Marka İletişimi Tasarımı ve Uygulamaları Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Markanın farklılaşmış ve ilginç olduğunu hisseden ancak markayı iyi tanımayan tüketici profili aşağıdakilerden hangisidir?
hayranlık |
romantizm |
alışkanlık |
platonik aşk |
kusursuz aşk |
Platonik Aşk (Fatuous): Markanın farklılaşmış ve ilginç olduğunu hisseden ancak markayı iyi tanımayan tüketicilerdir. Rakip markalara kendilerini yakın hissetmedikleri sürece markalarına bağlıdırlar. Bu tüketicilerin büyük olasılıkla pazarda ve marka kullanımında yeni oldukları düşünülür. Zaman içinde rekabetin atılımlarına duyarsız kalmaz ve kaybedilebilirler. Düzenli iletişim ile kusursuz tüketicilere dönüştürülebilirler.
2.Soru
Tüketicinin belirli bir marka ile ilgili olumlu olumsuz tüm değerlendirmelerini ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Marka duygusu |
Marka farkındalığı |
Marka imajı |
Marka söylemi |
Marka vaadi |
Marka söylemi reklam senaryosunun en önemli parçası kabul edilen, en akılda kalıcı yeri olarak düşünülen, metni sona bağlayan söz, cümledir. Marka farkındalığı marka ismi, logosu, ambalajı, stili ve benzeri ögeleri kategori ihtiyacı ile bağdaştırmaktır. Marka imajı bir ürün ya da hizmetin, toplamda ise markanın tüketicide yarattığı çağrışım, duygu ve fikirlerin tümü; marka vaadi markanın sunduğu işlevsel ve duygusal faydaların özüdür. Bir tüketicinin markaya yönelik duygularını ifade eden marka duygusu ve marka bağlılığı kavramları, marka yönetiminde önemli kavramlardır. Marka duygusu, tüketicinin belirli bir marka ile ilgili olumlu olumsuz tüm değerlendirmeleridir. Doğru cevap A’dır.
3.Soru
I. Potansiyel tüketicilerin rakiplerle karşılaştırarak bir markada karar kılması durumudur
II. Bir marka havuzunda tek bir ürünün, belirli sebeplerle diğer markalar arasında seçilmesi işlemidir.
III. Reklam ya da diğer satış arttırıcı yöntemlerle üreticinin kendi ürününün markasının diğer markalara tercih edilmesini sağlamaya çalışmasına denilmektedir.
Yukarıdaki açıklamalar aşağıdaki kavramlardan hangisini açıklamaktadır?
marka bağlılığı |
marka tanınırlığı |
ürün farklılaştırma |
marka tercihi |
marka genişlemesi |
Marka bağlılığı: Tüketicinin bilinçli veya bilinçsiz verdiği bir karardır ve tüketicinin ürünü, doğru özellikler, imaj ve kalitenin doğru fiyatta sunulduğunu algılamasının bir sonucudur. Marka tanınırlığı: Tüketici tarafından bir markanın çeşitli özellikleriyle bilinme durumu. Marka farkındalığına bağlıdır. Tüketiciye markayla ilgili ipucu verildiğinde tüketicin zihninde marka geçmişinin canlanmasıdır. Tüketicilerin, bir firmanın ürünlerini nasıl tanıdığını ve kabul ettiğini açıklamaktadır. Ürün farklılaştırma: Talebi arttırmak için eşsiz ürün özellikleri geliştirme ve ürüne diğerlerinden farklı olduğu imajı yaratma. Ürünlerin ya da markaların art arda giriş, gelişme, olgunluk ve satışların azalması devrelerinden geçtiğini ileri süren pazarlama teorisi. Okulda kompozisyon yazarken öğrendiğimiz “giriş-gelişme-sonuç” gibi bir model. Birçok şeyi açıklamaktan uzak, basit bir şey ama bazen de çok işe yarar. Bir ürünün daha çok piyasadaki ömrünü uzatmak amacıyla tadında, dış görünüşünde, ambalajında kısacası fiziki görünüşünde meydana getirilen değişikliktir. Marka genişlemesi: Marka genişlemesi, bir firmanın iyi bilinen bir markasının ismini başka kategoride ki bir üründe kullanması olarak tanımlanan bir pazarlama stratejisidir. Şirketler bu stratejiyi marka özlüğünü arttırmak için kullanırlar. Marka genişlemesi farkındalık yaratır ve kârlılığın da artmasına olanak sağlar.
4.Soru
AC Nielsen ve Ernst&Young arama konferansının sonuçlarına göre tüketici tüm ürünlerin gerçek anlamdadaha az bir oranla yeni olarak görüyordu. Bunun nedeni aşağıdakilerden hangisi değildir?
yanlış oluşan algılar |
pazar karmaşası |
ürünün yeterince güçlü görünmemesi |
ürünün yepyeni bir marka olarak algılanması |
tüketici kararsızlığı |
AC Nielsen ve Ernst&Young arama konferansının sonuçlarından biri oldukça ilginçti. 6 farklı ülkede yapılan araştırmada, yaklaşık 28 bin ürün üzerinden tüketiciye soruldu. Sonuç: Tüketici tüm ürünlerin sadece %2,2’sini gerçek anlamda yeni olarak görüyordu. Oysaki ürünlerin yaklaşık 1/3’ü yeniydi. Bunun nedenleri ise; iletişim başarısızlığı, sonucu oluşmayan ya da yanlış oluşan algılar, pazar karmaşası, ürünün eskisinin devamı olarak algılanması, ürünün yeterince güçlü görünmemesi ve tüketici kararsızlığı olarak sıralanabilir.
5.Soru
'Varlıklarını uzun yıllardır sürdüren, tüketici nezdinde artık efsane statüsüne erişen markalardır. Bu markalar günümüzde tüketim eğilimlerini de değiştirmektedir. Bu markalar aracılığı ile bireylere düşleri satılırken, ikonla girdiği ilişki modeli bireyin diğer ilişkilerini de etkilemektedir.' Tanımı verilen marka türü aşağıdakilerden hangisidir?
aşk markaları |
kitlesel markalar |
kült markalar |
pahalı markalar |
dünya çapında markalar |
Kült markalar, varlıklarını uzun yıllardır sürdüren, tüketici nezdinde artık efsane statüsüne erişen markalardır. Kült markalar günümüzde tüketim eğilimlerini de değiştirmektedir. Bu markalar aracılığı ile bireylere düşleri satılırken, ikonla girdiği ilişki modeli bireyin diğer ilişkilerini de etkilemektedir
6.Soru
Pazarlama kapsamında Pringles cipslerinin reklamlarında sürekli yaptığı ambalaj vurgusu ve tek boyutlu ürün önermesi ya da KFC’nin “sihirli formülüyle” sunduğu sıcak, çıtır çıtır tavukları aşağıdakilerden hangisine örnektir?
Yaratıcı reklam fikirlerine |
Beş duyuya ilişkin tasarımlara |
Satış odaklı pazarlamaya |
Geleneksel markalaşmaya |
Pazarlama inovasyonuna |
Deneyimsel pazarlama unsurları, tüketici deneyimleri üzerine bina edilmiş, tüketiciyi uyaran, eğlendiren, tüketiciye duygusal olarak da dokunan bir pazarlama biçimini öngörür. Pringles cipslerinin reklamlarında sürekli yaptığı ambalaj vurgusu ve tek boyutlu ürün önermesi, KFC’nin “sihirli formülüyle” sunduğu sıcak, çıtır çıtır tavukları, CocaCola‘nın buz gibi kolası, Burger King‘in “ateşte pişmiş ızgara” lezzeti, Starbucks‘ın mağazalarında her daim deneyimleyebileceğimiz taze kahve kokusu, hep beş duyuya ilişkin gerçekleştirilmiş özel tasarımlardır. Doğru cevap B seçeneğidir.
7.Soru
Aşağıdakilerin hangisi deneyimlerin, tüketici tercihlerinde özelliklerinden biri değildir?
Asidirler |
Fonksiyonel faydaların önündedir. |
Anlamları vardır |
Hatırlanırlar |
Etkileşimlidirler |
Deneyimlerin, tüketici tercihlerinde özelliklerinden biri değildir sorusunun yanıtı asidirler olamaz. BU nedenle doğru yanıt A seçeneğidir.
8.Soru
- Marka fiziksel bir unsurdur
- Marka bir kişilik sahibidir
- Marka bir müşteri yansımasıdır
- Marka benlik bilincidir
Yukarıda verilenlerden hangisi ya da hangileri marka kimliğinin oluşumunda etkili olan unsurlardandır?
Yalnız l |
Yalnız ll |
l, ll ve lll |
lll ve lV |
I, ll, lll ve IV |
Şıklarda verilenlerin tamamı marka kimliğinin oluşumunda etkili olan unsurlardandır.
9.Soru
Herhangi bir işletme tarafından üretilerek bir ya da birden fazla aracı kurum tarafından piyasaya sunulmakta olan ürün ve hizmetlere kimlik kazandırma, ilgili ürünü rakiplerinden farklı kılma, tüketicilere bir vaat ve teklif sunma sürecine ne ad verilir?
Ürün |
Marka |
Sermaye |
Pazarlama |
Üretim |
Marka, herhangi bir işletme tarafından üretilerek bir ya da birden fazla aracı kurum tarafından piyasaya sunulmakta olan ürün ve hizmetlere kimlik kazandırma, ilgili ürünü rakiplerinden farklı kılma, tüketicilere bir vaat ve teklif sunma sürecidir.
10.Soru
Aşk Üçgeni Kuramı'nda tüketici-marka ilişkisi kaç adet ayrı profilde tanımlanır
Üç |
Beş |
Sekiz |
On bir |
On üç |
Sekiz profil.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ses duyusu ve marka arasındaki ilişki için söylenemez?
Koku, tat ya da görme, nasıl bir bellek unsuruysa, ses de bir bellek parçasıdır. |
Müzik ve reklam ayrı ayrı toplumların davranış biçimlerinde belirgin önemi olan unsurlardır. |
Bir müzik bir reklamda bütün arka planı sözlü ya da sözsüz kaplayabileceği gibi, aynı zamanda mesajın iletildiği ana bölüm özelliğinde de olabilir. |
Müzik bugün logo'dan önemli bir değişken durumundadır. |
Seçilen müziğe göre bir markanın heyecanlı, eğlendirici, kasvetli, kaygılı ve diğer pek çok ruh halinde görünmesi mümkündür. |
Marka ve müzik, yine reklam ve müzik bugün, çağdaş insanın hayatında ciddi bir yer kaplayan iki önemli olgu durumundadır. Her ikisi de bazı boyutlarıyla toplumları ve kültürleri aşan evrensel birer dil olma özelliği göstermektedir. Müzik ve reklam ayrı ayrı toplumların davranış biçimlerinde, tutumlarında, tercihlerinde belirgin önemi olan unsurlardır.
Kültür endüstrisi ile birlikte tecimsel amaçlarla bir reklam dâhilinde ya da kurumsal olarak bir marka için müziğin kullanımı ise müziğin amaçlı ve stratejik kullanımına aşina bir örneği oluşturuyor. Bir müzik bir reklamda bütün arka planı sözlü ya da sözsüz kaplayabileceği gibi, aynı zamanda mesajın iletildiği ana bölüm özelliğinde de olabilir. Ya da sadece marka söyleminin iletildiği cıngıl şeklinde de gerçekleşmesi mümkündür. Bu paralelde, günümüz rekabet koşullarında markayı oluşturan tüm unsurlardan biri olarak ses-müzik bağlantısı da önemli olmuştur. Müzik bugün en az logo kadar, kurumsal kimlik rengi kadar, markanın söylemi kadar baskın ve önemli bir değişken durumundadır. Markanın tanınırlığını, hatırlanırlığını artıran bir kurumsal kimlik unsuru olarak, seçilmiş ya da üretilmiş melodinin markaya uygun ve markaya özgü olması ya da bunun özgün bir şekilde düzenlenmesi, seçilen melodinin reklam ortamlarına uygunluğu bulunması, reklam müziği seçimindeki birincil kıstaslar olarak görünüyor (Huron, 1989: 557-574).
12.Soru
Tüketiciler çeşitli sebeplerle harekete geçirilen içsel dürtülerin vücutta yaratmış olduğu fizyolojik veya psikolojik gerginliklerin azaltılması veya ortadan kaldırılmasına yardımcı olacak şeyleri, yani ihtiyaç duyulan şeyleri, hangi yolla karşılamaya çalışmaktadırlar?
Yeme |
İçme |
Satın alma |
Satma |
Gezme |
Tüketiciler sadece hayatını devam ettirmeye yönelik ihtiyaçları doğrultusunda satın alma davranışı göstermez, çünkü üreticiler tüketicileri devamlı olarak geliştirilen farklı modellerle satın alma davranışına yönlendirmek istemektedirler. Tüketiciler çeşitli sebeplerle harekete geçirilen içsel dürtülerin vücutta yaratmış olduğu fizyolojik veya psikolojik gerginliklerin azaltılması veya ortadan kaldırılmasına yardımcı olacak şeyleri, yani ihtiyaç duyulan şeyleri, satın alma karşılamaya çalışmaktadırlar. Dolayısıyla doğru yanıt C seçeneğidir.
13.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi bugün pazarlama imajları etkisiyle kendini özne olmaktan ziyade, nesneleşmenin parçası olarak bulan birey tipini tanımlamaktadır?
Deneyimci birey |
Etkileşici birey |
Tüketici birey |
Üreten-tüketici birey |
Üretici birey |
Producer (üretici) ve consumer (tüketici) kelimelerinin birleştirilmesinden türetilmiş olan Prosumer (üreten tüketici) ifadesi, bugün pazarlama imajları etkisiyle kendini özne olmaktan ziyade, nesneleşmenin parçası olarak bulan birey tipini tanımlamaktadır. Doğru cevap D’dir.
14.Soru
Aşağıdaki kavramların hangisi bir şirketin kendisini tanıtırken kullandığı görsel işitsel semboller bütününü ifade eder?
Kurumsal kimlik |
Marka |
Sözel iletişim |
Tasarım |
Ürün |
Sözel iletişim dâhilinde, dilin simgesi olan işaretler mesaj iletimi görevini üstlenirler. Tasarım, bir simge, ticari marka, nesnenin görünüşünü yansıtırken görsel bir plan veya istenen kaliteyi tasarlamak, ortaya koymaktır. Ürün, hammaddelerin çeşitli işlemlerden geçirilerek bir araya getirilmesiyle oluşturulan yeni bir bütündür. Kurumsal kimlik, bir şirketin kendisini tanıtırken kullandığı görsel işitsel semboller bütünüdür. Sadece şirketin amblemi, logosu, sloganı yani görünen ve duyulan yönü değil, hedef kitle üzerinde yaratmayı düşündüğü tüm etkinliklerindeki görsel kimlik standartlarının bütünüdür. Doğru cevap A’ dır.
15.Soru
Aşağıdaki seçeneklerin hangisi marka iletişiminde renk kullanım amaçlarından biri değildir?
Marka çağrışımı yaratılmasında |
Markanın daha şık görünmesinde |
Markanın diğerlerinden farklılaşmasında |
Kurum kimliği yaratılmasında |
Ürün faydalarını iletmede |
Marka iletişiminde renk, tüketicilerde duygusal bir etki yaratırken bir markanın diğerlerinden farklılaşmasında, hatırlanmasında, kurum kimliği yaratılmasında, ürün faydalarını iletmede ve marka çağrışımı yaratılmasında kullanılır. Markanın daha şık görünmesi marka iletişiminde renk kullanım amaçlarından biri değildir. Doğru cevap B’dir.
16.Soru
Kelimelere bağımlı kalmaktansa değişik şekiller, boyutlar ve renkler kullanılarak görüntünün zenginleştirilmesine ne ad verilir?
Tasarım |
Grafik iletişim |
Markalaştırma |
Sözel iletişim |
Markanın özü |
Grafik iletişim; kelimelere bağımlı kalmaktansa değişik şekiller, boyutlar ve renkler kullanılarak görüntünün zenginleştirilmesidir. Multimedya grafik kavramının içinde tanıdığımız iki unsur bulunur. Bunlardan birincisi fotoğraf, ikincisi resimdir. Yazılar, resimler, simgeler ve fotoğraflar temel grafik iletişim enstrümanlarıdır. Grafik iletişiminde, görsel malzemelerin/görüntülerin değiş-tokuşu söz konusudur. Doğru cevap B'dir.
17.Soru
"İnsanların çeşitli duyuları yardımıyla çevrelerinden elde ettikleri bilgileri bir araya getirip organize ederek kendileri için anlama ya da yoruma kavuşturmalarına ilişkin süreçler" aşağıdakilerden hangisi ile ifade edilir?
Kokulandırma |
Tat ve koku |
Ses |
Zihinsel algılama |
Mesafe duyusu |
Zihinsel algılama insanların çeşitli duyuları (görme, işitme, koklama, dokunma ve tatma) yardımıyla çevrelerinden elde ettikleri bilgileri bir araya getirip organize ederek kendileri için anlama ya da yoruma kavuşturmalarına ilişkin
süreçlerdir. Doğru cevap D seçeneğidir.
18.Soru
Markanın parmak izi olarak değerlendirilen bileşen hangisidir?
amblem |
logo |
slogan |
görsellik |
marka |
Görsellik, bir marka için “parmak izine sahip” olmaktır. Bu nedenle, her markanın ayırt edilebilir bir parmak izi olmalıdır.
19.Soru
Hangi seçenekte yer alan marka farkındalığı düzeyi sırası, en üst seviyede algılama durumunu tanımlar?
Yedinci |
Birinci |
Beşinci |
Dördüncü |
Üçüncü |
Marka yazınında, marka farkındalığının ölçümünde de kullanılan marka farkındalığı düzeyleri 6 türde sıralanmaktadır:Tanınırlık -Markanın bilinirliği, önceki özellikleri kullanma yeterliliği
- Hatırlama -Bir ürün ya da hizmet kategorisinde hatırlanan markalar içerisinde
- Olma.
- Hatırlanan İlk Marka Olma –En üst düzeyde algılanma durumu
- Marka Baskınlığı –Benzer ürün ya da hizmet kategorisindeki içerisinde hatırlanan tek marka olma
- Marka Bilgisi –Bir markanın net bir şekilde konumlandırılması
- Marka Fikri -Tüketicinin marka konusunda fikir sahibi olma durumu
20.Soru
Var olan ya da potansiyel müşterilerin markanın ürün ve hizmetlerini kullanırken ondan bekledikleri şeyler hangi kavramın içinde yer alır?
Markalaşma |
Marka yönetimi |
Marka vaadi |
Pazarlama |
Marka iletişim faaliyetleri |
Bir marka değeri kavramıolan marka vaadi diğer birtanımla var olan ya da potansiyel müşterilerin markanın ürün vehizmetlerini kullanırken ondan
bekledikleri şeylerdir. Marka vaadi yalnızca direkt ve pratik ürün
faydasına işaret etmeyebilir
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ