Medyada Eleştirel Yaklaşımlar Ara 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kitle kuramına "kamu toplumu ve kitle toplumu" karşılaştırması ile katkı sağlayan teorisyen aşağıdakilerden hangisidir?
Gustave le Bon |
Sigmund Freud |
Wright Mills |
Manuel Castells |
Theodor W. Adorno |
Kitle kuramına "kamu toplumu ve kitle toplumu" karşılaştırması ile katkı sağlayan teorisyen Wright Mills'tir. Doğru cevap C şıkkıdır.
2.Soru
I. Devletin ve yönetici sınıfın sivil toplum içindeki inançları düzenleme yetisidir.
II. Statik ve sistematik bir durumdur.
III. Eşitsizliği güçlendiren ve eleştirel girişimleri engelleyen bir yapıdır.
IV. Kırsal aydınlar devrim süreci açısından yararsız bir kesimdir.
Yukarıda hegemonya hakkında belirtilen ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I - II - III |
II - III |
I - III |
II – IV |
I - III
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kapitalizm' in ortaya çıkmasına zemin oluşturan gelişmelerden değildir?
Sanayi Devrimi |
Kentleşme |
Fransız İhtilali |
Aydınlanma |
Amerika' vın keşfi |
Doğru cevap E' dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Wallerstein’ın kapitalizm tanımıdır?
Yeni kültürel kodların ve davranış biçimlerinin kabul edilmesi sürecidir. |
Sermaye ile emek gücünün çelişkisinden beslenen tarihsel bir sistem. |
Mülkiyet kurumuna ve meta üretimine dayalı ve ekonomik olarak örgütlenmiş olan ekonomik-kültürel bir sistemdir. |
Ağırlıklı olarak 1980 sonrası yaygınlaşan ve özünde tüketimi, bireyselliği ve hazcılığı körükleyen meta odaklı kültürdür. |
Aydınlanma, Sanayi Devrimi, Kentleşme ve Fransız İhtilali’nden ilham alan, geçmişle karşıtlık ilişkisi içinde konumlanan ekonomik, sosyal, teknolojik ve zihinsel düzeyde meydana gelen yenileşme ve gelişme hareketleridir. |
Sermaye ile emek gücünün çelişkisinden beslenen tarihsel bir sistem.
5.Soru
Eskiden kopuşu, köklü (radikal) bir değişimle birlikte eskiden yeniye geçişi ve güncelliği dile getiren sözcüğe ne ad verilir?
Eskiden kopuşu, köklü (radikal) bir değişimle birlikte eskiden yeniye geçişi ve güncelliği dile getiren sözcüğe ne ad verilir?
Modernite |
Modern |
Eleştiri |
Modernizm |
Rasyonalite |
Modern sözcüğü, eskiden kopuşu, köklü (radikal) bir değişimle bir- likte eskiden yeniye geçişi ve güncelliği dile getirir. Modernite de eski ile bir karşıtlığı ve geleneksel olandan kopuşu ifade eder ancak bu karşıtlık ve kopuş bireysel, toplumsal ve politik yaşam alanlarının tamamındaki köklü değişim ve dönüşümü kapsar. Dahası, söz konusu bu köklü değişim ve dönüşümün temelinde odağa insanı alan bir akılcılık (rasyonalite) vardır. Modernizm ise modern ve modernite kavramlarıyla ilişkili olmakla beraber, kültür tarihi açısından özel bir anlam taşır ve XIX. yüzyılın ikinci yarısında yaşanan toplumsal (bilimsel, teknolojik, siyasi ve felsefi) değişim ile özellikle sanat alanındaki değişimi, dönüşümü vurgular.
6.Soru
Kişinin kendisine sunulan şeyi kendi akıl süzgecinden geçirmeden kabul etmeme özgürlüğüne ne ad verilir?
Bireysel bağlamda eleştiri |
Toplumsal bağlamda eleştiri |
Sosyolojik bağlamda eleştiri |
Modern bağlamda eleştiri |
Özgürlük bağlamında eleştiri |
Bireysel bağlamda eleştiri, her şeyden önce (ya da eleştiri sözcüğüne yüklenen yermek, kusur bulmak, kötülemek vb. tüm yan anlamlardan önce) bir hak ve özgürlüktür. Kişinin kendisine sunulan şey ne olursa olsun ve hangi kaynak ya da otoriteden gelirse gelsin, o şeyi kendi aklının süzgecinden geçirmeden kabul etmeme hakkı, özgürlüğüdür. Bu özgürlük sadece kişinin kendi dışında olanları değil, kendini de eleştirmesi, eleştirebilmesiyle - ki buna “özeleştiri” diyoruz - bir sorumluluğa; kendisini sürekli sorgulayan, dolayısıyla geliştiren-yetkinleştiren bir bilince giden yolu da açacaktır.
7.Soru
“Düşünüyorum, öyleyse varım” diyerek insanın şüphe duymadan erişebileceği tek bilginin yine akıldan, akılcılıktan kaynaklanan bilgi olduğunu kanıtlayan düşünür kimdir?
Camus |
Nietzsche |
Descartes |
Kant |
Freud |
“Düşünüyorum, öyleyse varım” diyerek insanın şüphe duymadan erişebileceği tek bilginin yine akıldan, akılcılıktan kaynaklanan bilgi olduğunu kanıtlayan René Descartes (1596-1650)’dir.
8.Soru
Modernizmin felsefi temelinde pozitivizm olduğu kadar aklın ve akılcılığın putlaştırılmasına karşı çıkan ünlü filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Nietzsche |
Rene Descartes |
Sokrates |
Francois Voltaire |
Immanuel Kant |
Modernizmin felsefi temelinde pozitivizm olduğu kadar aklın ve akılcılığın putlaştırılmasına karşı çıkan ünlü Alman filozof Nietzsche’dir.
9.Soru
Kültürel çalışmalarda ele alınan temel kavram ve düşünür, aşağıdakilerden hangisinde doğru biçimde verilmiştir?
Gramsci- Hegemonya |
Althusser- İdeoloji |
Karl Marks- Altyapı |
Hegel- Diyalektik |
Platon- İdea |
Gramsci’nin geliştirdiği hegemonya, medya ve kültürel çalışmalarda hâkim sınıfın kitleler üzerinde nasıl fark ettirmeden kültürel, sosyal ve ekonomik bir tahakküm kurduğunu ortaya çıkaran merkezi bir kavramdır.
10.Soru
……… , “devletin ve yönetici sınıfın sivil toplum içindeki inançları düzenleme yetisi” olarak tanımladığı hegemonya kavramını Marksist terminolojiye sokmuştur.
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yeri aşağıdakilerden hangisi doğru şekilde tamamlar?
Hegemonya |
Kültür endüstrisi |
Alt yapı |
Batı Markszimi |
Dayanışmacı blok |
Gramsci, “devletin ve yönetici sınıfın sivil toplum içindeki inançları düzenleme yetisi” olarak tanımladığı hegemonya kavramını Marksist terminolojiye sokmuştur. Hegemonya, bir toplumsal grubun entelektüel ve ahla^ki^ açıdan toplumu yönetme yetisi, yeni bir tarihsel blok kurma gücü olarak tanımlanır.
Dolayısıyla doğru cevap A şıkkıdır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kitle kültürüne yönelik en kapsamlı analizi yapan Frankfurt Okulu teorisyenlerinden biridir?
Karl Marx |
Theodor Adorno |
Wright Mills |
William McDougall |
Antonio Gramsci |
Theodor Adorno
12.Soru
Althusser'e dair aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
Marx’a benzer şekilde kapitalist sistemin zamanı gelince kendiliğinden devrimi oluşturacağı fikrine sahiptir. |
Üst yapının kapitalist sistemi koruyucu ve destekleyici bir işlevi olduğunu öne sürer. |
Üst yapıyı işçi sınıfının şikayetlerini ortadan kaldırarak onları konumlarından memnun bireyler olmaya ikna eden bir araç olarak görür. |
Üst yapıya Marksizmden daha fazla önem atfederek onun görece bağımsız olduğunu düşünür. |
Marx’ın ekonomik temelli kuramına, yapı ve bilinçdışı gibi kavramları eklemiştir. |
Althusser kapitalist sistemin zamanı gelince kendiliğinden devrimi doğuracağı fikrine karşı çıkar. Çünkü politika ve devletten oluşan üstyapının kapitalizmi destekleyici ve koruyucu bir işlevi vardır. Bu yapıda devlet ve politik sistem, yönetici sınıfların işçi sınıfı üzerinde egemenlik kurmasını sağlar. Üst yapı, işçi sınıfının şikayetlerini ortadan kaldırır ve onları, konumlarından memnun, emeklerini sermayenin çıkarları doğrultusunda sunmaya hazır bireyler olmaya ikna eder.
13.Soru
Genel olarak bir eskiden kopuşu, köklü (radikal) bir değişimle birlikte eskiden yeniye geçişi ve güncelliği dile getiren kavram hangisidir?
Modernite |
Modern |
Modernlik |
Rasyonalite |
Modernizm |
Modern sözcüğü genel olarak bir eskiden kopuşu, köklü (radikal) bir değişimle birlikte eskiden yeniye geçişi ve güncelliği dile getirir.
14.Soru
Habermas’a göre 17. ve 18. yüzyılda Avrupa’da insanlar nerelerde tartışmalarını yapmaktadırlar?
Kiliselerde |
Meclislerde |
Okullarda |
Kırlarda |
Kafelerde |
Habermas’a göre 17. ve 18. yüzyılda Avrupa’da kafelerde bir araya gelen erkek, soylu ve entelektüel topluluk, birbirleriyle temel konuları tartışır ve görüşlerini diğerleriyle paylaşabilirdi.
15.Soru
Hangi iki kent kapitalizmin gelişmesine ve kentsel tüketim alışkanlıklarının yerleşmesine dünyada öncülük etmiştir?
Paris ve Londra |
Londra ve İstanbul |
Madrid ve Lion |
Oslo ve Moskova |
Moskova ve Paris |
18. yüzyılda Paris ve Londra, sanayi devrimi
sonrası modernleşen dünyanın en önemli iki metropolü
görünümündedir.
16.Soru
“Aktif İzleyici” teorisinin oluşmasına kaynaklık eden “Encoding-Decoding”
(Kodlama-kod açımı) isimli makaleyi yazan sosyal bilimci kimdir?
Stuart Hall |
Angela McRobbie |
Lawrence Grossberg |
David Morley |
Dick Hebdige |
Metin analizlerine önemli bir açılım getiren Hall’ın “Encoding-Decoding” (Kodlama-kod açımı) isimli makalesi (1973) bir metnin farklı biçimlerde okunabilme olanağına dikkati çekerek okurun her zaman egemen değerleri meşrulaştıran metnin “yeğlediği” okumayı yapmadığını ileri sürer.
Bu makale merkezin birçok araştırmasını televizyona yöneltmiş ve “aktif izleyici” teorisinin oluşmasına kaynaklık etmiştir. Etkin izleyici teorisi, iletişim sürecinde izleyicilerin kendi kararlarına ve gerçeklerine medya metinlerinden ulaşmaya muktedir olduklarını ve metni sadece öngörülen şekilde değil, birçok anlama olanak veren farklı biçimlerle okuyabileceklerine vurgu yapar.
17.Soru
Aşağıdaki yüzyıllardan hangisi Aydınlanma Felsefesinin yaşama geçirilmesiyle birlikte bilim, teknoloji ve endüstri alanında baş döndürücü gelişmelerin yaşandığı bir yüzyıl olarak kabul edilmektedir?
VI. Yüzyıl |
X. Yüzyıl |
XX. Yüzyıl |
XIX. Yüzyıl |
XI. Yüzyıl |
XIX. Yüzyıl ise Aydınlanma Felsefesinin yaşama geçirilmesiyle birlikte bilim, teknoloji ve endüstri alanında baş döndürücü gelişmelerin yaşandığı bir yüzyıl olarak karşımıza çıkar.
18.Soru
Ana temasını "organik topluma duyulan özlem"in oluşturduğu ekol aşağıdakilerden hangisidir?
Frankfurt Okulu |
Chicago Okulu |
Feminist Hareket |
Birmingham Okulu |
Scrunity Hareketi |
Marksist, seçkinci ve akademik bir oluşum olan Scrunity hareketinin ana temasını “organik topluma duyulan özlem” oluşturmaktadır. Scrunity, üç ayda bir çıkan bir edebiyat/eleştiri dergisidir ve bu yayında yer alan yazarlar kültüre ana hatlarıyla aynı pencereden bakmaktadırlar.
19.Soru
Gramsci tarafından “devletin ve yönetici sınıfın sivil toplum içindeki inançları düzenleme yetisi” olarak adlandırılan, bir toplumsal grubun entelektüel ve ahlâkî açıdan toplumu yönetme yetisi, yeni bir tarihsel blok kurma gücü olarak tanımlanan, belli güçlerin tahakkümünün ideolojik güç kullanılarak değil, kültürel liderliğin ele geçirilmesiyle sağlandığını anlatan kavram nedir?
Kültür endüstrisi |
Hegemonya |
Ekonomik belirlenim |
Organik aydınlar |
Kapitalizm |
Hegemonya
20.Soru
Çağdaş Kültürel Araştırmalar Merkezi ne zaman kurulmuştur?
1961 |
1962 |
1963 |
1964 |
1965 |
Çağdaş Kültürel Araştırmalar Merkezi 1964'te kurulmuştur. Doğru cevap D'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ