Küreselleşme ve Kültürlerarası İletişim Final 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Küreselleşmeyi ortaya çıkaran etmenlerden olan Ekonomik Faktörlerdendir?
I. 1970’lerdeki petrol krizi sonrasında da dış piyasalara açılma arayışı ile iktisadi faaliyetlerin artmış olması
II. Ticaretin serbest kılınması, tarife ve kotaların kaldırılması, dış finansal olanakların serbest bırakılması ve uluslararası sermaye akışı üzerindeki denetimlerin ortadan kaldırılması
III. Yasal düzenlemelerin esnekleşmesi sonucu sıklıkla uygulanan serbest ticaret antlaşmalar
IV. Ürünlerini minimum maliyetle üretip maksimum kar elde etmek isteyen ülkeler, ucuz pazar arayışına girdiklerinden, pazarlarını dünya çapında genişletme ihtiyacı
Yalnızca I
|
I ve II
|
II ve III
|
I ve III
|
II ve IV |
I ve III Küreselleşmeyi ortaya çıkaran etmenlerden olan Ekonomik Faktörlerdendir.
2.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi bireyin, doğumundan ölümüne kadar içinde yaşadığı toplumun istek ve beklentilerine uyacak şekilde etkilenmesi ve değiştirilmesini tanımlar?
Kültürleme |
Kültürel Yayılma |
Kültürleştirme |
Zorla Kültürleme |
Kültürel Özümseme |
Kültürleme: Bireyin, doğumundan ölümüne kadar içinde yaşadığı toplumun istek ve beklentilerine uyacak şekilde etkilenmesi ve değiştirilmesi.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 17. ve 18.yüzyıllarda entelektüellerin başlattığı, önce Avrupa'da sonra Amerikan Kolonilerinde etkisini gösteren, bilimsel yöntemle açıklanmaya çalışılan bilgilerin, insan aklının yozlaşmış gelenekçi fikirler ve inançla mücadelesine yine insan aklına dayanan bir reform geliştiren kültürel bir harekettir?
Rönesans
|
Reform
|
Sanayi Devrimi
|
Pozitivizm
|
Aydınlanma |
Aydınlanma: 17. ve 18. yüzyıllarda entelektüellerin başlattığı, önce Avrupa'da sonra Amerikan Kolonilerinde etkisini gösteren, bilimsel yöntemle açıklanmaya çalışılan bilgilerin, insan aklının yozlaşmış gelenekçi fikirler ve inançla mücadelesine yine insan aklına dayanan bir reform geliştiren kültürel bir harekettir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ile enformasyon devrimi başladı?
Radyonun icadı
|
Bilgisayarın icadı
|
Televizyonun icadı
|
Telefonun icadı
|
Ağın icadı |
Enformasyon devriminden sonra artık endüstriyel bir toplumdan değil, enformasyonel bir toplumdan söz edilebilir. Castells, McLuhan’ın kitle iletişim araçları insan uzuvlarının bir uzantısı olduğu savından yola çıkarak, bilgisayarları “insan aklının uzantısı” olarak tanımlar. Bilgisayarlar, zihinler ile makinelerin arasında oluşan kaynaşmanın ürünleridir. Ağ toplumunun en önemli araçlarından biri olan bilgisayarlar.
5.Soru
İlk yapay uydu kaç yılında yeryüzünden uzaya yollanmıştır?
1937
|
1947
|
1957
|
1967
|
1977 |
1957’de SSCB’nin uzaya yolladığı ilk yapay uydu Sputnik 1’den sonra günümüze kadar çeşitli amaçlarla binlerce uydu uzaya gönderilmiştir. Bunlar haberleşme, televizyon yayını, yön bulma (navigasyon) uyduları, askerî uydular ve meteroloji uyduları gibi birçok amaç için kullanılmaktadır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi geleneksel medya kategorisi içerisinde yer almaz?
Gazete
|
Sinema
|
Radyo
|
Telefon
|
Televizyon |
Matbaadan günümüze geleneksel medyayı gazete, sinema, radyo ve televizyon olarak tanımlayabiliriz.
7.Soru
Aşağıdakilerden kültürel yeterlilik seviyeleri arasında değildir?
Kültürel özümseme
|
Kültürel yıkıcılık
|
Kültürel yetersizlik
|
Kültürel körlük
|
Kültürel maharet |
Farklı bilgi ve deneyimlerimiz nedeniyle farklı ‘kültürel yeterlilik (veya yetkinlik) seviyelerine’ sahip olabiliyoruz. Bu kültürel yeterlilik seviyeleri şu şekilde sıralanabilir. Kültürel yıkıcılık, Kültürel yetersizlik , Kültürel körlük, Kültürel yeterliliğe yakınlık, Kültürel yeterlilik, Kültürel maharet
8.Soru
Bağlantı taşıyan bir internet sayfası, yeni medyanın hangi özelliğinin içinde yer almaktadır?
Etkileşim
|
Çift yönlülük
|
Eş zamansızlık
|
Çoklu metin
|
Çoklu ortam |
Hiper metin ya da üst metin de denen çoklu metin, medya ürünün sadece tek bir metin olmanın ötesine geçmesidir. Geleneksel medya ürünlerinde bir yazı sadece bir yazı, bir görüntü sadece bir görüntü iken yeni medyada artık her medya sadece bir metinden fazlası olabilmektedir. Bunun için, içinde başka yazılara, fotoğraflara ya da görüntülere link, yani bağlantı taşıyan bir internet sayfası örnek verilebilir. Böylece o internet sayfasındaki metin okunurken aynı zamanda başka metinlere, fotoğraflara, görüntülere ya da başka kaynaklara ulaşılabilmektedir ya da görüntü yayınlayan bir sitedeki videoyu izlerken o video üzerine eklenen yazı ve bağlantılar da çoklu metin örneği olarak gösterilebilir.
9.Soru
Kültür ile ilgili yer alan ifadelerin hangisi yanlıştır?
Kültür değişebilir.
|
Kültür toplum değerlerini bir bütün hâline getirir ve bunları sistematik bir biçimde taşır.
|
Kültür öğrenilmiş davranışlardan oluşur.
|
Kültür sosyal yapının bir kopyasını verir.
|
Kültür rasyoneldir.
|
Kültür irrasyonel bir özellik taşımaktadır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kültürel çeşitliliğin belirgin olan göstergeleri arasındadır?
Yaş
|
Eğitim seviyesi
|
Cinsiyet
|
Hareket kabiliyeti
|
Eğitim grubu
|
Kültürel çeşitliliğin belirgin ve daha az belirgin olan göstergeleri vardır. İnanç, etnik köken, ulusal köken, cinsiyet gibi birtakım özellikler kültürel çeşitliliğin belirgin göstergeleriyken yaş, eğitim, eğitim grubu, hareket kabiliyeti gibi özellikler ise kültürel çeşitliliğin daha az belirgin olan göstergeleri olarak adlandırılabilir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisine göre dil yoluyla kendine ait anlamı dünyaya kazandıran bizzat konuşmacı ya da yazardır?
Yapımcı yaklaşım
|
Yayıncı yaklaşım
|
Maksatlı yaklaşım
|
Yansıtıcı yaklaşım
|
Kuşkucu yaklaşım |
Maksatlı Yaklaşım : dil yoluyla kendine ait anlamı dünyaya kazandıran bizzat konuşmacı ya da yazardır. Kelimeler, yazarın gerekli gördüğü anlama gelir.
12.Soru
I. Kültürel körlük
II. Kültürel yıkıcılık
III. Kültürel egemenlik
IV. Kültürel yozlaşma
V. Kültürel maharet
VI. Kültürel yeterliliğe yakınlık
Yukardakilerden hangisi/hangileri kültürel yeterlilik seviyeleri arasında yer almaktadır?
I, II ve IV
|
I, II, V ve VI
|
III, IV, V ve VI
|
IV ve VI
|
I, III ve V |
Kültürlerarası iletişim ve kültürel değerlerin yönetilebilmesi ile ilgili sınırlı bilgi ve deneyimimizin olması kültürel yeterlilik ile ilgili bireysel durumumuzu sorgulamamızı da beraberinde getirir. Farklı bilgi ve deneyimlerimiz nedeniyle farklı ‘kültürel yeterlilik (veya yetkinlik) seviyelerine’ sahip olabiliyoruz. Bu kültürel yeterlilik seviyeleri şu şekilde sıralanabilir: Kültürel yıkıcılık, kültürel yetersizlik, kültürel körlük, kültürel yeterliliğe yakınlık, kültürel yeterlilik, kültürel maharet.
13.Soru
Eskimoların "kar" olarak bildiğimiz soğuk, beyaz, yumuşak madde için otuz iki farklı anlam biriminin bulunmasını inceleyen bilim dalı kökeni aşağıdakilerden hangisidir?
Semantics. |
Dilbilimi. |
Anlambilim. |
Linguistics. |
Semiotics. |
Gösterge bilimi göstergeleri inceleyen bilimdir. Gösterge bilimin orijinal karşılığı olan “semiotics” Yunanca kökenlidir, göstergelerin, başka ifadeyle gerçek dünyadaki işaretlerin yorumu anlamına gelir. İngilizce’de sadece soğuk, beyaz yumuşak madde için sadece bir tek sözcük var iken Eskimolar aynı şey için otuz iki farklı anlam birimi kullanırlar. Dolayısıyla, ilk bakışta kar ortak bir fikre işaret ediyor gibi görünse de aslında farklı insanlar için farklı anlamlar taşır. Bu nedenle, gösterge bilime göre, anlamlar asla doğal ve evrensel gerçekler değillerdir. Dilsel olarak yapılandırılmışlardır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çatışmanın boyutsal sınırlamalarına göre yapılan temel gruplandırma içinde yer almaz?
Kişiler içindeki çatışma
|
Kişiler arası çatışma
|
Gruplar içindeki çatışma
|
Gruplar arası çatışma
|
Kültürel çatışma
|
Çatışmanın boyutsal sınırlarına baktığımızda aşağıdaki şu temel gruplandırmaları görürüz:
Kişiler içindeki çatışma
Kişiler arası çatışma
Gruplar içindeki çatışma
Gruplar arası çatışma
Devletlerarası çatışma.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Bell’in Endüstri sonrası toplum kavramı açıklamalarından değildir?
Ekonomik boyut |
İş gücünün vasıfsız ve niteliksiz elemanlardan, teknik ve profesyonel çalışanlara dönüşme boyutu
|
Kuramsal bilgi
|
Teknolojik gelişim
|
Mekanik çağ |
Bell, endüstri sonrası toplum kavramını beş temel boyut ve bileşen içinde açıklamaya çalışır. Bunlar: Mal üretiminden hizmet sektörüne doğru bir değişimin yaşandığı ekonomik boyuttur. Endüstrileşme süreci tamamlandığında iş gücünün önemli bölümü çiftçilik, tarım gibi sektörlerden imalat sektörüne doğru kayar. İş gücü¨ vasıfsız ve niteliksiz çalışanlardan teknik ve profesyonel çalışanlara doğru dönüşür. Bilim insanları, teknisyenler, mühendisler, sağlık ve tıp personelleri ve benzer meslek grupları endüstri sonrası toplumun yapı taşları gibidir. Toplumsal dönüşümler için alınan politik kararlarda ve toplumun geleceğinin planlanmasında kuramsal bilgi temel yapı taşıdır. Teknolojik değerlerin kontrolü¨ geleceği kurmak adına yönlendirilir. Teknolojik gelişim kendiliğinden değil, toplumsal hedefleri gözeterek planlanabilir ve kontrol edilebilir hâle dönüşür. Teknolojik gelişim sıradan değil, entelektüel bir çizgide sürer. E seçeneğinde bulunan bilgi Williams’ın endüstri sonrası toplumu incelemek için kullandığı başlıklardan birisidir.
16.Soru
Amerika’da beyaz renk kültürel olarak neyi simgelemektedir?
Mutluluğu
|
Ölümü
|
Masumiyeti
|
Şansı
|
Sevgiyi |
Bilindiği gibi renkler, evrensel dilinin yanında kültürel farklılıklara da konu olabilmektedir: Amerika’da beyaz masumiyeti simgelerken, çoğu Asya ülkelerinde beyaz renk ölümü simgelemektedir. Asyalı bir gelin asla beyaz renk gelinlik giymemektedir. Çin’de gelinler şansın ve mutluluğun rengi olan kırmızı giymektedirler. Latin Amerika’da ise kırmızı, şehvet ve aşkın rengi olarak bilinmektedir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çatışmayı üreten taraf için aracılık temel süreç ve eylemleri arasında sayılamaz?
Çatışmadan zarar gören tarafın sorumluluk alması gerektiği konusunda yardımcı olmalıyız.
|
Yanlış yapılmış olanları kabul konusunda teşvik etmeliyiz.
|
Çatışmayı üreten tarafa uzlaşmadaki zorluklar konusunda da yardımcı olmalıyız.
|
Sınıflandırma suçlamalardan kaçınmalıyız.
|
Sürecin geliştirilmesine yönelik teşvik edicilik ve destekleyiciliği unutmamalı, bir şans daha üretilmesinin gerekliliğini vurgulamalıyız
|
Çatışmayı üreten taraf için aracılık temel süreç ve eylemleri:
Çatışmayı üreten tarafa sorumluluk alması gerektiği konusunda yardımcı olmalıyız.
Yanlış yapılmış olanları kabul konusunda teşvik etmeliyiz.
Çatışmayı üreten tarafa uzlaşmadaki zorluklar konusunda da yardımcı olmalıyız.
Sınıflandırma suçlamalardan kaçınmalıyız.
Sürecin geliştirilmesine yönelik teşvik edicilik ve destekleyiciliği unutmamalı, bir şans daha üretilmesinin gerekliliğini vurgulamalıyız.
18.Soru
İnsanın yaşadığı toplumda kendisinden önce var olan kuralları öğrenmesi, diğer inançları benimsemesi ve bunlara uygun olarak kendine verilen rolleri oynamasını sağlayan araç nedir?
Okul |
Aile |
Kurallar |
İş Ortamı |
İletişim |
İnsanın yaşadığı toplumda kendisinden önce var olan kuralları öğrenmesi, diğer inançları benimsemesi ve bunlara uygun olarak kendine verilen rolleri oynaması yani toplumsallaşması iletişim ile gerçekleşir.
19.Soru
Çatışma sürecinde en başlangıç düzeyinde ne vardır?
Savaş
|
Şiddet
|
Farklılıklar
|
Kutuplaşma
|
Ateşkes |
Çatışma artması ve azalmasında şu aşamalar söz konusudur: 1. En başlangıç düzeyinde önce ‘farklılıklar’ vardır. 2. Yavaş yavaş ‘zıtlıklar’ belirginleşmeye başlar. 3. Belirginleşmeye başlayan zıtlıklar ile zıtlıkları üreten taraflar arasında ‘kutuplaşmalar’ başlar. 4. ‘şiddete’ ilişkin gelişmeler yaşanabilir. 5. Sürecin en fazla artabileceği nokta ‘savaş’ durumudur. 6. Hiçbir savaşın sonsuza dek sürmesi mümkün değildir. Savaşın doyma noktasına gelmesi ile birlikte ‘ateşkes’ de takip eden bir sonraki adımdır. Çatışmanın azalmasındaki ilk süreçtir. 7. Ateşkes ile birlikte ‘anlaşmalar’ belirginleşir. 8. Anlaşmaların sağlanmasıyla taraflar arasındaki süreç‘normalleşmeye’başlar. 9. Normalleşme de beraberinde bir sakinlik, uzlaşı sürecini, yani ‘barışı ve uzlaşıyı’ sağlar.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi barış için izlenecek yollar arasında yer almaz?
Açık diyalog ve eleştiriyi kabullenmek
|
Ahlaki yargılama ve dışarda tutmalara ilişkin belirtilere karşılık vermek
|
Adaletsizliğe karşı yapısal bir mücadeleye girmek
|
Değerlerde çeşitlilik ve farklı olanların kabulünün sağlanması
|
Artan çatışma süreci içersinde iletişim kanallarını açık tutacak süreçlerin kurulması |
Ahlaki yargılama ve dışarda tutmalara ilişkin belirtilere karşılık vermek barışçıl bir yol olarak değerlendirilemez.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ