Moda Tasarım Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
1666 yılında güneş tayfını bulan bilim insanı kimdir?
Tesla |
Edison |
Farabi |
Newton |
Einstein |
1666 yılında İngiliz fizikçi Newton’ın cam priz- masının ortaya koyduğu deneysel renk teorisi öncelikli olarak önem taşımaktadır. Newton karanlık bir odaya çok küçük bir delikten beyaz ışığın sızmasını sağlamıştır. Sonra bu ışığı üçgen bir cam prizmadan geçirerek gökkuşağında olduğu gibi yedi rengi beyaz bir perdeye yansıtmıştır. Böylelikle beyaz perde üzerine yansıyan renk tay arının ayrımını gözlemlemiştir. Bu renklere ‘güneş tayfı’ (spektrum) adını vermiştir. Güneş tayfındaki renkler, kırılma açılarına göre kırmızı, turuncu, sarı, yeşil, mavi, lacivert (çivit mavisi) ve mor olarak sıralanmışlardır (Per, 2012:19; Parramon, 1994:12). (S¸ekil 5.6).
2.Soru
Viskon aşağıdaki lif gruplarından hangisine girmektedir?
Protein esaslı rejenere lifler
|
Poliadisyon lifleri
|
Polimerizasyon lifleri
|
Selüloz esaslı rejenere lifler
|
Sentetik lifler |
Viskon selüloz esaslı rejenere lifler grubuna girmektedir.
3.Soru
Çizilecek figürün ya da tasarımın asıl çizime geçmeden önce yapılan ön çalışması ya da taslağına ............ adı verilmektedir?
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Çizilecek figürün ya da tasarımın asıl çizime geçmeden önce yapılan ön çalışması ya da taslağına ............ adı verilmektedir?
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Perspektif |
Şövale |
Markör |
Maskeleme |
Eskiz |
Eskiz, çizilecek figürün ya da tasarımın asıl çizime geçmeden önce yapılan ön çalışması ya da taslağıdır. Eskiz çalışması genel olarak önce kara kalem ile sonrasında renk denemeleri için de renk eskizleri yapılmaktadır. Doğru cevap E'dir.
4.Soru
Bir nesnenin veya nesne yüzeyinin, görsel veya dokunsal nitelikleri olarak tanımlanan tasarım öğesi aşağıdakilerden hangisidir?
Çizgi |
Doku |
Leke |
Ton |
Renk |
Doku
5.Soru
“Elbiselik kumaş olarak 8’li çözgü sateni örgüde dokunan parlak bir ipekli kumaştır. Pamuk atkı ile astarlık kumaş olarak da dokunabilir.” Tanımda verilen kumaş seçeneklerden hangisidir?
Birman |
Brokar |
Atlas |
Maure |
Lino |
Elbiselik kumaş olarak 8’li çözgü sateni örgüde dokunan parlak bir ipekli kumaştır. Pamuk atkı ile astarlık kumaş olarak da dokunabilir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tarihsel süreçteki siluet formuna örnek olarak gösterilebilir?
X siluet |
Asimetrik siluet |
Balon siluet |
Çadır siluet |
Prenses siluet |
Siluet tam olarak vücut etrafında şekillendirilmiş kumaşın aldığı üç boyutlu formun dış konturları anlamına gelmektedir. Zaman içerisinde beş temel siluet formları artmış ve zenginleşmiştir. Bunlar; alfabetik, geometrik, tarihsel süreç ve diğer formlar olarak gruplanmaktadır. X siluet = alfabetik; Asimetrik siluet = diğer; Balon ve Çadır siluet = geometrik; Prenses siluet = tarihsel süreç. Doğru seçenek E’dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tasarımın 5 temel ilkesinden biri değildir?
Orantı ve görsel hiyerarşi |
Görsel devamlılık |
Kumaş ve malzeme |
Bütünlük |
Vurgulama |
Tasarımın genellikle 5 temel ilkesinden bahsedilmektedir. Becer’in (1999:64) isimlendirdiği bu 5 temel ilkeler şunlardır: Denge, orantı ve görsel hiyerarşi, görsel devamlılık, bütünlük, vurgulama. Kumaş ve malzeme ise bunlardan biri olmadığından doğru cevap C seçeneğidir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dokuma ve örme kumaşlar arasındaki farklardan değildir?
Örme makinelerinde desen hazırlamak daha basit ve hızlıdır.
|
Örme kumaşların hazırlık işlemleri dokuma hazırlık işlemlerine göre çok daha azdır.
|
Örme işletmelerinin ilk yatırım maliyeti genellikle daha düşüktür.
|
Örme kumaşların üretim maliyeti genellikle dokuma kumaşlardan daha düşüktür.
|
Dokuma makinelerinde dikişsiz şekilde doğrudan giysi oluşturulabilmektedir. |
Örme makinelerinde dikişsiz şekilde doğrudan giysi oluşturulabilmektedir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi linol oyma işlemi ile hazırlanan kalıplara baskı boyaları uygulanarak kumaş yüzeyine aktarılan baskı uygulamasıdır?
Yüksek baskı |
Rulo baskı |
Elek şablon baskı |
Transfer baskı |
Dijital baskı |
Yüksek baskı tekniği, ahşap uyulmuş kalıplar, metal kalıplar ya da linol oyma işlemi ile hazırlanan kalıplara baskı boyaları
ve pigmentleri uygulanarak kumaş yüzeyine aktarılan baskı uygulamalarıdır. Çoğunlukla el baskısı yapan atölyeler tarafından kullanılmaktadır.
180
10.Soru
Pamuklu bezayağı kumaşa çeşitli basit veya karmaşık desenlerin, baskı tekniklerinin uygulanmasıyla elde edilen desenli kumaşlara ne ad verilir?
Basma
|
Patiska
|
Batist
|
Tülbent
|
Mermerşahi |
Pamuklu bezayağı kumaşa çeşitli basit veya karmaşık desenlerin, baskı tekniklerinin uygulanmasıyla elde edilen desenli kumaşlara basma adı verilir.
11.Soru
Yandaki resim kadın giyimindeki silüetlerden hangisini ifade etmektedir?
Çan silüet |
"A" silüet |
Düz silüet |
Strech silüet |
Kum saati silüet |
12.Soru
Genellikle kol oyuntusu ya da yaka kavislerinin düzgünce çizilebilmesinde kullanılan bir çeşit rigaya ne ad verilir?
Gönye |
İletki |
Pistole |
Mezura |
Kavadora |
Gönye dik açıları ölçmede ve çizmede kullanılan dik üçgen biçimindeki araçtır, kalıp hazırlamada dik açılı kısımların çiziminde kullanılır; iletki bir açıyı ölçmeye ve başka bir yerde aynı açıyı çizmeye yarayan, yarım çember biçimindeki araçtır, kalıp hazırlamada açılı kısımların açılarının belirlenerek çiziminde kullanılır; pistole minyatür ya da bire bir ölçülerdeki kalıplarda bulunan kavisli yerlerin düzgünce çizilebilmesinde kullanılan farklı şekillerdeki çizim araçlarıdır; mezura üzerinde metre ya da inch ölçü sistemi bulunan esnek şerit şeklindeki ölçü aracıdır, kalıp hazırlamada vücut üzerinden ölçülerin alınmasında ve çizimde tüm ölçülerin belirlenmesinde kullanılır. Genellikle kol oyuntusu ya da yaka kavislerinin düzgünce çizilebilmesinde kullanılan bir çeşit rigaya ise kavadora adı verilir.
13.Soru
Hawai'de yaşayan bir modacının terlemeyi önleyen ve serinlik hissi veren bir kumaşla, rahat, akıcı bir tasarım yapması, tasarıma etki eden hangi faktörle ilişkilidir?
İnsan ihtiyaçları |
İşlevsellik |
Üretime Uygunluk |
Kullanıma Uygunluk |
Ekonomiklik |
Bu unsurlar dikkate alındığında, tasarımı yönlendiren ve tasarımcının ürün tasarımına etki eden faktörler ortaya çıkmaktadır. Bunları aşağıdaki şe- kilde özetlemek mümkündür:
İnsan İhtiyaçları: Ürün tasarımında en önemli faktör, ürünün insan için üretilmesidir. İnsan; sosyal, kültürel, teknolojik, ekonomik ve estetik değerleri etkilemekte ve bu değerler zamana göre değişiklik göstermektedir (Sezgin ve Önlü, 1992).
İşlevsellik: Tasarımda amaç insan ihtiyaçlarını karşılamaktır. Bunun için, tasarlanacak ürünün işlevselliği, ihtiyaçları tanımakla ve hareket alanını bilmekle mümkündür. Tasarımın hareket noktası işlevsellik ve özgünlük olmalıdır.
Üretim ve Kullanıma Uygunluk: Tasarımı yapılan ürünün üretim açısından da elverişli olması- na özen göstermek gerekmektedir. Üretim açısın- dan elverişli olmayan bir ürünün tasarımı, üretim maliyetlerinin yükselmesine, kullanımda sorunlar çıkmasına neden olmakta ve dolayısıyla kaliteyi de etkilemektedir (Üreten, 1997).
Ekonomiklik: Tasarımları ve tasarımcıyı eko- nomik faktörler de etkilemektedir. Yapılacak tasarımlar, tasarım kapsamına giren her malzemenin en iyi şekilde kullanılmasını sağlayacak biçimde belirlenir. Amaç, tasarımı toplumun tümü için geliştirmek ve toplumu mutlu etmek için kullanmaktır.
14.Soru
Tek tek iğne seçebilen makinelerde yapılabilen desenlere ne ad verilir?
Lakost |
Ajurlu |
İntersiya |
Vanize |
Jakar |
Lakost olarak bilinen örme kumaşlar ilmek askı kombinasyonu ile üretilen düz örme kumaşlardır.
Delikli (ajurlu) örgü
Jakar: Tek tek iğne seçebilen makinelerde yapılabilen desenlerdir. Desenlendirme olanakları çok yüksektir. Yazı, resim gibi karmaşık desenler oluşturulabilir.
İntersiya: Özel iplik kılavuzları kullanılarak bir sırada farklı renkte ipliklerin kullanıldığı desenlerin yapımında kullanılan bir yöntemdir. Baklava deseni gibi desenler bu yöntemle üretilebilir.
Vanize: Farklı renk veya özellikteki iki iplik aynı anda beslenir. İpliğin bir tanesi sadece ön yüzde diğeri arka yüzde görünür.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kumaş baskıcılığı baskı tekniklerinden biri değildir?
Yüksek Baskı
|
Transfer Baskı
|
Ofset Baskı
|
Elek Şablon Baskı
|
Dijital Baskı |
Ofset baskı tekniği basılı grafik ürün üretim tekniklerinden biridir. Diğer baskı teknikleri ise kumaş baskıcılığında da kullanılabilen baskı türleri arasında verilmektedir.
16.Soru
Silüet çiziminde öncelik nedir?
Kağıdın kalitesine karar vermek. |
Kullanılacak kaleme karar vermek. |
Kağıda uygun baş oranını belirlemek. |
Silüet renklerine karar vermek. |
Kanon çizgilerini çizmek. |
C seçeneği doğru yanıtı göstermektedir.
17.Soru
Aşağıdakilerin hangisinde moda tasarımı projesi süreci doğru olarak verilmiştir?
Problemin tanımı-araştırma-bilgi toplama- yaratıcılık ve buluş-çözüm-uygulama Araştırma-bilgi toplama-problemin tanımı- yaratıcılık ve buluş-çözüm-uygulama Araştırma-bilgi toplama-problemin tanımı- yaratıcılık ve buluş -uygulama-çözüm Yaratıcılık ve buluş -uygulama-çözüm-araştırma-bilgi toplama-problemin tanımı Bilgi toplama- yaratıcılık ve buluş-çözüm-uygulama-problemin tanımı-araştırma |
Araştırma-bilgi toplama-problemin tanımı- yaratıcılık ve buluş-çözüm-uygulama
|
Araştırma-bilgi toplama-problemin tanımı- yaratıcılık ve buluş -uygulama-çözüm
|
Yaratıcılık ve buluş -uygulama-çözüm-araştırma-bilgi toplama-problemin tanımı
|
Bilgi toplama- yaratıcılık ve buluş-çözüm-uygulama-problemin tanımı-araştırma |
Bir proje hazırlama sürecinde verilen tema doğrultusunda; Problemin tanımı, araştırma ve bilgi toplama, yaratıcılık ve buluş, çözüm bulma ve uygulama süreci şeklinde ilerlemektedir.
18.Soru
Aşağıda verilen seçeneklerden hangisi bir "tasar" için gerekli koşul değildir?
Bir amaca hizmet etmesi gerekir. |
Modaya uygun olması gerekir |
Bir fikir ürünü olması gerekir. |
İşlevsel olması gerekir. |
Özgün olması gerekmektedir |
Bir tasarın modaya uygun olması şart değildir. Doğru yanıt B
19.Soru
Küresel ısınma etkisiyle kumaşların incelmesi, teknolojinin gelişmesiyle su ve leke tutmayan, buruşmayan termofizyolojik özellikler taşıyan kumaşların giysi tasarımlarında kullanılması hangi yıllarda gerçekleşmiştir?
1960’lı yıllar
|
1970’li yıllar
|
1980’li yıllar
|
1990’lı yıllar
|
2000’li yıllar
|
20.Soru
'Düz, kıvrımlı, sürekli kesik, grenli ya da keskin özelliklere sahip olabilmektedir. Aynı zamanda karakterine ya da konumuna bağlı olarak, bazı mesajlar da iletebilmektedir.' Bu özellikler aşağıdaki tasarım öğelerinden hangisine aittir?
Doku |
Ölçü |
Çizgi |
Yön |
Ton |
Çizgiler düz, kıvrımlı, sürekli kesik, grenli ya da keskin özelliklere sahip olabilmektedir. Aynı zamanda karakterine ya da konumuna bağlı olarak, bazı mesajlar da iletebilmektedir. Doğru cevap C seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ