Kültürlerarası İletişim Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Gündelik yaşam ile ilgili aşağıdakilerden bilgilerden hangisi doğrudur?
Gündelik yaşam, bireyin toplumsal yaşam içinde diğerleriyle paylaştığı yaşam kesitini ifade eder. |
Gündelik yaşam, bireyin, onun edimlerinin, tutum, etkileşim ve iletişim biçimlerinin dolaylı yaşandığı dünyadır. |
Gündelik yaşam terimi bir toplumun üyelerinin gündelik yaşamlarının farklı yönlerini ve farklı davranış örüntüleri ile sıradışılığın ortalamasını ifade eder. |
Gündelik yaşamın kültürlerarası yönü, çağdaş yaşamın getirdiği olanaklara koşut olarak daralmaktadır. |
Gündelik yaşamda kültürlerarasılık durumu yalnız yüz yüze karşılaşmalarda ortaya çıkar. |
Gündelik yaşam, bireyin, onun edimlerinin, tutum, etkileşim ve iletişim biçimlerinin doğrudan yaşandığı dünyadır. Bu nedenle 1980’li yıllardan beri insan ve toplumbilimleri alanlarında çalışan bilim insanları arasında kültürel ve toplumsal olgularını gündelik yaşam çerçevesi içinde araştırma eğilimi artmaktadır. Gündelik yaşam, bireyin toplumsal yaşam içinde diğerleriyle paylaştığı yaşam kesitini ifade eder. Mensubu olduğu toplumsal kesime, kültüre ve mesleğe bağlı olarak aynı toplumun üyeleri farklı gündelik yaşamlar sürdürürler. Gündelik yaşam terimi bir toplumun üyelerinin gündelik yaşamlarının ortak noktalarını ve ortak davranış örüntüleri ile gündelik rutinlerin ortalamasını ifade eder. Bu ortalamayı göz önünde tutarak bir toplumun gündelik yaşamından söz etmek mümkün olabilir. Gündelik yaşamda kültürlerarasılık durumu yalnız yüz yüze karşılaşmalarda ortaya çıkmaz. Gündelik yaşamın kültürlerarası yönü, çağdaş yaşamın getirdiği olanaklara koşut olarak genişlemektedir.
2.Soru
Bireyin, tutum, etkileşim ve iletişim biçimlerinin doğrudan yaşandığı dünya aşağıdakilerden hangisidir?
Toplumsal yaşam
|
Kültürlerarasılık
|
Toplumsal değer
|
Gündelik yaşam
|
Etnomerkezcilik
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ortama bağımlı düşünme biçemine sahip kültürlerin özelliklerindendir?
Bulundukları ortamı parçalı algılarlar |
Tek tek parçalar üzerinde düşünürler |
Genel enformasyonla yetinirler |
Çok fazla enformasyona ihtiyaç duyarlar |
Bütünü değil parçayı önemserler |
Ortama bağımlı düşünme biçemine sahip kültürlerin üyeleri elde ettikleri verilerle bulundukları ortamı bütün olarak kavramaya çalışırlar ve tek tek parçalar
üzerinde düşünmezler. Parçaların bütün içindeki yerini saptamaya çalışır ve bütünün nasıl işlediğini, onun tamamını görerek anlamak isterler. Bunun için, ortamı oluşturan bileşenlerin birbiriyle ilişkisi hakkında elde ettikleri genel enformasyonla yetinirler. Ortamdan bağımsız düşünme biçemine sahip kültürlerin üyeleri bütünü oluşturan her bir parçayı bütünden ayrı olarak ele alır sonra da bunların birbirleriyle ilişkisini anlamaya çalışırlar. Bu düşünme biçemi, bireyin ortamı oluşturan her bir bileşen için çok miktarda enformasyon toplamasını gerektirir.
4.Soru
Bir korku filminde yere dökülmüş bir sıvının kan olarak algılanmasının sebebi aşağıdakilerden hangisi değildir?
Gerçek olan görme duyu organıyla algılanır. |
Bireyin neyi nasıl algılayacağı kültür tarafından şekillenir. |
Göz kameraya değil yönetmene benzer. |
Gerçek olan birey tarafından olduğundan farklı görülür. |
Bireyin hazır olarak edindiği çerçeve, karşılaştığı içerikten daha baskındır. |
Gerçek olan görme duyu organı ile gerçekleşmiş olsaydı aynı nesneye bakan insanlar farklı algılamazlardı. Algılama kodlama, kültür, bağlam gibi etkenlerle görmeyi etkileyen olgulardır.
5.Soru
İletişim içerisinde doğa tarafından belirlenen zamanlama aşağıdakilerden hangisidir?
Gerçek zamanlama |
Durağan zamanlama |
Ekolojik zamanlama |
Doğal zamanlama |
Kültürel zamanlama |
Doğanın belirlediği zamanlamaya doğal zamanlama adı verilmektedir.
6.Soru
Duygu ve düşüncelerimizi bir başkasının zihnine doğrudan aktaramadığımız için onları ………………… aracılığı ile aktarabiliriz.
semboller
|
şekiller
|
harfler
|
sayılar
|
resimler
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hofstede’nin kültürle ilgili ortaya koyduğu özelilerden biridir?
Bireye özeldir
|
Yaşanılır
|
Öğrenilir
|
Kalıtımsaldır
|
Evrenseldir
|
8.Soru
Doğrusal iletişim sürecinde aşağıdakilerden hangisi alıcı için işleyen süreçlerden biri değildir?
Kodlama |
Algılama |
Kodaçımı |
Yorumlama |
Anlam Oluşturma |
Alıcı gönderilen iletiyi algılayan ve ileti aracılığıyla gönderenle ilişkilenen bireylerdir. Alıcı, gönderilen iletiyi algılaması ile sürece girmiş olur. Alıcının mutlaka gönderenin ileti göndermeye niyetlendiği ve iletişim sürecine istemli olarak katılan biri olması gerekli değildir. Herhangi bir nedenle iletiyi algılayan herkes iletişim sürecine alıcı olarak katılmış demektir. Kodlama gönderene ait bir işlevdir. Alıcı, kodu açan ve yorumlayan kişidir.
9.Soru
Aşağıdaki özdeyişlerden hangisi algı kavramını en iyi açıklamaktadır?
Göz görmeyince gönül katlanır.
|
Gözden ırak gönülden ırak.
|
Gören gözün hakkı vardır.
|
Güzellik bakanın gözündedir.
|
Göze göz dişe diş.
|
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Akdeniz kültürlerini de kapsayan Doğu kültürlerinin temel bilişsel davranış kalıplarından biri değildir?
İlişkisel
|
Tamamlayıcı
|
Kategorici
|
Sezgisel
|
Bütüncül
|
11.Soru
Aşağıdaki örneklerden hangisi normdan sapma örneği olarak kabul edilebilir?
Gelinlerin beyaz gelinlik giymesi.
|
Gelinlerin elinde çiçek taşıması.
|
Gelinliğini beyaz yerine siyah giyme.
|
Gelinlerin duvak takmaları.
|
Gelin alaylarının yapılması.
|
12.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi kültürle iletişimin birbirleriyle bağlantılı oldukları savunur?
Şorence Rockwood, |
Fred L. Strodtbeck |
Kluckhohn |
Edward T. Hall |
Ray L. Birdwhistell |
Ray L. Birdwhistell kültürle iletişimin birbirleriyle bağlantılı olduklarını ve kültür yapıyı ifade ederken iletişimin bir etkileşim süreci olduğunu belirterek Hall’e karşı çıkar. Bu görüş, Hall’ün “insan yapımı ve ihtiyaçları karşılamak amacıyla yaratılan şeyler” olarak gösterdiği kültürün, insan topluluklarını oluşturan temel yapı olduğunu kabul etmektedir. Buna göre, belirli bir kültürel yapı içerisinde insanlar arasında gerçekleşen etkileşim süreçleri elbette bu yapıdan etkilenmektedir. Çünkü etkileşim ya da iletişim süreci bu yapı içinde meydana gelmekte ve yapısal özellikler sürecin şekli, süresi ve biçeminin belirlenmesinde önemli rol oynamaktadır.
13.Soru
Erkeklerin kararlı, sert ve maddi yönelimli, kadınların duyarlı ve hassas oldukları kültür türü hangisidir?
Dişi kültür |
Eril Kültür |
Eril ve Karmaşık Kültür |
Dişi ve Karmaşık Kültür |
Eril ve Dişi Kültür |
Cinsiyete dayalı rollerin belirgin olarak birbirinden ayrıldığı kültürlere eril, cinsiyete dayalı rollerin birbiriyle kesiştiği kültürlere ise dişil kültür denir. Erkeklerin daha etkin olduğu bu kültür eril kültürdür.
14.Soru
Güç aralığı az olan kültürlerin, güç aralığı büyük kültüre sahip ülkelerde çalışan üyeleri, hangisini anlamakta zorluk çekmeyebilir?
Ortama ve koşullara göre değişen hitap biçemleri |
Hiyerarşik toplumsal yapıyı yansıtan ritüeller |
Yerli halkın bireylerarası yönelimleri |
İletişim sürecinde informel ve doğrudan tavırlar takınma eğilimi gösterenler |
Kullandıkları yabancı dilin incelikleri |
Güç aralığı az olan kültürler İletişim sürecinde informel ve doğrudan tavırlar takınma eğilimi gösterirler.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi polikronik kültürün özelliklerinden biridir?
Planlanmamış işe başlanmaması. |
Her bireyin kendi işiyle meşgul olması. |
Zamanın lineer bir doğru olarak algılanması. |
Zamandan tasarrufa önem verilmesi. |
Aynı anda birkaç işin bir arada yapılması. |
Polikronik kültürlerin üyeleri için insanlar arasındaki etkileşimin kendisi zamandan daha önemlidir. Bu kültürlerde zaman bir nokta olarak algılanır ve birçok etkinlik eş zamanlı olarak devam eder. Her canlının uzamsal bir egemenlik sınırı vardır. ‹nsan, en karmaşık canlı varlık olarak mekânı diğer canlılardan daha farklı algılar ve kullanır. ‹nsan ile doğal çevre arasındaki ilk fiziksel sınır cilttir. Bundan sonra soyut sınırlar gelir. Birey merkezde olmak üzere, içeriden dışarıya doğru halkalar halinde genişleyen bu sınırların belirlediği mekânlar sırasıyla; kişisel mekân ve egemenlik mekânlarıdır. Kişisel mekânlar ve egemenlik mekânları bireyden bireye farklılık göstermekle birlikte, kültür tarafından belirlenirler.
16.Soru
Kültürlerin bilgi yüküyle baş etme stratejileri açısından farklılaştığını ve bu farkın bireylerin iletişim davranışlarına yansıdığını ileri süren kuram aşağıdakilerden hangisidir?
Çok kültürlülük kuramı
|
Bağlamlama kuramı
|
Geniş bağlam kuramı
|
Dar bağlam kuramı
|
Enformasyon sistemleri kuramı
|
17.Soru
Nasreddin Hoca "Ye kürküm ye" dediği zaman ne tür bir kültürel koddan söz etmetedir?
Cinsiyet kodu.
|
Yaş kodu.
|
Sözlü kod.
|
Kişilik kodu.
|
Sözsüz kod.
|
18.Soru
Toplum içinde benzer ekonomik, siyasal güce sahip olan ve benzer eğitim aşamalarını tamamlamış, bilgi birikimine sahip ve benzer yaşam biçimini benimseyen bireylerin oluşturduğu gruplara ne ad verilir?
Toplumsal uyum |
Toplumsal sınıf |
Toplumsal tabaka |
Toplumsal statü |
Toplumsal işbirliği |
Toplumsal tabaka, toplum içinde benzer ekonomik, siyasal güce sahip olan ve benzer eğitim aşamalarını tamamlamış, bilgi birikimine sahip ve benzer yaşam biçimini benimseyen bireylerin oluşturduğu gruplardır. Bu gruplar birbirine göre üst, orta ve alt tabaka olarak sıralanır. Bireyler zamanla bir tabakadan diğerine geçebilirler.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kültürlerarası iletişim biliminin amaçlarından biridir?
Eğitimciler arasındaki iletişim süreçlerini incelemek |
Yöneticiler arasında gerçekleşen iletişim süreçlerini incelemek |
Aileler arasında gerçekleşen iletişim süreçlerini anlamak |
Farklı kültürlere mensup insanlar arasında gerçekleşen etkileşim sürecini bütün yönleriyle anlamak |
Farklı meslek sahibi kişilerin arasında gerçekleşen iletişimi anlamak |
Kültürlerarası iletişim disiplininin amacı, farklı kültürlere mensup insanlar arasında gerçekleşen etkileşim sürecini bütün yönleriyle anlamak, açıklamak ve bu tür iletişim süreçlerinin olası sonuçları hakkında öngörüler geliştirerek etkin iletişimin yollarını aramaktır. Bu amaca ulaşabilmek için sürecin analitik olarak ele alınması, süreci oluşturan bileşenlerin tanınması ve birbirleriyle olan ilişkilerinin betimlenip anlaşılması gerekir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kültürün bireycilik-ortaklaşa davranışçılık boyutuyla ilgilidir?
Okul arkadaşına derslerinde yardım etmek. |
Aynı anda birkaç işi bir arada yapmak. |
Büyüklerin söylediği her şeyi sorgulamadan kabul etmek. |
İnsanlarla konuşurken iyice yaklaşıp dokunmak. |
Tartışmaya girmemek için kavga etmek. |
Eril kültürlerde öğrenciler sınıfta kendilerini göstermeye çalışır, birbirleriyle yarı şırlar. Dişil kültürlerde ise öğrenciler çalışkan ve gayretli oldukları izlenimi yaratmaya çalışır ama açıkça yarışmazlar. Öğrencinin başarısızlığı eril kültürlerde felaket olarak algılanırken dişil kültürlerde bu kadar ciddiye alınmaz. Ülkemizde, özellikle kentlerdeki okul yaşamı ile kırsal kesimdekiler karşılaştırılınca, kent kültürünün görece daha eril, kırsal kesim kültürünün ise görece daha dişil olduğunu söylemek mümkündür.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ