savunmuştur.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı İmparatorluğu'nda müze olarak tahsis edilen ilk mekânlardandır?
Aya İrini |
Ayasofya |
Kariye |
Saint Pierre |
Saint Antoine |
İmparatorlukta ‘obje’ saklamak için sürekli olarak tahsis edilen ilk mekanlardan bir tanesi İstanbul'da Aya İrini kilisesi olmuş ve 16. yüzyıldan itibaren Sarayın silah deposu olarak kullanılmıştır. Kilise, III. Ahmet döneminde, Batıdaki örneklerine uygun olarak ‘Dar-ül Esliha’ (Silah Müzesi) adıyla halka açılmış, ancak 1808 yılındaki yeniçeri isyanında yağmalanınca tümüyle kapatılmıştır.
14.Soru
İngiltere'nin, tarihi anıt, çevre ve yerleşmelerin korunup değerlendirilmesi konusunda aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
1753 tarihli ‘Tarihi Binalar ve Eski Anıtlar Yasası’ ile ‘Tarihi Binalar Konseyi’ kurulmuş, korunması öngörülen yapıların bakımı ve onarımı için parasal yardım sağlanmıştır. |
1882 yılında koruma ile ilgili ilk yasa olan ‘Eski Anıtları Koruma Yasası’ çıkarılmıştır. |
1979’da ‘Eski Anıtlar ve Arkeolojik Alanlar Yasası’ ile arkeolojik alan fikri ortaya konmuştur. |
1877’de İngiliz ‘Arts and Crafts’(Sanatlar ve Zanaatlar) akımının öncüsü W. Morris’dir. |
Yerel yönetimlere ve Bayındırlık Bakanlığına eski eserleri koruma görevi verilmiş; eski eserlere zarar verenlere para ve hapis cezası öngörülmüştür. |
B, C, D, ve E şıkları söylenebilir. Ancak A şıkkında bahsedilen yıl 1753 değil 1953 olmalıdır.
15.Soru
Belleğin, belli bir dönemde kesilmeyeceği ve sürekliliği olduğu düşünüldüğünde, bu bellekte yer alan ve hatırlanan bir modern akım temsilcisi yapı ya da kentsel mekanın da ................ değeri taşıdığı açıktır. İfadesine hangisi gelmelidir?
Kimlik |
Süreklilik |
Ekonomik |
Anı |
Eğitim |
Belleğin, belli bir dönemde kesilmeyeceği ve sürekliliği olduğu düşünüldüğünde, bu bellekte yer alan ve hatırlanan bir modern akım temsilcisi yapı ya da kentsel mekanın da kimlik değeri taşıdığı açıktır. Doğru cevap A'dır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Silahlı Çatışma Halinde Kültürel Değerlerin Korunması Sözleşmesi olarak bilinen ve korumada uluslararası bağlayıcı yasal süreci başlatan ilk uluslararası resmi nitelikte belgedir?
Lahey Konvansiyonu |
Venedik Tüzüğü |
Amsterdam Bildirgesi |
Nara Bildirgesi |
Carta Del Restauro (Restorasyon Tüzüğü) |
Hollanda’nın Lahey kentinde, ilk uluslararası resmi nitelikte belge olarak nitelendirebileceğimiz “Silahlı Çatışma Halinde Kültürel Değerlerin Korunması Sözleşmesi (Lahey Konvansiyonu)’nin hazırlanması ve birçok ülke tarafından bu belgenin kabul edilmesi korumada uluslararası bağlayıcı yasal süreci başlatmıştır. Doğru cevap A’dır.
17.Soru
Rönesans sanat anlayışını asıl dile getiren mimar kimdir?
Petrark |
Giovanni Dordini |
Leone Battista Alberti |
Papa Boniface |
Cola di Rienzo |
Floransalı sanatçı, İtalyan rönesans temsilcilerinden Brunelleschi’nin (1377-1446) çağın gereksinimlerini ifade eden kale şeklinde sarayları ve manastır motifi olarak belirlenen revaklı yapılarla çevrili meydanlarına bu dönemde pek çok şehirde rastlanmaktadır. Rönesans sanat anlayışını asıl dile getiren mimar Leone Battista Alberti (1404-1472) olmuştur. Ressam, şair, dilbilimci, filozof, müzisyen ve mimar olan Alberti Rönesans hareketinin öncülerindendir.
18.Soru
Tarihin başlangıcından günümüze kadar binlerce yıllık uygarlık tarihi içinde insanın doğrudan ya da doğa ile birlikte yarattığı değerler, bugün ‘................’ olarak adlandırılır. İfadesinde boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Kültürel Etkileşim |
Kültürel Yozlaşma |
Kültürel Miras |
Kültürel Paylaşım |
Kültürel İnanç |
Tarihin başlangıcından günümüze kadar binlerce yıllık uygarlık tarihi içinde insanın doğrudan ya da doğa ile birlikte yarattığı değerler, bugün ‘KÜLTÜREL MİRAS’ olarak adlandırılır. Doğru cevap C'dir.
19.Soru
“Yapılacak binaların eski eserlere ve arkeolojik sahalara olan mesafeleri” nin hazırlanacak tüzüklerle belirlenmesine ilişkin hükmü, planlama/koruma ilişkisini gündeme getiren ilk düzenleme nedir?
Vakıflar Kanunu |
Milli mimari |
İmar Kanunu |
Türkiye’de Şehirciliğin Tarihi İnkişafı |
Yeni Mimari |
Ülkenin korumaya yönelik ilk yasal düzenlemesinin 1973 yılında yapılmış olması, çevre ölçeğindeki korumayla ilgili ilk hükümlerin İmar yasalarında yer alması sonucunu doğurmuştur. 1956 yılında yürürlüğe giren 6785 sayılı İmar Kanunu’nun, “yapılacak binaların eski eserlere ve arkeolojik sahalara olan mesafeleri” nin hazırlanacak tüzüklerle belirlenmesine ilişkin hükmü, planlama/koruma ilişkisini gündeme getiren ilk düzenlemedir.
20.Soru
Bir taşınmazın kültür varlığı niteliği taşıması ve yasal koruma statüsü kazanması için bazı değerlere sahip olması gerekmektedir. Bu değerlerden birisi;
"Her yapıt kendine özel, özgün bir tasarım ürünü olduğu için değişik ölçeklerde değer taşırlar. Bu değerin girdileri arasında üstün sanat tarihi değeri taşımak; dönemin mimari üslubunun gelişimini sergilemek; türünün mimari gelişiminde tipolojik gelişim açısından önemli olmak; ünlü bir sanatçı veya mimarla ilişkili olmak; bir sanat üslubunun temsilcisi olmak; üstün nitelikli veya zengin bir cephe düzenine, bezemeye, iç düzene sahip olmak gibi mimari hususlar yer almaktadır. 13. yüzyılda inşa edilen ve süsleme içeriği bağlamında olan Divriği Ulu Camisi, Osmanlı klasik çağlarının başyapıtı olan Edirne-Selimiye Camisi, 19. yüzyıl batılılaşma sürecinin tipik bir örneği olan Beylerbeyi Sarayı önemli referanslar arasındadır."
Yukarıda verilen bilgilerde bir taşınmazın hangi değeri özellikle açıklanarak vurgulanmaktadır?
Tarihsel değer |
Çevresel değer |
Sanat değeri |
Mimari değer |
Teknik değer |
Bir taşınmazın kültür varlığı niteliği taşıması ve yasal koruma statüsü kazanması için bazı değerlere sahip olması gerekmektedir. Bu değerlerden birisi;
MİMARİ DEĞER
Her yapıt kendine özel, özgün bir tasarım ürünü olduğu için değişik ölçeklerde mimari değer taşırlar. Bu değerin girdileri arasında üstün sanat tarihi değeri taşımak; dönemin mimari üslubunun gelişimini sergilemek; türünün mimari gelişiminde tipolojik gelişim açısından önemli olmak; ünlü bir sanatçı, mimarla ilişkili olmak; bir sanat üslubunun temsilcisi olmak; üstün nitelikli veya zengin bir cephe düzenine, bezemeye, iç düzene sahip olmak gibi mimari hususlar yer almaktadır. 13. yüzyılda inşa edilen ve süsleme içeriği bağlamında olan Divriği Ulu Camisi (Resim 1.15), Osmanlı klasik çağlarının başyapıtı olan Edirne-Selimiye Camisi (Resim 1.16), 19. yüzyıl batılılaşma sürecinin tipik bir örneği olan Beylerbeyi Sarayı (Resim 1.17) önemli mimari referanslar arasındadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ