Kültürlerarası İletişim Ara 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumsal normların işlevlerinden biri değildir?
Toplumsal yaşamın belirli bir düzen çerçevesinde yürümesini sağlarma.
|
Ortak olarak benimsenen değerlerle dayanışmayı güçlendirme.
|
Bireylerin toplumsal rollerini seçmelerinde rehberlik etme.
|
Toplum üyelerine davranış modeli sunma.
|
Toplumun üyeleri arasındaki farkı eşitleme.
|
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir kalıp düşünce değildir?
İngilizler soğuktur.
|
Almanlar dakiktir.
|
İspanyollar sıcakkanlıdır.
|
İstanbul’da yankesicilik yaygındır.
|
Türkler misafirperverdir.
|
3.Soru
I. Sözel
II. Görsel
III. Düşünsel
IV. Yazılı
Yukarıdakilerden hangileri iletişim kanallarındandır?
I ve II |
II ve III |
II, III, IV |
I, II ve IV |
Yalnız III |
İletişim kanalları sözel, görsel ve yazılı kanallar olarak sıralanır.
4.Soru
"Bilgi, inanç, fikir ve düşüncelerin dışında kalan ve yaşamımızı kolaylaştıran insan yapısı her şeye …………… kültür ürünleri denir." ifadesinde boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
canlı
|
maddi
|
manevi
|
insani
|
soyut
|
5.Soru
Geniş bağlamlı kültürle ilgili aşağıdakilerden hangileri doğrudur? I. Geniş bağlamlı kültürlerin üyeleri, bağlamsal göstergelere karşı duyarlıdır ve onlara önem verirler. II. Geniş bağlamlı kültürlerin mensupları, durumla ilgili daha önceden edindikleri genel enformasyona ek olarak ayrıntı sayılabilecek küçük parçalarla ilgilenirler. III. Geniş bağlamlı kültürden gelen kişilerle dar bağlamlı kültürlerden gelen kişiler çok iyi iletişim kurarlar. IV. Geniş bağlamlı kültür üyeleri gizli bağlamsal göstergelere çok önem verirler.
I ve II
|
I, II ve III
|
I ve III
|
II ve IV
|
I, II ve IV
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi geniş bağlamlı kültürlerin bireylerinin enformasyonu işleme özelliklerindendir?
Enformasyonu belleğindeki ilgili diğer bilgiye bağlar, kodlar |
Çok miktarda enformasyon işler |
Az konuda bilgi toplarlar |
Az miktarda tamamlanmış bilgiye sahiptirler |
Bireylerin herhangi bir konuda birbirleriyle anlaşmaları zordur |
Bağlamlama sürecinde birey, algıladığı enformasyonu, belleğindekiler arasından ilgili gördüğü bilgiye bağlayarak anlamlandırır. Bu şekilde aşırı enformasyon yükünden kurtulur. Az miktarda enformasyon işleyerek anlam yaratabilir. Bu tür kültürler geniş bağlamlı kültür olarak adlandırılır. Bu kültürlerin mensupları her konuda bilgi toplamak isterler. Elde ettikleri bilgileri sınıflandırır ve belleklerinde saklarlar. Gerektiğinde bu bilgiler, algılanan enformasyonla bağlanarak anlam kazanır. Bu nedenle geniş bağlamlı kültürlerin üyeleri, neye yarayacağını bilmeseler bile çok miktarda, tamamlanmamış bilgiye sahiptirler. Geniş bağlamlı kültürlerin üyelerinin herhangi bir konuda birbirleriyle anlaşmaları kolaydır.
7.Soru
İnsanlar arasındaki etkileşimin kendisi zamandan daha önmeli görüldüğü kültür ağağıdakilerden hangisidir?
Monokronik kültürler |
Polikronik kültürler |
Bireysel kültürler |
Toplumsal kültürler |
Dişil kültürler |
Her toplumun kültürel zaman sistemi vardır. Bireyler etkileşim sürecinde bu zaman sistemlerini istem dışı olarak kullanır. Kültürler zamanı kullanma açısından “monochronic” (monokronik) kültürler ve “polyhcronic” (polikronik) kültürler olmak üzere iki gruba ayrılır. Monokronik kültürlerin üyeleri zamanı dilimlere ayırarak her dilimi belirli bir amaç için kullanırlar. Polikronik kültürlerin üyeleri için insanlar arasındaki etkileşimin kendisi zamandan daha önemlidir. Bu kültürlerde zaman bir nokta olarak algılanır ve birçok etkinlik eş zamanlı olarak devam eder.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kalıp düşünce ve ön yargıların toplumsal işlevi değildir?
Grup içi uyumu perçinlemek. |
Grup üyeleri arasında bağlılığı artırmak. |
Bireyin durumu anlamasını kolaylaştırmak. |
Grup ya da toplumun iç tutarlılığını artırmak. |
Grubun diğerleriyle olan sınırlarını belirginleştirmek. |
Ötekileştirmenin temelinde onu “anlamamak” yatar. ‹nsanlık tarihi, anlaşılmayanla ilgili olarak ileri sürülmüş fikirlerle doludur. ‹nsanlar yüzyıllarca dünyanın öküzün boynuzunda duran düz bir tepsiye benzediğini ileri sürenlere de, cisimlerin salgıladıkları “phlogiston” adlı anlaşılmayan bir madde yüzünden yandıklarını ileri süren Richard Kirwan’a da (1787) inanmıştır. Galileo dünyanın yuvarlak olduğunu gösterene, Joseph Priestly oksijeni bulana kadar dayanaktan yoksun bu fikirler yaşamaya devam etmiştir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir toplumu diğerlerinden ayırır?
Toplumsal kurumlara sahip olması |
Toplumsal normlarının farklı olması. |
Toplumsal yaşamı düzenleyen normlara sahip olması. |
Toplum üyeleri arasında sağlam bağlantılar bulunması. |
Toplum kurallarına uymayanlara yaptırımlar uygulaması. |
Topluluk, belirli amaç için bir araya gelen ve onu oluşturanlar arasındaki bağların çok güçlü olmadığı, amaç ortadan kalkınca dağılan insan grubudur. Toplum ise bireylerin kurumsal bağlantılarını ve birbirleriyle ilişkilerini üzerinde uzlaşılmış belirli kurallar çerçevesinde yürüttükleri bir birliktir.
10.Soru
İletişime katılanlar arasındaki bireysel ilişkiler, onların sözsüz ifadeleri, fiziksel ve toplumsal ortamı içeren bütün dolaylı mesajlar aşağıdakilerden hangisidir?
Bağlamsal gösterge
|
Gösterge
|
Sözlü kod
|
Kodlama
|
Sözsüz kod
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde iletişim süreciyle ilgili evreler doğru sıralanmıştır?
Gönderen-ileti-kanal-alıcı-algılama |
Gönderen-kodlama-anlam yükleme-ileti |
Gönderen-kanal-ileti-alıcı-algılama |
Gönderen-ileti-kanal-alıcı-kodaçımı |
Gönderen-anlam yükleme-kanal-alıcı |
Bir numaralı kutucuktan başlıyoruz. İki ayrı sosyal ve kültürel sistemde, A ve B sistemlerinde yetişmiş iki birey karşılaşıyor. Bu bireylerin çevrelerinden algıladıklarıyla gerçekleştirdikleri soyutlaştırmalar, yani düşünce, inanç ve duyguları ile zihinlerindeki soyut düşünce, dünya görüşü, fikir ve duygulardan ürettikleri somutlaştırmalar, yani eşyalar, evler, davranış kalıpları, yasalar, kurallar birbirinden farklıdır. İki numaralı kutucukta gönderenin daha sonra alıcı olduğunu görüyoruz. Gönderen de alıcı da iletileri kendi kişisel psikolojik, kültürel ve sosyal koşulları içinde ve kültür değerleri, davranış kalıpları ve diğer kültür hakkındaki yargıları çerçevesinde hazırlar. Üç numaralı kutucukta gönderenin iletmek istediği anlamları belirttiğimiz çerçeveye göre kodladığını görüyoruz. Dört numaralı kutucukta ileti var. ileti sözel ya da sözsüz olabilir. Herhangi bir davranış, yüz ifadesi, tavır ileti işlevi görür. Her iletinin bir içeriği, karşıdaki ile olan ilişkiyi yansıtan bir yönü ve iletiyi gönderenin kimliğini gösteren bir niteliği vardır.
12.Soru
Aşağıda verilenlerden hangisi Edward T. Hall tarafından birincil bildirim sistemleri olarak adlandırdığı insan etkinliklerinin sınıflandırılmalarından biridir?
Bireysel yaşam |
Yargılama |
Oynama |
Direnme |
Sezgilerini kullanma |
Amerikalı antropolog Edward Twitchell Hall “primary message systems” (birincil bildirim sistemleri) olarak adlandırdığı insan etkinliklerinin bütün insanlarda ortak olduğunu ileri sürmüştür. Bu etkinlikleri de etkileşim, toplumsal yaşam, geçimini sağlama, iki cinsiyetlilik, mekânı kullanma, zamanı kullanma, öğrenme, oynama, savunma ve maddeden yararlanma olarak sınıflandırmıştır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi doğal zamanı kültürel zamandan ayıran özelliklerden birisidir?
Gece çalışma zamanının insanlar tarafından düzenlenmesi.
|
İş saatlerinin insanlar tarafından geceleri bile düzenlenmesi.
|
Kalp atışlarımızın belirli zaman aralıklarında gerçekleşmesi.
|
Ekin ekme zamanlarının seralarla yeniden düzenlenmesi.
|
İnsanın zamanı kendi kurduğu düzende belirlemesi.
|
14.Soru
Hollandalı işletme bilimci Geert Hofstede uluslararası bir şirketin farklı kültürlere mensup çalışanlarının değer yönelimlerini araştırarak, günümüzde de yaygın olarak yararlanılan hangi kuramı geliştirmiştir?
Kültürel Normlar Kuramı |
Kültürel Sistemler Kuramı |
Kültürel Boyutlar Kuramı |
Kültürel Değişim Kuramı |
Kültürel Farklılıklar Kuramı |
1980-1990 yılları arasında Kültürlerarası İletişim disiplinine iletişim ve kültür bilimlerinin dışından da katılımlar oldu. Örneğin, Hollandalı işletme bilimci Geert Hofstede uluslararası bir şirketin farklı kültürlere mensup çalışanlarının değer yönelimlerini araştırarak, günümüzde de yaygın olarak yararlanılan “Kültürel Boyutlar Kuramı”nı geliştirdi.
15.Soru
Sosyal konumlar çerçevesinde, toplumu oluşturan bireyler arasındakiuzlaşmaya dayalı iktidar, otorite ya da güç farklarını ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Otorite farklılığı
|
Bireyselcilik
|
Güç aralığı
|
Makam farkı
|
Güç gösterisi
|
16.Soru
Toplumların farklı kültüre sahip olsa da karşılaştıkları ortak sorunlardan hangisi doğru değildir?
Otorite ile ilişkiler |
Birey ile grup arası ilişkiler |
Cinsiyetin toplumsal etkileri |
Refah içerisinde yaşam sürdürme |
Bilinmeyene karşı tutum ve saldırganlığın kontrolü |
Otorite, birey ve gruplar cinsiyet farkları, saldırganlık ile bilinmeyenler her toplumun kültür farkı olmaksızın yaşadıklarıdır.
17.Soru
Normlar toplumdaki yaygınlıklarına, içerdikleri yaşam alanlarına, ömürlerine ve yaptırım güçlerine göre farklı adlar alırlar. Buna göre aşağıdakilerden hangisi en kısa süre etkili olan yani en zayıf olan normdur?
Moda
|
Âdet
|
Alışkanlık
|
Görenek
|
Örf
|
18.Soru
İşe giderken giydiği kıyafetin rahat olmasından ziyade, başkalarının düşüncesine göre, eşdeyişle bu kıyafeti giyersem iş arkadaşım hakkımda ne düşünür diyerek tercih eden bir kişi hangi kültürün unsurlarına göre hareket etmektedir?
Günah, kusur kültürü |
Utanma kültürü |
Ortaklaşa davranışçı kültür |
Otoriter kültür |
Yetki kültürü |
Başkalarının algılarına önem verilen kültürlere utanma kültürü denir. Utanma kültüründe birey, başkalarının düşüncelerine oldukça önem verir. Bu açıdan hareket, davranış, giyim kuşam vb. unsurlardan başkalarının düşüncelerine göre kendisini şekillendirir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kişilerarası iletişimde kültür ve sembol ilişkisini açıklar?
Kültür, semboller yoluyla nesilden nesile aktarılır ve nesilleri birbirine bağlar. Her kültürün üyeleri de iletişim sürecinde algıladıkları sembolleri kendi kültür kodlarına göre açar ve anlamlandırmaya çalışır.
|
Kültür, sözlü iletişim yoluyla nesilden nesile aktarılır ve nesilleri birbirine bağlar. Her kültürün üyeleri de iletişim sürecinde algıladıkları iletişimi kendi kültür sembollerine göre açar ve anlamlandırmaya çalışır.
|
Semboller, kültür yoluyla nesilden nesile aktarılır ve nesilleri birbirine bağlar. Her kültürün üyeleri de iletişim sürecinde algıladıklarını kültür sembollerine göre açar ve anlamlandırmaya çalışır.
|
Kültürler ve semboller nesilden nesile aktarılır ve nesilleri birbirine bağlar. Her kültürün üyeleri de iletişim sürecinde algıladıkları dili kendi kültür kodlarına göre açar ve anlamlandırmaya çalışır.
|
Kültür, dil yoluyla nesilden nesile aktarılır ve nesilleri birbirine bağlar. Her kültürün üyeleri de iletişim sürecinde algıladıkları dili kendi kültür kodlarına göre açar ve sembolleştirir.
|
20.Soru
Toplumu oluşturan bireyler arasındaki uzlaşmaya dayalı iktidar, otorite ya da güç farklarının büyüklüğünü ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Belirsizlikten Sakınma
|
Toplumsal Sınıflar
|
Çoklu kültür
|
Karşıt kültür
|
Güç Aralığı
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ