Mimarlik Tarihi Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
- Yunanistan ve Yugoslavya’dan göç hareketi.
- Teknolojik gelişme.
- Uygun tarım arazilerinin marjinal sınırlara kadar kullanılması.
- Toprak sahipliğinin bölünmesi ve kutuplaşması.
- Bulgaristan’dan göç hareketi.
Aşağıdakilerden hangisi 1950-1980 döneminde kırın itici faktörleri arasındadır?
I-III-IV-V |
I-II-IV-V |
II-III-IV |
III-IV-V |
I-II-III-IV |
Hızlı kentleşme sürecinin temel nedenleri, teknolojik gelişme, uygun tarım arazilerinin marjinal sınırlara kadar kullanılması, toprak sahipliğinin bölünmesi ve kutuplaşması gibi “kırın itim- itici faktörler” ile birlikte hızlı nüfus artışıdır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, mimari koruma yaklaşımları açısından önemli olup diğerlerinden daha önce gerçekleşmiştir?
Gayri Menkul Eski Eserler ve Anıtlar Yüksek Kurulu'nn kurulması |
2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasası |
DOCOMOMO_Türkiye Ulusal Çalışma Grubu’nun kurulması |
Popülist modernitenin yükselişi |
UNESCO'nun kurulması |
1951 yılında kurulan Gayri Menkul Eski Eserler ve Anıtlar Yüksek Kurulu (GEAYYK), hem ilke koyan
hem de uygulamaya yönelik karar alan ve yasayla oluşturulmuş ilk kurum olması bakımından,
cumhuriyet döneminde mimari koruma yaklaşımları açısından önemli bir eşik oluşturmaktadır. Buna göre doğru cevap A'dır.
3.Soru
Hem ilke koyan hem de uygulamaya yönelik karar alan ve yasayla oluşturulmuş ilk kurum olması bakımından, Cumhuriyet döneminde mimari koruma yaklaşımları açısından önemli bir eşik oluşturan Gayri Menkul Eski Eserler ve Anıtlar Yüksek Kurulu (GEAYYK) hangi yıl kurulmuştur?
1942 |
1945 |
1948 |
1951 |
1953 |
1951 yılında kurulan Gayri Menkul Eski Eserler ve Anıtlar Yüksek Kurulu (GEAYYK), hem ilke koyan hem de uygulamaya yönelik karar alan ve yasayla oluşturulmuş ilk kurum olması bakımından, Cumhuriyet döneminde mimari koruma yaklaşımları açısından önemli bir eşik oluşturmaktadır. Doğru cevap D şıkkıdır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 15. yüzyıldan itibaren Osmanlı İmparatorluğunun yönetim merkezi ile sultanların ve ailesinin ikametgahıdır?
Topkapı Sarayı |
Dolmabahçe Sarayı |
Florya Deniz Köşkü |
Defter-i Hakani |
Yıldız Sarayı |
Osmanlı İmparatorluğunun yönetim merkezi ile sultanların ve ailesinin ikametgâhı olan Topkapı Sarayı kompleksinin yapımına Fatih Sultan Mehmet’in yaptırdığı yapılarla başlanmış ve daha sonra diğer sultanların yaptırdığı yapıların eklemlenmesiyle büyümüştür.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Fermanı'ndan II. Meşrutiyet'e kadar olan sürede hazırlanmış üç kent tasarımı projesinin mimarlarından birisidir?
F. Arnodin |
Raimondo D'Aronco |
Levon Bey Balyan |
Hovsep Aznavuryan |
Giulio Mongeri |
Tanzimat Fermanı`nın 1839 yılında ilanından, 1908`de II. Meşrutiyet`in ilanına kadar geçen yetmiş yıl içinde, İstanbul`a yönelik üç adet kent tasarımı projesi hazırlanmıştır. Bu projelerin ortak amacı; ulaşım ağını modernleştirmek ve Batı teknolojisi ile kültürünü esas alan bir kent imajı geliştirmektir. Her üç tasarım da Helmuth Von Moltke, F. Arnodin ve Joseph Antonie Bouvard isimli yabancı mimar ve mühendislere aptırılmıştır.
6.Soru
"Gayri Menkul Eski Eserler ve Anıtlar Yüksek Kurulu" hangi yıl kurulmuştur?
1932 |
1940 |
1951 |
1969 |
1983 |
1951 yılında kurulan Gayri Menkul Eski Eserler ve Anıtlar Yüksek Kurulu (GEAYYK), hem ilke koyan hem de uygulamaya yönelik karar alan ve yasayla oluşturulmuş ilk kurum olması bakımından, cumhuriyet döneminde mimari koruma yaklaşımları açısından önemli bir eşik oluşturmaktadır.
7.Soru
Bir yerin fiziksel özellikleri, sabit yapıları, parçaları ve çeşitli objelerinin bütününe ne denir?
Kültürel önem |
Kültürel miras |
Kültürel değerlilik |
Kültürel doku |
Kültürel estetik |
Kültürel değerlilik, o yerin kendi içinde bulunan belli başlı bölümlerinde, objelerinde, tarihi kanıtlarında, o yerin kurulmasında ve kullanılmasında saklıdır. Kültürel önem, kültürel miras değeriyle eş anlamlıdır. Bir yerin tarihsel dokusu etrafındaki alanları da kapsamaktadır ve bu alanlar da söz konusu yerin taşıdığı önemi oluşturur. Kültürel doku ise, o yerin fiziksel özellikleri, sabit yapıları, parçaları ve çeşitli objelerinin bütününe denir. Doğru yanıt D’dir.
8.Soru
Aşağıdaki yapılardan hangisi II. Dünya savaşında zarar gördükten sonra ilk kez tarihi anıt kapsamı içine alınarak restore edilen ilk örnektir?
Villa Savoye |
Weissenhof konut yerleşkesi |
Le Corbusier’nin ikiz yapıları |
Bauhaus binası |
Alman Pavyonu |
Bu konudaki ilk örnek, Le Corbusier’in 1929’da tasarladığı Paris yakınlarındaki Villa Savoye olmuştur. Enkaz haline gelmiş olan Villa Savoye’un tarihi anıt kapsamı içine alınarak, 1958-67 yılları arasında restore edilmiştir. Doğru yanıt A seçeneğidir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modern mimari mirasın korunması için öne çıkan ölçütlerden biri değildir?
sanatsal değeri |
özgünlük kavramı |
yenilik eskilik çatışması |
estetik değeri |
tarihsellik |
Modern mimari mirasın korunması için öne çıkan ölçütler, yenilik-eskilik çatışması, özgünlük kavramı, sanat ve estetik değeri olarak sıralanabilir.Buna göre doğru cevap E'dir.
10.Soru
Aşağıdaki hangisi Türkiye’de genel olarak Ulusal Mimarlık Akımı ideolojisi ile yetiştirilmiş mimarlar tarafından uygulanmıştır?
Uluslararası Üslup |
Ekspresyonizm |
Yeni Rejyonalizm |
Organımsı Mimarlık |
Yeni Brütalizm |
Uluslararası Üslup, Türkiye’de genel olarak Ulusal Mimarlık Akımı ideolojisi ile yetiştirilmiş mimarlar tarafından uygulanmıştır
11.Soru
Bir Türk mimarın ellinden çıktığı bilinen ilk modern bina aşağıdakilerden hangisidir?
Hariciye Köşkü |
Bekir Bey Evi |
Çemberlitaş Palas |
Florya Köşkü |
Ankara Gar Binası |
Bir Türk mimarın elinden çıktığı bilinen ilk modern bina, İstanbul’da Sırrı Arif Bey tarafından 1929’da tasarlanan Bekir Bey Evi’dir.
12.Soru
Modern mimari ürünlerinin toplumun sosyal, ekonomik ve kültürel yaşamını mekâna yansıtmaları, tasarlandıkları dönemin ve onu tasarlayan mimarın içinde yaşadığı toplumun anlayış, gereksinme ve ilişkilerinin somut göstergeleri olmaları, ait oldukları dönemin “resmini” vermeleri özellikleri aşağıdaki değerlerden hangisine karşılık gelmektedir?
Belge değeri |
İşlevsel değer |
Ekonomik değer |
Süreklilik değeri |
Yenilik değeri |
Modern mimari ürünleri, toplumun sosyal, ekonomik ve kültürel yaşamını mekâna yansıtması nedeniyle taşıdığı ‘belge değeri’ne sahiptir. Tasarlandıkları dönemin ve onu tasarlayan mimarın içinde yaşadığı toplumun anlayış, gereksinme ve ilişkilerinin somut göstergeleri olarak ait oldukları dönemin “ resmini ” veren belgelerdir. Doğru yanıt A’dır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi hızlı kentleşme ve nüfus artışı sonucunda kent ölçeğinin büyümesi, imar yetkilerinin belediye ve mücavir alan sınırları dışına taşmasını zorunlu kılan yasadır?
775 sayılı Gecekondu Yasası |
6785 sayılı İmar Yasası |
3194 sayılı İmar Kanunu |
6830 sayılı İstimlak Kanunu |
1164 sayılı Arsa Ofisi Yasası |
6785 sayılı İmar Yasası
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye'de modern mimarlığın ilk evresinde Clemens Holzmeister'in tasarımlarında rastlanan özelliklerden biridir?
Teras çatı ya da gizli çatı uygulamaları |
Katları ayıran yatay bant pencereler, köşe penceresi |
Pencereler arasında yatay bant doluluklar |
Düz çatı görünümü altında saklanan kiremitli çatılar |
Sürekli, kesintisiz denizlik çizgileri |
Clemens Holzmeister’ın tasarımlarının en karakteristik
özellikleri şunlardır:
• Avlulu dikdörtgen biçimindeki planlar ya da U şeklindeki şemalar
• Devlet otoritesini yansıtmak için anıtsal ölçekli, simetrik, aksiyal, uzun, durağan kütleler
• Mafsalsız blok birleşmeleri
• Düz çatı görünümü altında saklanan kiremitli çatılar
• Eş büyüklükte pencere sıralarının oluşturduğu tekdüzelik
• Bölgesel mimarlığa yaklaşmak için yüzey çıkmaları
• Ters T biçimli çıkmalar
• Alman Nasyonal Sosyalizmi’nin mimari esprisine yakın 2-3 kat yüksekliğindeki kolonlar. Doğru yanıt D seçeneğidir.
15.Soru
Bir kültür varlığına yapılacak müdahalenin temel ölçütü nedir?
Bir kültür varlığına yapılacak müdahalenin temel ölçütü nedir?
Öz niteliklerini korumak |
Müze haline getirmek |
Turistik cazibe kazandırmak |
Farklı özellikler katmak |
Yeni bir görünüm kazandırmak |
Bir kültür varlığına yapılacak müdahalenin temel ölçütü, onun öz niteliklerini korumak olarak kabul edilir. Koruma eylemi, kültür varlıklarının kullanımına ve (fiziksel ve sosyal) özelliklerine göre yapılır. Kültür varlığı niteliği taşıyan yapıyı değerli kılan her türlü mimari elemanın, yapının özgünlüğünden birşey kaybetmeksizin korunmasını sağlamak gereklidir.
16.Soru
Aşağıdaki akımlardan hangisi Modern Mimarlık kapsamında değildir?
De Stijl |
Konstrüktivizm |
Empresyonizm |
Ekspresyonizm |
Fütürizm |
Empresyonizm
17.Soru
İstanbul Şehremaneti görevini de yapan ve Yenikapı-Unkapanı ve Aksaray-Beyazıt bulvarlarının açılmasını sağlayan mühendis aşağıdakilerden hangisidir?
F. Arnodin |
Auric |
Helmuth Von Moltke |
Joseph Antonie Bouvard |
Raimondo D'Aronco |
Halil Ethem Bey’in Şehreminliği döneminde Lyon Belediyesi’nde çalışan Fransız mühendisi Auric, İstanbul Şehremaneti’ne atanmıştır. Auric, Aksaray, Çırçır, İshakpaşa ve Beyazıt’taki yangın alanlarına yönelik kısmi ve kent bütününe ilişkin imar planının hazırlanması için uğraşmıştır. Yenikapı -Unkapanı ve Aksaray-Beyazıt bulvarları Auric’ in tavsiyesiyle açılmış, Pera’yı bir asma köprüyle Süleymaniye ve Galata’ya bağlama fikri uygulanma şansı bulamamıştır Auric’ in aktivitelerine II. Dünya Savaşı’nın başlamasıyla son verilmiştir
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mimaride Post-Modern harekete ilişkin söylenmiş olabilir?
Bu harekete göre mimarlık; melez, kararsız, anlamın karışık canlılığı ve zenginliğini içerir olmalıdır. |
Mimaride bu hareket; kültürel kimlik arayışları, ya tarihsel mirasın korunması ya da söz konusu mirasa ait biçimlerin mimari yorum çeşitlemeleri olarak karşımıza çıkmaktadır. |
Bu hareketle birlikte, özellikle ileri teknoloji gerektiren yapılar, birer prestij simgesi olarak tercih edilmiş ve giderek artış göstermiştir. |
Modern ilkelere sahip olmakla birlikte, parçalı, eğrisel, köşeleri kırık geometrilerden oluşan yapılar, bu hareketle uygulanan yaklaşımlar olmuştur. |
Bu anlayıştaki nitelikli yapılar, tek ve tanınabilir olma, kurum kimliği oluşturma gibi mimari çıkış noktaları ön plana alınarak tasarlanmışlardır. |
Post-Modern mimarlar, Modern Mimari’nin reddettiğ her şeyi kabul edip, kabul ettiklerini reddetmişler; tekdüze, sıkıcı, soyut, sıradan halktan ve tarihten kopuk buldukları modern mimarlığın karşısına, tam tersi kavramları yerleştirmişlerdir. Onlara göre, mimarlık saf değil, melez; kişisel olmayan değil, tam tersi; basit değil, gereğinden fazla olan; net değil, kararsız; tasarlanmış değil, geleneksel; anlam birliği ve netliğinden çok anlamın karışık canlılığı ve zenginliği olan olmalıdır.
19.Soru
Tarih öncesi ve tarihi devirlere ait bilim, kültür, din ve güzel sanatlarla ilgili bulunan veya tarih öncesi ya da tarihi devirlerde sosyal yaşama konu olmuş bilimsel ve kültürel açıdan özgün değer taşıyan yer üstünde, yeraltında veya su altındaki bütün taşınır ve taşınmaz varlıklara ne ad verilir?
Anıt |
Sit alanı |
Kültür varlığı |
Eski eser |
Antika |
Kültürel miras olarak kabul edilen ‘kültür varlığı,’ 2863 sayılı ‘Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasası’nın 3. Maddesinde, “tarih öncesi ve tarihi devirlere ait bilim, kültür, din ve güzel sanatlarla ilgili bulunan veya tarih öncesi ya da tarihi devirlerde sosyal yaşama konu olmuş bilimsel ve kültürel açıdan özgün değer taşıyan yer üstünde, yeraltında veya su altındaki bütün taşınır ve taşınmaz varlıklardır” biçiminde tanımlanmıştır. Doğru yanıt C’dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi geçmişe karşı şimdiki zamanın yüceltilmesini ifade eden dünya görüşüne paralel gelişen, sosyal, sanatsal ve kültürel bir akımın tanımıdır?
Modernizm |
Postmodernizm |
Ütopya |
Sanayileşme |
Batılaşma |
Modernizm, geçmişe karşı şimdiki zamanın yüceltilmesini ifade eden dünya görüşüne paralel gelişen, sosyal, sanatsal ve kültürel bir akımdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ