Mimarlik Tarihi Ara 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ulusal mimari dönemine ait eserlerden biri değildir?
Defter-i Hakani binası |
Haydarpaşa Garı |
Büyük Postane binası |
Dördüncü Vakıf Han |
Harikzedegan Apartmanları |
Vedat Tek tarafından Ulusal Mimari tarzda yapılmış olan önemli yapı Sultanahmet’te bulunan Defter-i Hakani binasıdır. Berlin-Bağdat Demiryolları projesinin başlangıç noktası olarak iki Alman mimar Ritter ve Cuno tarafından Orta Avrupa mimarisi etkileri taşıyan Haydarpaşa Gar binası yapılmıştır. Doğru yanıt B seçeneğidir.
2.Soru
Cumhuriyet dönemi boyunca tarihselci anlayışın dışına çıkarak mekânsal ve teknik arayış içinde olan cami tasarımı çok azdır. Ancak, yine de aşağıdakilerden hangisi Vedat Dalokay’ın 1969’da tasarladığı modern İslam mimarisinin dünyadaki en önemli eserlerinden biri olarak kabul edilir?
İran Şeyh Lütfullah Camii |
Almanya Köln Merkez Camii |
Malezya Yüzen Camii |
Afganistan Mavi Camii |
Pakistan Faysal Camii |
Cumhuriyet dönemi boyunca tarihselci anlayışın dışına çıkarak mekânsal ve teknik arayış içinde olan cami tasarımı çok azdır. Farklı tasarımlar açısından önemli örneklerin başında, Vedat Dalokay’ın yarışma ile seçilen Ankara Kocatepe Camisi (1958) tasarımı gelmektedir. Modern bir tasarım anlayışına sahip olan bu proje uygulanmamıştır. Ancak, yine Vedat Dalokay’ın 1969’da tasarladığı Pakistan’daki İslamabad Faysal Camii, modern İslam mimarisinin dünyadaki en önemli eserlerinden biri olarak kabul edilmektedir.
3.Soru
Mimarlar Odası hangi yıl kurulmuştur?
1934 |
1944 |
1954 |
1964 |
1927 |
50'li yıllarda mimarlar açısından ortaya çıkan bir diğer önemli gelişme, 1954’te Mimarlar Odası’nın kurulmasıdır. Doğru cevap C seçeneğidir.
4.Soru
Prefabrikasyon yapı sektörünün gündemine hangi yılda girebilmiştir?
Prefabrikasyon yapı sektörünün gündemine hangi yılda girebilmiştir?
1974 |
1975 |
1972 |
1970 |
1976 |
Prefabrikasyon ise yapı sektörünün gündemine 1970’li yıllarda girebilmiştir.
5.Soru
III. Selim döneminde yapılan, Barok, Rokoko ve Ampir üsluplarının motiflerini taşıyan ve kentsel doku ve siluetteki etkileri ile önem kazanan yapı aşağıdakilerden hangisidir?
Hatice Sultan Sarayı |
Selimiye Kışlası |
Şah Sultan Külliyesi |
Zeynep Sultan Camisi |
Şehzade Cami |
III. Selim döneminde askeri teknik okulların kurulmasına devam edilir. Topçu subayı yetiştirmek üzere açılan Mühendishane-i Berri Hümayun ile bugünkü İstanbul Teknik Üniversitesinin temelleri atılmış olur. Bu dönemde getirtilen yabancı uzmanlar ve mimarlar kent dokusunda ve siluetinde önemli değişiklere neden olan yapılar yaptılar. Barok, Rokoko ve Ampir üsluplarının motiflerini taşıyan Selimiye Kışlası, camisi ve İstanbul’da ilk gridal planlı yerleşim yeri olan Selimiye ve İcadiye mahalleleri kentsel doku ve siluetteki etkileri ile önemlidirler.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Uluslararası Üslup'un özelliklerinden biri değildir?
'Dergi mimarlığı dönemi' olarak da adlandırılmaktadır. |
Üslubun kullandığı çelik yerine betonarmeye yönelinmiştir. |
Yerel düzeyde kalınmıştır. |
Bu dönemde mimarların yabancı dil ve ülkeleri öğrenmeleri hedeflenmiştir. |
İlk tasarımlar Batı'daki uygulamaların biçimsel olarak taklit edilmesiyle gerçekleştirilmiştir. |
Uluslararası Üslup, Türkiye’de genel olarak Ulusal Mimarlık Akımı ideolojisi ile yetiştirilmiş mimarlar tarafından uygulanmıştır. Büyük çoğunluğu yabancı dil bilmeyen, yabancı ülkeleri tanımayan mimarlar, gelişmiş ülkelerdeki mimarlık hareketlerini, sadece yabancı dergilerdeki
fotoğraflardan izleyerek tanımışlardır. Bu nedenle Türkiye’de 1950’li yıllardaki bu durum, “dergi mimarlığı dönemi” olarak da nitelendirilmektedir. Türkiye’deki yapı teknolojisinin bu ülkelerdeki düzeye
erişmemiş olması nedeniyle, bu tasarımların teknolojik üstünlüklerini uygulayamamışlardır. Bu yüzden, çoğu proje aşamasında kalmış, uygulanabilenler ise yüksek maliyetli olmuş ya da yapım
aşamasında değişikliğe uğramıştır. Bu üslubun kullandığı malzemelerden çelik,
Türkiye’de pahalı ve uygulama tekniği bilinmeyen bir malzeme olduğu için, bilinen bir malzeme olan betonarmeye yönelinmiştir. Bu nedenle bizdeki Uluslararası Üslup uygulamaları ülkenin sınırlı imkânları içinde, yerel düzeyde kalmıştır. Ortaya çıkan bu durum, ülkedeki mimarlık eğitiminden de kaynaklanmıştır. Uluslararası Üslup ile tanışan öğrenciler ilk tasarımlarını Batı’daki uygulamaları
biçimsel olarak taklit ederek gerçekleştirmişlerdir. Ancak sonraki dönemlerde mimarlık okullarının
eğitim kadroları Batı ülkelerine giderek çalışma fırsatı bulduklarında mimarlığın temel konularına ilişkin yeni temaları ele almaya başlamışlar, Uluslararası Üslup’un ilkelerinin daha derinden anlaşılarak
benimsenmesini sağlamışlardır. Doğru yanıt D seçeneğidir.
7.Soru
Kubbenin hem dış hem de iç mekânda yapının mimari niteliğini etkileyen en önemli öğe halini alması hangi dönem mimarisinde görülen ortak özelliktir?
Anadulu Selçuklu Mimarisi |
Erken Dönem Anadolu Türk Mimarisi |
Büyük Selçuklu Mimarisi |
Klasik Osmanlı Mimarisi |
Beylikler Dönemi Mimarisi |
Beylikler Dönemi Mimarisi
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Modern Mimari’nin tekdüze, sıkıcı, soyut, sıradan insanla iletişim kurmayan seçkinci tavrına karşılık bir tepki hareketi olarak ortaya çıkmıştır?
Organımsı Mimarlık |
Yeni Rejyonalizm |
Post-Modern hareket |
Geç modern yaklaşımlar |
Tarihselci-ulusalcı-yerel mimari |
Post-Modern hareket, Modern Mimari’nin tekdüze, sıkıcı, soyut, sıradan insanla iletişim kurmayan seçkinci tavrına karşılık bir tepki hareketi olarak ortaya çıkmıştır.
9.Soru
Organımsı Mimarlık ve Ekspresyonizm'in ortak özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
Her ikisinin de dik açıyı yadsıyan serbest bir anlayışla tasarım yapılmasını esas almasıdır. |
Kare veya dikdörtgen gibi asal geometrik biçimler kullanılmıştır. |
Genellikle yatay konumda bir dikdörtgenler prizması kütle üzerinde yükselen tek bir prizmatik kütle bulunur. |
Teras çatı yerine saçak kullanılmıştır. |
Geniş cam yüzeyler kullanılmıştır. |
Organımsı Mimarlık (Organhaft) ve Ekspresyonizm, Türkiye’de bağımsız biçim arayışları içinde ortaya çıkan iki eğilim olmuştur. Bu iki eğilimin ortak özelliği, her ikisinin de dik açıyı yadsıyan serbest bir anlayışla tasarım yapılmasını esas almasıdır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İkinci Ulusal Mimarlık akımının oluşmaya başlamasında etken değildir?
1934'te yapılan Milli Mimari Semineri |
Avrupa'daki totaliter rejimlerin modern mimariye karşı tutumları sonucu ortaya çıkan neo-klasik mimarlık anlayışı |
Batılılaşmaya karşı oluşan ulusalcı söylem |
Yabancı mimarların Türkiye’de iş yapmalarına karşı çıkma eylemleri |
Modern mimarlığa karşıt görüşlerin ortaya çıkmaya başlaması |
İkinci Ulusal Mimarlık akımı olarak adlandırılan bu anlayışın oluşmasında;
• Modern mimarlığa karşıt görüşlerin ortaya çıkmaya başlaması
• Yabancı mimarların Türkiye’de iş yapmalarına karşı çıkma eylemleri
• 1934'te yapılan Milli Mimari Semineri
• Avrupa'daki totaliter rejimlerin modern mimariye karşı tutumları sonucu ortaya çıkan neo-klasik
mimarlık anlayışı
• Savaş durumlarında savunma güdüsüyle ortaya çıkan içe kapanma ortamı ve artan ulusalcılık
etkili olmuştur.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960-1980 Dönemi Mimari Eğilimler arasında sayılamaz?
Yeni Brütalizm |
Organımsı Mimarlık |
İkinci Ulusal Mimarlık |
Ekspresyonizm |
Yeni Rejyonalizm |
İkinci Ulusal Mimarlık
12.Soru
Küreselleşme etkisinin mimarlığa yansıması kaç yılında olmuştur?
1950 |
1980 |
2000 |
1960 |
2011 |
1980’li yıllar ise, Dünyada ve Türkiye’de yeni gelişmelerin gerçekleştiği yeni bir dönüm noktası olmuştur. Dünyada küreselleşme dönemi, Türkiye’de ise dünyadaki bu ekonomik etkilerle materyalist bakış açısının ve tüketim kültürünün hâkim olduğu, değerlerin aşınıma uğradığı dönemdir.
13.Soru
17. yüzyılın hemen başında, 1609-1617’de Mimarbaşı Sedefkâr Mehmet Ağa’ya yaptırılan hangi Camii bu yüzyılın ve Osmanlı İmparatorluğu’nun son anıtsal sultan camisi olmuştur?
Sultanahmet Camii |
Süleymaniye Camii |
Selimiye Camii |
Fatih Camii |
Yeni Camii |
Sultanahmet Camii
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Anadolu Selçuklu Devletinin en güçlü olduğu ve çok sayıda yapının inşa edildiği süreci kapsar?
Süleyman Şah dönemi |
Sultan Melikşah dönemi |
I. Alaeddin Keykubat dönemi |
Sultan Sencer dönemi |
Tuğrul Bey dönemi |
I. Alaeddin Keykubat (1219-1237) dönemi Anadolu Selçuklu Devletinin en güçlü olduğu ve çok sayıda yapının inşa edildiği süreci kapsar.
15.Soru
Kare ya da çokgen gövdeli mezar yapısının kubbe ile örtülen türüne ne ad verilmektedir?
Türbe |
Kümbet |
Kervansaray |
Ribat |
Han |
Kare ya da çokgen gövdeli mezar yapısının, konik bir külah ile örtülen türüne kümbet, kubbe ile örtülen türüne de türbe adı verilmektedir.
16.Soru
"Genel merkez, yönetim ve büro binaları olarak prestij amacıyla tasarımcıdan yüksek düzeyde yaratıcılık beklentisi içinde olan ve mimara bu konuda geniş özgürlük tanıyan yapılardır." Cümlesi aşağıdaki yapı programlarından hangisi için söylenebilir?
Resmi yapılar |
Hizmet yapıları |
Sanayi yapıları |
İş ve alışveriş merkezleri |
Eğitim ve kültür yapıları |
Hizmet Yapıları: Genel merkez, yönetim ve büro binaları olarak prestij amacıyla tasarımcıdan yüksek düzeyde yaratıcılık beklentisi içinde olan ve mimara bu konuda geniş özgürlük tanıyan yapılardır. 1980 sonrası dönemde mimari nitelik açısından ağırlık kazanmışlardır. Bu yapılar bir yandan Türkiye’de gökdelenlerin önde gelen örneklerini oluştururken, diğer yandan Post-modern mimarlığın Türkiye’deki önemli örneklerini sunmuşlardır.
17.Soru
İç mekânda yoğun olarak kullanılmış olan çini bezeme nedeniyle "Mavi Cami"adıyla da anılmakta olan cami aşağıdakilerden hangisidir?
Şehzade Camii |
Süleymaniye Camii |
Yeni Cami |
Sultanahmet Camii |
Kılıç Ali Paşa Camii |
17. yüzyılın hemen başında, 1609-1617’de Sultan I. Ahmet tarafından Mimarbaşı Sedefkâr Mehmet Ağa’ya yaptırılan Sultanahmet Camii bu yüzyılın ve Osmanlı İmparatorluğu’nun son anıtsal sultan camisi olmuştur. Osmanlı döneminde Atmeydanı olarak bilinen antik Hipodrom’un üzerinde yapılan bu külliyenin inşasını gerçekleştirmek için burada bulunan ve devlet adamlarına ait bazı saray ve köşkler yıkılmıştır. Külliye cami, hünkâr kasrı, medrese, arasta, hamam, darüşşifa, sübyan mektebi, imaret, türbe ve sebil den oluşmaktadır. Şehzade Camii’nde olduğu gibi kare tabanın köşelerinde yer alan dört silindirik ayakla taşınan bir orta kubbe ve onu dört yanından destekleyen yarım kubbelerden oluşan plan şemasına sahiptir. Caminin kare biçimli büyük bir şadırvan avlusu bulunmaktadır. Cami, Osmanlı mimarlığındaki tek altı minareli yapıdır. Bir rampa ile çıkılan hünkâr kasrı camiye bitişik büyükçe bir köşk olarak yapılmıştır. İç mekânda yoğun olarak kullanılmış olan çini bezeme nedeniyle ‘Mavi Cami’ adıyla da anılmaktadır.
18.Soru
Çeşitli eğilimlerin, düşüncelerin, yönetimde etkisini kabul eden siyasi yönteme ne denir?
Çeşitli eğilimlerin, düşüncelerin, yönetimde etkisini kabul eden siyasi yönteme ne denir?
Modern düşünce |
Sistemli düşünce |
Demokratik anlayış |
Çoğulculuk |
Ulusal düşünce |
“Çoğulculuk”, çeşitli eğilimlerin, düşüncelerin, yönetimde etkisini kabul eden siyasi yöntem, plüralizm anlamına gelmektedir.
19.Soru
Türkiye'de gelişen mimarlık tarihinin ilk dönemi aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
11. yüzyıl ile Yükselme Devrinin sonuna kadar |
12. yüzyıl ile Lale Devrinin başlangıcına kadar |
11. yüzyıl ile Duraklama Devrinin sonuna kadar |
12. yüzyıl ile Osmanlı İmparatorluğu'nun çöküşüne kadar |
11. yüzyıl ile Yükselme Devrinin başlangıcına kadar |
Türkiye’de gelişen mimarlık tarihinin ilk dönemi Türklerin Orta Asya’dan Anadolu’ya göç edip 11.Yüzyıl’dan itibaren yerleşmeye
başlamasından, Osmanlı İmparatorluğu’nun Yükselme Devri olarak adlandırılan tarihsel döneminin sonuna kadar olan süreci kapsamaktadır. Doğru yanıt A seçeneğidir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modern mimarlığın başlıca ilkeleri arasında yer almamaktadır?
Şeffaflık |
Kuralcılık |
Objektiflik |
Hafiflik |
Akılcılık |
Modern mimarlığın başlıca ilkeleri, geçmişle bağları koparması, işlevsellik (fonksiyonalizm), akılcılık (rasyonalizm), objektiflik, evrensellik, hafiflik ve şeffaflık olarak tanımlanmaktadır. Bu bağlamda yapılan modern tasarımlar tüm tarihselci üsluplardan uzak, süslemeden arınmış, yalın, işlevsel, ekonomik, yeni malzeme ve teknolojilerin imkânlarını kullanabilen, kısa sürede, iş kaybı olmadan, basit ve seri olarak üretilebilen ve geniş halk kitlelerine ulaşabilir yapılar olarak ortaya çıkmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ